Paard zindelijk maken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lottie84

Re: Paard zindelijk maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 20:31

Ik ben benieuwd hoe groot de stal is, gezien je er ook nog een redelijk grote kuip in kwijt kan?

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 20:47

Zijn box is 3.5 bij 3.5
Niet extreem groot.
Het is geen badkuip ofzo, zo een zwarte kunststof kuip van ik schat zo'n 35 liter

Uberpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 11:00

En? Heb je al enig resultaat TS?

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 11:02

Ik kende een paard dat dit heel goed had geleerd, poepen in een kuip. Echter, daarna kwam ze op een stal te staan waar de leidingen 's winters bevroren. Ze bleef in de waterkuip poepen.

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 13:09

Nou bij die van mij staat nu ook een kuip in der stal.
Ben benieuwd of het gaat lukken.

Zusje houdt haar vanavond een beetje in de gaten,
als ze het gaat doen gaat ze haar de hemel in prijzen,
haha..

WildDreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 13:12

dejong_wever schreef:
Nou bij die van mij staat nu ook een kuip in der stal.
Ben benieuwd of het gaat lukken.

Zusje houdt haar vanavond een beetje in de gaten,
als ze het gaat doen gaat ze haar de hemel in prijzen,
haha..

Ooh ben heel benieuwd!! :D :D

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 13:20

Ik had een shetlander, die stond alleen 's winters 's avonds op stal (dichte stal dus)
Naast haar box stond de kruiwagen, in de tussenwand zat halverwege een opening.
Iedere keer als ik 's morgens op stal kwam, had ze door dat gat dus de kruiwagen volgepoept.
Die had volgens mij gewoon een hekel aan mest in haar stal.
Bij redelijk weer stond ze in een paddock met schuilstal en poepte ze altijd buiten, nooit in het stalletje.
En in de wei precies langs de rand van de omheining, ook nooit midden in de wei.
Echt een maf beest.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 13:23

Mijn paarden mesten in een kleine hoek van de stal. Ik heb 3/4 matten liggen en 1/4 niet. in die 1/4 ligt strooisel en daar plassen en mesten mijn paarden. Ze gaan dat vanzelf doen, omdat ze het spetteren niet prettig vinden. Als je ze wilt helpen, dan kan je mest van een ander paard op de plaats leggen waar je de mest plaats wilt hebben. Dat helpt met het aanleren.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 13:26

Dat ik daar nou nooit aan gedacht heb.... mijn pony-merrie deed aan precisie-poepen, maakte complete 6-laags-bruidstaarten. Aan de andere kant was het ook gewoon makkelijk uitmesten.

Plassen kan overigens ook op commando. De pony plaste never nooit niet in de paddock (stel je voor dat de lady spettertjes tegen haar benen kreeg :x ) en hield het op tot ze op stro stond. Heel eenvoudig om er even een emmer onder te houden :7 . Daarbij gaan fluiten en uiteindelijk werkt dat voor sommige paarden ook. Handig als je op wedstrijd bent :P

Er is wel een máár (ben ik toen voor gewaarschuwd), dus ik heb het zindelijk maken zelf niet "overdreven": er zijn paarden die zo zindelijk worden dat ze hun plas de hele dag blijven ophouden als er niemand fluit of ze op stro zet. Niet goed voor blaas en nieren en ook niet handig als je op vakantie bent en een ander voor je paard moet zorgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 13:27

1 mesthoopje verste mest laten liggen in de kuip of mest ander paard in de kuip...dan wordt het een standaard mestpek, net als op de wei..

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 13:27

tjady schreef:
Als je ze wilt helpen, dan kan je mest van een ander paard op de plaats leggen waar je de mest plaats wilt hebben. Dat helpt met het aanleren.

dat is inderdaad de truuk, bij voorkeur mest van een paard/pony waar ie een hekel aan heeft.

Mijn paard mest keurig vlak voor de mesthoop (hij staat nooit op stal) vroeger, toen ie nog wel op stal stond, mestte ie dankzij bovenstaande truuk achterin z'n box.

