Hopeloze staart :(

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xSlvna

Re: Hopeloze staart :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 17:46

Daarom mijn vraag of het erg is, het is maar een staart (haren), en een stukje staartwortel. TS had het niet over het hele lichaam maar over de staart.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 17:50

KimD schreef:
FriesWytske schreef:
En dat laatste is niet waar. Met wassen haal je de beschermlaag van de huid en de staart en manen. Waardoor sommige paarden steeds meer huidvet gaan produceren.

Nooit last van gehad, terwijl hij wekelijks door de wasstraat ging. En zijn staart bijna dagelijks.

Zo lang je door blijft wassen niet nee. Totdat je ermee stopt... Als je je eigen haar elke dag wast merk je ook niks. Totdat je het na een tijdje om de 2/3 dagen gaat wassen, dan wordt het na 1 dag baggervet. Bij paarden hetzelfde idee.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 18:50

Nee hoor, want als winterstop was werd hij niet gewassen, geen probleem. Als de haren maar gezond zijn en weet wat je doet.

Imo moeten alle verzorgers vragen of ze ergens de daar in kunnen zetten! Ik zou daar echt niet van gediend zijn!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 20:31

Zolang je niet wekelijks naar belangrijke wedstrijden moet en puur recreatief rijdt, dan zou ik me niet zo'n zorgen over die staart maken. Het ziet er misschien niet netjes uit, maar wat kan jou dat schelen? Borstel de ergste stukken globaal weg en ga gewoon lekker rijden (of wat je ook van plan was). Verder hooguit met lauw water wegspoelen (neem een borstel met lange steel en je kunt de stront tezamen met het water makkelijk uit de staart halen, zonder dat je zelf helemaal onder zit) als je je er heel erg aan stoort of als het problemen kan geven (irritatie bij het paard). Geen sop gebruiken, is nergens voor nodig. Wij gebruiken op het werk ook geen sop, maar alleen warm water bij paarden die een lichte staart hebben en deze ook vol s*c*h*i*j*t*e*n. ;)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 20:36

Sinds wanneer is 'sop' erg voor iets wat dood is (haar)?
Sop laat het lekker ruiken, beter uitzien en beter doorkambaar worden, terwijl het geen nadelen met zich mee brengt (behalve extra kosten).

Ik gebruik voor de staart gewoon spul uit de action, hebben ze in het blauw, oranje, roze en nog wat, ruikt heerlijk en de staart wordt er mooi van, spul kost nauwelijks iets. :)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 20:45

Sop die voor de staart bedoeld is komt helaas ook op de onderbenen terecht en als het daar niet goed wordt uitgewassen, krijg het paard jeuk en andere irritaties. Zelfs met groene zeep (spreek uit - niet eigen - ervaring). ;)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 20:46

Dan geef je de TS toch gewoon de tip dat ze de onderbenen erna ook goed moet afspoelen ivm zeepresten die irritatie kunnen veroorzaken? :)*

Ik was de staart van mijn paard niet zonder zeep, en ik was hem geeneens voor poep, gewoon voor stof en klitten.

KnoLLyBoLLy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 20:53

Knhschick schreef:
KnoLLyBoLLy schreef:
Met Droogshampoo,dan hoef je geen water te gebruiken en dat is erg makkelijk in de winter! :)

Ook te koop bij de action ofzo ?

Het is te koop bij kruidvat,etos,trekpleister en kost ongeveer €2,- +:)+

Blubje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 21:04

gewoon kort knippen en uitdunnen. dat kan met een mesje of efileerschaar(zeg ik het goed?) ik zou het met de schaar doen, als je het goed doet valt het niet op, behalve dat de staart natuurlijk dunner wordt. Ik zou wel als de staart nu zo vies is eerst wassen (zorg ervoor dat je de zeep goed uitspoelt!) en daarna als het droog is goed uitborstelen. Zo knip je tenmiste recht en zit je niet onder de viezigheid. Vraag van te voren wel even of dit mag, al ga ik er vanuit dat de eigenaar het niet zo erg zou vinden dat het paard en meer verzorgt uit gaat zien.

