Welke stalling zou jij kiezen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Liess__

Re: Welke stalling zou jij kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 09:52

Het ligt er ook een beetje aan wat je met je paard wilt doen en hoeveel je ervoor wilt betalen.

Ben zelf wel eens op wennekers geweest, prachtige stal. Er lopen mensen rond die je paard buiten zetten voor een bepaald bedrag.

Als je wedstrijden wilt rijden/ fanatiek wilt rijden zou ik absoluut voor wennekers gaan.

De andere 2 stallen kan ik niet zo plaatsen, ben niet op wennekers gaan staan omdat ik altijd in de file sta dan, niet ideaal.

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-13 09:56

Prijs is niet zo'n groot verschil
Bij stal 1 heb je meerdere prijsverschillen
Uitloop: 275
Pony: 275 (word gemest)
Gemiddeld: 300 (word gemest)
Merrie+veulen/luxe box: 380 (word gemest)
De uitloopstallen zijn wel erg koud in de winter. Alles is inclusief 2x krachtvoer, 2x hooi

Stalling 2:
235
Incl hooi

Stalling 3
250 incl 2x hooi

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 10:12

Voor mij zou het duidelijk stal 2 zijn. Denk aan je paard die op de stal 24 u per dag moet staan. 2 x per dag hooi bij stal 1 vind ik niet vaak genoeg en ik vraag me af hoe veel je paard daar in de praktijk buiten gaat komen. (En al nagedacht over de kosten daarvan? Die komen er dus bij, als je niet 365 dagen per jaar 2 x per dag erheen gaat om binnen en buiten te zetten.) Zelf voeren bij stal 2, ze krijgen toch ruwvoer? (Trouwens, bedoel je echt kuil, of voordroog? Ik ga nu even uit van voordroog.) Een gemiddeld paard heeft niet zo veel krachtvoer nodig, dus dat (of een vitaminesupplement oid, wat meestal beter in aanmerking komt) kan je dan toch zelf geven als je er bent? Zo doe ik het ook. En hoezo, in de winter kan je daar niets? Ik heb toevallig sinds een tijdje een binnenbak op de pensionstal waar ik sta, maar hiervoor jaren zonder gestaan, gaat prima hoor! Ik denk dat het merendeel van de paardeneigenaren het zonder binnenbak aan huis/op stal moet stellen. Als is een binnenbak natuurlijk wel extra fijn en luxe. Als stal 2 een binnenbak zou hebben, zou het helemaal perfect zijn, in mijn ogen. Maar mij zou het uiteindelijk gaan om het belang van je paard, en niet of jij het in de winter wat gemakkelijker hebt.
Goed dat je er zo goed over nadenkt, succes met je keuze!

Loke_094

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 10:30

Het ligt helemaal aan wat je wil bereiken met je paard. Wil jij de professionele toer op, dan is de keuze toch snel gemaakt, veronderstel ik? Kies dan voor stal 1.
Maar ben jij iemand die eens in de week rijdt en graag van alles wat meepikt, zowel clinics als grondwerk als buiten rijden, kies dan voor stal 2.
Stal 3 zou bij mij sowieso geen optie zijn. De redenen geef je zelf al. Ik zou er persoonlijk zelf nog niet willen over nadenken om mijn paard daar te stallen.

No_Fears

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 10:32

stal 3 in ieder geval niet, stal 1 lijkt me erg druk voor je paard etc. dus ik zou voor stal 2 gaan

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 10:38

Eigenlijk geen van drieen :n
Maar als het dan toch zou moeten, dan zou ik gaan voor stal 2.
Stal 1 is veel te groot, ik zou gillend gek worden. En ik ben er niet gerust op met de mogelijkheden rondom weidegang/paddock in de winter.
Stal 3 is sowieso geen optie.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 10:40

Ik zou gaan voor een uitloopstal bij stal 1..

Yanne_RP

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 10:41

Ik zou gaan voor stal 2 lekker rustig voor je paard en veel weidegang!