Met buitenrijden in het bos of op de weg heb ik hem geleerd om de berm/kant in te gaan om te mesten.

De enige die ik niet "zindelijk" krijg, is mijn ezel, die mest "op afbetaling"zoals wij zeggen: hij staat niet stil maar mest lopend, zodat wij veel werk hebben om het op te ruimen _-:(

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 13:34

Gypsy schreef:
Ik vind het een leuk idee, maar wou wel even opmerken, paarden ZIJN zindelijk. ;)
Alleen is een stal eigenlijk domweg te klein.

Ik ben benieuwd of het je gaat lukken! *\o/*

Valt te zien :P Van de drie paarden hier heb ik maar één zindelijke slimmerd, die poept soms zelfs op de mesthoop *\o/* maar gaat sowieso altijd de loopstal uit om te poepen en doet het op vaste plaatsen. De twee anderen zijn net cavia's, poepen en plassen waar je staat :')

Leuk idee TS!

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 13:57

Ik heb een slechte rug. Een paar drolletjes her en der wippen is voor mij persoonlijk minder belastend dan een onhandige kuip leegscheppen of slepen en omkeren.

Komt nog bij dat bij ons ook de leidingen bevriezen en er dus een drinkkuip in stal moet dan.

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 16:19

Bo_Cassey schreef:
Ik heb een slechte rug. Een paar drolletjes her en der wippen is voor mij persoonlijk minder belastend dan een onhandige kuip leegscheppen of slepen en omkeren.

Komt nog bij dat bij ons ook de leidingen bevriezen en er dus een drinkkuip in stal moet dan.

Dat kan ik mij ook voorstellen, de paardje van zusje poepen ook altijd op een hoop. Heel makkelijk er de stal
blijft schoon, maar het is wel zwaarder.

Als het mij ook lukt om popje in de kuip te laten poepen dan maak ik wel een karretje waar ik de kuip op kan
zetten, zodat ik hem makkelijk bij de mestkar kan krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 21:14

Ik weet niet of je je paard ook in een ton wil laten plassen? Maar ik vind het een heel slecht idee.
Ik ken een paard die altijd in een emmer plaste. Tot dat de baas eens wat later dan gebruikelijk op stal kwam. Paard stond gewoon op springen. Net alle gevolgen van dien.
Het lijkt een leuk idee maar eigenlijk is het dom om je paard een gewoonte aan te leren waarbij hij afhankelijk is van de mens.
Als je paard ooit verkocht wordt of jij bent in een ziekenhuis of met vakantie kan het enorme problemen opleveren.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 08:26

Nouja, de meeste paarden hebben toch wel vaste plekken. En het zijn schone dieren, die van mij zullen nooit in hun eigen poep gaan liggen oid. Dat vind ik ook vaak het sneue van een stal, baasjes die een paard lachend voor viespeuk uit maken, terwijl het arme dier geen keus heeft behalve in zijn eigen urine en mest te gaan liggen. Geloof me, ik heb TWEE witte paarden, en afgezien van wat stof en zand enzo zijn ze altijd brandschoon.

Caelum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 08:39

Gypsy schreef:
Nouja, de meeste paarden hebben toch wel vaste plekken. En het zijn schone dieren, die van mij zullen nooit in hun eigen poep gaan liggen oid. Dat vind ik ook vaak het sneue van een stal, baasjes die een paard lachend voor viespeuk uit maken, terwijl het arme dier geen keus heeft behalve in zijn eigen urine en mest te gaan liggen. Geloof me, ik heb TWEE witte paarden, en afgezien van wat stof en zand enzo zijn ze altijd brandschoon.

Dit vind ik nu een rare opmerking, bij ons worden de stallen elke morgen schoon gemaakt , en dan ook echt schoon. Mijn paard mest altijd ´s avonds en gaat dan slapen. En als ie dan in zijn mest valt noem ik hem soms ook wel eens viespeuk...

Ik vind dat je nu wel erg snel zegt dat paarden die onder het mest zitten allemaal geen schone stal hebben

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 08:41

wat handig!! mijn paarden zijn ook super zindelijk. in de paddock ligt er mest op een rijtje en in de wei ligt alles bovenop elkaar! ideaal weghalen en het ziet er schoon uit!

