Paarden aan huis, hoeveel ben jij kwijt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maras

Re: Paarden aan huis, hoeveel ben jij kwijt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 15:24

Ik heb ze aan huis gehad en dat was echt schrikbarend goedkoop maar ik vond het niet gezellig worden vandaar weer verplaatst. Als je echt alleen de maandelijkse kosten wilt weten dan praat je over voerkosten en mest afvoer, dat laatste is vaak goed te regelen met een boer die in je buurt woont, dan gaat het nog vaak kosteloos. Mijn voer kocht ik ook bij de " buurboerman" , grote pakken hooi of kuil, net wat hij had en dat koste me 50 euro per maand, that was all. Daar kon ik 2 paarden voor voeren, brok niet mee gerekend, maar een zak brok koop je ook voor 11 euro per zak en je kunt het zo duur maken als je zelf wilt. Ik had inloop stallen op zand dus geen vlaskosten en ze lagen overigens altijd buiten in de bak. Kortom het kan echt super goedkoop zijn , het hangt er ook een beetje vanaf waar je woont en hoe ( zijn er veel boeren bij je in de buurt dan kom je makkelijk aan voer en aan je mestafvoer).

sylviel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 15:34

Voor 2 paarden aan huis
1.5zakken muesli per maand: 16€
hooi in zomer: 50€/ in winter: 70€
strokorrels in stal: in zomer doe ik langer met 4zakken per stal , dan in winter: 32€
mest: gratis naar werk van mijn man
onderhoud: mest van wei doen en in zomer vooral snoeien van bomen en struiken die rond wei staan, elke zomer grote kuis en schilderwerk van stallen en houten omheining.
elektriciteit: komt van huis,geen idee
water; komt van huis, geen idee
leningafbetaling van wei: 111€ per maand

kunstmest, kalk, bijzaaien: geen idee van kostprijs

om de 2 maanden smid: 50€( enkel paard, pony 2 keer ih jaar: 25€), om 3 maanden ontworming 20€, elk jaar inentingen: 100€

ik sta goedkoper thuis dan op privéstal hier in de buurt. Zoveel meer werk vind ik het niet en ik beslis alles zelf. Hier in de buurt vond ik ook geen plek waar ze lang buiten mochten staan, nu staan ze van 's morgens vroeg tot 's avonds laat buiten, 's nachts op stal.

Ik moet wel zeggen dat we de stukken grond hebben gekocht en nog alles moesten doen, dus omploegen, inzaaien, omheining zetten, stallen bouwen, paddock maken.... daar steekt wel veel geld in.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 16:02

piendepien schreef:
Ik vind het een beetje raar om een uurloon te rekenen, het is een hobby en natuurlijk gaat daar tijd in zitten.
Ik kijk ook graag een avondje tv, maar daar zet ik ook geen uurloon tegenover want dan wordt dat ook een duur avondje :)

iedereen zegt dat het goedkoper is, maar vergeet dat een staleigenaar meer telt vanwege het werk wat hij eraan heeft
als je dan je aantal uren zou berekenen is het niet zo goedkoop meer

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 16:16

Wij zijn toch zeker 150 euro per maand kwijt per paard. In de winter komen daar nog wortels bij. Speciaal voer zou er ook extra bij komen. Onderhoud aan wei, stal, paddock, etc. heb ik dan ook niet meegerekend, alleen de maandelijkse kosten aan krachtvoer, hooi, vlas, stro en hooi. Hooi is de grootste kostenpost. Wij hadden altijd van eigen land, lekker goedkoop, maar toen stonden de paarden ergens anders gestald en liepen ze er alleen even in de zomer. Tegenwoordig lopen ze het hele jaar op dat stuk land en hebben we 2x zoveel paarden staan. Nu moeten we het hooi kopen.

Er zijn pensionstallen waar ze even goedkoop of zelfs goedkoper zouden staan, maar niet in mijn woonplaats! Hier ga je toch goed over de 200 euro heen voor een simpele pensionstal tot 300 voor een stal met binnenbak en dan gaan mijn paarden erop achteruit qua weidegang. Het zou mij een zee aan tijd schelen en ik zou meer luxe hebben als ruiter. Ik heb nog nooit in pension gestaan, dus ik ben gewend om alles zelf te doen en eerlijk is eerlijk, ik zou dan niet al mijn paarden kunnen houden.

