Weidegang in de winter op pensionstallingen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

femkepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 17:51

Ze gaan bij ons gewoon op de wei, ieder paard heeft een eigen weide ( heel groot, stuk groter dan een rijbak ), dus alleen bij het hek wordt het een beetje modderig. Deze weide lopen ze ook in de zomer op maar omdat het een grote oppervlakte is staat er altijd goed gras. Er zijn geen paddocks. Ze gaan smorgens erop ( weet niet precies hoelaat, voor 9 uur denk ik ) en rond 5 uur naar binnen ( winter zal het eerder worden ). Een hele fijne stal :) ( ik weet trouwens niet op welke bodem ze staan )

BiHB

Re: Weidegang in de winter op pensionstallingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 07:06

Bij mij ( tussen Rotterdam en Den haag in ) op stal kunnen de paarden in de winter niet meer op het land.
Sowieso is er al niet heel veel weiland voor de paardjes en bovendien heel snel nat...

Maar ik vind wel dat je als eigenaar verder moet / kan kijken ...

Ik mocht ( na veel overleg met stalhouder ) een verharde uitloop maken aan m'n stallen.
Nu heb ik ( voor 1 shet, een welshje en een fjord ) drie open stallen en een verharde uitloop van bij elkaar +/- 100 m²

Het is niet super groot, maar ze kunnen altijd zelf kiezen of ze binnen of buiten staan, onbeperkt hooi, en ze gaan zolang t mogelijk is iedere dag nog even op t landje.
( ik heb ook een eigen hoekje land )

Mocht dat niet meer gaan, gaan ze regelmatig ( zeg 5a 6 keer per week ) een aantal uur in een grote bak.

Buiten dat krijgen ze nog regelmatig beweging in de vorm van vrijwerken, longeren, fietsen, voor de wagen of evt rijden.

Dan geloof ik dat ze het lang niet slecht hebben...

Donatello86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 07:11

Hier gaan ze elke dag de wei op van 8 tot 5 (4 paarden ) als het te modderig wordt Gaat mijne tijdelijk de paddock in overdag ivm zeer mok gevoelig, de overige blijven gewoon in de wei....

Afgelopen winter zijn ze maar 2 dagen helemaal niet los geweest ivm extreem veel regen heel de dag, de rest van de winter gewoon elke dag, sneeuw of niet...

Overigens gaat de wei alleen kapot vooral bij het hek. Tuurlijk zie je aan het land dat er veel op gelopen is in de winter, begin van de lente even de wei mesten en de zonnestralen veranderen de wei weer in een mooi groen paradijs ;)

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 07:19

Mijn paard staat in een paddock Paradise, dus staat 24/7 buiten. De landen gaan wel dicht, aangezien we op veengrond zitten is dit namelijk al snel helemaal stuk. Het wordt wel een baggerbende, maar de paden in de paddock blijven goed begaanbaar en worden heel goed bijgehouden door de staleigenaren.

Baggerbende, ja.. niet ideaal, maar bij ons in de buurt is er in de winter gewoon overal een baggerbende en mijn paard wordt van een stal niet echt vrolijk. Hij kan droog staan en hij kan schuilen.

rejov

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 07:39

Op onze pensionstal komen de paarden in de winter gewoon op de wei vanaf 8 uur tot dat het donker wordt, s´nachts komen ze op stal. Elk paard heeft een slowfeeder in de wei staan zodat ze onbeperkt hooi kunnen eten. Bij echt extreem weer staan ze op stal maar dit gebeurd zelden want ook al ligt er sneeuw gaan ze wel naar buiten. Verder hebben wij nog buitenboxen deze paarden kunnen op stal als ze willen vanuit daar kunnen ze in hun eigen paddock komen en zo door naar de wei, deze paarden kunnen gewoon kiezen wat ze willen zomers en s´winters.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 07:41

hier staan de paarden hele dagen buiten op de wei het gehele jaar door.
Dit heeft dan wel als gevolg dat de weides erg kaal zijn maar daarom word er kuil bijgevoerd op de weides.
Ik vind het prima zo.. Ik heb liever elke dag minimaal 8 uur buiten op een kale wei het hele jaar door dan in zomer op een mooie weide enkele uurtjes buiten en in de winter niet.. of op een paddock.
Mijn paard(en vele andere paarden) vind de paddock niks aan!

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 07:46

t enige verschil is dat ze hier minder op de wei komen, als er sneeuw ligt, komen ze wel op de wei, verder hebben ze het hele jaar door een paddock met uitloop en een pad naar een stukje bos. Dat is dag en nacht beschikbaar voor ze.
evenals de loopstal, en we hebben ook nog in een stukje paddock een schuilstal, ze zijn niet verplicht bij elkaar te staan hierdoor als ze willen schuilen.
ik blijf het onvoorstelbaar vinden als paarden in de winter meer binnen dan buiten staan.

