Hoe hou je een vieze,vette staart schoon?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 14:28

Hoi, ook ik ben een vlechter/staartzakgebruiker en ken cowboy magic als geen ander, ik sluit me helemaal aan. Tip voor een goede staartzak, knip een pijp van een oude dikke spijkerbroek af en naai die aan elkaar met bovenaan een stuk elastiek uit je pyjama en je hebt een perfecte staartzak!
Die dingen uit de winkel zijn vaak veel te dun en te smal voor zo'n dikke staart, dus maak er zelf eentje! veel goedkoper ook!
Ik heb er diverse zelf gemaakt met gekke stofjes van bont en teddys tof, erg grappig als je daarmee buiten gaat rijden! OK dan!
succes
ciska

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 17:04

Groene zeep, 2 x wassen (of meer als dat nodig is) en heel goed uitspoelen net zolang tot je zeker weet dat er echt niets meer inzit. Oplaten drogen, equistar erin en zorgen dat de klitten eruitkomen. Regelmatig blijven wassen en regelmatig blijven equi-starren....

_Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-03 17:34

ik heb de staart maandag voor een deel gewassen (tot iets onder waar de staartwortel begint) met koud water en shampoo. laten opdrogen en daarna aquishine erin. de volgende dag was er maar weinig van te voelen dat er equishine inzat, ik heb er wel veel ingespoten. zijn staart voelde wel beter aan dan normaal maar echt een succes is het dus ook niet.

fiek; bij mijn paard is het juist ook bovenaan waar zijn staart begint vies hoor Tong uitsteken als hij poept komt het in zn staart en er zit poep aan zijn staartflap van zijn deken en daardoor komt het ook weer in zijn staart Scheve mond

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 17:54

Mijn paardje staat 24/7 met een vlecht in z'n staart. Elke dag haal ik hem uit met rijden / werken , en pluis hem met m'n vingers uit. Na het werken gaat de vlecht er weer in (niet te strak vlechten!) Een keer in de maand ongeveer was ik hem met babyshampoo (ruikt lekker!!) en spuit ik hem nat in met equishine. Dan even wapperen (alleen aan te raden voor brave paarden Haha! ) , uitborstelen en dan de vlecht erin. Hij had bijna geen staart, zo dun, en het begint nu al iets beter te worden. Als ik z'n staart kam, gebruik ik zo'n goedkope kruidvat borstel met die wijde plastic haren, dan trek je er bijna niks uit.

EstherSi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 18:00

's Winters was ik zijn staart ook nooit, ik spoel hem alleen uit met koud water als hij heel vies is, rijd toch geen wedstrijden en hij hoeft dus ook niet echt schoon te zijn Haha!.. das dan weer een voordeel Lachen
en anders ook met een waterkoker in een emmer jah Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 18:00

Mac schreef:
Overigens was ik de staart ook met koud water en dat werkt prima. In de winter als het echt heel koud is was ik 'm niet. Wil je dat wel doen, volg dan de emmer-met-warm-water-procedure van Cassidy Cool .

Ik ben gelukkig gezegend met warm water op stal (of wat daar 's avonds nog van over is als er -tig mensen hun paarden hebben gedouched.
En die staartzak komt er bij mij ook maar sporadisch in. Ze veliest hem namelijk negen van de tien keer.

Voor degenen met een paard met een wat dikkere staart, Henriette maakt de staartzakken op bestelling en als je dat wilt ook groter dan wat je standaard overal kunt krijgen.

Jady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 18:06

Wat ik dus 1x per week doe is die gigantische staart van Destiny helemaal met de hand uitpluizen.Daarna,zo'n 1 1/2 uur verder,met de borstel erdoor heen.Dan lekker spuiten met de Equi-Shine,en nog een beetje Mousse van de paardendrogist erdoor heen.
En dan een vlecht.
Iedere dag de strootjes eruit halen en verder beetje met het borsteltje er door heen.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 20:51

Ik voel me nu wel heel lui als ik lees wat jullie allemaal doen. Bij Sox zit de mest ook vaak bovenin de staart. Ik zal mijn oude waterkoker op stal zetten en dan voor thuis een nieuwe kopen. Goed idee die waterkoker!
Ik ga dan ook maar vlechten. Ze heeft wel een enorme lange en heel dikke staart dus pffff. Vlechten jullie de staart gewoon of vlecht je hem in? De manen heb ik wel een tijdje in 5 dikke vlechten gedaan en zou dat nu ook weer moeten gaan doen, zeker totdat het begint te vriezen. Ze bleven er wel klittenvrij van.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 00:21

Soxje schreef:
Vlechten jullie de staart gewoon of vlecht je hem in? De manen heb ik wel een tijdje in 5 dikke vlechten gedaan en zou dat nu ook weer moeten gaan doen, zeker totdat het begint te vriezen. Ze bleven er wel klittenvrij van.

