moeilijke vraag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

roosaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 23:34

nou zo'n veulen moet je de eerste 1.5 jaar nix mee doen lekker in een land zetten met andere veulens die voeden elkaar wel op en ik spreek uit ervaring dat als ze trugkomen uit zo'n groep waar ze nog wel regelmatig mensen hebben gezien ze niet bang zijn en dus gewoon rustig aan kan opbouwen maar als je met een veulen al met bitten en catrol halsters gaat lopen kloten houd dat dier een trouma over of je houd er in ieder geval geen goed paard aan over als ze zo jong zijn zijn ze vaak nog niet zo betrouwbaar en is het ook best gevaarlijk dus als ik jou was zou ik hem lekker kind laten zijn en hem een geweldige jeugd geven bij andere jonkies *LOL* !!!

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 18:27

Misschien ben ik wat tegendraads hoor, maar toen wij ons tinkerveulentje niet altijd goed hielden hebben we ook een controllerhalster (ja die betaan in veulenmaat) gebruikt, toen ze ruim een jaar was en ze vanuit de opfok kwam (kwam 1 x per week in handen) toen hadden we even een hengstenketting onder de kin nodig, en na een paar keer was het afgelopen, nu kan ik haar aan een touwtje rond de nek meenemen als ik dat wil, ze weet dat niet over me heen mag lopen en doet het ook niet meer.

Wij zijn trouwens met wandelen begonnen toen ze net een paar dagen oud was, ze liep toen nog netjes met mams mee en was handelbaar. Achteraf ben ik heel blij dat wij het toen zo gedaan hebben, ken voorbeelden van jaarlingen waar je nu niet eens een rondje mee kan lopen terwijl die van ons werkelijk nergens bang voor is en heel netjes op alle stemhulpen reageerd.

't is maar net waar je voor kiest, mijn jaarling (mei 2002) is nu goed handelbaar, kan er alles mee en heb haar goed onder controle, daarnaast heb ik niet het idee dat ze nu zo veel jeugd mist door dat halve uurtje per keer een keer of 2 a 3 per week dat we wat met 'r doen. De rest loopt ze lekker op de wei met paarden van alle leeftijden. Dat was mij keus.

Om een antwoord op je vraag te geven, ik zou een controllerhalster gebruiken, veiligheid voor alles!!!

corinec

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 19:39

Nou ik zou zeker bij een veulen geen shetlanderbit in doen dan verpest je het diertje zeker weten.
Misschien gewoon eerst wat in de wei oefenen,daar heb je in ieder geval geen verkker waar ze van kan schikken. Ik bedoel een veulen is jong dus logisch dat het wil spelen en ergens van schikt.