Groot dilemma, pony op werk of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LOLLYYwood

Re: Groot dilemma, pony op werk of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 12:52

Over het feit waar ik stage loop, hoelang, wanneer, ... hoef ik geen commentaar :) Daar gaat dit topic ook niet over...

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 12:57

volgens mij heb je over mijn reactie heen gelezen ts ?

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 13:03

Aprils_joke schreef:
weet je wat ik wel had ts tijdens mijn stages ? dat ik na mijn stage geen zin meer had om naar mijn eigen paard te gaan omdat ik dan al de hele dag met paarden bezig was gewweest.
ik vind het wel heel fijn dat mijn pony toen op mijn stage adres een tijdje heeft gestaan.
kon ik na het werk haar mooi nog even rijden (en ook vaak gewoon tijden werk tijd als het even rustig was )
of ff longeren in de grote pauze.

als ik daarna nog naar een andere stalling zou moeten om daar weer mijn paard te gaan doen was ik vaak al veel te moe
maar als je toch al op stal bent , is de keuze vaak makkelijker gemaakt om toch nog even te gaan rijden
en al helemaal als je een binnenbak ter beschikking hebt.

Klopt, kreeg plots veel reacties :o

Zo denk ik er ook over. De manege en de stalling waar ik nu sta zijn een goede 45minuten van elkaar verwijderd. Ook reken ik dat het rond 5/6u al donker begint te worden en tegen 7u je geen kat meer ziet op de 'landweggetjes' in de winter. Mijn stageplek heeft 2 binnenpistes, dus dat zou wel ideaal zijn vind ik zelf. Zeker omdat het een manege is, en er vaak lessen zijn in de ene piste, dus de andere is altijd beschikbaar. :)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 14:42

Waarom moet je in de winter op je huidige stal perse een winterstop houden??

Vraag aan je staleigenaar of hij de bak OOK in de winter goed wilt onderhouden, dus goed vlak houden zodra er vorst aan zit te komen. Veel slepen dus... En voor degene die bv. 's avonds gereden hebben (nadat de bak gesleept is) even de gaten weer dicht harken, zodat de volgende de volgende dag ook weer een vlakke bak heeft. Het scheelt veel hoor, zeker als je sleept met zo'n grote hark idee i.p.v. een vlakke sleep (hoewel die laatste ook wel werkt). En zout strooien, even in laten trekken en dan met de sleep de bovenste laag lostrekken.

Als je dat direct al v.a. dat het winter word goed bijhoud heb je de hele winter een fijne bak! :)
En ja op 2 verschillende locaties heb ik hier ervaring mee.... ;)

------------

Hoe ga jij naar stage / stal dan? Met de fiets? Scooter? Of gaat 's avonds 1 van je ouders ofzo mee met de auto?

In hoeverre weet je ZEKER dat de andere binnenbak altijd beschikbaar is? Zijn er geen pensionklanten (willen die geen les?)? Of manegeruiters die komen vrij rijden?

Het klinkt alsof je de keuze eigenlijk al gemaakt hebt, pony verhuizen naar je stal maar ik wil je echt meegeven er heel goed overna te denken! Zeker als je ook gaat lessen op die manege, ben je niet bang dat je stagebegeleider zich ineens ook gaat bemoeien met hoe jij zelf met je eigen pony omgaat bijvoorbeeld? In theorie zou hij/zij dit niet mogen doen en kan jou er eigenlijk alleen op aanspreken als hij/zij het er niet mee eens is hoe je met de paarden die op het bedrijf staan (/van het bedrijf zijn) omgaat, maar de praktijk laat toch vaak anders zien. Vooral omdat ze je vaak goed bedoeld willen helpen, maar vergeet niet dat dit voor jou ook een ergernis kan worden.

