Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
piendepien schreef:Ik vind het een beetje raar om een uurloon te rekenen, het is een hobby en natuurlijk gaat daar tijd in zitten.
Ik kijk ook graag een avondje tv, maar daar zet ik ook geen uurloon tegenover want dan wordt dat ook een duur avondje
Shirley schreef:Waterrekening, extra stroom voor omheining, verlichting en warm water ...
Een hypotheek die toch voor een huis en schuur met een lap grond ietsjes hoger ligt dan de gemiddelde eengezinswoning
Onderhoud gebouwen, heining, weiland ... 't gaat inderdaad niet alleen om de kosten van hooi en brok !
Denk dat je het voor een tientje per dag ( even uitgaande van een volpensionprijs van 300 euro ) niet redt, zeker niet als je je werkuren ook nog meetelt
Je moet het echt alleen doen uit liefhebberij, niet om kosten te besparen !
Percy schreef:Bedenkt me net trouwens wat ik uitspaar aan diesel. Stal lag 14 km. van huis. Plus dat ik voor mijn trailer en menwagen stalling moest betalen. Staat nu ook thuis. Als je kijkt welke kosten je moet maken om ze aan huis te hebben moet je ook kijken welke kosten je hebt als ze ergens anders staan.
Van schreef:Water: grondwater dus gratis
mestafvoer: verspreiden over het land dus gratis
electriciteit: geen
hooi: 75 tot 140 per maand (ligt aan de hooi prijs)
krachtvoer: zo'n 5 euro per maand
stro: geen
onderhoud: doen we zelf dus kost niks op af en toe iets nieuws aanschaffen na
voor 3 D-pony's en een shet, er is 1 D-pony weg maar dat scheelt niks in de kosten(qua werk wel)
besteed ongeveer een half uurtje per dag aan de verzorging (voeren, water, verweiden, mesten)
Geryon schreef:Van schreef:Water: grondwater dus gratis
mestafvoer: verspreiden over het land dus gratis
electriciteit: geen
hooi: 75 tot 140 per maand (ligt aan de hooi prijs)
krachtvoer: zo'n 5 euro per maand
stro: geen
onderhoud: doen we zelf dus kost niks op af en toe iets nieuws aanschaffen na
voor 3 D-pony's en een shet, er is 1 D-pony weg maar dat scheelt niks in de kosten(qua werk wel)
besteed ongeveer een half uurtje per dag aan de verzorging (voeren, water, verweiden, mesten)
Verspreid je het met stro en al meteen over het land?
edit: jullie hebben geen stroWat hebben jullie dan in de stallen of hebben jullie enkel een schuilstal op het gras?
Urielle schreef:Percy schreef:Bedenkt me net trouwens wat ik uitspaar aan diesel. Stal lag 14 km. van huis. Plus dat ik voor mijn trailer en menwagen stalling moest betalen. Staat nu ook thuis. Als je kijkt welke kosten je moet maken om ze aan huis te hebben moet je ook kijken welke kosten je hebt als ze ergens anders staan.
Die diesel rij ik wel weer bij, als ik voer haal, hooi bestel, ditjes en datjes moet kopen...
_SantOs_ schreef:Ik ga even volgen!
Er zijn plannen om mijn pony van zijn stal in Drenthe terug te verhuizen naar de tuin van mijn ouders. Stal is redelijk in takt. Hoeft hooguit nog €100 aan bijgewerkt worden (nieuwe sloten op de deuren, goede opberg ruimte voor het voer).
We betalen nu €150 per maand bij de stal waar hij staat. En mijn ouders denken dat ze goedkoper uit zijn als ponylief thuis komt te staan.
Pony staat daar van +/- april t/m september 24/7 buiten, 's avonds krijgen ze hooi bijgevoerd. Oktober t/m maart staat hij van 9 tot 4 buiten. Krijgt dan 2x per dag biks en 3x per dag hooi.
Hoefsmid is één keer in de 3 maanden 15 euro.
Ben benieuwd hoeveel we daar thuis aan kwijt zouden zijn. We zitten nu een beetje met wat we met de mest moeten doen..