ik kan geen rust meer vinden op stal , wat nu?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fjordie333

Re: ik kan geen rust meer vinden op stal , wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 11:26

ik sta op een kleine pension stal, wil je naar het bos kost je een half uur stappen, geen binnenbak.
Maar zo ongelofelijk gezellig, niemand bemoeid zich met elkaar, elke dag word er gevraagd of iemand iets voor de ander kan betekenen..echt een verademing !

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 11:27

oortjes instoppen, ff leuke muziek erbij en opgelost :)

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 11:28

Op zoon stal stond ik ook, ik had wel is waar niet alles. Maar toch ik was er blij mee. Ben uiteindelijk verhuist van stal en heb er geen dag spijt van gehad. Hij staat nu op een voor hem veel rustigere stal (geen bemoei niet iedereen die hem buiten zet behalve 1 stal eigenaar) Op mijn vorige stal zette iedereen altijd de paarden buiten de ene dag om half 7 de andere dag om half 2. Heel hinderlijk want ze kregen pas weer eten als ze binnen kwamen.. Ik ben zo blij waar ik nu sta. Er is bijna nooit een pension gast omdat er dan ook maar 6 paarden staan incl die van mij.. Geen bemoei maar je bent wel eenzaam.. Maarja dat heb ik er weer voor over. Ik raad je verhuizen aan..

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 11:30

Als ik jouw verhaal zo hoor zou ik lekker rond gaan kijken naar een andere stal. Wat jij beschrijft, dat gaat niet over en jij voelt je daar niet prettig. Ja het is belangrijk dat je paard het fijn heeft maar het is net zo belangrijk dat jij je prettig voelt. Dan vindt jouw paard het ook fijner. En rondkijken kan geen kwaad. Mocht je op een stal gaan kijken waar alles klopt, dan weet je het meteen...mocht niks je aanstaan, dan kan je misschien ook beter omgaan met de mensen op deze stal. Je afzonderen en duidelijk aangeven op een grote stal dat je alleen wil zijn maakt het waarschijnlijk ook niet prettiger voor jou. Ik gok dat jij gewoon een type bent wat beter op een kleine stal past. Dat is toch geen ramp? Ik zou gewoon lekker gaan rondkijken en zien wat er dan gebeurt...

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 11:35

Dat was een van de redenen waarom ik op zondag om 5:30 op stal was, lekker relax mijn ding doen.
Helemaal chill! Op je gemakkie borstellen en tuttellen en dan lekker ontspannen een uurtje rijden.
En na het rijden is het een uurtje of half 8.
Komt er misschien iemand een keer zijn paard voeren, zegt goeie morgen en gaat ook zijn/haar ding doen.
Na het rijden paard voeren en vervolgens op de wei knallen.
Stal uitmesten enz enz. en dan naar huis om een uur of 9.

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 11:43

Ik zou ze gewoon even zeggen dat je het niet leuk vind als ze zo doen. Als je er echt niet gelukkig bent raad ik je aan iets anders te zoeken. Maar vergeet dan niet dat er op zo'n grote stallen altijd gepraat wordt en er altijd mensen zullen rondlopen die zich graag bemoeien met andermans zaken en paard. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 11:49

Ik ben van stal veranderd om de zelfde reden als jij nu noemt.

Op de wasplaats vind ik kletsen erg gezellig maar tijdens het rijden wil ik graag alle rust hebben. En dat was er nooit op de manege waar ik stond. Liet mijn paard extra dagen stil staan omdat ik geen zin had om met 5 in een bakje van 18x35 te rijden.

Nu ik verhuist ben (inmiddels 6 maanden geleden) heb ik zo veel meer plezier in het rijden. Ook zijn we erg vooruit gegaan sinds we verhuist zijn.
Dus ik zou lekker rond kijken voor iets anders.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 11:54

Ik heb ongeveer het zelfde mee gemaakt op de stal waar ik heb gestaan. Het was een kleine stal maar degene die er het langst stond zwaaide de septer en er werd onwijs gepraat onderling. De sfeer was op het laatst vreselijk en ik ging minder naar mijn paard en liep op mijn tenen als de mensen er waren die er al zo lang stonden. Er werd zo veel met elkaars paard bemoeid dat ik daardoor me helemaal op begon te vreten.

