Wat geniet de voorkeur? Stro vs zaagsel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Voorkeur voor stro of zaagsel?

Stro
80 (54%)
Zaagsel
27 (18%)
vlas
37 (25%)
Geen voorkeur
4 (2%)

Totaal aantal stemmen: 148

Danique1997

Re: Wat geniet de voorkeur? Stro vs zaagsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 18:04

bij ons hebben ze een laag zaagsel met daarboven stro
en bij de andere stal alleen maar zaagsel

Nicksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 18:17

Zaagsel/krullen. Aangezien ze koliek krijgt van stro, en d'r stal altijd ontzettend vies maakt. En naja, zaagsel absorbeert net wat meer

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 19:14

ietjelover schreef:
stro :)
kunnen de paarden nog lekker wat knabbelen.
Stro eten vind ik onzin, in mijn ogen (en mijn ervaring) geef je je paard dan niet voldoende ruwvoer.

Zaagsel en vlas, en dan met de nadruk op vlas, gaat tussen de hoefijzers van een paard zitten en trekt het vocht uit de hoeven waardoor ze uitdrogen en afbrokkelen. Bovendien hebben ze niets meer om nog lekker wat te knabbelen.

edit: stro is idd niet fijn mesten, maar bij mij gaat het comfort van mijn paardje toch echt voor.
Dan maar iets meer en moeilijker werk en een lekker schoon zacht bedje waar ze van kunnen eten.

Stro is ook gewoon ruwvoer :)
Juist in combinatie met hooi is het een ideaal dieet voor paarden die te dik zijn of snel te dik worden.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 19:19

mirgino schreef:
ietjelover schreef:
Stro eten vind ik onzin, in mijn ogen (en mijn ervaring) geef je je paard dan niet voldoende ruwvoer.

Zaagsel en vlas, en dan met de nadruk op vlas, gaat tussen de hoefijzers van een paard zitten en trekt het vocht uit de hoeven waardoor ze uitdrogen en afbrokkelen. Bovendien hebben ze niets meer om nog lekker wat te knabbelen.

edit: stro is idd niet fijn mesten, maar bij mij gaat het comfort van mijn paardje toch echt voor.
Dan maar iets meer en moeilijker werk en een lekker schoon zacht bedje waar ze van kunnen eten.

op advies van onze DA moesten wij minder voordroog geven
ze kregen 11kg nu ong 7.5 a 8 kg en verder stro
nu ze op de wei staan moesten we ze met veel gras s àvonds als ze naar binnen gingen alleen stro en wat krachtvoer [ 250gr] geven
nu krijgen ze s`avonds en s`ochtends een pluk van ong 1 kg erbij
en ze doen het er goed op :j

ze waren allemaal veel te dik, daarom dit voer advies.

Jaa dat is ook wat ik bedoel! ze kunnen gewoon knabbelen.
Maar er zijn mensen die beweren dat hun paarden niet op stro kunnen doordat ze zich dood eten,
daar geloof ik, en onze DA en tandarts ook niet in.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 19:24

ietjelover schreef:
Maar er zijn mensen die beweren dat hun paarden niet op stro kunnen doordat ze zich dood eten,

Vertel dat ook maar aan de eigenaren van de paarden die stro koliek kregen en er ook paarden zijn die daardoor moesten hemelen. Koliek door stro is een bekende oorzaak van koliek.
Verschil zit 'em in de beweging gedurende de dag; paard dat 24/7 buiten staat is heel anders dan 23/7 in een stal. Darmen zijn meer in beweging als paard ook in beweging kan komen en verminderd de kans op koliek door stro omdat de kans op een verstopping flink afgenomen.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 19:30

vuurneon schreef:
ietjelover schreef:

Vertel dat ook maar aan de eigenaren van de paarden die stro koliek kregen en er ook paarden zijn die daardoor moesten hemelen. Koliek door stro is een bekende oorzaak van koliek.
Verschil zit 'em in de beweging gedurende de dag; paard dat 24/7 buiten staat is heel anders dan 23/7 in een stal. Darmen zijn meer in beweging als paard ook in beweging kan komen en verminderd de kans op koliek door stro omdat de kans op een verstopping flink afgenomen.

Nou idd. onze pony heeft meerdere keren koliek gehad en is ook 2 x in utrecht geweest hierdoor.

Die at naast haar hooi lekker het verse stro op wat ervoor zorgde dat ze helemaal verstopt zat. toen overgestapt op zaagsel en pony heeft geen koliek meer gehad. :n

Mijn paard had ook een onwijze buik van het continu zijn stal leegeten. staat nu op vlas en krijgt 4 x per dag hooi. dat pafferige is eraf en ook is zijn stal nu gewoon netjes schoon te houden.

hij had altijd een vieze box omdat hij al het schone stro opat. Nu met vlas iedere dag de drollen eruit en 1 x per week de natte plek en hij heeft een keurige box.

2 x per jaar halen we de box helemaal leeg en spuiten we hem schoon. dan starten we weer met 5 balen vlas. de rest van het jaar gaat er 1 a 1,5 pak per week in.

Dyonepooh1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 19:32

Voorkeur naar stro, alleen 2 paarden staan op vlas/zaagsel, Silver omdat ze te veel stro et anderst en koliek krijgt, en de andere meer en deels omdat die ervan aan de diarree gaat

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 19:37

Stro vind ik voor het paard veel fijner :j Ik mest zelf ook handiger met stro.

