Wat doe je met je paard tijdens je vakantie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Naz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 21:45

Paard gewoon mee nemen
Heb dat nu meerdere keren gedaan en eigenlijk is dat toch het leukste!

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 21:53

liever meenemen helaas kan dat niet maar ik heb een verzorgster en we plannen het zo in dat we mekaar dan opvangen helaas afgelopen jaar overlapte we mekaar een week maarja ik heb ook een buurpaardje en mijn buurvrouw verzorgt hem dan!!

dan ben ik blij dat ik op een manege sta is zoveel makkelijker met weg gaan, ik zou het liefst een huis hebben met de paarden aan huis alleen helaas dat kan niet, met vakanties lijkt me dit heel moeilijk voor diegene die paarden aan huis hebben??!!!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 22:07

meenemen, dan moet ik in een straal van 1 km van de stal op vakantie, in m'n eigen huis dus Haha! , want hij gaat de trailer niet en veel meer dan een kilometer van de stal kom ik ook (nog) niet met hem Clown

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 22:40

Aan degenen die niet op vakantie gaan:
hebben jullie dan geen partner die het wel fijn vindt om even weg te zijn van de dagelijkse beslommeringen zonder paard om hem heen Knipoog ??

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 22:45

nee ik heb geen partner, die is ex, dankzij mijn voorliefde voor paarden.
Ik heb een baan, huishouding en 2 katten en een hond en natuurlijk een paard, verder niks.......

roosaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 23:01

nou ik kan niet op vakantie omdat we ong10 eigen pony's hebben Boos!
neu valt wel mee hoor maar we gaan zeker niet vaak en nooit langer dan een kort weekje
die tijd verzorgd mariële okk hier op bokt onze ponytjes egt een topmens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 23:07

Fitzroy schreef:
Aan degenen die niet op vakantie gaan:
hebben jullie dan geen partner die het wel fijn vindt om even weg te zijn van de dagelijkse beslommeringen zonder paard om hem heen Knipoog ??

Vinden jullie het zelf niet eens fijn om weg te zijn van de dagelijkse beslommeringen zonder paard? De stallen waar ik werkte reden wij gewoon de paarden tegen africhtingstarief. En als ik een paar dagen niet kan, schakel ik gewoon iemand in die ervoor zorgt dat het paard eruit komt.

mjet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 23:11

o jee en ben ik nu slecht als ik straks een maand naar afrika ga?? ze staat dan wel lekker in de wei en wordt helaas maar 1 keer per week gereden, maar krijgt wel haar knuffels.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 23:18

Pipo schreef:

Vinden jullie het zelf niet eens fijn om weg te zijn van de dagelijkse beslommeringen zonder paard? De stallen waar ik werkte reden wij gewoon de paarden tegen africhtingstarief. En als ik een paar dagen niet kan, schakel ik gewoon iemand in die ervoor zorgt dat het paard eruit komt.

Ik weet niet of deze opmerking ook voor mij was, maar ik ga zelf ook wel graag op vakantie Schijnheilig en paard heeft het prima op africhtingsstal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 23:22

Misschien dat wij ook wel weten dat ons paard ons niet werkelijk heel erg mist. Ze zijn blij als ze hun natje en droogje hebben.

En ik ben van mening dat genoeg mensen prima voor mijn paard kunnen zorgen....................

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 23:30

Als ik op vakantie ga en mijn bijrijder kan niet extra komen (rijdt 1x per week) vraag ik aan mijn instructrice of die hem rijdt en er zijn altijd mensen van stal bereid hem te longeren of mee naar het duin te nemen Lachen
Hij komt zowieso elke dag 4 a 5 uur los buiten, dus beweging zat, als hij een dag niet bereden wordt is er niet aan de hand. Ik probeer in ieder geval om de dag wat te regelen.

