Uitloop ruim genoeg voor de winter ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 10:10

Daarom :j

Voor hen vond ik het een beter idee om de bak open te houden, zeker gezien dat kleine spook nog wel eens lelijk uit de hoek kon komen en Rena zowaar toch min of meer de baas was in dit clubje :)

Wat mij betreft is het inderdaad ook vooral de onrust (irritatie) die ontstaat als ze elkaar te vaak te dicht moeten passeren. Ook al zijn de verhoudingen redelijk goed dan kan dat toch erg irritant worden als er steeds iemand te dicht langs je heen loopt te trutten :P

Joyce03

Re: Uitloop ruim genoeg voor de winter ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 10:50

ik denk dat dit prima te doen is als ze af en toe even stoom kunnen afblazen:)

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 13:18

Breder dan 3 meter kan de strook niet worden, hij ligt aan één lange zijde ingesloten door een muur (van stallingen die er stonden) en aan de andere zijde door een aangrenzend stuk grond van een andere eigenaar.
Stuk is ook altijd zo in gebruik geweest, maar dan in combinatie met een weide, stond dus altijd aan één zijde open. Uitzonderlijk deed ik het eens dicht, maar dat was dan met de shetten alleen erop.
Het is ook moeilijk om uit te leggen via pc, maar ze kunnen ook afstand van mekaar nemen omdat ze "hoekje" om kunnen gaan, het stuk is eigenlijk L-vormig en loopt helemaal om de stallingen heen.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 13:21

Ik denk dat je zelf je situatie prima in kunt schatten of het werkt ja of nee hoor.
Mijn paarden zou ik er in deze samenstelling op kunnen houden, ik zou zelf breder alleen prettiger vinden.
Maar als dat geen optie is, kun je het altijd proberen toch. En anders zou je nog kunnen splitsen, 's ochtends 2 samen en 's middags een ander koppel van 2.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 13:28

Voor onze schuilstal ligt een pad naar de paddick. Pad is 10 bij hooguit 3 meter breed en misschien zelfs smaller. Wij hebben 2 fjorden en dat gaat prima. Omheind met prikpalen en stroomdraad. Ze draaien gewoon om elkaar heen en gaat heel goed.

Die uitloop is altijd beter dan op stal de hele dag!

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 13:30

Als je een paddock paradise hebt is de track ook niet breder denk ik?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 13:55

Track is hier ook op veel plaatsen smal, maar dat is maar een doorloopje op weg naar meer ruimte van paddock, we of een expres gemaakt breed stuk voor makkelijker passeren / omkeren enzo.

Daar zit de crux wat mij betreft: dat het hele stuk zo smal is, dat is (voor mij) te gevaarlijk, zeker met 4 paardjes. Er is dan nergens een echte uitwijkmogelijkheid.

Pad uit laten komen op deel wei en daar zand op gooien dus :P

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 14:00

het probleem is dat het meerder dieren zijn en een smal doodlopend stuk. Dan kan een dier in een hoek gedreven worden. Dat is zeker niet vergelijkbaar met een goed aangelegd Paddock Paradise.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 14:36

Ik vind dat het wel kan, mijn paarden zijn sociaal naar elkaar en zou ik zo kunnen houden!

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 18:20

BELANGRIJKE UPDATE :
Mijn ventje had de strip blijkbaar "met het oog" gemeten... tjonge toch, die venten !!
Dus ik heb het daarnet met de dochter met de METER gemeten en het blijkt groter en breder te zijn dan we dachten...

Dit zijn de echte afmetingen van de strip, gemeten door vrouwen met een meter }> en niet op "het oog".
Lengte is 37,70 meter.
Breedte is 4,70 meter.
Moest zowiezo goed opgemeten worden om de bedekking te bestellen, gaat dus in totaal om 177,19 vierkante meters.

rejov

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 18:25

Gewoon doen!! Alles beter als ze in de winterperiode op stal te moeten houden omdat je geen weiland meer over hebt!!

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 18:28

Ik vind dat al stukken beter, bijna 5 meter breedte is wel te doen om elkaar te passeren.
Fijn hoor!

Sandyislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 18:28

Met deze afmetingen denk ik dat het wel kan. Op een breedte van 4,7 m kunnen en Tinker en een Shet elkaar prima passeren.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 18:43

Bijna 5 meter is al 100x beter inderdaad +:)+

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 18:44

Denk dat het prima is.
Staan ze veel fijner dan op stal:)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 19:17

Dat is qua breedte goed te doen met vriendelijke paarden die elkaar al kennen.
Alleen rollen zou ik dan nog eng vinden. Snel te dicht bij de draden.