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 07:54

Mensen waar is "hier" als je geen woonplaats hebt ingevuld .... Leuk om te lezen maar je hebt er zo weinig aan :?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 08:23

;( hier is oost tot zuidoost Friesland. Maar zoals net al gezegd is ben je meer afhankelijk van bodemsoort ter plekke dan provincie. Hier maar net of je op een zandrug zit of niet. 400 meter naar het noorden kunnen de paarden het hele jaar op de wei. daar wordt alleen de doorgang modderig en verder blijft het land droog. Verkeerde plek gekocht zeg maar... nu weet je dat. toen liepen er geen paarden dus dan zie je dat niet.

joyce B schreef:
Hier, veen op zand of leem, is de wei na een bepaalde hoeveelheid regen verzadigd. Dan kunnen ze er niet meer op. Na een natte zomer kan dat al in september zijn, met een droog najaar kan het december of januari zijn. In het najaar worden de uren weidegang afgebouwd naar 2 tot 4 uurtjes afhankelijk van de bodemgesteldheid tot het niet meer kan omdat ze diep wegakken en de zode kapotlopen. Zodra het land dan weer op begint te drogen, of keihard bevroren is bouwen we het langzaam weer op van 2 naar 4 uur, dan naar een uur of 6, 8 tot zo'n 12 tot 14 uur in de zomer (of dag en nacht indien gewenst)

De paarden, max. 6 nu 5, lopen in 1 groep of 2 groepjes in en om de stal. Ze hebben een ruim deel verharding rondom de (inloop)stal (ong. 450m2 - de staldelen waar ze niet vrij in en uit kunnen lopen) met aansluitend een ruime zandpaddock (450m2) die opgesplitst kan worden en aansluitend doorgangen naar een zandpad richting wei en de 20 bij 60 buitenbak die weer aansluit op de graspaden naar de wei.

Als er paarden 's nacht op stal moeten voor een periode kunnen er halfhoge tussenschotten geplaatst worden in de inloopstal(len), maar op dit moment willen de huidige eigenaren hun paarden vrij in en uit laten lopen 24/7. Staan er wel een paar op stal voor de nacht dan lopen ze minimaal van 9 tot 21 uur buiten, of de eigenaren moeten ze eerder op stal willen.

Met ijzel wordt gestrooid. Met sneeuw geschoven.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 08:35

Bij ons gaan ze het hele jaar door op de wei, gelukkig. Het gras van de zomerweide is net op, dus de paarden zijn gisteren verhuisd naar de weides waar nog gras staat. Tijdens de winter gaan ze dus eigenlijk weer terug naar de zomerweide. Ze mogen dan naar buiten wanneer het licht is, dus tussen 8/9 en 16/17 uur. De modderbende hangt een beetje af van het weer, maar meestal wel (helaas). De weides hebben standaard paddocks, welke jammer genoeg ook erg nat worden. In het voorjaar worden de weides opnieuw ingezaaid, dan gaan ze wel één of twee weken op de paddock. Het hele jaar door staan ze in dezelfde groep, een aantal van 6 tot 9 paarden. Bij extreme kou gaan ze gewoon naar buiten, maar je mag als eigenaar je paard gewoon binnen houden. Ook bij neerslag gaan ze gewoon naar buiten, gelukkig.

(Noord-Brabant)

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 08:38

Hier op de klei wordt het snel een bende. Bij de stal waar ik sta staan ze in een paddock van bak formaat en stuk verharding ervoor. Krijgen er ook hooi en gaan eind middag weer naar binnen. Als het vriest mogen ze lekker op het land.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 10:05