Maar ook al komt hij elke dag buiten, als hij een tijdje niet gereden wordt dan heb ik weken werk hem weer in het gareel te krijgen. Dus wel vakantie voor mij en geen vakantie voor het paard Haha!

mjet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 23:34

daar sluit ik me bij aan pipo. Vindt het alleen wel iedere keer een belasting voor anderen om de zorg op te nemen omdat ik ze niks kan bieden wbt rijden. om te verzorgen is ze vreselijk lief, maar rijden... klein monstertje voor anderen.

ze is wel altijd als ik weer terug ben ( ga 1 keer per 2 jaar naar afrika een maand lang) extra blij en oh zo lief als nooit er voor met rijden de eerste weken. Lachen

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 01:12

Ik heb een bijrijdster die hem tijdens de vakanties verzorgd, dus ja, dat is eigenlijk wel erg fijn. Maar als zij niet kan heb ik nog een stalgenootje die het leuk vindt om met Kasje aan de gang te gaan.

Vorig jaar heb ik hem 1 vakantie meegenomen. Tijdens m'n weekje Almelose Ruiterdagen reed mijn bijrijdster hem en tijdens m'n 2 weken vakantie naar Aruba ook. Erg fijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 01:23

smurf schreef:
Ik zou geen moment rust hebben als ik er een dag niet heen zou kunnen en zou niet met plezier op vakantie gaan. I

Yup, same here hoor. Geen verre vakanties dus voor mij. Maar eerlijk gezegd ging ik voor dat ik een paard had eigenlijk ook maar eens in de 5 jaar ergens heen op vakantie, verder bleef ik gewoon thuis.

Mijn betere helft komt voor zijn werk al vaak in het buitenland en dan plakt hij er wel eens wat tijd achteraan voor zichzelf. Dat vind ik dus helemaal goed. Hij vermaakt zich wel zonder mij en meestal is het niet zo lang. Dus wanneer hij er behoefte aan heeft om er even tussenuit te gaan, dan moet hij dat gewoon doen, ik vind dat prima.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 08:04

ik sta niet op een africhtingsstal maar bij een boer en mijn stalgenoten zijn doodsbang voor mijn paard.
Ik zou er ook niemand op durven laten rijden als er iets gebeurt, blijf ik aansprakelijk! (behalve mijn lesgeefster maar die kost kapitalen, dan kan ik weer niet met vakantie, dan ben ik al blut)

Maar dit wist ik van tevoren, voordat ik dit paard kocht.
Dus zoals mijn moeder me altijd weer onder de neus wrijft als ik ergens naartoe wil en vraag of ze de hond wil uitlaten: dat had je moeten bedenken voor je het beest nam (14 jaar geleden)......

_Priscill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 08:36

ik vraag dan altijd of iemand anders de ponys verzorgt
maar ze staan in de wei dus.
of als ze op een stal staan ligt6 er wel aan hoe lang je gaat
en dan naar een wei zoeken waar ze in kan

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 09:31

Ik ga gewoon weg en maak me geen zorgen om het paard.
Paard gaat lekker de wei op. Ik heb alleen iemand nodig die ze de wei in brengt, er weer uit haalt en er voer voor gooit.
Bereden worden ze dan gewoon niet. Ik denk niet dat mijn paard daar minder van wordt *LOL*

Little_Sun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 10:05

Hij staat dan gewoon dag en nacht buiten. Als ik niet zo lang op vakantie ga (bijv. 1 à 1,5 week) dan heeft hij gewoon vakantie.
Maar ben ik bijv. echt weken weg (wat de laatste paar jaren eigenlijk niet echt meer voorkomt), dan vraag ik wel of iemand hem in die tijd wat beweging wil geven).

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 10:08

IN principe doet mijn verzorgster ze dan, maar als die niet kan is mijn stalhoudster altijd bereid om ze te voeren en even van binnen naar buiten te doen. Iemand om te mesten loopt er ook wel rond op stal.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 10:26

die mensen die jullie paarden verzorgen en berijden, doen die dat allemaal op eigen terrein of gaan ze ook de openbare weg op.

Hebben jullie wel eens nagzocht in je verzekeringspapieren hoe het gaat als er een ongeluk gebeurt als een "gebruiker" (verzekringsterm) je paard begeleidt?
Ik kan je vertellen dat je bij de meeste verzekeringen als eigenaar altijd aansprakelijk blijft.

Ik moet er niet aan denken dat ik op een strand lig en een telefoontje krijg dat mijn paard een kinderwagen met baby heeft platgewalst (om maar iets te noemen).
Om over letsel van de (mede)berijdster/verzorgster maar te zwijgen!
Hebben jullie ook geregeld met de stalhouder wat te doen bij b.v. koliek (opereren, inslapen, slachten??????) om maar even iets te noemen.

