Welke Anti-luchtzuigersband?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 21:47

Patchje schreef:
Nou hellaas niet goedkoper :) en hij staat gewoon dag en nacht buiten.

Maar in je openingspost staat dat hij lucht zuigt voornamelijk als hij op stal staat ?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 10:09

Joolien schreef:
En het is jouw eigen keuze dat je een luchtzuiger koopt maar je moet wel bedenken dat luchtzuigers bevattelijker zijn voor ziektes, ze kunnen bijv gevoeliger zijn voor koliek of problemen krijgen met de tanden. Vandaar dat het altijd een grotere overweging is om een luchtzuiger te kopen ;)

Dit is gewoon niet waar, is nooit bewezen. Zo houd je de vooroordelen in stand die nergens op gebaseerd zijn -O-

@TS: geen band om doen, als je de tanden wilt beschermen kun je de luchtzuigplek afdekken met zeil bijvoorbeeld. En lekker buiten zetten, dat vind je pony blijkbaar ook het fijnst!

Patchje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 11:31

Ja, bijvoorbeeld als ik hem ga rijden, ik poets m op stal, dan zuigt ie lucht, maar voor de training en na staat ie gewoon lekker buiten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 11:38

Wendy schreef:
Joolien schreef:
En het is jouw eigen keuze dat je een luchtzuiger koopt maar je moet wel bedenken dat luchtzuigers bevattelijker zijn voor ziektes, ze kunnen bijv gevoeliger zijn voor koliek of problemen krijgen met de tanden. Vandaar dat het altijd een grotere overweging is om een luchtzuiger te kopen ;)

Dit is gewoon niet waar, is nooit bewezen. Zo houd je de vooroordelen in stand die nergens op gebaseerd zijn -O-

@TS: geen band om doen, als je de tanden wilt beschermen kun je de luchtzuigplek afdekken met zeil bijvoorbeeld. En lekker buiten zetten, dat vind je pony blijkbaar ook het fijnst!

Ik heb er zelf heel lang een gereden die regelmatig luchtkoliek kreeg van het zuigen en moest elk jaar een goede behandeling ondergaan aan de tanden omdat die sleten dus tja ik heb het dus wel gehad.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 11:49

Joolien schreef:
Ik heb er zelf heel lang een gereden die regelmatig luchtkoliek kreeg van het zuigen en moest elk jaar een goede behandeling ondergaan aan de tanden omdat die sleten dus tja ik heb het dus wel gehad.

De koliek kan niet veroorzaakt worden door het zuigen, dat is echt een fabeltje. De lucht komt niet eens in de maag.
Slechte dierenarts die dat verband heeft gelegd.
En het afslijten van de tanden kun je dus met weinig moeite voorkomen, jammer dat blijkbaar die moeite niet werd genomen.

Shirley

Re: Welke Anti-luchtzuigersband?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 12:10

Het luchtzuigen kan wel een teken zijn van spijsverteringsproblemen ( of een maagzweer ) waardoor koliek ontstaat, niet door het luchtzuigen zelf, het is slechts een aanwijzing, geen oorzaak ...

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 16:20

Shirley schreef:
Het luchtzuigen kan wel een teken zijn van spijsverteringsproblemen ( of een maagzweer ) waardoor koliek ontstaat, niet door het luchtzuigen zelf, het is slechts een aanwijzing, geen oorzaak ...

Klopt, de lucht die 'gezogen' wordt komt vaak niet eens voorbij het strottenhoofd. Bij mijn paard is in Utrecht toen een kleuren test gedaan om te kijken hoe ver de lucht kwam... hij was een slechte zuiger, het kwam bijna niet voorbij z'n mondholte :')
Echter bij de meeste (zo niet alle) paarden die zuigen is het een symptoom van een kwaal aan het spijsverteringsstelsel.
Bij luchtzuigers is wel het percentage verstoppingskoliek in de dunne darm ook hoger dan bij niet-zuigers... reden is echter niet duidelijk. Niet door de lucht zelf, maar waarschijnlijk door een gemeenschappelijk spijsverteringsprobleem.

Patchje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 12:01

Bedankt voor alle info :D Goed, dat wordt geen band dus :) Maar heb nog wel 2 probleempjes...
Veel van jullie zeggen dat het door een maagzweer of spijsverteringsprobleem komt, en dat ik m'n paardje gewoon 24 uur per dag buiten moet zetten.

1. Ik heb het met m'n moeder erover gehad (ik ben tenslotte nog maar 14) en zij wou geen dierenarts raadplegen om de oorzaak van het luchtzuigen te achterhalen, natuurlijk komt het op haar rekening en is een paard hebben al duur genoeg, maar ikzelf kan het natuurlijk ook niet betalen want ik krijg geen zakgeld en ben al bezig met een baan te vinden maar lukt nog niet.

En 2. Bij ons op stal mogen ze niet in de winter op wei, zelf wist ik dit ook nog niet, maar door de zand grond hier en met koude temperaturen schijnt er een blubber te ontstaan waardoor de paarden weg kunnen zakken (zoiets was het :( ) , had meteen het idee om mijn pony in de buurt voor de winter dan bij mij thuis in de buurt te plaatsen maar dan ben ik mijn stal kwijt en dat wil ik absoluut niet.

