Inrichting paddock voor vermaak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

boedjang

Re: Inrichting paddock voor vermaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 18:53

wij hebben ook slowfeaters, en inderdaad wilgentakken (lekkerrrr) maar zo op de helft van de winter wordt in onze paddock een vrachtwagen met nieuw zand gestort... nou dat is pas vermaakt! (paddock van 60x25meter) de paarden vinden dat zo lollig,over de berg heen lopen, er langs rennen, doorheen rollen. Nou ja zo iets dus.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 18:56

Hoe komt het dat we graag willen dat onze paarden spelen?
We nemen ze de vrijheid van het zwerven af, grazen hoeven ze hier vak niet hele dagen. Dat kan niet in verband met te veel gras of mag niet omdat er geen land genoeg voor ze is.
Wat dan? Dan houden ze tijd en energie over voor iets anders.
Al onze huisdieren schijnen door het contact met ons jonger en speelser te worden! Logisch, ze hebben niet meer zo veel verantwoordelijkheid te dragen, wij zorgen voor hun eten en de afwezigheid van roofdieren.
Ik heb toch zelf ook wel eens wat moeite me onnatuurlijk speelgoed als ballen e.d. trouwens...Maar ik geef het eerlijk toe: sommigen spelen er wel heel leuk mee!

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 19:09

Ibbel schreef:
missje schreef:

Heb jij nog nooit paarden zien spelen?

Nee. Volwassen paarden spelen niet. Die vreten en slapen.

En wilgentakken bevatten aspirine. Een paard in de natuur eet die alleen als hij pijn heeft. Dat is prima, kan-ie zelf besluiten.

Geef je een paard zonder pijn wilgentakken, dan geef je hem in feite gifstoffen die hij niet nodig heeft (en een gat in z'n maag kunnen branden). Het oer-aspirine in wilg is niet erg gezond.

Nou dan verschillen wij van mening

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 19:16

Tja maar wij hebben met zijn alle nu eenmaal niet de ruimte om een paar hectare bos/zand/duin/wilgenboom/enzo terrein te creeeren dat is een utopie. Mijn paard (merrie) speelt overigens bijna nooit hoor, maar die Ruintjes kunnen er wat van, das toch leuk? niks verkeerd om dan iets in de bak te leggen om zich te vermaken hoor. enne wilgentakken zijn heerlijk en eten ze echt niet alleen als ze pijn hebben....

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 19:17

Volwassen paarden spelen niet? :o?
Waarom de mijne wel dan? Staat met andere paarden op een grote wei en in de winter paddock, en spelen wel degelijk. Als er niks ligt gaat ze kloten bij het hek (openmaken etc.).

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 21:18

het klopt dat wilgentak een pijnstillende werking heeft maar af en toe een tak kan echt geen kwaad! en moeten ze er wel een hele hoop van eten wil het schadelijk zijn! ik gaf mijn paard regelmatig een paar takken en nooit gemerkt dat hij eronder leed :D daarbij als je het verblijf van je paard aangenamer kan maken met dingen die ze leuk vinden waarom niet?? mijn vorige paard vond het geweldig een bal of een tak heb een filmpje (profiel) die het bewijs leverd dat sommige paarden wel degelijk spelen! en hij was al 15 jaar!

niet zo moeilijk gaan doen hoor!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 00:38

Paarden hoeven niet te spelen, maar je moet een paddock zo inrichten als dat kan, dat ze erin bewegen en moeite moeten doen.
Water verder van het ruwvoer vandaan. Ruwvoer in baken of netten.
Takken vinden paarden lekker, maar hoeven niet alleen wilg te zijn. Daarnaast eten paarden mits z voldoende GOED ruwvoer krijgen, toch wat ze willen en nodig hebben.
Een boomstam van een uiteraard niet giftige boom. Ze maken een stam helemaal kaal. Paarden die niet uitgehongerd staan doen dat niet uit honger.
Ik heb de voertonnen gezien met ruwvoer die ze kunnen rollen. Ik vind het een goed idee, maar het ollen van voer door zand vind ik een groot nadeel. Net als mensen voerbllen gebruiken. Ik zelf voer geen snoep, wortels, appels of biks, dus wordt sowieso wat lastiger.
Takken kun je ook ophangen. Mensen willen alles maar vanaf de grond geven, maar paarden moeten in de natuur best weleens moeite doen om iets van hoger te pakken of van opzij.
Een jong paard is anders dan een ouder paard. Een gemengde kudde is ideaal, maar moet wel kunnen en passen.
Speeltjes kun je proberen n afwisselen.
Ook ideaal is een paal met borstels of een mat met knoppen. Volgens mij bij de paardendrogist te koop. Vinden paarden die niet schurken met anderen of er gewoon zin in hebben ook erg lekker.
Als je paddock het toelaat is een route maken erg leuk. Heuveltje met zand, boomstammetje, iets om tegen aan te schuren, takken, water en natuurlijk hooi. Als een paard voldoende ruwvoer krijgt zal hij zijn etenstijd zelf wel verdelen en ook wat rondwandelen.

Nsky86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 14:48

bedankt voor alle reacties, ik heb een aantal goed ideen opgedaan om haar afwisseling te bieden overdag in haar paddock. Ik wil dat een fijne dag heeft en alles wat ik met haar doe 'extra' is.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 14:54

Mijn volwassen paarden heb ik toch ook vaak genoeg zien spelen. En die staan gewoon 24/7 buiten op een grote weide met een schuilstal, gezellig in de kudde.

Nsky86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 14:56

Ben er ook van overtuigd dat ze spelen.. Of zichzelf vermaken.. iedereen heeft er een andere benaming voor. Wel lekker trouwens een weide met schuilstal!

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 16:55

Ze zijn het hun hele leven zo gewoon, dus mocht ik het plots anders doen, zouden ze niet akkoord zijn denk ik zo :+ Maar super toch, dat je hun paddock zo comfortabel mogelijk inricht.

Een tijd geleden is er zand geleverd, omdat we met werkzaamheden bezig waarden. Een klein 'bergje' zand is blijven liggen, omdat we te veel hadden. Grappig genoeg vinden de paarden dat dus fantastisch leuk, ze doen niet liever dan er over lopen of er op staan, en een dutje doen er boven op :+

Nsky86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 17:23

Ja die van mij rent er met volle vaart op af en blijft trots boven op staan, echt leuk! En dan met een gekke sprong eraf en dan keihard de bak door XD

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 18:20

<3

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 11:09

volgens mij spelen jonge paarden en hensten en ruinen met elkaar
mijn 3 merries spelen niet terwijl de 3 ruinen van de buren 20+ en jonger wel dagelijks met elkaar spelen
Pionnen, ballen, wordt niet naar omgekeken, takken en hooi natuurlijk wel. verder gaan ze dutten als ze niet op de wei staan