Van 24/7 buiten naar 's nachts op stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Van 24/7 buiten naar 's nachts op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 15:58

Daar gaat het topic niet over en ze gaan 's morgens nog ruwvoer hebben van de nacht ;)

Jankeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 16:06

Mijn paard stond 4 jaar lang 24/7 het hele jaar rond buiten. Sinds februari van dit jaar staat hij 5 uur buiten en de rest op stal. Het maakt hem niets uit maar is wel pittiger doordat hij meer rust krijgt en supergoed hooi. Hij krijgt geen toevoegingen. Hij heeft er nog nooit zo goed uitgezien.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 17:25

[***] schreef:
@ Lusitana : fijn dat je ook ervaring hebt met een blinde pony. Dat is inderdaad nog mijn grootste zorg "hoe gaat hij reageren" ... (niet in het minst op het feit dat hij een trailer in moet.. maar met geduld lukt dat ook wel). Maarja, kan dat alleen maar weten door het te proberen natuurlijk, en in principe als het allemaal rustig aangepakt wordt en je hem de tijd geeft komt dat wel goed.

Trailer op gaan was nooit een probleem. Ik stampte zelf voorop tot in de trailer (lang touwtje) zodat er een idee van was. naar je toe halen.
Zorg, liefst met hulp aan weerszijden, dat ze mooi recht de klep op gaat. Desnoods even een voetje op de plak laten zetten.
Emmer voer ervoor kan ook wonderen doen, maar in principe heeft de pony niks te vrezen want geen idee waar ze heen gaat...
Wat andere paarden erg tegen houdt is de versmalling en het lage dak... Daar heeft een blind paard geen last van...
Het schuin omhoog gaan kan vor een beetje stroffelen zorgen, maar niet zo erg dat ze op de knieën gaan. Overigens is dat het enige beschermmiddel dat ik bij vervoer van blinde paarden wel aanraad voor dat moment: kniebeschermers. Verder ben ik niet zo van inpakken.

Nieuwe stal ging ik ook even rond op de muren kloppende. Drink- en voerbak even goed laten horen (automatische drinkbak even lepel indrukken, gewone bak even met water klotsen, en een beetje voer in de voerbak laten vallen), maar desalniettemin was dat dan wel weer een ding waar tegen gestoten werd bij bv opstaan. Maar ze ging dus rustig liggen in elke nieuwe stal, altijd een goed teken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 19:33

@ Jankeke : en zeker dat het pittiger is doordat die zich beter voelt? Kan natuurlijk ook zijn door gebrek aan vrije beweging... (zeg niet dat het zo is, kan me ook voorstellen dat er paarden zich beter in hun vel gaan voelen als ze gewoon rustig kunnen eten etc. :j )

@ Lusitana : bedankt voor de tips :) Laatste keer dat hij op de trailer moest was om tot bij mij te komen en dat heeft toch even geduurd (inclusief goedbedoelde tips van mensen die beter op afstand zouden blijven :P ) en toen was hij nog niet volledig blind. Voordeel dat ik ondertussen heb is dat er een enorme band tussen ons gegroeid is, maar ergens heb ik toch ook schrik .. de laatste keer dat ik hem door een nauwe doorgang op een plank liet lopen is de hoefsmid eraan begonnen (hoefstal). Hij volgde mij vol vertrouwen en ging toen vechten voor zijn leven ... Dus ik heb een beetje schrik dat hij dat nu daarmee gaat associëren.. maar misschien valt het ook wel mee, is ondertussen toch alweer een tijd geleden..

Inderdaad op de nieuwe stal wilde ik rustig de tijd nemen om hem de grenzen van de paddock en stal te "laten zien" .. Hij zal zich vast wel eens ergens stoten, maar dat doet hij nu ook .. echt voorkomen kan je dat toch niet spijtig genoeg..

Jankeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 20:06

[***]@ het zal waarschijnlijk een combinatie zijn. Natuurlijk staat hij het liefst nog 24/7 in de wei met zijn maten. Maar hij kreeg voorheen veel te veel gras en werd te dik. En ik merk nu aan hem dat zijn ogen gewoon beter staan, niet meer zo naar binnen gekeerd. Voorheen oogde hij vaak zo moe en tam en dat is hij nu niet meer. Dat bedoel ik eigenlijk met meer pit. Ik ben blij dat ik voor deze stal gekozen heb ondanks minder weidegang. Het is zoals mijn instructeur zegt "het is geen manegepaard meer maar een privépaard".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 20:34

Ok, op die manier, dan kan het inderdaad zeker :j
Eentje van mij is ook altijd te dik geweest en die heb ik sinds ik op deze stal sta redelijk onder controle gekregen en die is ook helemaal verandert en kijkt ook beter uit zijn ogen :j Dus hoop dat wel zo te kunnen houden als ik naar de nieuwe stal ga, maar dat moet mogelijk zijn :Y)

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 03:29

Ik zou zeggen: doen wat je denkt dat je moet doen. Er is er geen een die je paardje(s) beter kent dan jij!

