Wat vinden jullie van dit uitmestbeleid?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Enphalu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 21:50

ik moet elke dag alles eruit halen en dan weer nieuw stro erin.

Benta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 21:54

Hier worden elke dag de stallen uitgemest. Drollen en natte plekken eruit, stal even laten drogen, dichtgooien en een plak schoon stro erop! :)
Met een schoon paard is het mestbeleid te doen, met die van mij zou het na 2 dagen een grote drek zijn :Y)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 21:59

Mag ik trouwens vragen waarom het zo erg is als het paard veel drollen in zijn box heeft? Hier word zo veel in en opgestrooid dat ik geen last heb van de drollen en natte plekken (ik loop wel eens op de blote voeten op stal en dus ook in haar box).

_Ashii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 22:00

De containerboxen worden elke maandag en donderdag gedaan. Maandag wordt de binnenstal gemest, donderdag de loods. Jonge paarden loods ook meestal maandag. Ze worden wel allemaal elke dag normaal opgestrooid. Alleen de dag voor het mesten iets weiniger

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 22:04

Mijn mening: gatver, zo zou ik mijn dieren echt never nooit laten staan.

Misschien dat het werkt als je een extreem "schoon" paard hebt dat in 1 hoekje piest en mest, maar ook al ziet het er "schoon" uit, vergelijk het stro na een dag maar eens met vers stro, wat een kleurverschil er in zit. Gewoon vies dus. Ik mest zelf elke dag grondig uit, want ik ben daar een zeikerd mee. Maar als iemand anders dat voor mij zou doen, is het minimale toch wel elke dag opstrooien en 1 keer in de week alles eruit.
Zo staan ze elke dag droog en schoon, hebben wat te knabbelen en hoeven ze niet in hun eigen drek te staan. Ook al zie je die drek niet. Voor mij een no-go zo'n uitmestbeleid.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 22:05

wij mesten elke dag al het vuil eruit
in de winter in de ochtend al het vuil eruit en plak van grote baal erin en bij elke [ nog 3x na mesten ] voerbeurt de drollen eruit

ik heb een box van ong 250cm x 500cm en paard staat lekker dik in stro [ zie profiel ]

helemaal leeg doen we nooit, er ligt erg veel schoon in na het mesten wat we verdelen en daar plak schoon over. :D

ponyparadijs

Re: Wat vinden jullie van dit uitmestbeleid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 22:13

Ik heb op een stal gewerkt waar ze op vrijdag mesten.
Daar gaan dan vervolgens 3 a 4 plakken stro in van een grote baal.
Vervolgens wordt er op zaterdag goed door gestrooid.
Zondag wordt er niets gedaan.
Maandag tot en met woensdag wordt er doorgestrooid en bij gestrooid indien noodzakelijk.
Bij het ene paard is dat een hele plak bij de ander nauwelijks.
Er wordt tussen door niets uit de stal gehaald.

Daarnaast heb ik op een stal gestaan waar alle dagen gemest wordt.
Daar krijgen de paarden ongeacht schoon of vies elke dag een halve plak van een grote baal.
Er wordt gemest maar moet zeggen dat er meer schoon als vies uit gaat.

Nu sta ik op een stal waar we zelf mesten en de paarden op vlas staan.
In de zomer krijgen we elke zaterdag een nieuwe baal vlas.
In de winter om de 5 dagen een baal.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 22:31

Het zou niet mijn manier zijn zoals ik graag mijn paard op stal zou willen hebben.
Waar ik nu sta mag je zelf elke dag mesten en nieuw stro erbij doen elke 2 weken worden ze leeggehaald de dag daarvoor strooi ik meestal niet maar mag wel hij trekt het schone er gewoon af en doet dat weer onderop.

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 22:35

Bij mijn stal mesten ze dinsdag uit hele stal dan gaat er om de dag schoon stro in.
Tussendoor mesten doen we zelf

Kingie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 22:36

Bij ons worden ze op maandag, woensdag en vrijdag uitgemest. Ze krijgen 3 dagen per week een nieuwe baal vlas er in.