Volgens mij kan je de staart ook trekken, net zoals je met de manen kan doen. Alleen heb ik geen idee hoe dat werkt, maar wel dat het niet erg gangbaar is en je er maar net van moet houden hoe het eruit ziet, maar het dunt wel heel erg goed uit.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 21:08

Ieuw, heb je ooit gevoeld hoe dik die haren zijn. :wow: Die ga je er niet uittrekken!
Effileerschaar geeft, vind ik, het mooiste effect en is vriendelijk voor het paard.

Blubje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 21:43

xSlvna schreef:
Ieuw, heb je ooit gevoeld hoe dik die haren zijn. :wow: Die ga je er niet uittrekken!
Effileerschaar geeft, vind ik, het mooiste effect en is vriendelijk voor het paard.

heeft niks met de dikte van de haren te maken, wel met de dikte van de plukjes.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 21:46

Jawel joh, dunne haren op makkelijkere huid (manen) trek je fijner uit dan die dikke haren in de staart.

Knhschick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-13 21:53

KimD schreef:
Het is je verzorgpaard, voordat je overgaat tot uitdunnen of iets dergelijks zou ik dat eens even goed doorspreken met de eigenaar. ;)

Het baasje geeft er niks om ze komt er nooit ze komen maar een keer per jaar naar nederland voor de rest wonen ze in duitsland , voor mijn is het dus eigenlijk zoon beetje een eigen paard (nou ja zo voelt het dan) :D

Knhschick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-13 21:57

Shenavallie schreef:
Zolang je niet wekelijks naar belangrijke wedstrijden moet en puur recreatief rijdt, dan zou ik me niet zo'n zorgen over die staart maken. Het ziet er misschien niet netjes uit, maar wat kan jou dat schelen? Borstel de ergste stukken globaal weg en ga gewoon lekker rijden (of wat je ook van plan was). Verder hooguit met lauw water wegspoelen (neem een borstel met lange steel en je kunt de stront tezamen met het water makkelijk uit de staart halen, zonder dat je zelf helemaal onder zit) als je je er heel erg aan stoort of als het problemen kan geven (irritatie bij het paard). Geen sop gebruiken, is nergens voor nodig. Wij gebruiken op het werk ook geen sop, maar alleen warm water bij paarden die een lichte staart hebben en deze ook vol s*c*h*i*j*t*e*n. ;)

Ik doe erg veel met mijn (verzorg)paard ik ga er bijvoorbeeld om de dag mee op een manege rijden , mijn nichtje rijd er aventoe ook een bixie'tje op en ik soms een dressuur proefje..

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 23:38

Knhschick schreef:
KimD schreef:
Het is je verzorgpaard, voordat je overgaat tot uitdunnen of iets dergelijks zou ik dat eens even goed doorspreken met de eigenaar. ;)

Het baasje geeft er niks om ze komt er nooit ze komen maar een keer per jaar naar nederland voor de rest wonen ze in duitsland , voor mijn is het dus eigenlijk zoon beetje een eigen paard (nou ja zo voelt het dan) :D

Dat het zo voelt, betekend niet dat het zo ís ;) Gewoon toestemming vragen dus.

jks

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 23:45

fijn zon blond paard heb t ook :D voor toen do aan de diaree was. vlecht hielp wel egt goed

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 13:30

xSlvna schreef:
Dan geef je de TS toch gewoon de tip dat ze de onderbenen erna ook goed moet afspoelen ivm zeepresten die irritatie kunnen veroorzaken? :)*

Ik was de staart van mijn paard niet zonder zeep, en ik was hem geeneens voor poep, gewoon voor stof en klitten.

Dat heb jij bij deze dan gedaan! ;)