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 16:28

Ik had het al eens uitgerekend voor mezelf, voordat ik onze tinker erbij kocht, of het allemaal nog wel haalbaar zou zijn.
Hier staan dus : 1 tinker, 1 shetje van 112 cm, 2 kleinere shetten.
Eén van de kleine shetjes, het oudje van 33 jaar krijgt altijd speciale voeding en trekt er dus ook heel wat door op een week, omdat ze niks van ruwvoeder meer kan eten. Ze kost me per maand meer dan onze tinker, maar dat hebben we graag voor haar over zolang het nog kan.

Ik tel geen onkosten van stallen, aanleg weide enz... omdat je dat zo vroeg in je beginpost, enkel dus de maandelijkse kosten.
Kom ik uit op ongeveer 180 euro per maand voor allemaal samen.
Daarin zitten : hooi, strooisel (vlas), krachtvoer, winterwortelen, eventueel meststof voor de weide en eventueel produkten (denk ik aan een manenspray of zo). Het is uitgerekend op jaarbasis en dan door 12 gedeeld, ik betaal in de wintermaanden dus ook iets meer en in zomermaanden iets minder.

Niet erbij gerekend heb ik : dierenarts (weet je nooit vooraf hoeveel als het eens mis gaat), hoefsmid.
Ook het leeghalen van de mesthoop zit er niet in, maar dat kost me amper 50 euro per jaar, omdat ze die ophalen om over het land te doen. Ik betaal dus enkel 1 uur voor de huur van de machine om hem op te laden en dat is dus 50 euro.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 16:28

Verschil thuis stallen vgl met pension:
- aanschaf stal
- grasland aanleggen
- omheining
- hooi, stro, voer, water
- evt. bakhuur
- trailer om bij de manege te komen.

Volgens mij zijn dit de enige verschillen die er zijn.

Ojaa; de afvoer van mest. Maar bij mij is dat gratis aangezien mijn vader akkerbouwer is :Y)

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 16:29

Shirley schreef:
Waterrekening, extra stroom voor omheining, verlichting en warm water ...
Een hypotheek die toch voor een huis en schuur met een lap grond ietsjes hoger ligt dan de gemiddelde eengezinswoning ;)

Onderhoud gebouwen, heining, weiland ... 't gaat inderdaad niet alleen om de kosten van hooi en brok !

Denk dat je het voor een tientje per dag ( even uitgaande van een volpensionprijs van 300 euro ) niet redt, zeker niet als je je werkuren ook nog meetelt :n

Je moet het echt alleen doen uit liefhebberij, niet om kosten te besparen !

Dat dus!
Moesten wij niet voor de paarden verhuisd zijn dan woonden we in ieder geval een heel stuk goedkoper!

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 16:34

Om eerlijk te zijn, ik weet het niet precies. Er is net een pony overleden. Ik heb hier nu één paard en drie kleine pony's staan. Andere paard/E-pony is mee naar school. Alleen in de vakantie's zijn ze met zijn vijfen.

Daar is al probleem één met een pensionstal want daar kan je niet alleen in de vakantie's gebruik van maken. Onderhoud wei, omheining etc. blijft redelijk gelijk ongeacht het aantal paarden. Ik had dit jaar alleen te weinig gras dus daar moet ik wel weer in investeren en graszaad is heel erg duur.

Een bevriende boer heeft tot nu toe de mest weggehaald maar hij woont nogal een eindje weg dus ik ga binnenkort eens kijken of ik dezelfde regeling als vroeger kan maken. Toen ruilde ik mijn mestqoutum tegen het weghalen van de mest. Mest kwijtraken is geen probleem want ik mag het bij iemand op de akker gooien.

De pony's kosten bijna niets verder. Eten bietenpulp en een handje muesli. Met zijn alleen eten ze zeker een baal hooi per dag die we voor 2,50 euro vlakbij halen. Sportpaard eet het meest. 4 kg. krachtvoer, dat zal zo'n 1,70 per dag zijn plus de bietenpulp maar die is goedkoop dus het paard eet denk ik voor 3,50 per dag inclusief hooi. Dan komt er nog stro bij in de winter. Betaal ik ongeveer 2,50 per pak voor en met elke dag uitmesten doe ik zo'n drie dagen met een pak (staan er altijd twee binnen).
De anderen blijven buiten met schuilstal dus gebruiken geen stro.