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 19:24

Ja joyce B, daar dacht ik ook net aan dat het wél gevaarlijk zou kunnen worden met rollen.
Eens kijken of we daar eventueel nog iets aan kunnen doen...
Normaal rollen ze niet op dat stuk, omdat ze een stuk omgewoeld hebben op de weide waar ze rollen.
Maar als ze daar moeten staan, gaan ze daar natuurlijk ook rollen.
Misschien achteraan dan toch een plek voorzien met mulle zand waar ze kunnen rollen en daar rondom iets van houten schutting ? Moet ik eens bekijken, wat mogelijk zou zijn...
Vastrollen heb ik niet zo'n schrik voor, omdat ze ook in de stal rollen zonder vast te komen liggen.
Plus er is altijd wel iemand thuis, moest het toch eens gebeuren, om te helpen.
Maar als ze in de draden zouden rollen, zou dat natuurlijk een erg gevaarlijke situatie kunnen worden, met een hoop brokken.
Goede tip !

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 19:44

Massieve wanden is in elk geval stuk minder gevaarlijk dan lint of koord. In de stal redden ze zich meestal ook wel, maar met lint raken ze verstrikt. Net laatst aan den lijve ondervonden met een paard. Gelukkig was de stroom er al af en was de eigenaresse er bij en was ik er ook om zo snel mogelijk het lint los te maken zodat het aan de kant kon. Dat was overigens in een ruime paddock, dus risico heb je overal, maar de kans wordt wel kleiner naarmate de lengte en breedte groter is.

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 19:55

Ja klopt, moet zeker heel goed over nagedacht worden hoe we dat gaan opvangen.
Dat zou het laatste zijn dat ik zou willen, dat ze verstrikt geraken in de schrikdraden.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 00:26

Ewona schreef:
Ja klopt, moet zeker heel goed over nagedacht worden hoe we dat gaan opvangen.
Dat zou het laatste zijn dat ik zou willen, dat ze verstrikt geraken in de schrikdraden.

en het stukje dat nu tot mul gelopen is in de weide kun je niet afzetten zodat ze daar nog in kunnen?

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-13 10:59

We hebben geen plek die mul gelopen is, dat proberen we net te voorkomen.
In de weide hebben ze wel een plek wat ze omgewoeld hebben om te rollen, maar dat is gewoon een plek, dus geen groot stuk, ligt midden in de wei.

Eventueel zou ik achteraan op de strip wel een plek kunnen voorzien van mulle zand, waarop ze dan kunnen rollen. Maar dan moet ik bekijken wat ik daar rondom ga zetten, want ik wil dus niet dat ze in de schrikdraad belanden. Mijn ventje denk er nog over na ;)
Bedoeling is dus om de weides te laten rusten, omdat het allemaal afzonderlijke kleine stukjes wei zijn. Dan hebben ze volgend jaar weer volop gras.

Alternatief zou zijn om alleen de shetten op de strip te zetten en de Tinker op de manege te stallen voor de winter. Maar dan moet hij dus weg bij zijn vriendinnetjes, terwijl hij de routine hier nu gewoon is. Plus ze kunnen daar max 2 uur per dag naar buiten, terwijl hij nu van ongeveer 10 uur tot s' avonds naar buiten kan. Komt ook bij dat we onze paardjes liever aan huis hebben staan, dan kunnen we op en neer lopen door de dag om eens te gaan kijken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 11:37

Maar waarom lijkt het geen optie om een stukje wei op te offeren om daar een zandpaddock / longeerring van te maken? Heb je zoveel meer aan dan een stukje gras dat snel kapot gelopen wordt :)

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-13 11:51

Omdat we geen paddock of longeer ring nodig hebben, die hebben we op 5 min stap afstand bij de buren.
Mogen we gebruiken zo vaak we willen, dus we maken daar dankbaar gebruik van. (niet als uitloop in de winter, maar dus enkel om te rijden, te longeren of even los te gooien.)
Dus willen we het gras aan huis graag intact houden indien mogelijk.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 11:54

Aha, op die fiets :)

Ik zou hier niet anders meer willen in ieder geval, heerlijk om te weten dat je paardjes zichzelf wat vrije beweging kunnen geven, ook de bocht om :j

Alleen een recht paadje is toch erg beperkt. Maargoed, altijd nog heel wat beter dan een stal natuurlijk :)

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-13 11:58

Tja omdat die fiets toch nog bolt voor de komende jaren :D
Anders moeten we daar natuurlijk zelf voor zorgen ;)

Moesten we een stuk van het maisveld mogen gebruiken voor de winter (na het omdoen van de stoppels), dan zou dat natuurlijk super zijn !
Dat kan dan mooi aansluiten op die strip en dan hebben ze toch iets om gek te doen.
Jammer genoeg hebben we nog geen antwoord gekregen, dus nog even afwachten.