Tja, mijn paard staat dus de hele winter op stal.... Ik weet hoe daarover gedacht wordt, maar voor mijn paard werkt het eigenlijk prima. Het was voor mij in eerste instantie een tijdelijke stal, omdat ik snel iets nodig had (het is eigenlijk boven ons budget) maar we hebben het er allebei zo naar ons zin, en het ligt op 400 meter van mijn huis, dat we er blijven. Ik (of mijn verzorgster) kom in de winter 2 keer per dag, 1 keer om met hem te werken, en 1 keer om hem los te gooien in de bak. Maar dat losgooien in de bak (of hij nou alleen staat of met een ander paard) bestaat voor hem uit stilstaan in een hoekje..... Het is absoluut geen druktemaker op stal of op de wei, hij kan lekker met zn koppie contact maken met de buurvrouw aan de overkant en naast hem, en hij krijgt de hele dag door aandacht van iedereen die langs loopt. Ik verwacht dus geen problemen de aankomende winter. Is het ideaal? Nee, voor heel veel paarden niet, maar ik ken hier in de hele omgeving van Spijkenisse geen enkele stal of manege waar de paarden de hele dag in een paddock kunnen staan. Nu vind ik ook wel dat je naar je paard moet kijken. Er zijn ook paarden die heel onrustig zijn op stal, zich duidelijk vervelen, en die paarden moet je naar mijn mening echt anders huisvesten. Mijn paard is al 14 jaar, en vind het (in mijn beleving) geen straf om op stal te staan.
Mocht ik het gevoel hebben gehad dat hij niet happy zou zijn in de winter, dan had ik echt wat anders gezocht ook al was dat waarschijnlijk heeeeel moeilijk geworden.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 10:15

Bij ons staan ze in dezelfde wei, winter en zomer. In de winter heb je dan alleen modder aan de poort van de wei, de wei zelf is gewoon fijn. In de lente worden de weien bemest en moeten ze 3 dagen, max een week even op stal staan. Daarna groeit het gras heel erg fijn! Maar is beter als een hele winter op stal staan.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 10:20

Hier is er in de winter geen verschil met de zomer, zelfde weide zelfde tijdsduur zelfde groepen :)

Echte modder poelen heb ik er nog niet gezien, wel wat natter maar nog goed te doen.

Edit: Ze staan hier vanaf +- 7/8 uur tot 3/4 uur op de weide..
Laatst bijgewerkt door A_nouk op 15-08-13 10:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 10:22

Mogen ze op de weide?
ja
Is deze een winterweide of lopen ze ook weer op deze zelfde weide in de zomer?
dezelfde wei

Hoelang?
van ca 9 tot 4

Wordt dit een ontzettende modderbende?
alleen bij het hek

Op welke grond zitten jullie?
zandgrond, redelijk hoog gelegen

Gaan ze op paddocks? In groepjes en hoelang?
nee

En bij extreme kou/snee/hagel/ijzel hoe is het dan geregeld?
kou/hagel/heel slecht weer: korter naar buiten of niet
sneeuw: gewoon naar buiten muv paarden met ijzers waarin de sneeuw gaat klonteren

samengevat komen ze in de winter ook gewoon buiten, maar houden we wel rekening met de weersomstandigheden. De wei blijft erdoor wel redelijk kaal, maar waar nodig krijgen ze hooi bijgevoerd overdag.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 10:29

Ik sta nu op pension. Zomers op een klein stukje land 24/7 mijn twee haflingers en een arabiertje. Als het te nat wordt(ligt aan het weer) moeten Ze naar binnen. We zitten op kleigrond. Dan staan ze in een stal met kleine uitloop.

In oktober gaan we echter verhuizen, gaan we bij vrienden van ons staan op de boerderij.
De twee haflingers krijgen samen een grote opfok box, zomers 24/7 weidegang en swinters halve dagen in de paddock. Wisselen met 2 groepen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 10:32

Hier gaan ze in de winter 4 uur op de winterwei, op zich niet zo heel verkeerd maar mijn paard heeft haar eigen paddock, die hebben we zelf aangelegd, en heb liever dat ze daar op het zand en op de stenen staat dan in de wei, want die word toch wel erg modderig. Daar gaat ze dus niet in.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 10:58

Brendaaaa schreef:
Tja, mijn paard staat dus de hele winter op stal.... Ik weet hoe daarover gedacht wordt, maar voor mijn paard werkt het eigenlijk prima. Het was voor mij in eerste instantie een tijdelijke stal, omdat ik snel iets nodig had (het is eigenlijk boven ons budget) maar we hebben het er allebei zo naar ons zin, en het ligt op 400 meter van mijn huis, dat we er blijven. Ik (of mijn verzorgster) kom in de winter 2 keer per dag, 1 keer om met hem te werken, en 1 keer om hem los te gooien in de bak. Maar dat losgooien in de bak (of hij nou alleen staat of met een ander paard) bestaat voor hem uit stilstaan in een hoekje..... Het is absoluut geen druktemaker op stal of op de wei, hij kan lekker met zn koppie contact maken met de buurvrouw aan de overkant en naast hem, en hij krijgt de hele dag door aandacht van iedereen die langs loopt. Ik verwacht dus geen problemen de aankomende winter. Is het ideaal? Nee, voor heel veel paarden niet, maar ik ken hier in de hele omgeving van Spijkenisse geen enkele stal of manege waar de paarden de hele dag in een paddock kunnen staan. Nu vind ik ook wel dat je naar je paard moet kijken. Er zijn ook paarden die heel onrustig zijn op stal, zich duidelijk vervelen, en die paarden moet je naar mijn mening echt anders huisvesten. Mijn paard is al 14 jaar, en vind het (in mijn beleving) geen straf om op stal te staan.
Mocht ik het gevoel hebben gehad dat hij niet happy zou zijn in de winter, dan had ik echt wat anders gezocht ook al was dat waarschijnlijk heeeeel moeilijk geworden.

