Stal aan huis > voordelen + nadelen ??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 18:55

Die kliko zou hier dagelijks al uitpuilen :wow:
Wij hebben een gewone mesthoop die in het voorjaar door de buurman over zijn land wordt uitgereden.

Minx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 18:58

Ik heb hem altijd zelf in beheer gehad op een eigen stuk grond.

Mijn voordelen:
- Zelf in de hand
- Je bent zelf verantwoordelijk
- Je kan alles doen zoals je zelf wil
- Ik heb het idee dat ik dan ook vaker wat met de paarden doe. Wat natuurlijk beter is voor de band
- Eigenkeuze wat betreft voeding en soort gras wat je zaaid.

Mijn nadelen:
- Duurder als stalling
- Mest afvoer is best moeilijk
- En ik vind het toch wat minder gezellig. Op een stal heb je altijd gezeldschap (vaak dan).
- Geen 'echte' rijbak. Ik had altijd een afgezet stukje gras land. Ben erg blij nu met een rijbak
- Land onderhoud is best moeilijk. Bij ons op stal word het soort begrazers gewisselt om de wei in top conditie te houden. Zelf is dat moeilijker. Denk ook aan onkruid etc.

Maar als ik zelf weer een stukje zou hebben of kunnen krijgen neem ik het met alle liefde aan!

max66

Re: Stal aan huis > voordelen + nadelen ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 19:03

alle voor-en nadelen zijn al genoemd denk ik. Ik kon zelf ook een stukje grond, grenzend aan mijn tuin, pachten en heb toe berekend wat het me zou gaan kosten in de maand. Ik kwam zeker op 150 euro per maand aan brok, hooi, stro, mestafvoer, weide-onderhoud (ik ging dan uit van onze e-pony + een shetje die we dan nog aan zouden schaffen).
Ik betaalde toen op mijn pensionstalling ook 150 euro. Qua kosten zou ik zeker niet minder geld kwijt zijn, ik zou er alleen veel drukker mee zijn....

Minx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 19:05

Ik betaal nu 120 voor twee. Er moesten nog palen komen, stroomklok, water, voer, mestafvoer, weide onderhoud (inhuren), en de dierenarts en hoefsmit volledig. Het enten, ontwormen etc. gaat gezamelijk nu dus goedkoper. Ik was dan altijd veeeeel duurder uit. Maar aanschaf is altijd een groot bedrag.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 19:07

Hypotheek extra tel ik niet, vrij wonen geeft woongenot :)

Maar ik ben per paard ongeveer tussen de 80 en 100 euro per maand kwijt, dat haal ik op pension niet.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 19:14

dan klopt het wel dat ik op 150 euro uit kwam (voor onze e-pony + shet).....

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 19:17

Maar de kleinste hier is 1.45.
1.70 staat er ook :)
Ik mag hopen dat het shetje minder eet dan die van 1.70 :)

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 19:17

ik mis de gezelligheid... en het klakkeloos kunnen pakken van hooi en bodembedekking (mocht toen ook).
Nu voer ik ook onbeperkt, helaas ben ik nu zelf diegene die dat voelt in de knip.
Maar ze worden nu wel gevoerd hoe ik het echt wil hebben.

Maar het meeleven van elkaars diepte en hoogtepunten en gezellige stalactiviteiten is er neit meer.

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 19:21

Ik heb 2 ponys aan huis, ik kan altijd even naar ze toe en alles controleren.. Geen kosten om er heen te gaan etc..