Dus dan zit ik weer met mijn luchtzuig probleem... Heeft iemand tips? En weet iemand hoe je de tanden wat minder snel kunt laten afslijten?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 12:33

Patchje schreef:
1. Ik heb het met m'n moeder erover gehad (ik ben tenslotte nog maar 14) en zij wou geen dierenarts raadplegen om de oorzaak van het luchtzuigen te achterhalen, natuurlijk komt het op haar rekening en is een paard hebben al duur genoeg, maar ikzelf kan het natuurlijk ook niet betalen want ik krijg geen zakgeld en ben al bezig met een baan te vinden maar lukt nog niet.

Tsja... als je een dier koopt moet je er imo zorg voor dragen, stel dat hij wel iets ernstigs heeft voor je het weet lopen de dokterskosten hger op dan die van een gastroscopie (bekijken van de maag met een camera) Ik kan wel even een van mijn koliek rekeningen voor je inscannen :+ Kan je moeder zien dat niks doen vaak een stuk duurder is... heb er zelfs een liggen uit 2009 van 14.000 :') :Y)
Dat was wel een heel bijzonder geval... maar voor het schrikeffect natuurlijk vreselijk goed geschikt }>

Patchje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 12:49

Haha, miss. bedenkt ze zich dan :D Maar wat ik raar vindt is dat ik dacht dat luchtzuigen veroorzaakt werd door verveling, ik heb weleens gehad dat er opeens een rode jollybal in de stal hing en vanaf dat moment heeft hij niet meer lucht gezogen :') , maar hellaas was opeens de bal weer weg en begon hij weer |( Ik vond een jollybal een beetje duur en heb een bal bij een speelgoed winkel gekocht en met touwtjes vast gebonden :D Maar hij doet r niks mee...

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 12:50

Patchje schreef:

Vind het een beetje asociaal van je om een paard te nemen maar dan niet de dierenarts willen betalen :+ Snap dat het duur is, maar neem dan gewoon geen paard.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 12:54

verveling --> stress/depressie --> maag/darm problemen.
Als wij ons ongelukkig voelen kunnen we ook krampen krijgen of door te veel stress maagzweren :)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 12:55

Patchje schreef:
Ik heb hem via de manege gekocht, en ik wist toen al wel dat hij luchtzoog maar het is gewoon zo'n leuk beest :) Waarom niet kopen alleen omdat hij luchtzuigt? Dan laat je hem toch niet zomaar lopen? Als jullie denken dat je een paard niet koopt omdat hij luchtzuigt vindt ik het best, maar ik wou deze pony gewoon hebben, een droom die veel meisjes hebben van mijn leeftijd, en natuurlijk had ik ook helemaal geen ervaring met het luchtzuigen, ik heb ook gehoord dat er alleen beschadigingen van kan krijgen als hij door de band HEEN zuigt, en met band zuigt hij niet, maar natuurlijk ben ik geen expert. En z'n tanden zijn al het slachtoffer geworden van het luchtzuigen en slijten enorm snel af...

En hoe weet je dat hij een maagzweer heeft? Moet je daarvoor de DA bellen om te kijken of hij een maagzweer heeft of kun je dat ook zelf opmerken..?

Welke band? Geeeeen band! Een band is slecht, die drukt allerlei zenuwen en zenuwbanen af in de nek van je paard. Tevens zit daar de atlas van je paard en dat is een belangrijk ding.. Die wordt ook afgekneld en bekneld door zo'n band. Vaak moet zo'n band al strakker en strakker gezet worden in de loop der tijd en krijgt het paard er dus niet alleen bovenstaande interne verwondingen van maar ook externe, lelijke plekken en wonden van het schuren.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 12:59

Het is niet asociaal, TS is afhankelijk van haar moeder.
Wel klinkt het allemaal wat onvoorbereid en met weinig ervaring.
Als je paard op een stalling staat zou je van te voren moeten weten waar en hoelang de paarden 's winters naar buiten gaan.

Ik hoop dat iemand een tip heeft voor de tanden van je paard.
Ik heb een paard gekend die had helemaal geen voortanden meer door het zuigen, helemaal afgesleten.
Misschien kun je wat wilgentakken in de stal leggen, dan kan ie daar wat aan kauwen en knabbelen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 13:01

Wilgentakken zijn voor zuigers niet goed ;)
Daar zit een soort natuurlijke aspirine in en dat verhoogt de aanmaak van maagzuur/maagpijn :)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 13:03

Oh, dat wist ik niet, dan heb ik ook weer wat geleerd! :)
Wel jammer, misschien zijn er wel andere takken die dan wel kunnen?
Ik dacht dat takken van appelbomen ook gegeven kunnen worden?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 13:05

daar weet ik dan weer geen weetjes over :+

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 13:05

Geen..

Patchje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 13:38

Tja, dat mijn moeder geen DA wil raadplegen komt ook omdat we hem een paar maanden geleden nog hebben laten kuren door de DA. Dus tja, miss. denkt zij dan dat er toen nog niks aan de hand was maar er is niet naar zijn maag gekeken natuurlijk, wel hebben we gezegd dat hij erg veel luchtzoog.

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 13:42

Misschien handig om hem eerst te verzekeren? Volgens mij word er dan wel een deel vergoed van de dierenarts kosten?