Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
ietjelover schreef:stro
kunnen de paarden nog lekker wat knabbelen.
Stro eten vind ik onzin, in mijn ogen (en mijn ervaring) geef je je paard dan niet voldoende ruwvoer.
Zaagsel en vlas, en dan met de nadruk op vlas, gaat tussen de hoefijzers van een paard zitten en trekt het vocht uit de hoeven waardoor ze uitdrogen en afbrokkelen. Bovendien hebben ze niets meer om nog lekker wat te knabbelen.
edit: stro is idd niet fijn mesten, maar bij mij gaat het comfort van mijn paardje toch echt voor.
Dan maar iets meer en moeilijker werk en een lekker schoon zacht bedje waar ze van kunnen eten.
mirgino schreef:ietjelover schreef:stro
Stro eten vind ik onzin, in mijn ogen (en mijn ervaring) geef je je paard dan niet voldoende ruwvoer.
Zaagsel en vlas, en dan met de nadruk op vlas, gaat tussen de hoefijzers van een paard zitten en trekt het vocht uit de hoeven waardoor ze uitdrogen en afbrokkelen. Bovendien hebben ze niets meer om nog lekker wat te knabbelen.
edit: stro is idd niet fijn mesten, maar bij mij gaat het comfort van mijn paardje toch echt voor.
Dan maar iets meer en moeilijker werk en een lekker schoon zacht bedje waar ze van kunnen eten.
op advies van onze DA moesten wij minder voordroog geven
ze kregen 11kg nu ong 7.5 a 8 kg en verder stro
nu ze op de wei staan moesten we ze met veel gras s àvonds als ze naar binnen gingen alleen stro en wat krachtvoer [ 250gr] geven
nu krijgen ze s`avonds en s`ochtends een pluk van ong 1 kg erbij
en ze doen het er goed op![]()
ze waren allemaal veel te dik, daarom dit voer advies.
ietjelover schreef:Maar er zijn mensen die beweren dat hun paarden niet op stro kunnen doordat ze zich dood eten,
daar geloof ik, en onze DA en tandarts ook niet in.
vuurneon schreef:ietjelover schreef:Maar er zijn mensen die beweren dat hun paarden niet op stro kunnen doordat ze zich dood eten,
Vertel dat ook maar aan de eigenaren van de paarden die stro koliek kregen en er ook paarden zijn die daardoor moesten hemelen. Koliek door stro is een bekende oorzaak van koliek.
Verschil zit 'em in de beweging gedurende de dag; paard dat 24/7 buiten staat is heel anders dan 23/7 in een stal. Darmen zijn meer in beweging als paard ook in beweging kan komen en verminderd de kans op koliek door stro omdat de kans op een verstopping flink afgenomen.
vuurneon schreef:ietjelover schreef:Maar er zijn mensen die beweren dat hun paarden niet op stro kunnen doordat ze zich dood eten,
Vertel dat ook maar aan de eigenaren van de paarden die stro koliek kregen en er ook paarden zijn die daardoor moesten hemelen. Koliek door stro is een bekende oorzaak van koliek.
Verschil zit 'em in de beweging gedurende de dag; paard dat 24/7 buiten staat is heel anders dan 23/7 in een stal. Darmen zijn meer in beweging als paard ook in beweging kan komen en verminderd de kans op koliek door stro omdat de kans op een verstopping flink afgenomen.
laetitia98 schreef:gwn heel simpel als je de drollen er uit haalt met een hooivork de drollen er uithalen en als je hem helemaal leeghaalt dan helemaal leegscheppen, is wel wat zwaarder dan vlas of zaagsel ..
boedjang schreef:Ik doe met stro zelf ook wat ik bij vlas doe. Mijn paard is heel netjes, zij plast links daar stro ik wat op, rechts poept ze dat haal ik wel en vul ik aan met wat er van voren ligt. Dan strooi ik nieuw op waar ik het van voren weg heb gehaald, ik maak dus een rondje, waar ik iets weg haal vul ik aan met öud stro en dan nieuw op die plaats.
Maar je kunt ook alles wat vies is weg halen ook de plas dus en dan moet je m elke dag soort van leeg halen, het nette stro aan de kanten het vieze in het midden, en dan opstrooien.
de natte plekken zijn wel duidelijk hoor stinkt ook en is donkerder van kleur
ietjelover schreef:stro