[***] schreef:@ Lusitana : fijn dat je ook ervaring hebt met een blinde pony. Dat is inderdaad nog mijn grootste zorg "hoe gaat hij reageren" ... (niet in het minst op het feit dat hij een trailer in moet.. maar met geduld lukt dat ook wel). Maarja, kan dat alleen maar weten door het te proberen natuurlijk, en in principe als het allemaal rustig aangepakt wordt en je hem de tijd geeft komt dat wel goed.
Trailer op gaan was nooit een probleem. Ik stampte zelf voorop tot in de trailer (lang touwtje) zodat er een idee van was. naar je toe halen.
Zorg, liefst met hulp aan weerszijden, dat ze mooi recht de klep op gaat. Desnoods even een voetje op de plak laten zetten.
Emmer voer ervoor kan ook wonderen doen, maar in principe heeft de pony niks te vrezen want geen idee waar ze heen gaat...
Wat andere paarden erg tegen houdt is de versmalling en het lage dak... Daar heeft een blind paard geen last van...
Het schuin omhoog gaan kan vor een beetje stroffelen zorgen, maar niet zo erg dat ze op de knieën gaan. Overigens is dat het enige beschermmiddel dat ik bij vervoer van blinde paarden wel aanraad voor dat moment: kniebeschermers. Verder ben ik niet zo van inpakken.
Nieuwe stal ging ik ook even rond op de muren kloppende. Drink- en voerbak even goed laten horen (automatische drinkbak even lepel indrukken, gewone bak even met water klotsen, en een beetje voer in de voerbak laten vallen), maar desalniettemin was dat dan wel weer een ding waar tegen gestoten werd bij bv opstaan. Maar ze ging dus rustig liggen in elke nieuwe stal, altijd een goed teken.