Ik zou echt eerst even afwachten hoe de stage bevalt en wanneer je precies weet hoe alles daar in zijn werk gaat voor ik mijn pony ook daar heen zou zetten, dan kun je er nog eens rustig en goed overna denken en nog beter de voors en tegens tegen elkaar opwegen. ;)

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 15:05

_Marinke_ schreef:
Waarom moet je in de winter op je huidige stal perse een winterstop houden??

Vraag aan je staleigenaar of hij de bak OOK in de winter goed wilt onderhouden, dus goed vlak houden zodra er vorst aan zit te komen. Veel slepen dus... En voor degene die bv. 's avonds gereden hebben (nadat de bak gesleept is) even de gaten weer dicht harken, zodat de volgende de volgende dag ook weer een vlakke bak heeft. Het scheelt veel hoor, zeker als je sleept met zo'n grote hark idee i.p.v. een vlakke sleep (hoewel die laatste ook wel werkt). En zout strooien, even in laten trekken en dan met de sleep de bovenste laag lostrekken.

Als je dat direct al v.a. dat het winter word goed bijhoud heb je de hele winter een fijne bak! :)
En ja op 2 verschillende locaties heb ik hier ervaring mee.... ;)

------------

Hoe ga jij naar stage / stal dan? Met de fiets? Scooter? Of gaat 's avonds 1 van je ouders ofzo mee met de auto?

In hoeverre weet je ZEKER dat de andere binnenbak altijd beschikbaar is? Zijn er geen pensionklanten (willen die geen les?)? Of manegeruiters die komen vrij rijden?

Het klinkt alsof je de keuze eigenlijk al gemaakt hebt, pony verhuizen naar je stal maar ik wil je echt meegeven er heel goed overna te denken! Zeker als je ook gaat lessen op die manege, ben je niet bang dat je stagebegeleider zich ineens ook gaat bemoeien met hoe jij zelf met je eigen pony omgaat bijvoorbeeld? In theorie zou hij/zij dit niet mogen doen en kan jou er eigenlijk alleen op aanspreken als hij/zij het er niet mee eens is hoe je met de paarden die op het bedrijf staan (/van het bedrijf zijn) omgaat, maar de praktijk laat toch vaak anders zien. Vooral omdat ze je vaak goed bedoeld willen helpen, maar vergeet niet dat dit voor jou ook een ergernis kan worden.

Ik zou echt eerst even afwachten hoe de stage bevalt en wanneer je precies weet hoe alles daar in zijn werk gaat voor ik mijn pony ook daar heen zou zetten, dan kun je er nog eens rustig en goed overna denken en nog beter de voors en tegens tegen elkaar opwegen. ;)

De piste wordt dagelijks gesleept, soms zelfs 2x. De piste wordt in de winter ook super onderhouden, maar vanaf het moment dat het sneeuwt óf het regent is het zand nat, en als het daarbij nog eens vriest is dit bevroren. er zitten wel tapijt(?) snippers in het zand verwerkt, maar dit neemt natuurlijk geen grote regenbui op.

Ik word grotendeels van de tijd gevoerd en opgehaald door 1 van mijn ouders :j in maart ben ik 18 dus dan ga ik uiteraard voor een eigen rijbewijs zodat ik mijn ouders niet meer tot last ben.

Ik weet 200% zeker dat 1 van de 2 binnenpistes altijd beschikbaar is. De manegeruiters mogen niet vrijrijden bij ons op stal, ze mogen zelfs niet zélf opzadelen, alleen onder toezicht van een lesgever/stalhulp/...

pensionklanten willen uiteraard ook les, maar 1 van de 2 binnenpistes is lang genoeg om nog eens op te delen in 2 pistes (120x40)

de privé lessen worden vooraf ook afgesproken via de manege-eigenaar.

