Van pensionstal naar huis......

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 12:11

Hier de paarden aan huis (ok ok, op 500 meter wandelafstand op een weide ;) ) en we hebben ook maar twee voermomenten per dag. In de zomer à volonté gras, in de winter 's ochtends en 's avonds een berg hooi. Ze staan wel ook in de winter altijd op de wei dus kunnen tussendoor wel wat knabbelen hier en daar. Meer voerbeurten is met werk en studie niet mogelijk. Ze krijgen per voerbeurt gewoon een grote berg :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 12:12

Juist als je op school zit heb je daar wel tijd voor. Tenzij je echt ergens anders gaat studeren.

Hier krijgen ze 2x daags volle hooinetten. Dan hebben ze ook voldoende hooi zonder dat ik zo vaak langs moet gaan.

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 12:12

Sabinee__ schreef:
Wat worden er door sommige veel voermomenten ingelast := .
Wij geven 's ochtends een berg kuil (+ vitamine koek) en 's avonds een berg kuil en eventueel brok.

4-5 keer per dag voeren.. Hoe doen jullie dat met werk, verjaardagen, school, etc := ?

Gewoon een lieve vriend hebben die boer is, en dus thuis werkt :D!

FerroSandy

Re: Van pensionstal naar huis......

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 12:18

Hier hetzelfde Melanie_B.....

Mijn paarden zijn juist heel erg veranderd in positieve zin toen ze naar huis zijn gekomen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 12:19

capopjekop schreef:
Juist als je op school zit heb je daar wel tijd voor. Tenzij je echt ergens anders gaat studeren.

Hier krijgen ze 2x daags volle hooinetten. Dan hebben ze ook voldoende hooi zonder dat ik zo vaak langs moet gaan.

Valt te zien, ik heb vaak door slechte aansluiting bussen 1,5 uur enkele reis naar mijn lessen, dus dan ga je niet zomaar even tussendoor heen en weer. Maar zoals je zegt, je kan de netten altijd zodanig volproppen dat ze genoeg hebben tot de volgende voerbeurt (wij hebben van die grote rechthoekige groene netten, kan met gemak één baal hooi per net in).

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 12:23

byjou1983 schreef:
Hallo allemaal,

Ik ben erg happy dat we een huis met stallen hebben gevonden , en wei en bak!
Echter....mijn paarden komen naar huis en beangstigd me ook een beetje.
Doe ik er wel goed aan om ze van hun vertrouwde plek weg te halen?
Voeren mesten , weidegang alles zelf doen.
Geen probleem zou je zeggen, en mijn vriend vindt dat ik zeur :Y)
Hebben jullie tips, qua voerbeurten, wanneer welk voer enz....
Ik wil het graag goed doen voor ze!

Ze staan overdag op de wei en in de avond op stal.

Je zou het zeuren kunnen noemen. Feitelijk ben je onzeker en zoek je bevestiging. Dus: ophouden met beren zien en die beesten verhuizen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 13:13

Solleke_Noah schreef:
capopjekop schreef:

Valt te zien, ik heb vaak door slechte aansluiting bussen 1,5 uur enkele reis naar mijn lessen, dus dan ga je niet zomaar even tussendoor heen en weer. Maar zoals je zegt, je kan de netten altijd zodanig volproppen dat ze genoeg hebben tot de volgende voerbeurt (wij hebben van die grote rechthoekige groene netten, kan met gemak één baal hooi per net in).

Dat deed ik idd ook niet toen ik in Tilburg studeerde (2 uur heen en 2 uur terug van deur tot deur). Maar over het algemeen maakte ik niet echt lange dagen (mss 3 of 4 projecten van 12 weken in die jaren dat ik van 9 tot 5 op school was). Op de middelbare school had ik helemaal veel tijd voor de paardjes.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 13:17

Die van mij komt eerdaags ook naar huis. Heb haar nu 500 meter van huis staan en doe ook alles zelf. Nu zorg ik dat ze voor de hele nacht hooi heeft en dat ik s ochtends alleen even wat brok hoef te geven. Als ze thuis komt te staan is het 6 uur hooi , 7uur brok, kwart over 7 naar de wei 5 uur naar binnen wat hooi en brok. Na het rijden wat brok en als ik naar bed ga (10 uur half 11) de laatste keer hooi. Verder ben ik niet heel erg strikt qua tijd komt wel eens voor dat ze een uur eerder of later voer krijgt. Merk niet dat dat problemen geeft :)

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 10:43

Dank jullie wel allemaal!
Ik vroeg me af als ze de hele dag op de wei staan hoeveel hooi
Je dan geeft en voertijden?
Dat snachts hooi dat lijkt me fijn voor ze.
Maar ik wil ze natuurlijk ook niet teveel voeren!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 10:45

In de lente/zomer/vroege herfst krijgen ze hier geen hooi bij, maar we hebben 2 hectare voor drie paarden en gaan soms nog de wei van een boer in de buurt afgrazen, dus gras genoeg. Ze staan ook wel 24/7 buiten, gaan niet 's nachts op stal.

