spoedvraag! nat paard nu deken op doen? en welke?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Re: spoedvraag! nat paard nu deken op doen? en welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 09:06

linnie ze krijgen in principe onbeperkt hooi overdag, maar het hooi van vannacht hadden ze vanmorgen op, dus ze krijgt zeeeeker genoeg ruwvoer, daar heb ik geen twijfel aan. Het is een echt een bloederig paardje die een stal gewend was.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 09:09

Ik begrijp echt de onderbouwing niet dat een paard het niet koud zou hebben als-ie rilt. Heeft iemand het 'm ooit gevraagd?

Rillen is een universeel, bij alle warmbloedige dieren voorkomend mechanisme om warmte op te wekken. Dat doet een dier alleen als-ie het koud heeft. Zo'n mechanisme werkt niet preventief: gut, ik zou het wel eens koud kunnen gaan krijgen, laat ik maar vast gaan rillen. Nee, éérst de trigger: hé, ik kan me niet meer warmhouden met mijn vacht, ik krijg het koud, dán de reactie: rillen. Dat gaat allemaal instinctief, en op geleide van triggers. En die trigger is in dit geval kou (en niet 'de kans op...').

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 09:09

Leorah schreef:
linnie ze krijgen in principe onbeperkt hooi overdag, maar het hooi van vannacht hadden ze vanmorgen op, dus ze krijgt zeeeeker genoeg ruwvoer, daar heb ik geen twijfel aan. Het is een echt een bloederig paardje die een stal gewend was.

Maar ze staat niet in haar schuilstal toch?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 09:10

ze kan er zelf in en uit lopen en ik heb het hooi er in gegooid

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 09:11

Ibbel schreef:
Ik begrijp echt de onderbouwing niet dat een paard het niet koud zou hebben als-ie rilt. Heeft iemand het 'm ooit gevraagd?

Rillen is een universeel, bij alle warmbloedige dieren voorkomend mechanisme om warmte op te wekken. Dat doet een dier alleen als-ie het koud heeft. Zo'n mechanisme werkt niet preventief: gut, ik zou het wel eens koud kunnen gaan krijgen, laat ik maar vast gaan rillen. Nee, éérst de trigger: hé, ik kan me niet meer warmhouden met mijn vacht, ik krijg het koud, dán de reactie: rillen. Dat gaat allemaal instinctief, en op geleide van triggers. En die trigger is in dit geval kou (en niet 'de kans op...').

Dat ben ik met je eens, maar ze gaat niet in haar schuilstal staan..

Tijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 09:13

Kan je je paard niet in de schuilstal zetten met een goede zweetdeken?
En er desnoods bij blijven als je haar niet vast kan zetten?
Ik heb mijn paard wel eens met een bult dekens op gezet als ze stond te rillen als een rietje,
als ze weer zichzelf was, boeltje eraf en regendekentje op. Zodat de ergste kou weg was.
Mijne ging echt nooit rollen om warm te worden in zand of prut. Dan stond er een hele kudde viespeuken in de regen en 1 hele schone.
Het koud hebben voelt armoedig, alleen reptielen boeit het niet.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 09:15

donna123 schreef:
Dat ben ik met je eens, maar ze gaat niet in haar schuilstal staan..

En dat betekent dan volgens jou dat ze het dus niet koud heeft?

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 09:16

Hier zie ik het ook 1 merrie heeft het heel snel koud zeker met dit weer en kan ook naar binnen als ze wil maar doet dit niet ze wil bij de kudde blijven die moet je echt binnenhalen om te voorkomen dat ze kou lijd.

Rillen is wat ibbel zegt proberen op te warmen door de spieren te activeren als ze echter al koud en nat zijn krijgt zo dun velletje warmbloed paard zich niet meer zelf warm

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 09:33

Als een paard het bij 12gr boven nul al koud heeft, bijgevoerd moet worden en (2)dekens nodig heeft, wat gaat-ie dan doen als hij in de winter 24/7 buiten moet staan ??