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 10:44

Wendy schreef:
Eigenlijk geen van drieen :n
Maar als het dan toch zou moeten, dan zou ik gaan voor stal 2.
Stal 1 is veel te groot, ik zou gillend gek worden. En ik ben er niet gerust op met de mogelijkheden rondom weidegang/paddock in de winter.
Stal 3 is sowieso geen optie.

eens!

ook vind ik 2 niet ideeaal niet nog iets in de buurt? particulier of zo?
dat zie je bij ons in de buurt genoeg

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 10:47

smurffie schreef:
Ik zou gaan voor een uitloopstal bij stal 1..

Ik denk dat de gemiddelde persoon een ander idee heeft bij uitloop, iig ik kan zo een uitloop geen uitloop noemen. Meer een "balkonnetje".

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 10:51

Stal 3 lijkt me eigenlijk totaal geen optie als je nu al weet dat de stalhouder z'n woord niet houdt en dat er een meid rond loopt die met je paard gaat rennen. En dat het de stalhouder ook niet interesseert nee daar zou ik mijn paard niet durven neer zetten.

Stal 1 zou ik persoonlijk ook echt niet kiezen. Veel te veel eigenaren en paarden veel te druk voor mij. Wordt al gek als ik er aan denk.
Dan blijft stal 2 over.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 10:52

Ik zou kiezen voor stal 2. Het is kleiner en meer weidegang.

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 10:59

Ik zou voor stal 2 gaan, maar ben zowieso wel voor 24/7 buiten. Stal 1 lijkt me echt veel te druk en anoniem. Stal 3 zou ik niet eens gaan kijken als je nu al weet dat afspraken niet worden nagekomen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 16:52

Volgens mij heb je nog meer opties. Ik zou niet bij Wennekers gaan staan, ik weet niet of ik hier mag zeggen waarom niet. Een en ander heeft te maken met het ruwvoer en met de vliegtuigen.
Stal 3 is natuurlijk geen optie, als iedereen maar met je paard aan de haal gaat.
Ik zou dan voor stal twee gaan, al vind ik het ook weer niks als ik de hele winter niets zou kunnen doen.
Maar zoals gezegd, ik heb nog wel een optie vier, vijf en zes voor je, afhankelijk van waar je woont, want ik weet niet of het dan te ver fietsen wordt.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 18:52

Nou dan toch stal 1, als je paard daar veel buiten komt :j Zou zelf gillend gek worden van de drukte, maar als jij daar tegen kan; Vooral doen, klinkt heerlijk luxe!

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 19:01

Waar woon je zelf? Er zijn toch wel meer kleinschalige stallen in je buurt?
Heb zelf een nieuwe stal gevonden (sta er nog niet) waar de paarden ook in de winter een flink aantal uren naar buiten gaan, waar ze een geweldige buitenbak hebben en waar veel te overleggen valt. Ken de eigenaresse nog niet zo goed maar lijkt echt heel fijn te zijn. Voeren wordt gedaan, mesten kan in- of exclusief. Je hebt alleen 1 keer in de week 'dienst' om de paarden binnen te halen.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 19:02

NIkass, die herken ik ja :S Vooral onderdeel ruwvoer helaas...

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 19:05

ik vind er nog best veel verschil in zitten, ik vind onbewaakt echt geen optie dus 2 valt af, stal 1 veel te groot en als ze dan in de winter buiten kunnen in een uitloopstal, staan ze nog alleen, zou ik ook niet voor kiezen. 3 viel voor jou denk ik ook al af. Toch inderdaad misschien maar verder kijken?

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 19:07

Wat voorn paard neem je? (sorry als het al ergens staat)
Ik zou eerst eens kijken waar het paard behoefte aan heeft, dan kan je altijd nog kiezen. En waar voel jij je het fijnst bij?
En wat ben je van plan? wedstrijden te gaan rijden en 5x in de week te trainen, of af en toe een buitenritje...