In de winter krijgen ze afhankelijk van het weer (zwaar vriezen/sneeuw, of niet) twee of drie kleine balen hooi per paard per dag. De kleine balen hooi zullen zo'n 15-20 kg per baaltje wegen. Een groot pak voordroog van 400 kg doen we twee weken mee.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 10:57

voor de nacht is 2 dikke plakken (ongeveer 4 kg) meestal voldoende. Zijn de paarden te zwaar dan kun je als ze schoon stro hebben om te knabbelen ook 1 (dikke) plak geven van 2kg. Als je regelmatig een plak weegt kun je beter inschatten hoeveel je geeft. Soms zijn er dunne plakjes en soms dikke. Soms is hooi strak geperst, soms losser.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 11:03

Je leest het al;) Als je keuze gemaakt hebt waar alles vandaan komt en opgeslagen wordt. Wordt het voeren op ieder zijn manier gedaan die het beste in hun leven past.

Mijn paarden zijn ook niet van de klok. Ze staan nu 24/7 op gras en krijgen wel wat hooi bij een hooivoerstrook gevoerd. Daar zit altijd wel wat in aan hooi dus ze zitten nooit zonder. En ze krijgen wanneer het mij uit komt een vitaminen/mineralen korrel bij en dat gaat goed! Ze zien er top uit in uiterlijk!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 11:08

byjou1983 schreef:
Dank jullie wel allemaal!
Ik vroeg me af als ze de hele dag op de wei staan hoeveel hooi
Je dan geeft en voertijden?
Dat snachts hooi dat lijkt me fijn voor ze.
Maar ik wil ze natuurlijk ook niet teveel voeren!

Ik voer op het oog eigenlijk. Zodra het gras aardig opraakt, krijgen ze op de wei ook al wat hooi bij, maar hier staan ze 24/7 erop, dus ze hebben wel altijd wat te knabbelen.

Het ligt er ook maar aan hoe laat je ze van het gras af haalt en hoe je ze houdt 's nachts. Gaan ze op een paddock (zand) of in een stal met stro (of vlas oid). Als ze bijv. om 18.00 uur op stal / paddock komen, kunnen ze best een uurtje of wat uitbuiken van het gras. Staan ze op stro, dan hebben ze ook nog wat te knabbelen.
Voer je ze om bijv. 21.00/22.00 uur, dan zou ik eerst eens proberen 2 à 3 plakken (van kleine baaltjes hooi) per paard voor de de nacht, kijken hoe ze het daarop doen. Je kunt dan altijd nog meer of minder geven. Er is nl. niet exact te zeggen hoeveel je moet voeren, want elk paard is anders. En het is uiteraard ook afhankelijk van wat je voert (voordroog, hooi) hoe het verpakt is (kleine baaltje, grote balen) energiewaarde in het voer etc.

Er zijn natuurlijk richtlijnen etc., bijv. dat een paard 2% van zijn lichaamsgewicht aan droge stof per 24uur kan opnemen. Gras heeft een lager droge stof gehalte dan bijv. voordroog of hooi.
Dan zul je dus eigenlijk moeten gaan rekenen hoe lang je paarden op het gras staan, hoeveel kg. ze per uur grazen (gemiddeld), hoeveel droge stof ze opnemen uit het gras en hoeveel kilo ruwvoer je dus nog zou moeten voeren.

Persoonlijk vind ik dat teveel gedoe en werkt het op het oog voeren hier prima. Je ziet de verschillende behoeftes per paard beter wanneer je naar je paard kijkt, dan wanneer je rekent met statistiekjes en cijfertjes.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 11:13

Gewoon kijken naar je paarden. Je kan niet het hele jaar door hetzelfde voeren. Soms moeten ze iets meer van dit, iets minder van dat..
Observeren en gewoon je gevoel volgen.
Begrijp trouwens wel wat je bedoeld. Toen mijn vader kwam te overlijden, moest ik het ook allemaal zelf gaan doen en had ik ook geen vraagbaak meer maar het gaat je vast lukken dus naar huis halen die handel en genieten!

