tips voor de eerste keer rijden met trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tita

Re: tips voor de eerste keer rijden met trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 08:39

Voeg met 80 in geen haar op mijn hoofd die er over nadenkt om met 120 te gaan invoegen

Lon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 08:47

Ik vond de eerste keer met de trailer op pad ook erg spannend. De beste tip was voor mij om bij bochten/gas geven/remmen te doen of er een volle kop koffie op het dashbord staat, en die mag niet vallen. De verdere vaardigheden heb je als het goed is bij je rijlessen meegekregen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 09:03

Lon schreef:
Ik vond de eerste keer met de trailer op pad ook erg spannend. De beste tip was voor mij om bij bochten/gas geven/remmen te doen of er een volle kop koffie op het dashbord staat, en die mag niet vallen. De verdere vaardigheden heb je als het goed is bij je rijlessen meegekregen.

Warme chocola-met-slagroom geeft meer rommel }:) Enne, geen bekerhouder gebruiken, natuurlijk :D

Wat wellicht ook wel een puntje is: laat je niet opjutten door passagiers of het overige verkeer. Rij zo hard als mogelijk en zo voorzichtig als noodzakelijk (koffie of chocomel naar smaak erbij denken). Snelheidslimieten zijn slechts een aanwijzing, aangezien je er in de praktijk meestal niet bij uitkomt, zeker niet buiten de snelwegen.
Wordt je staart erg lang, ga dan gewoon op een tactische plek even aan de kant staan (bus halte bijvoorbeeld). Ja, ik weet dat je niet mag stoppen bij een bushalte, maar geen oom agent die je daarvoor bekeurd als je het doet om het overige verkeer ruimte te geven om door te stromen.

Enne, Tita: als je in druk verkeer met 100 op de naald invoegd, rijdt je in werkelijkheid net 90km/h maar het verschil is wel dat verkeer zich kan voegen, waar je bij 80 op de naald (net 70 in werkelijkheid) het verkeer veel meer dwingt tot aanpassen aan jouw actie.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 10:06

lindar1985 schreef:
Ennuh 90 is toch echt je max snelheid met de trailer, zou niemand adviseren om harder te rijden, vooral niet je eerste keer, waar het hier om gaat...
Behalve in een echt noodgeval.

Nou met 90 inhalen is geen doen, dan geef ik echt wel even wat gas bij. En ik blijf ook niet braaf 90 rijden als er dan een vrachtwagen bijna achter in mijn trailer zit, dan geef ik ook gas bij zodat hij niet achter me geplakt zit. Is voor mijn pony's een stuk fijner lijkt me.

leviria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-13 10:35

de snelweg is voor mij eerst nog niet van toepassing, ik moet van het ene dorp in oost groningen naar 2 dorpen verder. hierbij is het snelste wat ik mag rijden 60 en dit is op achteraf wegen, waar je als je iemand tegen komt, je normaal gesproken de berm in moet. dus snel rijden zal hem sowieso niet worden

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 11:19

Citaat:
Als de verkeersdoorstroming ermee gebaat is, is het toch verstandiger om met een wat hogere snelheid in te voegen en je daarna rustig af te laten zakken naar meer toegestane snelheden. Hoe vloeiender je invoegactie, hoe soepeler het overige verkeer ermee om kan gaan.
Het is aan het inzicht van de chauffeur om de juiste plek en het juiste moment van invoegen te bepalen, aan een snelheid die past bij die actie.

Enne, goed beschouwd is remmen voor sukkels en noodgevallen. Als je zo voorzichtig en vooral zo lang remt, heb je een groot risico op verglazing van je remmen. Dan heb je niks meer te remmen. Beter is het om op tijd het gas eraf te halen en korte remacties te doen in plaats van het hele lieve eind op de rem te gaan hangen. Let er hierbij op hoe het overige verkeer (vooral achter je!) hiermee omgaat.

Wat een onzin.. Sorry
Maar je gaat toch niet kort remmen en weer loslaten? Arm paard..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 11:23

Als je de combinatie al hebt laten uitrollen hoeft je ook niet veel bij te remmen toch?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 11:32

Oh ja mocht je moeten in- en uitvoegen, houd er dan rekening mee dat mensen soms niet door hebben dat er een trailer achter hangt. Als jij bijvoorbeeld op strook 1 rijdt, en daarnaast is de invoegstrook 0 waar iemand wil invoegen, dan zal diegene misschien net zo hard rijden dan jij omdat ie nog op gang moet komen. Als diegene dus dan naast jou rijdt en besluit gas los te laten en achter jou langs naar de 2e strook te gaan om zo jou links in te halen (want rechts mag niet), dan heb je best kans dat diegene kort achter jouw auto langs naar de strook links van je wil rijden en niet doorheeft dat er een trailer achter zit.. Dan rijdt ie dus zo tegen je trailer aan als je pech hebt. Als je nou zo'n situatie tegenkomt, ALTIJD gas los en de invoegende persoon voor laten gaan. Het risico dat ze je trailer niet zien is te groot, zeker met een busje of flinke auto
(het rode bolletje is de invoegende auto, de twee bolletjes is auto + trailer, en het pijltje is de manoeuvre die de invoegende persoon in gedachte heeft, niet wetende dat er een trailer achter je auto zit)
Dit vind ik 1 van de gevaarlijkste situaties met een trailer

Afbeelding

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 11:34

capopjekop schreef:
Als je de combinatie al hebt laten uitrollen hoeft je ook niet veel bij te remmen toch?