Op de pensionstal waar ik stond betaalde ik 220 euro maar daar kon ik krachtvoer zelf nog bijkopen want ze kregen hooguit een kg. en in de zomer een halve pavo koek. Daar kunnen die van mij niet van leven. Vrijwel geen een paard, snapte ook nooit dat er opeens een maximum van een kg. was. Zal wel om financiële redenen zijn uiteraard).
De pony's kostten daar 60 euro per maand, dat eten ze hier echt niet op. De grote pony (die nu overleden is) was met pensioen maar daar betaalde ik ook de volle mep voor. Ik ben dus echt veel en veel goedkoper uit.

Aser

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 16:34

Ik heb het een jaar lang echt heel actief bijgehouden in 2012. Elke euro die ik betaalde voor mijn paarden aan huis incl. onderhoud rijbak (dat jaar wel een nieuwe bovenlaag) en dierenarts kosten & kosten voor mezelf kleding en lessen was ik per maand gem 300,- kwijt. Het prijsverschil zit hem vooral in de luxe en kwaliteit die je wilt aanleggen. Luxe kost geld zoals een degelijk afdak, bodem vernieuwen etc. De dagelijkse onderhoud van de paarden is veel goedkoper dan pensionstalling. Dat was voor 1 kwpn'er en 1 schetlandpony

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 16:40

Water: niks (grondwater)
mestafvoer: ook niks
electriciteit: hebben we niet op de wei
hooi: even veel als toen hij nog in pension stond :+ Ongeveer 50 euro gemiddeld per maand over het hele jaar.
Reparatie/afrastering/zaaien/bemesten/boer die komt bloten/maaien/persen: reserveer ik 50 euro per maand voor. Zaaien en bemesten doen we zelf.
Stro doen we niet aan. Zand (voor in de schuilstal) valt onder reparatie/vervanging.

Een bak hebben we niet. We rijden op het land. Er is een bak in de buurt waar je kunt rijden, voor 5 euro per keer. Dat doe ik in de winter heel sporadisch.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 16:53

Ik heb vier paarden staan.
1x per week wordt er een grote baal voordroog (50 Euro) geleverd plus 1x per 2 weken 15 kleine baaltjes hooi (weet ik niet precies)
1x per 2 weken 1 25 kilo zak muesli, 1 zak gerst, 1 zak bietenpulp en 1 zak lucernepulp, gemiddeld zo'n 40 Euro. 1x per maand een bus lijnzaadolie van 14 Euro (13 zoveel eigenlijk maar eerder naar de 14, exact bedrag weet ik even niet).
1x per 2 weken haal ik voor 100 Euro houtkrullen. Daarmee kom ik krap toe, in de winter ligt het verbruik iets hoger vanwege meer binnenstaan en kan het ook 1x per week worden.

Mest kiep ik achteraan op een eigen stukje grond. Eigenlijk zou ik het weg willen laten halen maar dat kost me maandelijks bijna 400 Euro en dat kan ik niet betalen.

Elektriciteit valt mee, ik ben thuis en doe zoveel mogelijk overdag. In de winter wel het solarium op na het werk en na het wassen. Dus alleen 's avonds bij voeren en controlerondje kort het licht op. Ik heb nog geen stroom op de draad en nog geen thermokabel voor de winter, beide sluit ik komend najaar aan en dan gaan die kosten ook omhoog.

Water zal wel een kostenpost zijn, ga uit van 4 paarden die zo'n 30-60 liter per dag wegdrinken, afspuiten na het werk, waterbakken buiten vullen (60 liter bak vul ik twee keer daags) en schoonboenen,...

Ik zou heel graag mijn bak laten slepen maar dat doet niemand in de buurt, dus af en toe sleep ik zelf met een stuk betonnet alles glad maar dat is erg zwaar en vervelend werk.

Ik heb geen weiland dus over het spuiten, bemesten, bekalken, inzaaien, rollen, evt. extra bewateren van weiland of bak, evt. hooi van eigen land halen,.. zou ik niks kunnen vertellen. Ik spuit alleen twee keer per jaar de brandnetels rond de bak weg (die zich daar geen zak van aantrekken trouwens en gewoon doorgroeien).