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 11:21

Hier staan ze ook aan huis en wij voeren niet zo veel als sommige hier hoor! Er staan er nu 4 waarvan er 2 dag en nacht op de weide staan. De andere 2 gaan 's nachts nog op stal.

Ons rondje:
07:30 - 09:30: biks & paarden die 's nachts binnen staan buiten zetten.
16:00 - 18:00: biks + hooi.
22:00: hooi.

Klaar :D

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 15:27

Sabinee__ schreef:
Wat worden er door sommige veel voermomenten ingelast := .
Wij geven 's ochtends een berg kuil (+ vitamine koek) en 's avonds een berg kuil en eventueel brok.

4-5 keer per dag voeren.. Hoe doen jullie dat met werk, verjaardagen, school, etc := ?

Kwestie van goed plannen ;) .

's ochtends voor het werk aan een keer, dan rond een uur of 2 weer. Vaak ben ik rond die tijd ook met ze aan het werk, dus combineren. Rond 5 uur weer en 's avonds laat nog 1 keer.

Als ik mijn paarden een berg hooi geef, eten ze alles in 1x op, vreten zichzelf tonnetje rond en hebben de rest van de dag niets.. Kleiner beetjes per keer, gaat aanzienlijk beter voor ze!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 22:53

Ik zou, ondanks goed plannen, ook geen 4-5 voerbeurten per dag kunnen halen. Of reken je ruwvoer en krachtvoer beide als 1 ronde (ookal voer je het direct na elkaar)?
Volgens mij moet je dan óf parttime óf thuis óf helemaal niet werken, want ik red het met mijn fulltime baan echt niet. 3x ruwvoer en 1x krachtvoer is dan echt de max. wat voor mij haalbaar zou zijn.

Daarom kies ik voor 2x ruwvoer, dan is het per x beter te doserenvoor mij en ze eten per voerbeurt zo'n 8 uur ervan.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 08:44

Ik werk fulltime en voer 3 keer per dag ruwvoer en krachtvoer. s ochtends voor het werk. Uit het werk op stal met een kleine hoeveelheid hooi en brok/musli. Laat op de avond de laatste voerbeurt met krachtvoer afgestemd op hoeveelheid werk van die dag en veel hooi voor de nacht.

Julu72

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 09:06

Wij hebben een paard en een pony aan huis staan. Ik werk momenteel niet (oftewel: als ik wel deeltijds ga werken, gaat het schema natuurlijk wat veranderen). Ze staan 24/7 buiten. In de paddock is er een schuilstal. Vanwege het jonge gras gaan ze maar een paar uur op het gras (een strook ervan) en dat breiden we dagelijks uit qua grootte. Vooral de pony eet namelijk aan een stuk door... wat er van voren in gaat, komt er zo ongeveer direct aan de achterkant weer uit ;-). Hij 'denkt' ieder grassprietje dat ik mee kan pakken, is mooi meegenomen. Regen/wind...deert hem niet, het paard is wat sneller 'afgeleid' en eet dus minder. Ook laten we ze een paar uur per dag in de bak lekker 'uitrazen'. De pony is nog onbeleerd, het paard wordt wel bereden. Hij krijgt dus ook extra voer.
Voerschema:
7.30 slobber (seniores priores) voor paard, pony mag emmer 'schoonmaken'
8.00 hooi (samen ongeveer 3 flinke plakken) voor allebei
10.30 de wei in
12.30 de wei uit
13.30 paard 1 kg brok, pony grote hand brok
14.30-18.00 naar de bak
18.30 slobber voor paard, pony mag weer emmer schoonmaken
21.00 hooi (idem)
In de stal hebben we rubber matten liggen. Erg handig! Eens in de zoveel tijd even uit de stal halen, schoonspuiten matten én stal en dan de matten er weer in. Bespaart heel veel stro etc.

Meestal rijden we 's avonds (of net voor de slobber of een tijdje erna).

Edit: Wij hebben de hoeveelheid voer berekend op basis van de site van Paard Natuurlijk, http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... oeding.cgi

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 09:12

Ik werk ook fulltime en het is goed te doen. Nou moet ik wel zeggen, ik werk veel gebroken diensten(horeca) en werk en huis ligt op 5 minuten fietsen. Dus voor mij is het allemaal al een stuk eenvoudiger.
Krachtvoer krijgen ze van mij alleen als ze gewerkt hebben. Dus dat zie ik sowieso niet als een voerbeurt.

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 10:01

Krachtvoer moet je ook voeren voor de training voor de volgende dag, als ik mij het goed herinner?