De overgang is wel ff heftig na de hitte van de afgelopen dagen en wij zijn er niet klaar voor maar de paarden zijn zich volop aan het voorbereiden. Mijn paarden die 24/7 buitenlopen zijn al enkele weken aan het verharen dus die passen zich gewoon aan het seizoen aan, ondanks dat wij in topjes rondlopen...

Dus als het paard niet zelf de schuilstal ingaat, gewoon hooi geven zodat ze binnen moet komen en uit laten zoeken. Dit geldt niet voor hartje winter met andere temperaturen en modderige weides ;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 09:37

Het is mijn ervaring dat het juist dit soort abrupte overgangen zijn waar paarden moeite mee hebben. Over een maand bij 6 graden en na ettelijke buien gehad te hebben kunnen ze het juist wel aan.

Maar ik vind het onzin een paard dat het koud heeft energie te gaan laten verspillen door te rillen als je hem daar simpel even bij kunt helpen. Dat heeft niets met vermenselijken te maken, maar alles met diervriendelijk handelen. Paard heeft het koud = ik help hem dat op te lossen door meer te doen dan alleen wat de natuur doet. Tenslotte hou ik geen wilde ezels, zebra's of przewalskii-paarden...

Tijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 09:41

_/-\o_

oretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 09:44

Voor mijn Kwpn-er heb ik de bucas rain off aangeschaft. Rib uit mijn lijf maar spulleke hoor :j
Bovenop regendeken zijkanten vliegendeken, ideaal voor dit weer; haar spieren blijven warm en rug dus droog en staat niet te warm. Heb je nu niets aan maar wilde toch de tip even delen :D

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 09:48

nou ik ben net met de dekens naar de bak gesprint, maar wat doet madam? juist, er vandoor gaan zodra ze me met de dekens zag aankomen. En vergeet maar dat ik dr te pakken kreeg, grmblz. Gevolg: mijn tweede natte pak voor vandaag opgehaald en paard staat nog zonder deken. Misschien moest het wel zo zijn haha, ze dacht vast: ik nat, jij ook nat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 09:52

Ik zou in de schuil stal je paard even zoveel mogelijk droogwrijven en en die met fleece gevoerde regendeken opdoen en heel de week ophouden...dan ontvet ze niet van de kou en dan heb jij rust. Jouw paard constante warmte....blijft de rest van de week dit hondenweer...

Altijd naar je gevoel luisteren. Als jij voelt paard koud en ongelukkig, ikke deken op, dan ook doen.....mijn ervaring is dat baasjes gevoel bijna altijd juiste gevoel is.

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 09:55

En als je haar in de schuilstal zet en de opening dicht zet met een longeerlijn? Dan kan ze wat op drogen eventueel met fleecedeken en dan als ze droog is de regendeken op. Heb altijd idee als je op een nat lijf die nu erg nat is een regendeken oplegt ze het alleen maar kouder gaan krijgen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 10:00

Leorah schreef:
nou ik ben net met de dekens naar de bak gesprint, maar wat doet madam? juist, er vandoor gaan zodra ze me met de dekens zag aankomen. En vergeet maar dat ik dr te pakken kreeg, grmblz. Gevolg: mijn tweede natte pak voor vandaag opgehaald en paard staat nog zonder deken. Misschien moest het wel zo zijn haha, ze dacht vast: ik nat, jij ook nat!

Als ze een sprintje heeft getrokken zal ze het nu niet meer koud hebben. Werken is een veel efficientere manier om warm te worden dan rillen. Alleen kunnen paarden dat niet beredeneren :D

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 10:07

Ibbel schreef:
Leorah schreef:

Als ze een sprintje heeft getrokken zal ze het nu niet meer koud hebben. Werken is een veel efficientere manier om warm te worden dan rillen. Alleen kunnen paarden dat niet beredeneren :D

Mijn pony wel hoor. Die word compleet idioot als het wat frisser word buiten :') .

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 18:10

Ibbel schreef:

Hehe de eerste die ik tegen kom die een beetje logisch nadenkt. Jammer dat zoveel bokkers erbij blijven dat een paard het niet koud heeft als hij rilt, want dat is juist de reden dat het trilt.