Ik ben een pessimist, maar wel door schade en schande wijs geworden en ik laat liever geen derden met mijn paard rommelen, want aan het eind van de rit is de rekening altijd voor mij....

O ja, maar iedereen heeft natuurlijk een superbraaf paard, waar nooit iets mee misgaat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 11:14

smurf schreef:
Ik ben een pessimist, maar wel door schade en schande wijs geworden en ik laat liever geen derden met mijn paard rommelen, want aan het eind van de rit is de rekening altijd voor mij....

Of voor het paard...

Novelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 11:58

Barb schreef:
vakantie wat is dat Verward

weet ik ook niet,

Ik heb gekozen voor een paard, en ik ben er slecht in om die uit te geven aan een ander als ik er niet ben.
Ik blijf lekker thuis

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 12:22

mijn paard krijgt ook gewoon lekker vakantie Haha!
Ik sta expres op een stal waar alles voor je gedaan wordt (binnen/buiten zetten, voeren, uitmesten), anders had ik ook geen paard gehad, want ik doe nog veel andere dingen ernaast en dan haal ik het niet.
Ze zal het heus wel leuk vinden als ik kom hoor, maar ik weet zeker dat ze net zo blij is om in de wei te blijven. Ik ben zelfs een jaar naar australie geweest toen ik mijn paard nog had Bloos!
Ze heeft het heerlijk gehad hoor, twee keer per week een buitenritje en verder gewoon op het land.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 21:27

Smurf, degene die mijn paard verzorgen die hebben voldoende kennis omdat soort idioterie niet te doen. Verder heb ik mijn paard ( veulen) ergens staan waarvan ik zeker ben dat als er een beslissing genomen moet worden mbt koliek, afmaken of iets dergelijks dat ze de juiste nemen.

Verder toen ik nog in de paarden werkte, en de paarden of in africhting kwamen of mensen gingen op vakantie waren wij altijd degene die het besluit namen of er een veearts bij kwam. Als ze niet op vakantie waren vroegen ze het ook altijd trouwens, stalhouders hebben vaak wat meer kennis van dat soort zaken dan paardeneigenaren met een paard. Al denken die vaak zelf wel dat ze veel meer kennis hebben. Onderzoek werd ook altijd gedaan met een van ons erbij, naar klinieken ging er altijd iemand mee van de stal, gewoon als steun voor de eigenaar maar ook omdat het gewoon handiger was.

Gezien het feit dat het dus dan een prof-amateur verhouding is, en de paarden er 9 van de 10 keer beter van worden heb je nooit gezeik.
Je geeft die mensen normaal les, dus kent die dieren wel.

Gewoon de juiste persoon kiezen!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 22:39

tja, maar waar ik nu sta is het dichtste bij huis wat ik kon vinden, 5 minuten met de auto en 3 minuten op de fiets (binnendoor) en in de zomer 24/7 op de wei...

Ik heb net 4 jaar op een stoeterij gewerkt waar ze mij rustig alleen lieten met 80 (drachtige) paarden en een zatte stalknecht als ze paarden gingen inkopen in Oostenrijk......dus ik weet wel van beslissingen nemen en wel of geen dierenarts, maar als ik zo bij de stal kijk waar ik nu sta, verschillen de meningen wel heel erg......
als ik denk: hiervoor zou ik een veearts bellen, wimpelen ze het af en als ik denk veearts, waarom in vredesnaam, staat ie al op de stoep.....

Mijn paard zou wel een weekje bij mijn lesgeefster kunnen staan, maar dat kost zoveel geld, dan kan ik niet meer met vakantie! Clown

Ik zoek nog een verzorgster die niet wil rijden met verstand van paarden, maar die vind je niet

Ik ben al blij als ik vrij ben en niet naar mijn werk hoef, dan kan ik tenminste veel tijd bij mijn paard doorbrengen, dan hoef ik al niet meer meer weg!

Het gekke is dat ik met 1 eigen paard net zoveel tijd kwijt kan zijn als met 80 paarden op de stoeterij....... Knipoog