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 19:22

Ik heb zelf op stal 2 gestaan en ze hebben daar gewoon een hele mooie 20x60 buitenbak en een longeerbak. Dus snap niet waarom je daar niks zou kunnen doen in de winter? De meeste ruiters hebben niet de beschikking over een binnenbak. Er staan daar trouwens geen 30 maar 20 paarden..
Dus ik zou zeker voor stal 2 gaan, als je paard er tegen kan om 'swinters dag en nacht buiten in een kudde te staan. Die van mij kon dat niet en stond 'snachts binnen, maar als de stallen vol zitten wordt dat lastig.

Wennekers vind ik persoonlijk echt veel te grootschalig en het binnen-en buitenzetten is ook niet heel handig geregeld. Die weitjes worden in de winter een modderpoel. Als je met iemand samen 2 weitjes naast elkaar kan regelen en samen het buitenzetten regelt, is het misschien nog te doen.
Stal 3 zou ik sowieso niet doen.

Dus ik zou stal 2 kiezen als je paard 24/7 buiten kan staan, of vragen of je op de wachtlijst kan komen voor een stal...

xanthos111

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 21:32

Mocht je zeker zijn van voldoende dagelijkse weidegang zou ik toch gaan voor stal 1..
In prijs krijg je bij die stal dan wel wat meer dan bij de andere 2..
Ik hou wel van een grootschalige stal. Tenzij het echt te druk zou worden voor mijn paard maar dat ligt dan weer van paard tot paard , sommige zijn koel in het hoofd andere zijn dan weer heethoofden.
Maar stal 2 lijkt mij ook niet slecht. Zou het zeker niet erg vinden om op die stal te gaan staan. Is dan misschien ook meer paardvriendelijk? Maar voor eigen gemak en gezelligheid is stal 1 dan weer de beste denk ik dan toch.
Maar mocht je paard "geschikt" zijn voor zo een grootschalige stal zou ik wel voor stal 1 gaan dan :)

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 21:36

Stalling 1, mits voldoende weidegang (ook in de winter)

NaomiJouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 22:02

1/2 maar ff serrieus als er bij stal 1 250 paarden staan dan moeten er wel veel werknemers zijn om al die boxen te mesten

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 22:08

NaomiJouke schreef:
1/2 maar ff serrieus als er bij stal 1 250 paarden staan dan moeten er wel veel werknemers zijn om al die boxen te mesten

En wat maakt dat uit? Dat gebeurt 's ochtends, heeft niemand last van :)

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 22:25

Hangt ook van je paard af. Bij mijn paard zou optie 2 het best passen, vooral voor de rust. (en eigenlijk vind ik 30 paarden nog best veel, wij staan met 7). Het klinkt gezellig en kleinschalig, misschien een plek waar je wat meer in rust met je paard kan doorbrengen. Ik vind de prijs ook wel netjes bij stal 2. Mijn paard eet zo'n 30,- euro krachtvoer per maand dus dat zou netjes zijn alles bij elkaar. Maar waarom zou je er in de winter niets kunnen? Bedoel je de hele winter of alleen op de vorst en sneeuw dagen? Ik heb de afgelopen 10 jaar eigenlijk altijd op stallen zonder binnenbak gestaan en de dagen dat ik echt niets kon doen (rijden, wandelen op de weg, losgooien of longeren) zijn op één hand te tellen. Dat er niet gevoerd wordt vind ik wel vervelend. Al begrijp ik dat ze wel altijd kuil tot hun beschikking hebben en daar zouden ze in principe al op moeten kunnen leven, dus honger zullen ze niet hebben. Misschien zou je het af kunnen door elke dag als je er ben gewoon het krachtvoer na het werken te geven. Of wie weet is er een stalgenootje waar je een deal mee kunt maken (voert zij bijvoorbeeld de ochtend jouw paard en jij die van haar in de middag).

Enne... wat optie 3 betreft dat zou ik niet eens een optie willen noemen. Als je naar je eigen plussen en minnen kijkt ben je daar eigenlijk al over uit. Een staleigenaar waar je niet van op aan kunt is ellende. Dat gaat je slapeloze nachten opleveren. Dus zelfs al mocht je paard er gratis staan, niet doen!!!