paard aankopen,geen paspoort

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Re: paard aankopen,geen paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 08:34

Het gaat over der verzorgpaard. Neem aan dat men ondertussen wel weet wat ze aan elkaar hebben. Vraag of je mag betalen als de papieren er zijn en dat je ondertussen het paard verhuist (zou ik wel een x aandurven hoor) en dus de onderhoudskosten betaald.
Ik zou ondanks dat het bekenden zijn het paard ook niet afrekenen zonder papier. Tis echt een ramp als je die papieren niet meer krijgt. Denk idd aan vervoeren en wedstrijden bijv.

Zirano

Re: paard aankopen,geen paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 08:39

Maak een contract waarin staat dat je nu de helft en bij afleveren van het paspoort de andere helft betaald. Laat er tevens inzetten dat het paspoort verloren is en er een nieuw paspoort aangevraagd is. Dit bij verdere rompslomp

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 09:19

Bij welk stamboek staat het paard geregistreerd? De reden waarom ik dit vraag is dit, jaren geleden kocht ik via via een merrie zangersheide geregistreerd. Ik wou graag dit paard op naam zetten ivm fokken. Dus stamboek gebeld hoe dat dit moest, ik moest lid worden van het stamboek dan het paspoort (paspoort en afstammelingsbewijs ineen).
Met een verklaring van de vorige eigenaar dat ik het paard gekocht had. Zover geen probleem maar nu bleek dat de vorige eigenaar het paard nooit op naam had gezet. Dus contact gezocht met de persoon die in het paspoort stond als eigenaar.
Die had nog een geschil met een van die vorige eigenaars (niet degene waar ik het paard van gekocht had) en weigerde mee te werken niet voordat hij het geschil met die vorige eigenaars heeft/ had opgelost. Uiteindelijk heb ik de merrie na 4,5 jaar verkocht omdat ik haar niet geregistreerd kon krijgen. Overigens zangersheide heeft als stamboek zijnde haar best gedaan om te bemiddelen maar dat mocht niet baten..

Ik wil er alleen mee zeggen zorg dat je het paspoort krijgt dat (kan je behalve dat je verplicht bent met bijv vervoeren maar ook bij evt wedstrijden het bij je te hebben) een hoop gedoe kan schelen.
Ik zou in ieder geval als je weet bij welk stamboek het paard geregistreerd staat daar eens informatie in winnen. Dan kan je als nog doen besluiten om het paard al dan niet te kopen. Mocht je besluiten het paard te kopen vind ik dat de eigenaresse van het paard de kosten moet betalen bij een duplicaat paspoort.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 10:26

chikohaa schreef:
Suelza schreef:
[

Juist, ik vraag ook de paspoorten bij de paarden (alleen eventueele stamboekpapieren houdt de eigenaar zelf) dit heeft te maken met het feit dat ik de verplichting heb de paspoorten te overleggen bij een eventueele AID controle.

.

Een kopie paspoort voldoet ook bij een controle van de AID. Want eerlijk, ik geef mijn paspoort niet aan een stalbaas af, ik ga vaak op wedstrijd, vaak naar les, en heb dat paspoort dus minimaal 3 keer per week nodig. Daarbij bij een geschil met de stalbaas, wil ik geen dreigementen hebben dat ik het paspoort niet terugkrijg.

Kopie dus!

Een nieuw paspoort aanvragen kost wat geld, maar je zou samen met de eigenaar de procedure kunnen in zetten, het lijkt mij dat je op goede voet bent met deze persoon, dus doe dat gewoon samen.

Nee, een kopie voldoet NIET! Je moet gewoon het paspoort kunnen overleggen, net zoals bij een wedstrijd, op de dierenkliniek of wat dan ook. Bij ons liggen alle paspoorten gewoon in 1 grote kluis bij ons binnen. Wij kunnen bij een bedrijfscontrole alles zo overleggen. Daarnaast is het ook wel zo praktisch als er geënt moet worden of wat dan ook.

Bij een geschil mag jouw stalbaas het paspoort nooit onder zich houden, het paspoort is eigendom van de uitgevende instantie en die instantie is in staat het terug te vorderen.

Bij ons gaat ook 1 van de ponys op les en concours, maar dan zorgen wij gewoon dat het paspoort voor die mensen voor handen ligt. Werkt prima, maar goed, scheelt natuurlijk ook dat wij een africhtingsstal zijn en geen grote pensionstal. Daarnaast hebben wij paarden en ponys uit alle provincies van NL en soms daarbuiten staan, dus een eigenaar bellen 'even een paspoort te brengen' is ook geen optie. Dus iedereen overlegt hier bij aankomst, gewoon een paspoort. Nooit problemen mee gehad en ze krijgen het altijd gewoon netjes terug :j