En dan een hoge hypotheek he, voor ruim 1300 Euro in de maand had ik een errug leuke woning met minder grond kunnen bewonen :o

Verder is het denk ik ook onderhoud: je stallen met de hogedruk doen af en toe, het opnieuw schilderen, een paal terug de grond in, een stuk dak repareren na stormschade, waterbakken of leidingen vervangen die bezwijken door de vorst, en dan de kosten van het proberen om je stal te verbeteren, een andere toplaag in de bak omdat het toch wel erg nat blijft, een stukje verharden omdat het kapot getrapt wordt, stroomdraad vervangen,.. het klinkt eenmalig maar het blijft maar door- en doorgaan :+

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 16:55

Wij hadden niets goed voor paarden. Zijn begonnen met het land goed krijgen. Dus gelijk leggen en inzaaien met paardengras. Geen idee meer wat dat gekost heeft. Maar is een goede investering voor begin, want daarna is het gras bij houden en als je dat goed doet kost het niet veel meer. We laten het gras elk seizoen eerst goed hoog op komen maaien het dan af en rijden het oude er niet af want er zit gratis graszaad in dus herzaait het zich zelf als je het goed verspreid en is gratis wat voeding voor je gras. Gaat heel goed.

Omheining als gehele buitenrand. heb ik afgezet met palen van 2.50 meter kosten 2 euro per stuk en heb er 100 gekocht ineens. Maar moet nog bij hebben want hebben nog niet alles in gebruik.

Schriklint bruin koste 19,95 een rol 200 meter en heb 3 rijen lint en had er 3 nodig voor de eerste weide. En heb heb veel tegelijk online gekocht dus geen verzendkosten en voorraad voor later of herstel.

Bevestigingsmateriaal heb ik gekozen voor met schroeven zodat je altijd bij kan spannen of van veranderen makkelijk per paal. Waren 1,70 euro per stuk en koop ze per 10 in een zak. Laatste keer 10 zakken gekocht ook voorraad voor meer weide en onderhoud.

Schriklint kast ooit in de aanbieding gekocht voor 3 hectare weide voor 250,00 euro nieuw. Stroom gebruik geen idee.

Rijbak net aangelegd en alleen transport moeten betalen omdat iemand anders stopte en het kwijt wilde. Dat scheelt veel geld en kost je alleen je loonwerker per uur:) Dus een rijbak hebben voor weinig.

Omheining rijbak heb ik van mooie hazelaar takken gemaakt in plaats van echt hout wat extreem duur is voor hobby. En staat heel mooi. KOst je tijd en energie om te zagen op eigen terrein en wat bouten en schroeven:)

Bordjes voor de rijbak worden nu gemaakt en worden van stukjes boomstam gemaakt:) Kost wat tijd en verf;)

Verder heb ik van een oud chalet wat hier nog in onderdelen lag een schuilstal gebouwd bijna stal voor 1 groot paard en 2 mini's apart. Dus gratis en her gebruikt. Prima te vinden en lekker zelf kiezen wat ze doen met binnen of buiten staan.

Hooi voerstrook heb ik gemaakt van boomstammen van wilg en werkt prima en kan er veel hooi tegelijk in doen. Kost tijd en energie voor zagen en maken en daarna weinig meer aan onderhoud en wat schroeven en bouten.

Ik heb 1 paard en 2 minis aan huis staan
1 zak van 20 kilo vitaminen/mineralen brok per 2 a 3 maanden: 23,95 euro per zak per 2 a 3 maanden dus.
hooi vaste prijs altijd 2,00 euro de baal van 15 kilo
Stro alleen in de wintermaanden in de schuil als extra: vaste prijs 45,00 euro voor een groot vierkant pak
Soms wat olie en dan gewoon zonnebloem in de winter extra geen idee wat een flesje in winkel kost per stuk. Maar koop vaak grote flessen bij Aldi of Lidl en krijgen ze over hooi of gemengd met tarwezemelen ongeveer 20ml per keer soms als ik bij paard meer energie nodig heb bouw ik op naar 50ml en meer langzaam.

Voerbakken heb ik gratis gekregen en zijn harde plastic kunststof bakken 3 stuks.

mest: gratis verwerken we ergens anders op het terrein in reycling. Zoals voor de bloementuin of groente tuin enz.
onderhoud: Kunstmest op 1 stuk weide nu, kalk soms, en maaien van gras 1ste keer seizoen. Zelf aangekocht tractor oude en een maaibalk. Rest onderdelen komt er nog. Maar is 1 malig en daarna onderhoud.
elektriciteit: Geen idee, geen licht bij rijbak nog en 1 licht op zonnen energie kost je 1x aankoop lamp. En 1 op stroom.
water; Water 10 euro per maand is hier niet zo duur in gebruik. En we recylen regenwater gezuiverd.
Weide van 3, hectare zit bij het huis en kost niet veel per jaar omdat het agrarische grond is hier.

om de 2 maanden smid: 35 euro per paard, ontworming wisseld maar gemiddeld per paard 12,00 euro ook de sterkere:) Goede dierenarts doet veel als je die vind:) elk jaar inentingen alleen influenza: 15 euro per paard

Tja nooit uitgerekend of bij gehouden wat ze me kosten. Maar zeker in de zomer als ze bijna geen hooi eten en alleen goed lang stengelig paardengras kosten ze me echt geen 100 euro per maand als het niet minder is voor 3.