Je moet alleen álles zelf doen, maar dat is ook het leuke ervan (:

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 19:33

Wij hebben ze altijd aan huis gehad en ik zou ook niet anders willen.
Ik vind er alleen maar voordelen aan en kan met de beste wil van de wereld (voor mijn gevoel dan) geen nadeel opnoemen.
We doen alles precies zoals we het zelf willen en we zijn veel goedkoper uit per maand dan als ik hun op pensionstalling zou zetten. Bovendien zouden ze dan maar 2 uurtjes per dag (in de pensionstal hier dichtbij) naar buiten kunnen en hier aan huis de ganse dag.
De dichts bijzijnde pensionstal vraagt 175 euro per maand (stalling, paar uur weidegang, uitmesten, voeren), wat helemaal niet duur is.
Maar als ik dat maal 4 moet doen loopt het natuurlijk erg op...
Nu (effe snel gerekend) kom ik op ongeveer 180 euro per maand stil met de kosten voor alle vier, dus enorm voordeel van onze thuisstalling. Daarmee betaal ik het dagelijks hooi, het krachtvoeder, meststof voor de weide, vlas voor in de stallen en eventuele producten. Hoefsmid en dierenarts zijn wel nog afzonderlijk, maar dat is op de pensionstal ook zo.
Moet er wel bij zeggen dat ik erg uitkijk wat ik waar aankoop, om de kosten wat te drukken, want maakt soms enorm verschil. Hooi hebben we nu bv aan 2,5 euro per pak, rechtstreeks van het land (moet je wel veel opslag hebben). Moet ik het in de wintermaanden bij laten komen van de groothandel, dan kan het gaan tot 4 euro per pak geleverd. Dus ik kijk wel uit ;)

RDuijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 20:29

Ik vindt het alleen maar makkelijk
Alles lekker dicht bij huis
En het verzorgen nou ja dat hoort gewoon bij een dier

Vossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 21:34

Hier ook de paarden thuis! Ik moet zeggen heerlijk! Zou nooit meer anders willen! Stond gister morgen om 6 uur te vlechten in m'n pyjama! Haha dat kan niet op een pension stal;) tja bij ons koste het wel wat stal laten bouwen bak laten aanleggen, land in het hout, maar daar krijg je elke dag wat van terug! Kan je geen nadelen geven!

tinkerplein

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 21:49

Hier ook aan huis,en een kleine pensionstalling,dus hier is altijd wel leven in de brouwerij.
Ik zie heel veel voordelen,maar zeker ook nadelen.
Je moet alles zelf regelen,repareren,je hebt ten alle tijden de verantwoording(in dit geval ook over de pensionpaarden),soms heb je het er gewoon zo druk mee dat je zelf niet aan rijden ed toekomt.
Maar ik zou het voor geen goud anders willen,knuffel mijn paarden dagelijks,altijd wel iemand die meewil op buitenrit,ik weet dat ik goed hooi heb(maaien we zelf),dat mijn stallen schoon zijn en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Moet er wel bij zeggen dat mijn man ook een paardenman is en dat we het dan ook samen doen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 01:10

Mestafvoer... de boer die dat deed vraagt 100 euro per keer en maakt er een bende van. Nu hebben we een betere oplossing: een deel composteren we (en dat gaat in het voorjaar over de wei) en de rest kunnen we gratis kwijt. Moeten we het alleen wel zelf wegbrengen.

Aangezien ik midden in de stad, en twee hoog, woon heb ik mijn paard niet aan huis. Samen met een vriendin heb ik een wei in eigen beheer. Dat werkt goed omdat we over de dingen die er toe doen op één lijn zitten (dat wisten we van tevoren ook van elkaar: voorzichtig zijn met gras, geen kuil maar hooi, veel vrije beweging, we wilden allebei graag een track en een composthoop, dat soort dingen) En de dingen waar we verschillend over denken bijten elkaar niet.

De voordelen van de situatie:
- je kunt het bij 1 paard laten (ik heb er 1, zij 2)
- je kunt samen werk en kosten verdelen van dingen als hooien, omheining, zaaigoed, trailer huren enz.
- je kunt voor elkaar inspringen bij ziekte en vakantie
- je hebt aanspraak
- twee weten en zien meer dan één
- en voor mij, als stedeling, heb ik een "buitenverblijf" met riánte tuin en volop zon & zen (en wind, en modder...)