Nee maar om dat beetje wat je moet remmen met korte remacties te doen (=schokkend) vind ik niet zo'n heel goed plan :P

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 11:37

Je kunt dat laatste stukje ook geleidelijk remmen. Zo bedoelt Ikke het volgens mij ook. Zo als ik het lees zegt ze uit laten rollen en laatste stuk bijremmen. Niet het hele stuk al bijremmen. Kort hoeft niet meteen abrupt te zijn.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 11:39

Dat is prima natuurlijk, maar ik reageer op "het gas eraf te halen en korte remacties te doen in plaats van het hele lieve eind op de rem te gaan hangen" en ik begrijp daaruit dat je beter kort kan remmen en weer laten rollen, vervolgens weer kort remmen en weer laten rollen etc etc. Dat leek mij dus niet zo handig

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 11:43

Kijk ver, heel ver vooruit en anticipeer op wat je ziet en op wat kan gaan gebeuren.
Rustig optrekken, langzaam de bocht door, gas loslaten en zoveel mogelijk laten uitrollen en houd veel afstand tussen jouw en je voorganger.
Rij je eigen ding en ga niet denken oh maar ik rij te langzaam en ik hinder andere weggebruikers, jammer dan, dan wachten ze maar totdat je weg bent of totdat hun kunnen inhalen.

En rij eerst even leeg met je combinatie, voel aan hoe het stuurt en wat het weggedrag is van jouw auto met aanhanger. Dan raak je er al vertrouwder mee en ben je beter voorbereid voor de 2e keer met je paard.

Succes.

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 11:50

De meeste tips heb ik al zien langs komen.
Dan nog de bocht zo vlak mogelijk rijden, is bij rotondes niet makkelijk maar toch.
En laat de rest maar wijzen denk aan het paard achter in de trialer en die wil je liever niet op de achterbank.
Gister nog mooie afstand naar stoplicht rustig uitrijdend zacht afremmend precies getimed en dan schuifd er opeens een voor tja daar gaat je remweg van ruim naar te krap.
Dus houdt vooral rekening met de rest vanhet verkeer.
En een stoplicht de afstand goed in schatten en anders ga ik door rood als het net niet gaat lukken.

Merel_Brit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 11:55

Ibbel schreef:
leviria schreef:
Verder heeft mijn auto een automaat. dus opschakelen en terugschakelen regelt hij zelf.

Als er een S-stand oid op zit (kijk even in het manual), zet 'm daar dan op. Dan schakelt-ie met meer toeren op.

Vaak is er ook een 3 of een 2 stand. Dan schakelt hij niet verder dan die versnelling. Ik denk dat als je vooral 50 rijdt (aangezien 60 de max is en het achteraf/smalle wegen zijn) dan kan dat makkelijk in z`n 3. Wellicht niet het meest zuinig, maar wel zo veilig, dan kom je nooit in een "toerendip". In nood schakelen veel automaten schokkerig en duurt het net te lang om terug te schakelen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 12:35

Dorine92 schreef:
Dat is prima natuurlijk, maar ik reageer op "het gas eraf te halen en korte remacties te doen in plaats van het hele lieve eind op de rem te gaan hangen" en ik begrijp daaruit dat je beter kort kan remmen en weer laten rollen, vervolgens weer kort remmen en weer laten rollen etc etc. Dat leek mij dus niet zo handig

Als je niet kunt remmen, moet je niet in een auto zitten.

Als je gewoon rustig aanremt en weer rustig lost, gaat dat helemaal niet schokkerig en geeft je het paard de ruimte en de tijd om de snelheidsvermindering op te vangen. Net als dat je niet opeens het gas eraf moet gooien, moet je er evenmin ineens de rem ingooien.

Hoe je de automaat temt is afhankelijk van het type automaat dat erin zit, maar probeer de motor ergens rond 2000 toeren te houden. Beter voor de koeling van de automaat en beter voor de motor omdat je wat meer power beschikbaar hebt.

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 17:17

O en waar je ook rekening mee moet houden zijn vrachtwagens.
Als die langszij komen trekken die de wind weg en als ze voorbij zijn drukken ze de wind weer tegen de trailer en dat kan verdomde irritant zijn.
Net afgelopen maandag weer gemerkt toen ik mijn paarden op moest halen en daarbij over de snelweg moest.
Het waaide al behoorlijk en dan merk je dat goed. De tweede heb ik zoveel mogelijk binnen doorgedaan en klein stukje over de snelweg omdat ik over de brug moet.

leviria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 18:01

alles is goed gegaan afgelopen zondag, viel me allemaal honderd procent mee. had me een beetje druk gemaakt om niks.
paard stond super stil op de trailer en kon gewoon lekker rijden.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 18:31

Vooruit kijken, gas al eerder loslaten, geleidelijk optrekken en remmen.
Bochten iets ruimer nemen (binnenkant trailer komt iets krapper door de bocht dan de auto).
Op buitenkant hoef je eigenlijk niet te letten.

Ik was er altijd een beetje spastisch over maar het viel alles mee.
Zelfs achteruit rijden ging redelijk goed.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 20:01

Fijn dat het goed is gegaan!!!