We hergebruiken veel en denken creatief in bouwen van dingen omdat we veel eigen hout hebben. Het is mooi om te zien maar niet duur vaak. Kost wel tijd en energie om te maken.

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 16:59

Stallen stonden al in onze tuin en we hadden al een wei, ik rijd in de wei verderop dus heb geen bak nodig.. Wij zijn niet heel veel kwijt.. 1 Zak brokken doen we lang mee (1 pony en shetlaner krijgt geen brokken) en hooi zijn we zo'n 60 euro per maand aan kwijt..

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 16:59

ja wel een goede vraag eigenlijk. Me paard en shet staan bij me schoonouders op de boerderij. Ik heb hier zelf geen idee van kosten :P...
water- bronwater
elektriciteit - niks
hoefsmid- elke 6 tot 8 weken 90 euro ( alleen me paard, shet doe ik zelf)
hooi- elke week 1 tot 1,5 baaltje 5 euro per baal
vlas- ( alleen in de wintermaanden) elke week een baal 5 euro.
muslie- 12 euro ( ongeveer 2 maanden)
brood ( ja ik weet dat het slecht is) per maand 12 euro.
afrasterings kosten heb ik niet. Heb ik allemaal van de vorige eigenaar over genomen.

kom ik uit op € 89 per maand in de zomer. Zal denk ik dan 100 euro in de winter zijn. Toch lekker goedkoop al zeg ik het zelf...

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 17:40

Bedenkt me net trouwens wat ik uitspaar aan diesel. Stal lag 14 km. van huis. Plus dat ik voor mijn trailer en menwagen stalling moest betalen. Staat nu ook thuis. Als je kijkt welke kosten je moet maken om ze aan huis te hebben moet je ook kijken welke kosten je hebt als ze ergens anders staan.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 18:12

Percy schreef:
Bedenkt me net trouwens wat ik uitspaar aan diesel. Stal lag 14 km. van huis. Plus dat ik voor mijn trailer en menwagen stalling moest betalen. Staat nu ook thuis. Als je kijkt welke kosten je moet maken om ze aan huis te hebben moet je ook kijken welke kosten je hebt als ze ergens anders staan.

Die diesel rij ik wel weer bij, als ik voer haal, hooi bestel, ditjes en datjes moet kopen... :+

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 18:17

Water: grondwater dus gratis
mestafvoer: verspreiden over het land dus gratis
electriciteit: geen
hooi: 75 tot 140 per maand (ligt aan de hooi prijs)
krachtvoer: zo'n 5 euro per maand
stro: geen
onderhoud: doen we zelf dus kost niks op af en toe iets nieuws aanschaffen na

voor 3 D-pony's en een shet, er is 1 D-pony weg maar dat scheelt niks in de kosten(qua werk wel)
besteed ongeveer een half uurtje per dag aan de verzorging (voeren, water, verweiden, mesten)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 18:21

Water uit de kraan is toch ook harstikke goedkoop dat het nog niet eens 5 euro per maand kost om je paarden water te geven?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 18:21

Van schreef:

voor 3 D-pony's en een shet, er is 1 D-pony weg maar dat scheelt niks in de kosten(qua werk wel)
besteed ongeveer een half uurtje per dag aan de verzorging (voeren, water, verweiden, mesten)

Verspreid je het met stro en al meteen over het land?

edit: jullie hebben geen stro :+ Wat hebben jullie dan in de stallen of hebben jullie enkel een schuilstal op het gras?

LvA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 18:30

Toevallig hebben wij het ook kortgeleden allemaal uitgerekend,
4 Shetland Pony's en 1 kruising stevige kleine B Pony

Ik heb hier alles bij meegenomen:
- Hooi
- Water
- Biks
- Mestafvoer
- Dierenarts (jaarlijks enten & 3x per jaar ontworming)
- Hoefsmid
- Onderhoud leefruimte (jaarlijks nieuwe zandlaag, waar nodig hout vervangen, etc.)
- Gebruiks- en verbruiksmaterialen (normaal dingen, geen luxe, zoals halsters, touwen, hier en daar wat vervangen, etc.)