Mijn oude merrie had er ook baat bij. Ze zag niet zo goed meer en was onrustig 's nachts op de weide. Ze moest steeds één van mijn Haflingers naast haar kunnen voelen. Paardje heb ik 's nachts op stal gezet met haar hafvriendinnetje in de stal ernaast en ze knapte zienderogen weer op. Van mager en onrustig naar weer goed in het vel en rustig zowel overdag als 's nachts.
Toen ze overleden is, is de haf gewoon weer 24/7 naar buiten gedaan en dat gaf geen probleem

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 11:35

Dank je wel voor je reactie nog :)
Ondertussen zijn we al verhuist, ging veel sneller dan gepland maar het kwam toevallig zo uit. Ze hebben er nu al 2 nachten op stal opzitten en ze zijn heel rustig. Gisteren ben ik 's morgens zelf gegaan om ze buiten te zetten omdat ze de paddock nog niet hadden gezien (bij de verhuis vond ik het al te donker, zeker voor de blinde..) maar ze keken eens op toen ik riep en gingen toen weer verder eten in de stal :+ 's Avonds gingen ze ook weer prima naar binnen (zelfs allebei tegelijk terwijl mijn bedoeling maar eentje was :o ) dus voor mij een teken dat ze het wel leuk vinden. Ze gingen ook meteen lekker eten en daarna hooi knabbelen en ze hadden de eerste nacht ook al meteen gewoon gedronken (en [***] zelfs gelegen zag ik aan zijn deken :Y) ) dus denk dat het wel goed zit :j Heb gisteren al gezegd dat ze ze gerust vandaag zelf mochten buiten zetten (sta er volpension, al heb ik nog steeds vrijheden als ik iets zelf wil doen, dus super, niks moet, maar alles mag ;) ) en heb niks gehoord, dus neem aan dat het gewoon goed is gegaan :) Mensen van stal zijn ook zelf heel erg rustig dus dat doet ook veel natuurlijk (en op stal zelf is het ook gewoon erg rustig).

Ze hebben gisteren ook gewoon samen in de paddock gestaan en dat ging, tegen verwachting in, erg goed. Denk dat het ook wel fijn is als ze overdag samen kunnen lopen en dat ze dan 's nachts hun eigen ding kunnen doen. Maakt het toch allemaal wat minder moeilijk dan echt 24u op elkaars lip zitten.. We zullen zien :)

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 02:12

Kom ik ook weer lekker op tijd met mijn reactie }:0

Super, blij te horen dat het zo goed is gegaan en dat de paardjes het zo naar hun zin hebben :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 10:37

Haha, maakt niet uit hoor, ik had het zelf ook helemaal zo snel niet in de planning zitten ;)

Maar het gaat echt wel prima :j De blinde heeft wat moeite met de stal in te gaan maar dat is meer door omstandigheden, gisteren was het bv. al donker toen ik ze ging binnenzetten en dat geeft altijd 'problemen'. Verder moet hij tussen 2 stalblokken door en het hoekpaard is nogal nieuwsgierig (volgende keer even deurtje dichtdoen als ik ze ga binnenzetten :) ) en de stal zelf heeft zo'n randje waar hij over moet, maar doordat hij was bangig was door dat hoekpaard lette hij niet op en struikelde zo de stal in :(:) Maar maak me daar niet al te druk over, komt vanzelf wel, is voor mij ook wennen :+ En éénmaal in de stal gaat hij meteen op zoek naar de voerbak en daarna lekker hooi knabbelen en is hij weer helemaal op zijn gemak. Dat is wel fijn :)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 14:09

Ohw, zijn ze er al!
Mooi dat ze op hun gemak zijn en tevreden.
Hoe was de grote oversteek, gingen ze makkelijk op de trailer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 15:07

Haha ja, ze zijn er al :+
Veel sneller dan verwacht maar op zich niet erg, kon ik me niet opjagen :P
Het ging echt super! Zelfs de blinde ging gewoon makkelijk de trailer op, had er veel meer problemen mee verwacht maar dat ging gewoon echt vlot. Denk 2 kleine aarzelingen, weer even achteruit, en toen gewoon erop .. En [***], tja, die vloog er bijna in want die had het hooinet zien hangen :+ :))

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 20:30

Zo zie je maar weer, je verwacht het ergste en het valt allemaal mee!
Haha, is Cobe zo'n vretert? :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 21:30

[***] & eten zijn als een siamese tweeling :P :))
Zolang er eten is is hij happy, en gelukkig krijgen ze dat op de nieuwe stal :Y) :+

Hier trouwens wat foto's die ik vandaag gemaakt heb: [ITP] Mijn ponybeesten op hun nieuwe stekje