Meestal de dag na het mesten wordt het nieuwe vlas er in gedaan. Ze staan op potstallen dus alleen de bovenste laag word weggehaald.

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 22:38

Wij mesten eens per 2, soms 3 dagen uit en in de winter krijgen ze een halve tot hele baal vlas erbij en in de zomer niets tot een halve.
Als er veel uit gaat uiteraard meer er weer in

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 22:39

Vlas vind ik helemaal ellende. Ik kan daar niet goed uit sorteren wat weg moet en wat blijft. Dagelijks een lekkere laag schoon stro vind ik veel fijner.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 22:39

Ik heb op een stal gestaan waar het ook zo ging en omdat ze de eerste dag letterlijk tot hun buik in het stro stonden, stonden ze ook op het eind nog schoon en droog. Maar dat is wel de voorwaarde, dat ze echt heel riant in het stro staan dan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 22:41

Bij ons worden op vrijdag alle stallen leeggemaakt met de verreiker, dan worden de boxen tot aan de knieën gevuld met stro. Dan wordt er elke dag een grote en dikke plak bijgegooid, soms anderhalve plak. Verder worden elke dag de drollen eruitgehaald. Paarden staan er altijd super bij!

rejov

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 23:05

Bij onze pensionstal hebben wij de paarden op vlas staan, wij mesten alle dagen (7 dagen p.w.) na het mesten wordt er ook opgestrooid, de paarden staan hier absoluut alle dagen in een schone stal.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 23:09

Ik vind het totaal niet vreemd, mits het paard zelf schoon is. Mijn paard mest op 1 plek dus die drollen zijn makkelijk te wippen, plas wordt 1 x per week verwijderd, en dan gaat er nieuw stro in, de rest van de week af en toe een plak erbij.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 15:25

Poowniee schreef:
miszblueeyes schreef:
bij ons op stal word elke dag uitgemest en opgetrooit

Is dit met stro? Hoevaak wordt de hele stal uitgemest? Andere dagen natte plekken en keutels eruit? Hoeveel nieuw stro? Hoe staan de paarden erbij?

Ik had dit vroeger ook en dan ging er de eerste keer een half tot heel pak zaagsel (dat fijn gemalen spul, dat neemt veel vocht op) onderop waar normaal de natte plek kwam (en wat aan de zijkanten als ik over had) en veel stro (denk paar plakken van een grote baal als je leeg begint) en dan hoefde ik de eerste 2 dag alleen drollen te wippen met vieste stro en weer rechttrekken van buiten naar binnen met het schone stro van de randen, de 2e dag drollen en vieze stro, rechttrekken en half plak bijstrooien aan de buitenkant (dan blijft dat langer schoon), 3e of 4e dag ook natte plek met het natte zaagsel er uit en dan van buiten naar binnen weer aanvullen met zaagsel onderop en een halve tot hele plak er bijen zo door tot het einde van de week met alleen drollen en vieze stro er uit. Begin nieuwe week nieuwe (halve tot hele) baal zaagsel. De stal hoefde op deze manier vrijwel nooit helemaal leeg, dus de eerste keer ruim vullen was misschien 2x per jaar, en verder houd je altijd een groot deel van je stro over wat als onderlaag gebruikt wordt na een wekelijkse grote beurt en toch elke dag een schone stal.
Dus gemiddeld per dag had ik voor het aanvullen een halve tot hele plak stro nodig, misschien 1x per week een keer 2 plakken.