ik heb mijn keuze nog niet gemaakt, aan de ene kant wil ik niet weg van waar ik niet sta, maar aan de andere kant... := Ik ga wel nog steeds dezelfde lesgever nemen daar, als waar ik nu sta (mijn staleigenaresse) Dat hij mij tips zou geven kan geen kwaad, je wordt er alleen maar wijzer van, maar ik moét er niks mee doen natuurlijk :)

nitouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 16:07

LOLLYYwood schreef:
Ik werk geen 40u op kantoor en ik ken ook niemand die dit doet dus daar spreek ik mijzelf niet over uit. Ook ben ik niet iemand die 40u op kantoor zou kunnen zitten, dus zo 'eindigen' zou ik al helemaal niet willen. ALS ik later 40u/w aan een bureau zit stop ik ook met rijden, dat is gewoon niet haalbaar. Maar nogmaals: ik werk van 8u30 tot 12 - 13u tot 17u. Mooie uren vind ik zelf.

Ook heb ik gekozen voor deze richting omdat ik geen 5/7 op een schoolbank kan zitten, ik verveel me dan steendood en het interesseert mij niet, nu ga ik dag in dag uit bezig zijn met iets waar ik al mijn hele leven gek van ben en waar ik ook hoop mijn verdere leven mee te vullen.

Wat een onzin dat het niet haalbaar is met 40 uur in de week werken. Ik ben ook ruim 40 uur per week van huis maar rijd wel mijn paard 5 dagen in de week. Waar een wil is is een weg.

Maar om op je vraag terug te komen. Ik zou je paardenbeest laten staan, omdat je werk en prive gescheiden moet houden. Hoe denk je dat je stagebedrijf reageert dat je bij ziekte niet komt werken maar wel je paard komt doen. Ik denk dat ze je stagecontract gewoon proberen te ontbinden.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 16:10

nitouche schreef:
LOLLYYwood schreef:
Ik werk geen 40u op kantoor en ik ken ook niemand die dit doet dus daar spreek ik mijzelf niet over uit. Ook ben ik niet iemand die 40u op kantoor zou kunnen zitten, dus zo 'eindigen' zou ik al helemaal niet willen. ALS ik later 40u/w aan een bureau zit stop ik ook met rijden, dat is gewoon niet haalbaar. Maar nogmaals: ik werk van 8u30 tot 12 - 13u tot 17u. Mooie uren vind ik zelf.

Ook heb ik gekozen voor deze richting omdat ik geen 5/7 op een schoolbank kan zitten, ik verveel me dan steendood en het interesseert mij niet, nu ga ik dag in dag uit bezig zijn met iets waar ik al mijn hele leven gek van ben en waar ik ook hoop mijn verdere leven mee te vullen.

Wat een onzin dat het niet haalbaar is met 40 uur in de week werken. Ik ben ook ruim 40 uur per week van huis maar rijd wel mijn paard 5 dagen in de week. Waar een wil is is een weg.

Maar om op je vraag terug te komen. Ik zou je paardenbeest laten staan, omdat je werk en prive gescheiden moet houden. Hoe denk je dat je stagebedrijf reageert dat je bij ziekte niet komt werken maar wel je paard komt doen. Ik denk dat ze je stagecontract gewoon proberen te ontbinden.

mmmmm ze zal wel veel ziek zijn.... en als je inderdaad ziek bent, is paard ergens anders ook niet optie, paardenwereld is klein en het is zo nagegaan of de zieke wel ziek genoeg is.. dus als dat een reden is om het te laten???

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 16:23

Il zou het ook zeker niet doen.

Ik heb ook 3 jaar een opleiding in Deurne gedaan waarbij ik 3 dagen in de week stage moest lopen. Geen haar op mijn hoofd die erover nadacht om mijn paard op dezelfde stal te zetten als waar ik werk. Ik ben er namelijk nog geen één tegen gekomen waarvan ik vond dat hij hetzelfde te bieden had als de huidige stal.

En wat dan als je het niet eens bent met bepaalde zaken? Kun je die dan wel mededelen of krijg je dan ook direct last van het feit dat je er stage loopt? Mijn advies is om lekker te blijven staan waar je staat...

