Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ibbel schreef:Ik begrijp echt de onderbouwing niet dat een paard het niet koud zou hebben als-ie rilt. Heeft iemand het 'm ooit gevraagd?
Rillen is een universeel, bij alle warmbloedige dieren voorkomend mechanisme om warmte op te wekken. Dat doet een dier alleen als-ie het koud heeft. Zo'n mechanisme werkt niet preventief: gut, ik zou het wel eens koud kunnen gaan krijgen, laat ik maar vast gaan rillen. Nee, éérst de trigger: hé, ik kan me niet meer warmhouden met mijn vacht, ik krijg het koud, dán de reactie: rillen. Dat gaat allemaal instinctief, en op geleide van triggers. En die trigger is in dit geval kou (en niet 'de kans op...').
Leorah schreef:nou ik ben net met de dekens naar de bak gesprint, maar wat doet madam? juist, er vandoor gaan zodra ze me met de dekens zag aankomen. En vergeet maar dat ik dr te pakken kreeg, grmblz. Gevolg: mijn tweede natte pak voor vandaag opgehaald en paard staat nog zonder deken. Misschien moest het wel zo zijn haha, ze dacht vast: ik nat, jij ook nat!
Ibbel schreef:Leorah schreef:nou ik ben net met de dekens naar de bak gesprint, maar wat doet madam? juist, er vandoor gaan zodra ze me met de dekens zag aankomen. En vergeet maar dat ik dr te pakken kreeg, grmblz. Gevolg: mijn tweede natte pak voor vandaag opgehaald en paard staat nog zonder deken. Misschien moest het wel zo zijn haha, ze dacht vast: ik nat, jij ook nat!
Als ze een sprintje heeft getrokken zal ze het nu niet meer koud hebben. Werken is een veel efficientere manier om warm te worden dan rillen. Alleen kunnen paarden dat niet beredeneren
Ibbel schreef:Ik begrijp echt de onderbouwing niet dat een paard het niet koud zou hebben als-ie rilt. Heeft iemand het 'm ooit gevraagd?
Rillen is een universeel, bij alle warmbloedige dieren voorkomend mechanisme om warmte op te wekken. Dat doet een dier alleen als-ie het koud heeft. Zo'n mechanisme werkt niet preventief: gut, ik zou het wel eens koud kunnen gaan krijgen, laat ik maar vast gaan rillen. Nee, éérst de trigger: hé, ik kan me niet meer warmhouden met mijn vacht, ik krijg het koud, dán de reactie: rillen. Dat gaat allemaal instinctief, en op geleide van triggers. En die trigger is in dit geval kou (en niet 'de kans op...').