Mijn paard had het er naar der zin. Ze stond lang buiten en het ging prima. In de weide en met rijden toonde ze wel angst voor de andere paarden en ze was het onderdeurtje. Toch ging het verder allemaal goed. Buitenrijden kon alleen als je een onwijs smalle kronkelige weg afging waar iedereen onwijs hard rijdt. Wel was de stal mega goedkoop.

Ik heb er toen toch voor gekozen om te verhuizen naar een stal waar ik van droomde. Helaas ging dit helemaal fout. Paard stond nauwelijks buiten, kreeg bijna geen ruwvoer en stond alleen in de paddock. Ze veranderde en met rijden ging het fout. ze ging door het lint, ik viel en brak mijn rug. Toen nog een hoop problemen gehad met de pensionhouders. Mijn paard was volgens die mensen link en niet opgevoed en ik moest haar verkopen. Nou dat ging er bij mij niet in. Ze waren ook boos dat ik mijn paard daar weg haalde.

Nu heb ik een droomstal. Mijn paard staat van 7 sochtends tot een uur of 10 savonds. Ik kan heerlijk met haar naar buiten en ze is weer helemaal de oude. Haar stal is een keer zo groot als op de vorige pensionstal en ik heb nu all in voor iets meer als de eerste stal. Ook is mijn paard nu de hoogste in rang in haar groep. Ze is onwijs veranderd, veel minder angstig en helemaal open gebloeid. De mensen daar zijn leuke en gezellig. Dat vind ik zelf wel heel fijn.

Ik ga met plezier naar haar toe en we voelen ons beide geweldig...
Laatst bijgewerkt door Melvern op 14-08-13 11:58, in het totaal 2 keer bewerkt

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 11:57

_AAASCHAAA_ schreef:
Ik heb ongeveer het zelfde mee gemaakt op de stal waar ik heb gestaan. Het was een kleine stal maar degene die er het langst stond zwaaide de septer en er werd onwijs gepraat onderling. De sfeer was op het laatst vreselijk en ik ging minder naar mijn paard en liep op mijn tenen als de mensen er waren die er al zo lang stonden. Er werd zo veel met elkaars paard bemoeid dat ik daardoor me helemaal op begon te vreten.

Mijn paard had het er naar der zin. Ze stond lang buiten en het ging prima. In de weide en met rijden toonde ze wel angst voor de andere paarden en ze was het onderdeurtje. Toch ging het verder allemaal goed. Buitenrijden kon alleen als je een onwijs smalle kronkelige weg afging waar iedereen onwijs hard rijdt. Wel was de stal mega goedkoop.

Ik heb er toen toch voor gekozen om te verhuizen naar een stal waar ik van droomde. Helaas ging dit helemaal fout. Paard stond nauwelijks buiten, kreeg bijna geen ruwvoer en stond alleen in de paddock. Ze veranderde en met rijden ging het fout. ze ging door het lint, ik viel en brak mijn rug. Toen nog een hoop problemen gehad met de pensionhouders. Mijn paard was volgens die mensen link en niet opgevoed en ik moest haar verkopen. Nou dat ging er bij mij niet in. Ze waren ook boos dat ik mijn paard daar weg haalde.

Nu heb ik een droomstal. Mijn paard staat van 7 sochtends tot een uur of 10 savonds. Ik kan heerlijk met haar naar buiten en ze is weer helemaal de oude. Haar stal is een keer zo groot als op de vorige pensionstal en ik heb nu all in voor iets meer als de eerste stal. Ook is mijn paard nu de hoogste in rang in haar groep. Ze is onwijs veranderd, veel minder angstig en helemaal open gebloeid. De mensen daar zijn leuke en gezellig. Dat vind ik zelf wel heel fijn.

Ik ga met plezier naar haar toe en we voelen ons beide geweldig...

Pittig verhaal joh! Maar wat fijn dat het nu goed is....

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 11:59

Het was heel pittig en ik ben zo blij dat het weer in orde is. Was er bang voor dat ik mijn oude paardje helemaal kwijt was maar nu is ze weer de brave lieve en betrouwbare merrie die ik 3 jaar geleden kocht.