Nooit het 'vaste' deken op het natte paard laten, want dan blijft het deken (in veel gevallen) nat. Dus altijd een zweetdeken oid eronder die je later weg haalt.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 18:18

Hier ook zo'n koukleum. Mijn paard stopt dan dus met eten. Wil ook niet uit de kudde, maar gaat dan alleen maar staan met haar hoofd hangend, zonder te bewegen of te eten. En wel als een gek rillen. Zij lost het zelf absoluut niet op.

Hier gaat er dan dus ook een dekentje op. Eerst even opdrogen met fleece en dan een lichtgevoerde deken erop.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 09:46

Om een paard weer warm te laten worden kun je beter ruwvoer voeren dan een deken opgooien.
Een zweetdeken neemt geen vocht op, zweet word door de deken naar buiten getransporteerd.
En dan nog alleen zweet omdat waterdruppels te groot zijn.
Een vacht werkt heel anders dan onze huid, wij moeten een extra trui aan doen om het warm te houden, dieren met een goede vacht niet. Een deken/trui isoleert alleen, het geeft zelf geen warmte af.

Hoe komt het dat paarden bijv. sneeuw op de rug hebben liggen in de winter?
Dat komt omdat de vacht zo goed isoleert dat de warmte niet eens tot de buitenkant van de vacht komt om de sneeuw te laten smelten.

Een paard wordt niet nat tot op de huid als de vacht goed werkt.
Een paard houdt zichzelf warm door het verteren van ruwvoer.

Mijn paard staat in een kudde van ca. 50 paarden, 24/7 buiten, allemaal zonder deken maar wel met onbeperkt ruwvoer. Het is zelden dat er eentje staat te rillen. De kudde is erg divers, kwpn-ers, quarters, arabieren, tinkers enz.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 09:56

Mijn fjorden en andere sobere rassen hadden er ook nooit moeite mee, maar ik heb ook wel eens een hele smalle hackney pony gehad die ook onderkoelt was rond deze periode. Die trok het gewoon niet en stond ook te rillen als een gek.. Dieren kregen allemaal onbeperkt hooi en hadden schuilplek, maar omdat de andere 2 daar niet stonden hij dus ook niet.... Was echt zielig, en hoewel ik ook niet van dekens hou ben ik er gelijk een voor hem gaan halen....

Ik blijf erbij als je paard/pony staat te rillen ondanks ombeperkt goed hooi dan heeft ie gewoon even een steuntje in de rug nodig. Soms moeten je principes even overboord om je dieren happy te houden...

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 10:02

Ik zit nu toch echt even te twijfelen om voor ik ga solliciteren even naar mijn mini te gaan.
Het schijnt hier ook erg geregend te hebben en laat zij nou geschoren zijn.
Ze had haar regendekentje wel op en ze kan in een schuilstal waar ze ook regelmatig in staat.
Moet geen probleem zijn maar nu maak ik me zorgen...

Wat ik overigens vaak heb gedaan is inderdaad, eerst even zweetdeken en evt regendeken en dan zweet er onderuit.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 12:07

Hier gisteren ook 3 bibberende paarden uit de wei gevist. Die hadden ruim 12 uur in de stromende regen gestaan en waren echt niet blij. Voldoende ruwvoer (gras), maar ze hielden het echt niet warm. Dus naar huis gehaald en zweetdeken op ( en na een uurtje de volgende set zweetdekens!) Daarna regendekens aan gedaan, want ze kunnen alleen onder wat bomen schuilen, maar als het 45 mm regent, helpt dat ook niet meer. Heb geen zin in zieke paarden.

Met die enorme regen en een dun zomervachtje kunnen paarden zich nu echt niet warm houden. Lijkt me beter om ze dan even te helpen, dan ze maar te laten rillen. Vind ik niet diervriendelijk. En het vergelijken met de paarden in het wild.... tja, dat zijn toch andere rassen. Bovendien heb ik altijd begrepen dat paarden prima tegen kou kunnen, maar niet tegen aanhoudende regen.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 12:14

russel schreef:
blijft de rest van de week dit hondenweer...

Hier schijnt al de hele tijd een heerlijk zonnetje :o?

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 13:13

Vandaag zou het redelijk zijn, maar rest van de week weer heel veel regen.