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 17:02

nitouche schreef:
LOLLYYwood schreef:

Als je beter leest zeg ik dat dat voor mij niet haalbaar is. Als ik 40u/w zou werken, daarna nog eens ruim 2 tot 3uur moet uitstrijken om naar mijn pony te gaan én daar bovenop nog eens mijn schoolwerk en tijdens examens nog eens het leren voor examens? Dàt is voor mij niet haalbaar.
Maar daar gaat het hier helemaal niet over, dus einde discussie zou ik zeggen? :)

Als ik ziek ben blijf ik thuis. Mijn ouders vinden dat als ik ziek ben en ik kan niet naar school/werk dat ik dan ook niet naar mijn pony kan. Logisch toch?

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 17:03

speurneusc schreef:
nitouche schreef:

mmmmm ze zal wel veel ziek zijn.... en als je inderdaad ziek bent, is paard ergens anders ook niet optie, paardenwereld is klein en het is zo nagegaan of de zieke wel ziek genoeg is.. dus als dat een reden is om het te laten???

Waarom gaat het hier steeds over "wat als ik ziek ben?" als ik eens ziek zou zijn blijf ik liever thuis uitzieken ipv naar mijn pony te gaan en te kans te hebben dat ik nog eens een week extra thuis zit.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 17:08

Als je naar je paard kan kan je ook werken toch?
Snap hier de mensen niet die zeggen dat ze wel naar hun paard gaan als ze ziek zijn, maar niet naar hun werk?

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 17:09

44Myrthe44 ; dat vind ik nu ook en mijn ouders ook. Tevens mag ik ook niet zomaar thuis blijven omdat ik eens hoofdpijn heb, of me eens misselijk voel en dus 'ziek' zou zijn.

Annemiekbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 17:51

ik zou eerst eens een maandje kijken hoe het er daar aan toe gaat.
Worden er veel lessen gegeven en/of meerdere lessen tegelijik?
Op mijn vorige stal werden het laatste jaar steeds meer lessen gegeven waardoor het voor de pensionklanten steeds moeilijker werd om een moment te vinden waarop de bak vrij was.
Ik snap je wel dat het qua tijd/winterdag beter uitkomt, maar je moet je realiseren dat wat als het niet bevalt?? Kun je dan weer terug naar je huidige stal?

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 18:40

Er worden max. 3 lessen/d gegeven en dit in 1 van de binnenpistes. Dus de andere is àltijd vrij :j Ook beginnen de lessen pas om 7u 's avonds (uitzondering van woensdag en weekend) dus heb ik 2u de tijd om te rijden, en dat lukt natuurlijk wel :) woensdag zijn de lessen gedaan om 5u, dus heb ik ook altijd plek om te rijden :j weekend beginnen ze om 1u tot 4u dus kan ik ook nog altijd rijden :j

Als het mij niet bevalt daar kan ik uiteraard nog terug naar mijn huidige stal. Ik heb geen enkele verplichting toe gekregen om mijn pony daar te stallen, het is/was gewoon een voorstel :)

In de winter komt het mij zoiezo beter uit, rond een uur of 5/6 is het echt al donker en om dan nog met mijn fiets in die landweggetjes te fietsen zonder enig teken van leven en licht, waar nauwelijks een auto kan passeren... Ik moet ook aan mijn eigen veiligheid denken :j

Maarja, ik zit echt in een dubido := aan de ene kant wil ik wel verhuizen, maar aan de andere kant ook weer niet -O-

principal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 18:55

Over ziek zijn, een dier is afhankelijk v je, als je huisdieren hebt verzorg je toch ook, ook al ben je ziek, toevallig staat een paard vaak genoeg op stalling buiten je eigen huis.

Ik lees dat je eigenlijk wel wil verhuizen, ik persoonlijk zou niet doen.

Stage is ook voorbereiding op toekomstige werk, en idd dan werk je, en heb je je hobby na werktijd.