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 08:43

Tja Gypsy, dat scheelt toch echt per paard. Er zijn er die op vaste plekken poepen en er zijn er ook die het overal doen, ook in een schone grote wei, er er dan ook vrolijk door rollen omdat het ze blijkbaar niet kan schelen.
Mijn paarden en pony's plassen ook op commando, bijvoorbeeld als ze ('s winters) tegen de avond op stal gaan of voordat ze de trailer op gaan. Gelukkig is het niet zo dat ze het niet zonder mijn "hulp" kunnen, ik moet er niet aan denken zeg. Ik ben er nooit bang voor geweest, het is immers alleen een extra kunstje in het kader van de vrijheidsdressuur, en daarbij heb ik ook nooit gemerkt dat ze een eenmaal op commando gezet natuurlijk gedrag niet meer spontaan toonden.
Maar er zullen altijd wel paarden zijn die het boek niet gelezen hebben...

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 14:08

UPDATE;

Popje heeft een halve poep in de bak gedaan!! Zaterdag lag er één net niet in. Zelf heb ik het vermoeden
dat de bak net te klein is.

Vandaag is popje haar bak naar maflinger gegaan en popje heeft een slagje grotere bak gekregen. Poepje
van maflinger in popje haar bak en andersom. Ben benieuwd als ik morgen weer kom.

Mijn ouders moesten er enorm om lachen en zien het niet gebeuren dat ze er in gaan poepen. Maar ik hou
vol.

Vandaag heb ik de staarten en manen gewassen, voerbakken lekker schoon en ze zijn beide gelongeerd.
Ik ben met een voldaan gevoel naar huis kunnen gaan. Ben trots op mijn toppers, mede omdat ze zonder
halster(dus los) lekker afgespoeld zijn.

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 14:12

Handig, die van mij denkt namelijk haar stal schoon te houden door in haar voerbak of waterbak te poepen. Zo smerig!!

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 14:17

Haha ik moet lachen om dit topic.
Mijn paard poepte op vakantie ook op een vaste plek.
Hier thuis ligt de mest door het hele land.
Liep van de week nog te zuchten dat het handig zou zijn als ze zindelijk waren

bumblebijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 14:35

ik ben benieuwd of je ze dat idd kan leren is wel zwaar ideaal alleen vervalt dan wel het even lkkr de stal uitmesten stukje voor mezelf.. ik overweeg het toch maar ff niet denk ik te gehecht aan het uitmesten.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 15:17

turquoises schreef:
Ik weet niet of je je paard ook in een ton wil laten plassen? Maar ik vind het een heel slecht idee.
Ik ken een paard die altijd in een emmer plaste. Tot dat de baas eens wat later dan gebruikelijk op stal kwam. Paard stond gewoon op springen. Net alle gevolgen van dien.
Het lijkt een leuk idee maar eigenlijk is het dom om je paard een gewoonte aan te leren waarbij hij afhankelijk is van de mens.
Als je paard ooit verkocht wordt of jij bent in een ziekenhuis of met vakantie kan het enorme problemen opleveren.

Nee hoor,
Plassen niet. Maar mesten zou wel handig zijn.
op de vrachtwagen of tijdens het rijden mest hij trouwens ook gewoon hoor.
en als de ton vol zou geraken mest hij wel ernaast.
Trouwens als ik met vakantie ofzo zou gaan vraag ik toch aan iemand om de stal elke dag te mesten enzo.
Mijn paard kennende, zal dit geen probleem zijn hoor.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 15:20

Even een update:
Gisteren had hij niet in de kuip gemest.
Soms half erin, half ernaast of 1 keer erin.

Het lukt niet om hem verder te krijgen dan 1 keer erin te mesten.
Maar hij mest wel heel vaak net ernaast :p
Ongeveer 3 op 1 hoop
Verder nog vaak op andere plaatsen hoor.

Hopelijk begrijpt hij ooit eens dat alles erin moet :p