Enige nadeel is dat het niet aan huis is. Zelf de verzorging van paarden en wei doen vind ik alleen maar een voordeel: dan gebeurt het tenminste eindelijk goed. Soms té goed: we maken wel eens "ruzie" over wie er mag uitmesten :P
Laatst bijgewerkt door Koper op 02-09-13 01:29, in het totaal 2 keer bewerkt

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 01:22

Alleen al het contact met je paarden, dat is voor mij goud waard. We hebben ze een tijd in pension gehad maar dan sta je toch voor een deel aan de zijlijn. Een super band opbouwen met een dier waarvan de liefde deels door de maag gaat (bij sommige mannen ook zo) werkt toch echt niet helemaal. Op pension was gemakkelijk en sociaal super leuk maar nu doe ik het weer met onze dieren zoals wij willen en als eigenaar ben je toch altijd meer betrokken dan als pensionhouder.

De laatste jaren stond ik op een stalling die werd gerund door mensen zonder veel ervaring met paarden en dat was toch niet altijd even handig. Ik ben wel veeleisend omdat ik niet alleen het beste wil voor mijn paarden maar ook prestaties wil kunnen leveren (mijn man en ik niet meer want we laten dat nu over aan onze dochter. allebei kan niet en zij heeft voorrang).

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 02:39

Voordeel: Ik heb een stabiele groep die de hele dag buiten staat. Geen onderling gezeur en hele relaxte paarden.
Nadeel: Ik ben zoveel tijd kwijt met onderhoud van de stallen, de bak/paddock en de wei dat ik nog amper aan rijden toe kom.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 05:57

Paarden staan bij ons 24/7 buiten in de wei met schuilstal. Schuilstal is een potstal, dus niet uitmesten, maar een keer of 4 per jaar opstrooien (ding is echt gigantisch). Heb er dus weinig werk aan. S zomers worden ze niet bijgevoerd. Alleen water bijhouden. In de winter krijgen ze minimaal 1x per dag ruim hooi gevoerd, meestal 2x per dag (sowieso met sneeuw) dan hebben ze de gehele dag ruwvoer. Verder krijgen ze nooit brokken oid. Dus in de winter wel meer werk met voeren en water dan ook (aangezien dat bevriest) maar verder eigenlijk makkelijker. Kan gaan wanneer ik wil en als ik niet ga dan amuseren ze zich prima in de wei. Heb overigens nooit een probleem met de zorg als io weg wil.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 09:40

Mest je de wei dan ook niet uit Maartje?

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 11:26

1 keer per dag hooi, dan eten de vreetzakken hier door tot het op is. Honger of niet, eten moet op :P
Potstallen vind ik persoonlijk vieze dingen. Ook al is het een schuilstal.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 11:28

Ik ben ook geen fan van een potstal, vind het idee vies. Hier krijgen ze 2x daags hooi in hooinetten, dat gaat prima. Ze lopen op een kaal stuk grond, dus moeten wel voldoende hooi hebben.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 11:37

Ik heb ze ook aan huis.
Sterker nog als ik ze niet bij huis had kunnen hebben had ik geen paarden, ik vind het niet leuk namelijk om elke dag naar een pensionstal te moeten voor een uurtje.
Maar kliko's vullen met mest, doe ik niet in ieder geval, heb 4 dus 1 keer uitmesten past er al niet eens in denk ik.
Bovendien is ie dan ook niet meer te zeulen, moet 200 meter naar de openbare weg sjouwen.
Het leuke van thuis is, je bent er de hele dag bij (ik werk niet), ziet dus alles.
Als er eens iets is, laatst was 1 kreupel, dan kun je dat gewoon de hele dag in de gaten houden, ook vanuit huis.
's avonds kan ik zo nog even heen lopen, stal zit aan huis vast.
Even voeren voor ik op bed ga.
Paar jaar geleden een paar veulens gefokt, dus ook dat maak je de hele dag mee.
Je hebt inderdaad altijd de zorg, of je moet iemand zoeken aan wie je dat kunt overgeven, wij gaan dan ook nooit op vakantie.
En het is natuurlijk een stuk goedkoper thuis, je kunt zelf hooi en stro inkopen, wij hooien zelf.
Ik heb hier 4 (1 C, 2 D en 1 E pony) voor minder dan de kosten van 1 op stalling.