Wij kwamen op het gemiddelde sommetje van € 85,00 per shet en € 125,00 voor de b pony
Het viel mij best tegen, maar uiteraard krijgen we hier wel heel veel voor terug!

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 18:31

Geryon schreef:
Van schreef:

Verspreid je het met stro en al meteen over het land?

edit: jullie hebben geen stro :+ Wat hebben jullie dan in de stallen of hebben jullie enkel een schuilstal op het gras?

inloopstal(komt uit op de bak en aan de bak zitten weer de weides) met rubberen matten, liggen doen ze vooral in de bak

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 18:52

Urielle schreef:
Percy schreef:

Die diesel rij ik wel weer bij, als ik voer haal, hooi bestel, ditjes en datjes moet kopen... :+

Ja, daar zit ook wel weer wat in. Hooi is gelukkig zo ongeveer om de hoek en de dierenwinkel is op loopafstand (het sjouwt alleen zo lastig ;) ) Alleen voor stro moeten we wat verder.

_SantOs_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 18:56

Ik ga even volgen!
Er zijn plannen om mijn pony van zijn stal in Drenthe terug te verhuizen naar de tuin van mijn ouders. Stal is redelijk in takt. Hoeft hooguit nog €100 aan bijgewerkt worden (nieuwe sloten op de deuren, goede opberg ruimte voor het voer).

We betalen nu €150 per maand bij de stal waar hij staat. En mijn ouders denken dat ze goedkoper uit zijn als ponylief thuis komt te staan.
Pony staat daar van +/- april t/m september 24/7 buiten, 's avonds krijgen ze hooi bijgevoerd. Oktober t/m maart staat hij van 9 tot 4 buiten. Krijgt dan 2x per dag biks en 3x per dag hooi.
Hoefsmid is één keer in de 3 maanden 15 euro.

Ben benieuwd hoeveel we daar thuis aan kwijt zouden zijn. We zitten nu een beetje met wat we met de mest moeten doen..

ThessaKeizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 18:59

Wij hebben zelf vier paarden, waarvan er nu drie aan huis staan (eentje is een veulen en loopt nog bij de merrie) en we hebben nog drie paarden van anderen erbij lopen.
Wat zijn wij kwijt.
In de maanden dat we voordroog bijvoeren uiteraard meer dan dat ze op het land lopen.
Wij doen met een grote ronde baal voordroog een week, kost 40 euro per baal. Verder krijgen ze nog iets aan krachtvoer, voor zes paarden kost dat per maand 35 euro.
Mestafvoer nog niet nodig gehad, ik rijd de mest over het land uit (ik weet dat het ophalen zo 100 euro kost, maar dat zal hooguit 1x per jaar zijn dan). Ze komen bij mij niet op stal, staan 24/7 buiten met een grote inloopstal.
Verder gewoon de smid, eens per 8 weken ongeveer, 25 euro per paard en vergeet het stroom en water niet, maar ik zou niet zo weten wat ik daar eigenlijk aan kwijt ben.
Wel weet ik dat ik per paard aanzienlijk minder kwijt ben dan dat ik nog op een pensionstal stond!!!!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 19:05

_SantOs_ schreef:
Ik ga even volgen!
Er zijn plannen om mijn pony van zijn stal in Drenthe terug te verhuizen naar de tuin van mijn ouders. Stal is redelijk in takt. Hoeft hooguit nog €100 aan bijgewerkt worden (nieuwe sloten op de deuren, goede opberg ruimte voor het voer).

We betalen nu €150 per maand bij de stal waar hij staat. En mijn ouders denken dat ze goedkoper uit zijn als ponylief thuis komt te staan.
Pony staat daar van +/- april t/m september 24/7 buiten, 's avonds krijgen ze hooi bijgevoerd. Oktober t/m maart staat hij van 9 tot 4 buiten. Krijgt dan 2x per dag biks en 3x per dag hooi.
Hoefsmid is één keer in de 3 maanden 15 euro.

Ben benieuwd hoeveel we daar thuis aan kwijt zouden zijn. We zitten nu een beetje met wat we met de mest moeten doen..

Als je hem thuis zet moet je er natuurlijk wel een pony bij doen, dus of je goedkoper uit bent is dan nog maar de vraag.