Kunnen jullie dan niet beter naast het losgooien een hlf uur of uur gaan wandelen met hem? Of een half uurtje stapmolen er nog bij doen? Beweging is echt heel belangrijk voor een paard. Rust Roest, zeker als paarden ouder worden... Dat het zo dichtbij is moet het makkelijker maken vaker je paard er uit te halen in elk geval. Dat scheelt... (ieman die 15 km verderop staat en veel reistijd kwijt is is veel afhankelijker van anderen en houdt minder tijd over voor zijn paard)
Laatst bijgewerkt door joyce B op 15-08-13 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 11:03

joyce B schreef:
Brendaaaa schreef:

Kunnen jullie dan niet beter naast het losgooien een hlf uur of uur gaan wandelen met hem? Of een half uurtje stapmolen er nog bij doen? Beweging is echt heel belangrijk voor een paard. Rust Roest, zeker als paarden ouder worden... Dat het zo dichtbij is moet het makkelijker maken vaker je paard er uit te halen in elk geval.

Klopt, doen we ook heel vaak, zeker als ik zie ddat hij alleen maar gaat staan lummelen:-) Vind het voor mezelf ook wel lekker hoor stuk wandelen!

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 11:05

Die van mij staat in een groepsstalling. In de winter gaan de weides dicht en staan ze in de groepsstal met aangrenzende verharde paddock en een stukje zand. Daar wordt dan 2x per dag (veel!) hooi en indien gewenst krachtvoer gevoerd in voederstands (zodat ieder paard een op hem of haar afgestemde portie eten krijgt en ook even zijn rust heeft om te eten) en er is voorderest onbeperkt voederstro ter beschikking. Op die manier blijven de weides heel en kunnen de paarden toch lekker paard zijn en de hele dag bewegen, sociaal zijn, etc.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 13:28

tamaramt schreef:
hier staan de paarden hele dagen buiten op de wei het gehele jaar door.
Dit heeft dan wel als gevolg dat de weides erg kaal zijn maar daarom word er kuil bijgevoerd op de weides.
Ik vind het prima zo.. Ik heb liever elke dag minimaal 8 uur buiten op een kale wei het hele jaar door dan in zomer op een mooie weide enkele uurtjes buiten en in de winter niet.. of op een paddock.
Mijn paard(en vele andere paarden) vind de paddock niks aan!

noord brabant

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 13:16

Bij ons zijn zomer en winterweides, grote weides. Eigenlijk staat er bijna jaar rond gras op. Ze gaan in de winter gewoon naar buiten, 's morgens worden ze buiten gezet en in de namiddag worden ze weer binnengezet. Met heel erg slecht weer dus als het een dag echt met bakken regen de lucht uit komt en ook hard waait gaan ze weleens in kleine groepjes op de paddock. Verder met sneeuw etc. gaan ze gewoon ook lekker de weide op. De keren dat ze op de paddock gaan in de winter is meestal op 1 hand te tellen... Ik vind het heerlijk deze pensionstal, kleinschalig, jaar rond naar buiten, stal wordt gemest en in een fantastisch gebied. (mijn paard vind de paddock ook helemaal niets aan, lekker in de weide rondscharrelen met zijn maatjes!)

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 13:23

Hier gelukkig ook weidegang in de winter. Onze stal biedt ook opfok aan. De opfokpaarden staan in de winter in de groepsstallen met dagelijks beweging in paddocks.

De pensionpaarden staan in de winter in kleine groepjes op die hele grote weides die in de zomer door de opfok gebruikt wordt. Bij veel regen is het bij de ingang flink blubberig maar door het grote oppervlak blijft de rest van de wei groen.

Dit is in Salland/Overijssel

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 13:26

Bij ons staan ze op de wei. Ik geloof dat 24/7 mogelijk is, maar de meeste staan een paar uur per dag buiten. Ze gaan geloof ik mee met het licht :p. Er zijn verschillende stukken weides, die wisselen ze steeds af. Niet in de paddock.

SuuzMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 13:30

Bij ons staan de paarden in de winter gewoon in de stal en gaan ze niet naar buiten. Wel kan je ze losgooien in de bak/ paddock.