Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
joyce B schreef:Hier, veen op zand of leem, is de wei na een bepaalde hoeveelheid regen verzadigd. Dan kunnen ze er niet meer op. Na een natte zomer kan dat al in september zijn, met een droog najaar kan het december of januari zijn. In het najaar worden de uren weidegang afgebouwd naar 2 tot 4 uurtjes afhankelijk van de bodemgesteldheid tot het niet meer kan omdat ze diep wegakken en de zode kapotlopen. Zodra het land dan weer op begint te drogen, of keihard bevroren is bouwen we het langzaam weer op van 2 naar 4 uur, dan naar een uur of 6, 8 tot zo'n 12 tot 14 uur in de zomer (of dag en nacht indien gewenst)
De paarden, max. 6 nu 5, lopen in 1 groep of 2 groepjes in en om de stal. Ze hebben een ruim deel verharding rondom de (inloop)stal (ong. 450m2 - de staldelen waar ze niet vrij in en uit kunnen lopen) met aansluitend een ruime zandpaddock (450m2) die opgesplitst kan worden en aansluitend doorgangen naar een zandpad richting wei en de 20 bij 60 buitenbak die weer aansluit op de graspaden naar de wei.
Als er paarden 's nacht op stal moeten voor een periode kunnen er halfhoge tussenschotten geplaatst worden in de inloopstal(len), maar op dit moment willen de huidige eigenaren hun paarden vrij in en uit laten lopen 24/7. Staan er wel een paar op stal voor de nacht dan lopen ze minimaal van 9 tot 21 uur buiten, of de eigenaren moeten ze eerder op stal willen.
Met ijzel wordt gestrooid. Met sneeuw geschoven.
Brendaaaa schreef:Tja, mijn paard staat dus de hele winter op stal.... Ik weet hoe daarover gedacht wordt, maar voor mijn paard werkt het eigenlijk prima. Het was voor mij in eerste instantie een tijdelijke stal, omdat ik snel iets nodig had (het is eigenlijk boven ons budget) maar we hebben het er allebei zo naar ons zin, en het ligt op 400 meter van mijn huis, dat we er blijven. Ik (of mijn verzorgster) kom in de winter 2 keer per dag, 1 keer om met hem te werken, en 1 keer om hem los te gooien in de bak. Maar dat losgooien in de bak (of hij nou alleen staat of met een ander paard) bestaat voor hem uit stilstaan in een hoekje..... Het is absoluut geen druktemaker op stal of op de wei, hij kan lekker met zn koppie contact maken met de buurvrouw aan de overkant en naast hem, en hij krijgt de hele dag door aandacht van iedereen die langs loopt. Ik verwacht dus geen problemen de aankomende winter. Is het ideaal? Nee, voor heel veel paarden niet, maar ik ken hier in de hele omgeving van Spijkenisse geen enkele stal of manege waar de paarden de hele dag in een paddock kunnen staan. Nu vind ik ook wel dat je naar je paard moet kijken. Er zijn ook paarden die heel onrustig zijn op stal, zich duidelijk vervelen, en die paarden moet je naar mijn mening echt anders huisvesten. Mijn paard is al 14 jaar, en vind het (in mijn beleving) geen straf om op stal te staan.
Mocht ik het gevoel hebben gehad dat hij niet happy zou zijn in de winter, dan had ik echt wat anders gezocht ook al was dat waarschijnlijk heeeeel moeilijk geworden.
joyce B schreef:Brendaaaa schreef:Tja, mijn paard staat dus de hele winter op stal.... Ik weet hoe daarover gedacht wordt, maar voor mijn paard werkt het eigenlijk prima. Het was voor mij in eerste instantie een tijdelijke stal, omdat ik snel iets nodig had (het is eigenlijk boven ons budget) maar we hebben het er allebei zo naar ons zin, en het ligt op 400 meter van mijn huis, dat we er blijven. Ik (of mijn verzorgster) kom in de winter 2 keer per dag, 1 keer om met hem te werken, en 1 keer om hem los te gooien in de bak. Maar dat losgooien in de bak (of hij nou alleen staat of met een ander paard) bestaat voor hem uit stilstaan in een hoekje..... Het is absoluut geen druktemaker op stal of op de wei, hij kan lekker met zn koppie contact maken met de buurvrouw aan de overkant en naast hem, en hij krijgt de hele dag door aandacht van iedereen die langs loopt. Ik verwacht dus geen problemen de aankomende winter. Is het ideaal? Nee, voor heel veel paarden niet, maar ik ken hier in de hele omgeving van Spijkenisse geen enkele stal of manege waar de paarden de hele dag in een paddock kunnen staan. Nu vind ik ook wel dat je naar je paard moet kijken. Er zijn ook paarden die heel onrustig zijn op stal, zich duidelijk vervelen, en die paarden moet je naar mijn mening echt anders huisvesten. Mijn paard is al 14 jaar, en vind het (in mijn beleving) geen straf om op stal te staan.
Mocht ik het gevoel hebben gehad dat hij niet happy zou zijn in de winter, dan had ik echt wat anders gezocht ook al was dat waarschijnlijk heeeeel moeilijk geworden.
Kunnen jullie dan niet beter naast het losgooien een hlf uur of uur gaan wandelen met hem? Of een half uurtje stapmolen er nog bij doen? Beweging is echt heel belangrijk voor een paard. Rust Roest, zeker als paarden ouder worden... Dat het zo dichtbij is moet het makkelijker maken vaker je paard er uit te halen in elk geval.
tamaramt schreef:hier staan de paarden hele dagen buiten op de wei het gehele jaar door.
Dit heeft dan wel als gevolg dat de weides erg kaal zijn maar daarom word er kuil bijgevoerd op de weides.
Ik vind het prima zo.. Ik heb liever elke dag minimaal 8 uur buiten op een kale wei het hele jaar door dan in zomer op een mooie weide enkele uurtjes buiten en in de winter niet.. of op een paddock.
Mijn paard(en vele andere paarden) vind de paddock niks aan!