kloppen mijn berekeningen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 12:28

moralian schreef:
25 kg baal

Vind k nog weinig, das 1,5 kilo per pony per dag...

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 12:29

_lisaah schreef:
kiki1976 schreef:
Ja een paard kan bij koeien staan maar heeft wel minimaal 1 soort genootje nodig.

Of je berekeningen kloppen is moeilijk te zeggen, omdat het voor ons zo niet te bepalen is hoeveel hooi eet. Mede afhankelijk hoeveel gras er staat.
Hier staan ze overdag op de wei en met de nacht in de paddock met onbeperkt hooi.

Hou je ook rekening met andere zaken als, inenten, tandarts maar ook dat er een potje achter de hand is voor als er een keer met spoed een da langs moet komen.
Verder heb je natuurlijk ook meer spullen nodig voor de verzorging en eventueel het rijden.
Dit kost ook geld en er kan altijd weer iets stuk gaan. Word er ook gereden, laat dan minimaal 1x per jaar een zadelmaker komen om het zadel te laten controleren.

Ipv van brok/musli kan je ook kiezen voor bv een vitamine/mineralen brok. Marstall en Pavo hebben deze en kost rond de € 20.- voor 10kg, maar aangezien je hier maar 50 gram per dag van geeft is het een stuk goedkoper.

ja het gaat nu even om wat het dan per maand of per 2 maanden kost ;)

okee dankjewell

Er zijn gewoon weg diverse kosten die niet per maand uit te rekenen zijn.
Neem bv tandarts, da, zadelmaker etc. Ieder heeft hun eigen tarieven.
Mijn paard had vorig jaar koliek en de da is daarvoor langs geweest. Medicijnen ingespoten op opgegoten, hoppa € 350.-
10 daarna stond ze weer mer koliek, ditmaal € 300.-

moralian

Re: kloppen mijn berekeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 12:31

dat kun je weinig vinden maar ze zien er heel goed uit :)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 12:33

Ik voer nu ongeveer 15 baaltjes (denk 15 kilo) per maand aan mijn paard (kwpn) overdag staat ze op de wei en s nachts op stal. Ik train vrij intensief en ben ongeveer 15 euro per maand kwijt aan brok en musli. Ze krijgt zo'n 3kwart schep per dag van beiden (verdeeld over 3 voerbeurten) Doe iets meer dan 1 maand met 2 zakken (1 brok 1 musli) In de winter zal er wat minder gras zijn en krijgt ze overdag ook hooi bij als dat nodig is en zal ik ongeveer een baaltje per dag voeren.

Hoop dat je hier wat mee kan

LisavanLisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 12:35

okee dankjullie wel voor jullie hooi advies, hoor wel allemaal verschillende dingen eigenlijk

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 12:36

Het is inderdaad allemaal maar net afhankelijk van de hoeveelheid / kwaliteit gras die de Tinker per dag naar binnen krijgt.

Wij hebben hier 2 D-ponies die per dag een klein baaltje hooi weg eten samen in de wintermaanden, en daarnaast nog wat grazen als de wei niet te nat is, want dan mogen ze er niet op om de grasmat te beschermen tegen kapot lopen.

Als jouw paardje niet elke dag op de wei mag lopen / daar niet voldoende voeding uit kan halen / je ineens niet meer op die wei mag staan en moet gaan betalen voor een plekje / je geen goed hooi voor 3 euro per baaltje kan krijgen maar ineens 5 euro moet betalen ofzo... dan heb je wel ineens veel hogere kosten dan waar je nu vanuit gaat.

Zo hadden we hier voorheen baaltjes hooi van wel 6 euro per stuk... dan zit je dus op 6x30 = 180 euro aan hooi per maand voor 2 ponies.
Nu hebben we hooi in plastic voor 17 euro per baaltje, en doen ze 1 week met zo'n baaltje. Dat is dus 4x17= 75 euro per maand voor 2 ponies.

Dat scheelt natuurlijk enorm :=
Laatst bijgewerkt door pmarena op 03-09-13 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 12:37

moralian schreef:
dat kun je weinig vinden maar ze zien er heel goed uit :)

Voer je verder dan nog iets bij qua ruwvoer? Als die 1,5 kg al het ruwvoer is per pony dan is dat echt weinig. Dat hebben ze toch ook zo op? Dan staan ze de rest van de dag met een lege maag. De kans op maagzweren neemt dan toe. De richtlijn is dat een paard 1 tot 1,5 kg ruwvoer moet krijgen per 100 kg lichaamsgewicht. Het zou dus kunnen als jij van 1 kg uitgaat als je pony iig niet zwaarder is dan 150 kg.