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 12:08

Ik zou het idd gewoon vriendelijk aangeven. Jij wil gewoon rustig met je paard bezig en komt ook voor het paard, dus sorry.. ik concentreer me even op mijn paard en dat gewoon herhalen.

Komen ze met roddels.. hand naar voren, 'Niet geïnteresseerd' Als je dat 2 á 3x volhoud dan gaat het vanzelf over. Gedag zeggen en hoi bij tegenkomen, daar zou ik het op houden en je zult zien dat ze vanzelf wel stoppen.

Laat het niet toe.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 12:13

Als ik geen zin heb in praatjes, doe ik lekker oordopjes met muziek in. Over het algemeen ben ik vrij goed in erg lang doen alsof ik iemand niet hoor :') Tijdens het rijden vind ik dat vaak ook prettig, dan ben ik lekker alleen met mijn paard en mezelf bezig, muziek kan nog ritme aangeven om op te rijden ook, en je hebt geen last van al dat geklets om je heen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 14:44

Nee, niet verplaatsen. Je hebt t daar super voor elkaar! Je gaat toch niet om een stelletje kakelkippen alles opgeven?
Hang een bordje op de deur(die je eraf kunt halen) met 'niet tegen de eigenaar praten'.
Of niet storen.
Of doe muziek in je oren, of hang en laken over de tralies van de stal zodat je een eigen 'hokje' hebt. Of ga op tijden dat het rustig is? Het is savonds toch wel rustiger? of sochtends?

wat dat betreft heb ik t met mn nieuwe stal goed voor elkaar. Ik heb het hele rijk voor mezelf haha. Af en toe komt er iemand langs om een beetje te rommelen, praatje. meer niet. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 15:11

Passorapard schreef:
@Tigra , ik wil er zeker wel wat voor inleveren , maar het gaat me vooral om het buitenrijden , dat is daar gewoon perfect!

Wat een moeilijke situatie! Is er geen rustigere stal in de buurt? Misschien beetje rondvragen.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 20:37

Wat irritant! Ik snap je frustratie.

Blij dat ik daar geen last van hem :x
Ik sta op een, op zich ook grote stal met meer dan 35 paarden.
Maar ik ben vaak gewoon alleen aanwezig of maar met 2 andere.
En het is ook redelijk groot dus kom ze ook niet eens allemaal tegen.

Oordopjes indoen vind ik wel weer ver gaan.. En is ook niet handig, vind ik.
Ik zou zelf op een gegeven moment mijn geduld verliezen en wat bozer worden :+
En anders gewoon meteen aangeven dat je liever alleen met je paard bezig bent.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 10:11

O meid, dat is zooo vervelend! Ik sta op stal met maar een paar paarden, en het is heerlijk. De momenten dat ik helemaal alleen ben, geniet ik echt van de rust, dus ik begrijp helemaal wat je bedoelt. Ik vind het ook gezellig hoor om soms met anderen te kletsen en te rijden, maar ben het liefste eigenlijk meestal alleen. Me lekker focussen op mn paard, niet bekeken worden tijdens het rijden (voel me dan toch niet op mn gemak of zo) en je gang gaan. Ik zou inderdaad proberen gesprekken te mijden. Gewooon je ding doen, en gaan ze tegen je praten, heel kort antwoorden en doorgaan met je werk. Mischien gaan ze je uiteindelijk niet zo gezellig vinden maar das dan jammer, je komt voor je paard en jezelf. Sommige meiden komen ook op stal voor de gezelligheid en contacten.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 10:12

ps ik ben er altijd in de ochtend om 8.30 uur al. Ik weet niet of dat mogelijk is voor je, maar dan is er meestal geen kip, of een enkeling.

xNicolx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 10:20

eilleen333 schreef:
Het nadeel van je bewust afzonderen op een grote stal is dat de mensen vanzelf over je gaan roddelen etc en dat zal de sfeer ook geen goed doen. Ik zou rondkijken naar eem kleinere stal in de buurt denk ik.