Vlechten helpt zeer zeker. En ik vlecht hem niet in hoor, gewoon onder de staartwortel beginnen, en dan één grote vlecht maken. Als het de veel haar is, deel je het in tweeen of drieen en vlecht ieder stuk apart in...

Gringo_HS13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 00:28

Regelmatig wassen. Dan Equishine er in spuiten en goed uitpluizen en dan doorborstelen. OK dan!

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 00:34

Biotex is overigens absoluut niet schadelijk, het werkt juist heel ontsmettend. Ik heb de tip van een veearts gekregen om de benen van mijn paardje (tinker dus flinke sokken = kans op mok) er af en toe eens in te zetten, gewoon zijn pootjes even in een emmer water + biotex parkeren en even laten inwerken (rustig paard is wel vereist Haha! ).
Ik denk dus dat het op de staartwortel ook niet zoveel kwaad kan, dubro o.i.d. heb ik mijn twijfels over, dat zou ik nooit doen.
Wel heeft het een uitdrogende werking.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 00:46

Biotex is funest voor de hoeven van je paard, omdat het dus idd uitdroogd. Dus niet te vaak doen.
En met de frequentie waarmee de staart gewassen moet worden (eens per week) zou ik niet voor de biotex gaan. Door de bleekmiddelen in de Biotex worden namelijk ook de haren heel broos (al eens gehoord van verdunde waterstofperoxideoplossing om een gele staart wit te krijgen? Kans is groot dat er geen staart overblijft Haha!)

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 07:58

Ook ik werk met cowboy magic en staartzakken (ook bij mij allemaal te koop Lachen ) en dat werkt prima eigenlijk. Ik heb wel een borstel voor zijn staart die gemaakt is van echt haar aangezien dat de minste kans op beschadiging geeft.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 08:14

Eerst wassen, dan een poosje cremespoeling laten inwerken, laten drogen en dan Cowboy Magic Detangler er in wrijven.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 09:51

Ik heb een palomino, witte staart dus. Ik was meestal met parisol, zit in een blauwe fles, is paardeshampoo, en werkt supergoed om de boel schoon te krijgen! Als ik dat niet bij de hand heb gebruik ik of afwasmiddel (dat ontvet heel erg goed trouwens!!) of head 'n shoulders (2 in 1)daarvan word het ook super schoon en zacht. En voor witte staarten gebruik ik ook nog wel eens zilver shampoo en talkpoeder.
En ik was het altijd met heet water, liefst bija kokend (en dan natuurlijk niet de staartwortel erin houden!!!!) en ik spoel het meerdere keren uit en doe er een paar keer opnieuw shampoo in totdat het water waar ik de staart in doe bijna schoon blijft. En dan natuurlijk uitspoelen (de staartworel kun je trouwens wel doen met lauw warm water en goed shampoo er in doen, niet te veel masseren want dan breng je de talg productie, waardoor het vet word juist meer op gang) Liefst alles met warm of heet (maar dus niet te heet voor de staartwortel) want dat werkt het beste om alles goed schoon te krijgen. Dan laat je de staart drogen, en voordat ie droog is meteen na het wassen spuit ik er een lading equishine of andere glansspray en laat ik het drogen, daarna goed uitborstelen en nog een beetje spray erin. (en omdat Gol een witte staart heeft gooi ik er ook nog wel eens wat talkpoeder in.)
De glansspray zorgt trouwens voor een 'laagje' om de haren zodat ze minder snel weer vies worden.
Toen ik nog naar de manege ging voor lessen waste ik bijna ieder week een keer de staart.. op een gegeven moment was dr staart bijna net mensen haar geworden.. (ooit een statische paardenstaart gezien? *LOL*)
Maar iig wel mooi schoon! nu heb ik gewoon thuis les en was ik nog maar 1 keer in de maand ofzo, maar in het nieuwe jaar weer wedstrijden dus dan sla ik weer aan het wassen Haha!