Zou de situatie fijn houden zoals nu is, kun je meemaken hoe het is, en wat al eerder gezegd is, weet je gelijk of dit werk bij je past.

Succes

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 19:03

principal schreef:
Over ziek zijn, een dier is afhankelijk v je, als je huisdieren hebt verzorg je toch ook, ook al ben je ziek, toevallig staat een paard vaak genoeg op stalling buiten je eigen huis.

Ik lees dat je eigenlijk wel wil verhuizen, ik persoonlijk zou niet doen.

Stage is ook voorbereiding op toekomstige werk, en idd dan werk je, en heb je je hobby na werktijd.

Zou de situatie fijn houden zoals nu is, kun je meemaken hoe het is, en wat al eerder gezegd is, weet je gelijk of dit werk bij je past.

Succes

In dat opzicht is het natuurlijk een ander verhaal. Maar wat ik uitmaakte van de andere bokkers kwam het erop neer dat als ik ziek zou zijn, ik wel nog mijn paard zou rijden. Wantja, dan is het logisch dat ze zullen denken: "ze is te ziek om te werken, maar niet om haar paard te rijden?" Want zo zou ik er ook over denken :j als mijn paard thuis zou staan en ik ben ziek ga ik hem uiteraard niet verwaarlozen 'omdat ik ziek ben'. Dan krijgt paardlief nog steeds 's morgens en 's avonds zijn bak met eten en een schone stal, maar rijden gaat er toch niet inzitten dan.

Dus ik vind het ook nogal onzinnig dat hier zo'n discussie over is ontstaan. Paard staat op een stalling en niét thuis, dus als ik ziek zou vallen gaat hij gewoon een week op de wei, op vakantie :Y) tot baas is uitgeziekt :j

uiteraard ga ik hem niet per 1 september verplaatsen. Ik kan niet zomaar weggaan van waar ik nu sta. :) Momenteel klop ik soortgelijke uren op mijn huidige stalling. Ik help mee met lessen (sleuren met staanders, balken bij springlessen), paarden binnen/buiten halen, kudde verplaatsen van weide, ... En tot nu toe bevalt het mij wel zeer goed dat óp de 'werkplek' mijn pony staat :j Maarja, ik ga uiteraard alles nog bekijken en hoe de sfeer zit op de manege :j

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 19:05

LOLLYYwood schreef:
@ Speurneusc ; ik moet inderdaad stalling betalen, maar ik 'mag' wel meer. Zoals ik bij paardjes123 zei, ik mag mijn paard langer buitenzetten als de voorgeschreven regel, ik mag hem in de piste zetten terwijl dat eigenlijk 'niet mag', ik mag .... Ook heb ik er zicht op wat er gebeurd met hem, en dat vind ik ook wel een positief punt!

Dit zijn zo van die dingen die ze je op voorhand beloven, maar als het er dan op aan komt dan 'hebben ze de piste nu toch echt wel nodig' en dan 'moet het paard nu toch echt wel van de wei, want anders loopt die het kapot'.

Je keuze is eigenlijk een keuze tussen je eigen gemak en het welzijn van je paard. Beiden moeten in evenwicht zijn in een paardenhobby.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 19:17

@ Gini ; klopt, dat zijn dingen die ze op voorhand beloven, daar ben ik mij bewust van! :j hetgene wat ze zeiden heeft ook niks te zien met mijn uiteindelijke beslissing.

Het grote positieve punt vind ik dat ik zélf zicht heb over wanneer, hoelang, waar, ... mijn pony buiten staat, want ik vind het wel belangrijk dat hij vaak buiten gaat, het is gezond en goed voor het paard! :j

Dus hetgene wat jij aanhaalt dat mijn keuze een keuze is tussen mijn eigen gemak en het welzijn van mijn paard vind ik niet echt netjes. het is niet omdat ik overweeg om mijn paard naar een manege te verplaatsen dat ik geen rekening houd met het welzijn van hem. Er zijn voldoende grasweides, zandweides én paddocks zodat weide- en paddockgang ook mogelijk zijn in de winter.