loisevers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 11:54

voordelen pony thuis

1) niemand die met je bemoeid
2) je mag zelf beslissen wanneer je naar je paard gaat (bijv: sommige maneges zijn zondags gesloten)
3) geen extra diensten zoals bijv verplichte corvee
4) je kan gebruik maken van wat je zelf wilt
5) dicht bij je huis ( dus je hoeft niet ver te rijden met de auto of met de fiets ;) )
6) het is jouw terrein dus er komen geen onbekende mensen
7) je mag zo vaak uitmesten als je wilt
8) er zijn geen 10000000 "veeartsen" die het allemaal beter weten dan jij zelf :o :o
9) (ik denk) minder kans op droes enz
10) geen wacht tijden voor paddock enz

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 12:04

Ik heb net een paard aangereden voor een klant die de paarden aan huis heeft. Ze heeft 3 paarden aan huis, ze zei laatst dat ze er toch wel een beetje spijt van had.
Ze is namelijk vrijwel altijd alleen met de paarden bezig, niemand om gezellig mee te praten etc. Daarnaast komt er ook veel kijken bij de dagelijkse verzorging van de paarden,
waar een boel tijd in zit. Daar moet ik dan wel even bijzeggen dat ik nog NOOIT een mesthoop in de stallen heb zien liggen muv 1 die net vers geperst werd. Ook het land
en de rijbak onderhoud ze zeer goed.

Persoonlijk zou ik ook niet alleen mijn paarden aan huis willen hebben, dan zou ik toch graag 1 of meerdere pensionklanten willen hebben, ik ben nu eenmaal iemand die
ook wel om gezelligheid geeft en graag een praatje maakt.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 12:08

voordelen.. ik bepaal en het is mijn verantwoording.
Ik kan niemand de schuld geven als het stroom niet aangezet is of zo.

nadelen zijn er haast niet, het enigste wat zo nu en dan niet zo fijn is is als je hooi besteld (je besteld zelf dus ook de kwaliteit is je eigen verantwoording!!) Maar wordt geleverd en moet in 1 keer betaald worden. Best veel geld om in 1 X op te hoesten. Maar goed als je wat apart legt elke X kom je er ook.

Ik wil niet anders!

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 12:15

De meeste voor- en nadelen die ik zelf heb ervaren zijn al genoemd..

Toezicht zag ik nog niet staan, op een pensionstal komen meer mensen, dus meer toezicht... (ik moest namelijk werken, dus van half 8 tot 6 weg...)

In de winter is de watervoorziening JOUW probleem, dus weet niet hoe goed de isolatie in de stal is, maar bevriest het... Dan ben je de hele avond aan het sjouwen ;)

Weide-onderhoud... Viel hier soms ook tegen... Vooral omdat ze een keer de draden hebben opengeknipt om op het terrein te komen (n) Maar dat is vaak 1malig/niet maandelijks gelukkig.

Ik wil ze juist nooit meer aan huis (of ik moet niet meer werken)... (Moet wel zeggen: we hadden er 6, 1 van mij en kwam vaak niet meer aan het rijden toe na het werk/studie etc. was vooral met de verzorging bezig....)

De "je moet alles zelf doen", is het wel waard. Heb ze ook in eigen beheer ergens anders, niet aan huis gehad... Aan de ene kant ideaal, zelf alles beslissen, maar heb nu een stal met dezelfde denkwijze als ik en het scheelt me toch wel redelijk wat zorgen :)