Die van mij staan op een kaal weiland en krijgen af en toe een strook gras erbij. Ik doe ongeveer 3/3,5 weken met een baal hooi van 450 kg gemiddeld (ene keer wat lichter, andere keer wat zwaarder). Dat is voor 2 shetten en een welsh.
Laatst bijgewerkt door capopjekop op 03-09-13 12:39, in het totaal 2 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 12:37

_lisaah schreef:
okee dankjullie wel voor jullie hooi advies, hoor wel allemaal verschillende dingen eigenlijk

Het hangt er helemaal vanaf. In het voorjaar en de vroege zomer staat er op een weiland over het algemeen voldoende om te eten, en kunnen ze daar prima op leven. Alleen daarna wordt het vaak al snel minder, en zul je bij moeten voeren.

Veel eigenaren van een weiland zullen er 's winters niet 24/7 een paard op willen hebben, omdat ze het volledig kapot lopen. En je moet er rekening mee houden dat als ze er echt jaar rond 24/7 op lopen, dat er dan in het voorjaar minder gras op komt...

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 12:38

Oh ja was aan t denken miste nog wat in je verhaal. Wat heb je in de stal liggen? Dat kost ook nog wel wat :)

moralian

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 12:44

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 12:47

Dan zijn het geen echte shetten denk ik :Y) Die van mij eten de hele dag door, die zouden dat binnen een uur ophebben. Vreetzakken :')

@ Ts: Hooiprijzen zou ik ook ruim aanhouden. Die veranderen bijna ieder jaar wel. Ik betaalde eerst 2,50 voor een baal hooi inclusief afleveren. Jaar daarna werd dat 3 euro. Vorig jaar met die droogte zat ik al op 5 euro per 25 kg baaltje! Nu is het gelukkig weer gezakt.

LisavanLisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 12:48

stro of vlas ligt er in de stal

moralian

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 12:49

haha ik weet niet als ik het hooi er in doe kijken ze me aan van hebben nog niet zo zin in en dutten weer lekker verder:)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 12:49

Moet jij daarvoor betalen? Reken maar op 5 euro per week :)

LisavanLisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 12:54

okee

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 13:34

Kijk, als je bij een koeienboer staat dan is er
1: meestal het hele jaar door genoeg gras als de boer geschikte grond heeft dat de paarden er op mogen of vleeskoeien heeft die het hele jaar door buiten blijven (die krijgen vaak wel grote baal kuil of voordroog er bij) en voldoende ha om om te weiden.

2: meestal hooi van eigen land, dus als je het hooi koopt van de boer waar je staat of van vrienden scheelt dat in de prijs.

3: meestal grote voorraden stro.

Maar: er kunnen altijd dingen veranderen en de dierenartskosten kunnen heel snel oplopen en vele malen hoger zijn dan je maandkosten. Als je zo'n overzichtje dus gebruikt omdat je maar met moeite rond kunt komen, of je het helemaal zelf van je krantenwijk moet betalen, zonder steun van ouders, dan kun je in de problemen komen.

Ik heb paarden aan huis met voldoende gras en ruwvoer van eigen land.
De mensen die hier een kale stal huren met weidegang zijn tussen de 10 euro en 60 euro per maand kwijt aan ruwvoer en strooisel. Hooi kost €3,- per baal, stro €4,- en gehakseld koolzaadstro €6,50 geloof ik. Het verbruik van voer en strooisel is dus afhankelijk van hoeveel ze in het land kunnen (bij dag en nacht weidegang zou je ongeveer 4 maanden tot 6 maanden, april of mei/augustus,september geen bijkomende kosten kunnen hebben voor ruwvoer en strooisel bij voldoende gras.) De moeilijkste maanden voor het gras (en de bodem) zijn de maanden december, januari/ februari, maart. Die maanden moet je meestal (veel) meer bijvoeren of ze helemaal van het gras afhalen om de bodem te sparen en evt. opstrooien in de stal zodat ze binnen zacht en droog kunnen liggen.

Als ik kijk naar wat mijn paarden op kunnen is dat veel meer dan die 7 a 8kg hooi met plak stro per dag. Maar ze zijn nu al wat te dik, en met onbeperkt voeren worden ze nog veel dikker (dat hebben we in het begin een aantal jaar gedaan.) Hooi kan ook gewoon lekker zijn en dan eten ze meer dan ze nodig hebben. En als ze er dan ook weinig voor hoeven te doen en in een beperkte ruimte staan met de ruwvoerbak voor hun neus... Dan eten ze wel door...

Snap dat iedereen waarschuwt voor onderschatten van hoeveelheid en kosten, maar het is echt afhankelijk van de omstandigheden op het land en het soort paard.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 13:41

Wij hebben voldoende gras dat mijn tinker onbeperkt gras zou kunnen eten.
Echter dan is hij over 2 weken hoefbevangen.
Hij staat dus op een klein stukje land en krijgt elke een heel klein stukje gras er bij.
Voor de rest krijgt hij dus hooi bijgevoerd, al staat hij op het land.
Nu in de zomer krijgt hij een halve baal per dag.
In de winter gaat dat naar een baal per dag.

LisavanLisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 13:50

dankjullie

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 17:37

_lisaah schreef:
hallooo :)

ik heb even een vraagje,

wormenkuur: 26-
hoefsmid: 30-
hooi: 30- (kan het voor 3 euro per baal krijgen)
brok: 10-
totaal: ong. 100 euro in 2 maanden want dit is voor 2 maanden gerekend.

de stalling en weiland zijn gratis!
en kan een paard bij koeien staan?
heeft een tinker ook hooi en brok nodig als ze de hele dag op de wei kan staan?

bedankt alvast :) als het niet goed staat sorry daarvoor!

elke hoefsmit heeft ander prijs. En ik had 1st ander dan nu heb maar die verschillen per prijs. Tewel ik nu heb goed koper is en beter is en liever voor paard is.En die kan in avond en die ander kon dat niet. En wormenkuur verschillen ook per prijs. En als het te vaak doet dan werkt het niet meer. En beter voor wormenkuur geeft dat mestonderzoek laat doen. Want als dan zou hebben dan krijg perzies welke je nodig heb. En vaak krijg alleen wormenkuur naar mestonderzoek. En als niet nodig is krijg je geen wormenkuur. En ik doe echt geen 2 maanden met 1 hoor weet niet hoe weinig jij wilt geven. En bij mij zijn kosten anders en ik betaal wel voor wei en stal en daar zit zaagsel bij en zo.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 17:41

Nee, want je hebt sowieso nog een tweede pony nodig. Of je moet inderdaad op een plekje gaan staan waar nog een andere pony staat.

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 17:44

een paard is duur dan je denkt je heb altijd onverwachten dingen die moet betalen. En als 1 neemt zou slim zijn om goed te verzeker als die van zelf woord. Een paard is niet goedkoop en als dan niet je ouders mee betalen dan kan echt niet meer betalen. Ik heb geluk dat alleen de spullen voor paard hoeft betalen zo zadel en zo als nieuwe wil of hoofdstel enzo. En heb geluk dat ouders alles betalen zo de verzoringen en zo de onverwachten kochten. En ik heb evaring met onverwachten kosten die hebben nu weer eens bij. Dus je kunt elke maand een onverwacht iets der bij krijgen. Zelfs elke dag dus een paard is niet zo goed koop als jij denkt.

LisavanLisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 10:09

dankjullie wel allemaal :)
ik weet wel dat ik nog even moet doorsparen hoor maar ik wou gewoon een beetje kijken of het zo klopt!
zodat ik mij er helemaal goed op kan voorbereiden :)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 14:25

_lisaah schreef:
hallooo :)

ik heb even een vraagje,

wormenkuur: 26-
hoefsmid: 30-
hooi: 30- (kan het voor 3 euro per baal krijgen)
brok: 10-
totaal: ong. 100 euro in 2 maanden want dit is voor 2 maanden gerekend.

de stalling en weiland zijn gratis!
en kan een paard bij koeien staan?
heeft een tinker ook hooi en brok nodig als ze de hele dag op de wei kan staan?

bedankt alvast :) als het niet goed staat sorry daarvoor!

Nee, helaas kloppen je berekeningen niet. Het komt eerder overeen met de kosten per maand, uitzondering sommige dingen.

Ontwormen doe je normaal gezien 1x standaard een 'grote' wormenkuur per jaar en de overige keren op basis van mestonderzoek. Een grote kuur kost idd rond de €25,- maar mestonderzoek kost je ook al gauw €15,- per keer (1x per 3 maanden).

Hoefsmid: ligt eraan of je alleen wilt bekappen of dat je paard beslagen moet worden (soms heb je geen keus). Sommige paarden moeten 1x per 6 weken, anderen kunnen 1x per 12 weken. Per paard verschillend dus en prijs bekappen tot beslaan varieert ook tussen de €30 - €100.

Hooi: 30 pakjes voor 2 maanden is veel te weinig. Je voert al haast een 3/4 baal per paard per dag. Soms zelf nog meer. Reken dus ruim met 30 pakken per maand.

Brok: een zak brok kost al gauw meer dan €10,- per zak. Ik weet niet hoeveel je wilt voeren, maar uitgaande van 2x daags 1/2 - 1 kg, dan doe je tussen de 10-20 dagen met een zak van 20 kg. Nog geen maand dus.

Kan een paard bij koeien staan: Bedoel je in de wei of op stal? Ik heb mijn paard bij koeien in een stal gehad, maar voor mij nooit meer. Als je de reden hiervan wilt weten, dan kun je me pb-en. Op de wei lijkt het me wel een probleem, het gras waar koeien op grazen wordt zwaar bemest, zodat de koeien goed melk kunnen geven. Dit is veel te rijk gras voor paarden en eigenlijk zelfs niet geschikt voor paarden.

LisavanLisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 14:40

okee dankjewel,
ik bedoelde op de wei!