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 19:22

Als ik het zo lees zou ik Djarne ook laten staan :j ik had je verhaal in het zomercollecties topic begrepen als dat Djarne ergens op een weilandje stond, niet op een pensionstal met een goede bak :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 19:23

Ik heb niet gezegd dat je totaal geen rekening houdt met het welzijn van je paard. Maar als je eerlijk blijft, is er voor het paard geen enkele reden om te verhuizen. Paard staat goed en als je deze stage niet had, had je waarschijnlijk nooit gedacht aan verhuizen. Je verhuist dus enkel voor jezelf, omdat het voor jou gemakkelijker is. Dat is niet negatief bedoeld, daarom dat ik juist zeg dat je een evenwicht moet zien te vinden. Je kan jezelf niet wegcijferen voor het paard, want dan beleef je zelf geen plezier. Tegelijkertijd moet je wel eerlijk blijven tegenover het paard. Evenwicht! Op welke stal dat je dat gaat vinden, zul je toch helemaal zelf moeten uitmaken. Uit je berichten kan ik opmaken dat je wil verhuizen. Maar waarschijnlijk houden de gedachten dat je het dan inderdaad meer voor jezelf doet dan voor je paard, je nog tegen.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 19:30

@ NienkeV1994 ; hij staat inderdaad op een weilandje, maar dan van een kleinschalige pensionstal met goede piste. Ik wacht nog steeds tot er een stal vrijkomt, anders zal hij de winter door moeten brengen buiten :=

@ Gini ; Dan zal ik dat verkeerd begrepen hebben, sorry :) Er is maar 1 reden waarom ik voor mijn paard zou verhuizen: [i]Ik beschik nu nog niet over een stal -ben weggevlucht van mijn vorige stalling omdat hij niet buitenkwam en volledig onhandelbaar was- gelukkig was het toen lente en dus warmer weer waardoor hij wel 24/7 buiten kon staan. Maar met putje winter gaat dit niet vind ik...

Ik kan ook onmogelijk in de winter nog elke dag gaan (of überhaupt 3x in de week). Ik ben nog steeds niet sneller dan het licht, dus vanals het donker is kan ik niks meer doen op mijn huidige pensionstal :Y)

De gedachtes dat ik het voor mijzelf doe houden mij niet tegen. Het houd mij vooral tegen dat ik momenteel nog geen enkel vast plekje heb gehad voor mij en mijn pony. ben in 6 maanden tijd 3x verhuist (via pb kan ik wel uitleggen waarom als je nieuwsgierig zou zijn :)) )

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 19:53

dan zou ik in dit geval gewoon de pony verhuizen, vroeg donker, en met gladde wegen en sneeuw en rotzooi.. kan je wel rijden binnen en je hebt een stal zodat die na binnen kan en bent al gelijk bij je pony na werktijd.

(en dat je het voor je zelf zou doen/doet vind ik onzin ;) )
Laatst bijgewerkt door Christiene op 24-08-13 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 19:53

44Myrthe44 schreef:
Als je naar je paard kan kan je ook werken toch?
Snap hier de mensen niet die zeggen dat ze wel naar hun paard gaan als ze ziek zijn, maar niet naar hun werk?

Je kan wel degelijk iets mankeren waardoor je niet kan werken maar je wel lopend patient bent.
Niet dat dat gelijk inhoud dat je stallen kan mesten en je paard rijden.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 20:11

@ Christiene ; _/-\o_ Zo denk ik er ook over :))

@ Cowgirl ; stallen mesten moet ik niet doen :) maar ja, je hebt in dat opzicht écht wel gelijk er kan àltijd iets gebeuren, maar als ik moet leven met die onzekerheid kan ik mijzelf beter opsluiten in een kamer vind ik zelf...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 10:07

Je hebt je keuze gemaakt. ;)