Als hier alle paarden 24/7 op het land zouden staan zou ik er een baal hooi in zetten en eind van de middag krachtvoer geven voor degene die in het werk staan. Verder kunnen paarden genoeg stoffen halen uit 24/7 op gras, is mijn mening.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 10:09

Hier ook aan huis gehad, vond het maar wat spannend, maar ook wel erg leuk. :o
Mijn enige nadeel was dat ik 's ochtends (in de zomermaanden) politie agentje kon spelen omdat mijn ruin alle bakken binnen no-time leegvrat :+ Dus dat kostte even 10 minuten extra. :D

Ik zorgde ervoor dat ze in de wintermaanden verspreid in de bak en weides bergjes hooi hadden liggen.
's avonds eerst stallen mesten en daarna mochten ze naar binnen, dan lag er al hooi en brok klaar voor ze.

Verder laat het maar over je heen komen, je bent nergens op voorbereid geloof me :')
Ik heb ze 1 jaar aan huis gehad, maar ik heb 5 jaar aan verhalen _O-

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 10:26

Wat leuk tal :j
ik heb ze ook sinds 1,5 jaar thuis en wij geven in de zomer enkel in de morgen en avond biks. Ze gaan naar buiten om 7.00-8.00 ze lopen de hele dag buiten in het gras. Krijgen om de 2 a3 dagen een strook bij. Nu is 1 van onze weilanden vrij kaal dan gaan ze naar de andere kant waar nu wel weer voldoende gras staat. Savonds krijgen ze hooi in de stallen en wat muesli en biks. Ze kunnen zelf weer naar het weiland lopen.

In de winter staan ze in 1 weiland die ik kleiner maak om geheel zwart lopen te voorkomen. Ze krijgen onbeperkt kuil/ hooi die in het land blijft. In de morgen gaan ze met het licht weer naar buiten naar wat biks, Savonds komen ze binnen krijgen ze weer biks en muesli en hooi voor de nacht.

Door deze manier hebben ze voldoende ruwvoer overdag en in de nacht.

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 11:01

Fiebie schreef:
Hier ook aan huis gehad, vond het maar wat spannend, maar ook wel erg leuk. :o
Mijn enige nadeel was dat ik 's ochtends (in de zomermaanden) politie agentje kon spelen omdat mijn ruin alle bakken binnen no-time leegvrat :+ Dus dat kostte even 10 minuten extra. :D

Ik zorgde ervoor dat ze in de wintermaanden verspreid in de bak en weides bergjes hooi hadden liggen.
's avonds eerst stallen mesten en daarna mochten ze naar binnen, dan lag er al hooi en brok klaar voor ze.

Verder laat het maar over je heen komen, je bent nergens op voorbereid geloof me :')
Ik heb ze 1 jaar aan huis gehad, maar ik heb 5 jaar aan verhalen _O-

Grappig 5 jaar aan verhalen! *\o/*
Ik wil ze in ieder geval lekker de hele dag op de wei.
Nu heb ik er 1 die vrij dominant is als er eten in de buurt is, maar dat zoeken ze zich maar uit :Y)

Zoals ik het nu zie ga ik in de avond de stallen doen. Kunnen ze daarna lekker naar binnen.
schoon stalletje, krijgen ze brokjes of muesli en dan later op de avond voldoende hooi voor de nacht.
De ochtend wilde ik ze hooi en brokjes geven en dan de wei in.
Dit is zoals ik het nu zie, maar wie weet verander ik het nog wel.

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 11:02

Seven schreef:
Wat leuk tal :j
ik heb ze ook sinds 1,5 jaar thuis en wij geven in de zomer enkel in de morgen en avond biks. Ze gaan naar buiten om 7.00-8.00 ze lopen de hele dag buiten in het gras. Krijgen om de 2 a3 dagen een strook bij. Nu is 1 van onze weilanden vrij kaal dan gaan ze naar de andere kant waar nu wel weer voldoende gras staat. Savonds krijgen ze hooi in de stallen en wat muesli en biks. Ze kunnen zelf weer naar het weiland lopen.

In de winter staan ze in 1 weiland die ik kleiner maak om geheel zwart lopen te voorkomen. Ze krijgen onbeperkt kuil/ hooi die in het land blijft. In de morgen gaan ze met het licht weer naar buiten naar wat biks, Savonds komen ze binnen krijgen ze weer biks en muesli en hooi voor de nacht.

Door deze manier hebben ze voldoende ruwvoer overdag en in de nacht.

Thanks Mar! Tzt vraag ik je nog wel eens om advies :o
Het lijkt me heerlijk als ik ze zie vanuit mijn slaapkamerraam en keuken en kamer *\o/*