Toen mijn pony een kleinere stal had en ik kleine pakjes had om op te strooien gebruikte ik ongeveer 2,5 a 3 pakken stro per week en een 1/2 tot heel pak hemparade zodat de onderlaag minder snel ging soppen. Die stal was sneller helemaal vies omdat hij zo klein was en de natte plek in verhouding vrij groot in het midden. Hij liep ook meer de drollen door de hele stal.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 15:43

Vlas (of zaagsel) + stro vind ik ook het fijnste werken. Vlas onderop, neemt veel vocht op. En dan een laagje stro zodat de nattigheid daar gauw doorheen gaat en de bovenlaag dus gewoon meteen droog is. En heeft 'ie meteen ook wat te knabbelen. Heb het op verschillende stallen zo gezien, zowel met zaagsel (geen krullen, echt dat houtmot) als met vlas. Je hebt dan inderdaad een onderlaag die lang meegaat en per dag ben je met gemiddeld 1 plakje stro klaar. Zelfs met die van mij, en die mest gewoon waar hij toevallig staat. Overal dus :roll:

Maar weet niet of dat een optie is bij de stal waar TS staat?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 15:53

Kingie schreef:
Bij ons worden ze op maandag, woensdag en vrijdag uitgemest. Ze krijgen 3 dagen per week een nieuwe baal vlas er in.

Meestal de dag na het mesten wordt het nieuwe vlas er in gedaan. Ze staan op potstallen dus alleen de bovenste laag word weggehaald.

Dat is wel erg veel en kostbaar, 3x per week een nieuwe baal vlas. Zoveel heb ik gelukkig niet nodig (gehakseld koolzaadstro) Zeker met een bodem kom ik met 1 a 2 balen maximaal prima uit. En nu met inloopstallen strooi ik een deel op en verbruik nu meestal minder dan eerst per paard.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 15:58

Bij mij op stal wordt dagelijks uitgemest en opgestrooid.
Drollen en natte plekken eruit, en dan dus dagelijks nieuw stro erbij.
Stal ziet er altijd netjes uit, maar nu is de mijne gelukkig ook geen hele grote viespeuk! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 15:58

Klinkt redelijk , op de z.orgboerderij is het 1x per week mesten en 3x per week opstrooien

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 16:00

hier is toch helemaal niets mis mee? De laatste dag staan ze vuiler maar dat is maar voor een dagje

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 16:03

bij ons wordt elke dag het schone opzij geschoven en wordt het vieze eruit gehaald ( poep en plasplekken etc), vervolgens gaat hetgene dat redelijk schoon was er weer in als onderlaagje en komen er 2 plakjes nieuw stro bij. Eventueel meer erbij als je een paard hebt wat echt graag een hele grote zooi maakt dus die niet veel redelijk schoon stro heeft ;)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 16:04

prima systeem. Ken stallen die 1 keer in de week uitmesten en de 6 dagen erop opstrooien met een beetje stro, kantjes naar binnen en klaar.

Waar ik sta word t 2 keer in de week helemaal leeg gehaald.

Mensen met vlas (stalling met vlas) worden elke dag de keutels er uit gehaald en de zwaarste plasplek. Vervolgens wordt er weer bijgestrooid en klaar. Daar gaat de stal maar 1 keer per halfjaar helemaal leeg.
Voor de zomer aan en voor de winter aan. Hoge druk er nog extra doorheen, en winter en zomer klaar.

Het laatste zou mijn idee zijn, met vlas werken, en het manier hoe ze het doen.
T gaat allemaal heel erg goedkoop, en hebben een prima afnemer.

Spelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 16:08

Poowniee schreef:
miszblueeyes schreef:
bij ons op stal word elke dag uitgemest en opgetrooit

Is dit met stro? Hoevaak wordt de hele stal uitgemest? Andere dagen natte plekken en keutels eruit? Hoeveel nieuw stro? Hoe staan de paarden erbij?

Bij ons worden ze ook elke dag uitgemest, alle drollen en vieze plekken worden uit de stal gehaald. Het schone stro word verdeeld en er gaan weer een paar plakken nieuw stro in, en dit dus elke dag. De paarden staan er dus netjes bij :D