Ivm stof staat paard nu op zaagsel, dat blijft (enorme viezerik) wel droger / schoner. Vlas werd bij mij 1 drekboel.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 19:49

zou mn paard ook wel op stro willen hebben, maar ben dan bang voor die verhalen van dat als ze te veel binnen krijgen ze koliek krijgen...

Annelove16x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 19:50

stro, ligt fijner en mest is makkelijk uit te scheppen

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 19:55

Mijn merrie staat op stro en mijn ruin op zaagsel ivm stof-allergie. Ik vind 't stro zelf fijner, kan je makkelijker een dikke laag in leggen zodat ze er lekker in kunnen liggen. Ook blijft het bijna twee keer zo lang schoon als het zaagsel. Ze eet er wel wat van, maar niet al te veel dus daar heb ik nog nooit problemen mee gehad :)

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 21:01

vuurneon schreef:
ietjelover schreef:

precies, maar dan ligt het dus niet aan het stro maar aan verkeerde huisvesting.
Er zullen uitzonderingen zijn, maar als een paard voldoende hooi heeft, zal het geen stro eten normaal gesproken
Dat is wat onze DA zegt, de tandarts en ook onze eigen ervaring is

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 21:05

Vers gedorst stro kan wel degelijk alleen de oorzaak zijn, omdat er paarden zijn die dat lekkerder kunnen vinden dan hooi :)

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 21:08

okee dat kan kloppen.
Wij gebruiken nooit vers stro dus daar heb ik geen ervaring mee.

veronique100

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 21:11

wij kunnen alleen stro gebruiken omdat wij een rooster systeem hebben, dus ja, ik ga automatisch voor stro. Toen we nog geen rooster systeem hadden, hadden we 1 keer in het half jaar zaagsel ongeveer. Gewoon omdat onze pony's dan vervolgens weer een half jaar minder stro aten, zodat er ook nog wat overbleef om op gaan te liggen, in plaats van dat ze alles op aten.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 21:25

mijn paard eet wel stro, maar niet zoveel dat hij last krijgt
hij staat nu 4.5 jr zo op stro en het gaat prima

verder krijgt hij eten zat, afgestemd op wat hij wegen mag [ hij is nog iets te zwaar maar dat rijden we er wel af ;) ]

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 22:19

laetitia98 schreef:
gwn heel simpel als je de drollen er uit haalt met een hooivork de drollen er uithalen en als je hem helemaal leeghaalt dan helemaal leegscheppen, is wel wat zwaarder dan vlas of zaagsel ..

Vind ik niet! Ik vind stro veel makkelijker uitmesten. Vlas en zaagsel wordt een dikke zware koek.
Stro vindt mijn paardje erg lekker om te eten - soms lekkerder dan hooi- en het is lekker warm (veel warmer dan vlas :brr: :brr: :brr: ) in de winter.
Mijn hoefsmid vindt stro het beste voor de hoeven van de paarden.
Ik vind dat stro wel goed opneemt, in elk geval goed genoeg als je elke dag uitmest, zoals ik doe.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 22:21

boedjang schreef:
Ik doe met stro zelf ook wat ik bij vlas doe. Mijn paard is heel netjes, zij plast links daar stro ik wat op, rechts poept ze dat haal ik wel en vul ik aan met wat er van voren ligt. Dan strooi ik nieuw op waar ik het van voren weg heb gehaald, ik maak dus een rondje, waar ik iets weg haal vul ik aan met öud stro en dan nieuw op die plaats.
Maar je kunt ook alles wat vies is weg halen ook de plas dus en dan moet je m elke dag soort van leeg halen, het nette stro aan de kanten het vieze in het midden, en dan opstrooien.
de natte plekken zijn wel duidelijk hoor stinkt ook en is donkerder van kleur

haha, het vieze in het midden? Het vieze gaat bij mij op de mesthoop :D

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 22:25

ietjelover schreef:

Nu spreek je je zelf een beetje tegen?

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 22:28

Ik bedoel met stro eten wat anders dan knabbelen.
Stro eten is eten totdat de stal leeg is,
Knabbelen is hele kleine hoeveelheden.
Mijn paard heeft op stal altijd beschikking tot hooi, hij pakt ooit een enkel hapje stro maar echt niet veel. Dan kan hij toch wat knabbelen, bij zaagsel niet

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 23:15

Okee ik snap t. Mijn paard eet altijd wel stro want dat vindt ze gewoon super lekker. Maar ze heeft ook onbeperkt ruwvoer tot haar beschikking, dus ze eet ook hooi en eet niet haar stal leeg :D Dat doet ze sowieso niet, is geen rupsje nooitgenoeg; ze stopt gewoon met eten als ze genoeg heeft en wordt niet snel dik.

hoefslag2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 19:21

ik heb liever vlas,ik vind stro te stoffig /3 :#

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 19:24

zaagsel want stro heet mijn op en vals eet ze ook op en zaagsel houd ze der stal mooi schoon en dat eet ook niet op.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 19:25

ik vind zaagsel juist stoffig...
doe mij maar stro :j

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 19:26

60% gaat voor stro haha :j