Wat een onzin. Als zij lekker alleen met haar paard bezig wil zijn en met niemand anders moet dat gewoon kunnen.

Ik sta op een stal met 70 paarden. Ik vind het juist gezellig zoveel stalgenoten en maak vaak een praatje of blijf ergens hangen.
Maar er zijn ook mensen die alleen hoi zeggen en verder gaan met hun paard. Nou ook prima.
Ik heb helemaal niet het idee dat er geroddeld wordt over mensen die echt alleen komen voor hun paard. Wat valt er over te zeggen dan? Op elke stal wordt geroddeld. Maar dat zou dan bij ons juist zijn over de aanwezige mensen ('o wat stond die laatst weer te zeiken' o.i.d.)

TS, gewoon duidelijk zijn tegen je stalgenoten. Rustig maar duidelijk. Moet kunnen vind ik. :)

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 15:19

Ik zou niet van stal gaan verhuizen.
Best een kans dat je het op je volgende stal weer krijgt.
Ik zou gewoon een beetje afstand nemen.
En het ook aangeven naar je stalgenoten.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 15:24

'Ik heb hardgewerkt vandaag, knallende koppijn en even rust nodig nu, dank je!' :evaw:
Iedereen kent dat gevoel dus lijkt me stug dat ze zich kwaad maken op je

Aser

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 15:28

Ik heb dit ook gehad. Na 2 jaar van de stal weggegaan en achteraf zeg ik nu dat had ik veel eerder moeten doen. Liever wat langer rijden en minder luxe dan al die ongezelligheid en onrust

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 15:32

ai lastig, maar ik denk dat verhuizen je niet zal helpen. Er is op elke stal wel iets, zet een paar meiden bij elkaar en er is altijd wat. Zonde...als je nu de vrijheid die je hebt gaat opgeven. Ik ken het hoor sta ook op een stal waar iedereen zich met elkaar wil bemoeien, ik heb afstand genomen zeg hoi en doei en dat werkt prima, Ik kom er voor me paard en niet om vriendinnen erbij te krijgen.

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 15:46

Ik denk dat ik weet waar jij staat. Erg mooie stalling!
Kun je niet vragen of je paard in een andere box kan staan?
Bv bij de loopstal? Daar zijn 6 boxen en heb je meer privacy.
Of in het oude gedeelte?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 15:52

Ik heb 6 jaar op een stalling, gestaan, waar ik nooit eens rustig mijn ding kon doen, altijd tig leskinderen om me heen of op het erf was van alles te doen, waardoor ik geen rust meer voelde. Mijn paard stond er prachtig (24/7 op het land), maar qua training was het voor mij niet te doen. Omdat mijn paard er verder so happy was heb ik het nog 6 jaar volgehouden, maar toen ging de sfeer nog eens heel erg achteruit (men hield zich niet aan gemaakte afspraken bijvoorbeeld) tot ruzies aan toe. En toen was ik op en ben ik vertrokken. Was nog een hele zoektocht (ben 3x verhuisd in 1 jaar tijd), maar de laatste verhuizing bleek DE match te zijn. Alles in eigen beheer samen met een paar andere leuke meiden met dezelfde insteek wat onze paarden betreft (jaja, het kan dus wel met vrouwen onderling :j ). Ben zo enorm blij en opgelucht. Eindelijk van al dat gezeur af en nu komen mijn paard en ik nog eens ergens qua training. Heerlijk, die rust!! Er is op de Veluwe toch wel een rustigere plek te vinden?

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 15:56

Ik heb eerder ook op een grote stal gestaan waar veel werd gepraat (bij jou in de buurt trouwens).
Dat is niet de grootste reden waarom ik er weg ben gegaan, maar het speelde zeker wel mee.
Op mijn stal nu merk ik echt wat een enorm fijne rust er is. Mijn paard is ook stukken rustiger hier.
Geen geroddel, niet altijd veel mensen om je heen en niet altijd mensen die zich ermee bemoeien. Heerlijk.

edit: ik zie waar je staat en voor het buitenrijden daar zou ik het niet laten om van stal te verhuizen. Er is veel mooier buitenrijgebied in de omgeving waar ook genoeg stallen zijn.