Voeren. Wanneer? Hoevaak? Hoelaat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Re: Voeren. Wanneer? Hoevaak? Hoelaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 18:01

Hier krijgen ze om 7 uur hooi, om 14.00 hooi, om 18.00 brok met muesli en lijnzaadolie, om 21.00 hooi. Ze hebben onbeperkt hooi op deze manier. In de zomer komen ze overdag op de wei, maar worden wel volgens schema bijgevoerd, omdat ik een kleine wei heb en het meer voor het natuurlijk gedrag (grazen) is, dan om zat van te worden.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 18:04

Hier krijgen ze 1x per dag eten en dat is ergens tussen 16.00 en 20.30. Dan krijgen ze wat brok en verder hooi als er niet zoveel gras is.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 18:09

alle dagen, ongeacht of ik vrij heb om 7 uur 's morgens en om half 5 's middag voeren, zowel brokjes met de nodige poeders als ruwvoer.
In de zomer gaan ze overdag de wei op, maar na een half uur komen ze weer naar voren om hun hooi te eten.

Ze weten precies wanneer ik kom, de overgang zomer/wintertijd is dan ook zeker een week een drama.

Verder geloof ik heilig in regelmaat, vandaar dat ik nooit op vakantie ga of een dagje "uit" ga. Ik heb mijn paarden op eigen terrein, dus geen stalgenoten/stalhouder enz.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 18:13

Hier krijgen ze rond 21.30 uur hooi in slowfeeders, zodat ze genoeg hebben voor de hele nacht. Rond 10.30 krijgen ze weer hooi, en om 17.00 uur gaan de paarden het land op tot 21.30 uur, en blijven de pony's op het zand en krijgen weer hooi.

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 18:15

6.00 uur ruwvoer
7.30 uur krachtvoer
11.00 uur ruwvoer
14.00 uur ruwvoer
17.00 uur ruwvoer
18.30 uur krachtvoer
21.30 uur ruwvoer

Tijdens de zomerperiode lopen ze van 08.00 tot 17.00 uur op de weide. De voerbeurten tussen deze tijden vervallen. Het ruwvoer van 17.00 uur ligt dan in de box op ze te wachten.
Tijdens de winterperiode gaan ze minimaal vijf uur per dag in de paddock. De voerbeurten worden dan gewoon in de paddock gegeven.

Paarden varen wel bij regelmaat. Dus niet in het weekend drie uur later voeren omdat je uit wilt slapen. Paarden kennen dat fenomeen niet.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 18:17

Mijn pony's staan normaal 24/7 op een inmiddels kale wei.
Die krijgen s ochtends rond een uur of 9 hooi in de inloopstalletjes en s avonds rond een uur of 5. Het is nooit op als ik kom, ondanks dat er eigenlijk niet echt gras staat.

Staan ze op de volle wei krijgen ze een knuffel. Hun eten komt dan permanent uit de bodem. ;)

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 18:27

Hier staan ze 24/7 op een zandpaddock met open stal. Om 06:30 begin ik met het bijvullen van de slowfeeder, ga dan de stallen en paddock mesten. Hierna krijgen ze hun krachtvoer. Om 17:00 uur vul ik de slowfeeder weer bij, mest de stallen en paddock en daarna krijgen ze weer hun krachtvoer. Om 22:30 vul ik voor de laatste keer de slowfeeder bij, ga weer mesten en dan krijgen ze hun slobber van geweekte grasbrok. Zo gaat dat 7 dagen van de week waarbij het soms in het weekend wel eens 1 uurtje later is.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 20:05

Om 9 half 10 gaan ze t land op en savonds nog een dot hooi er in als ze op stal gaan. Anders groeit dat beest dicht met extra brok erbij

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 21:05

Paardjes staan 24/7 buiten. Ze hebben nu gras en krijgen een baal hooi per dag bij.
Ze krijgen muesli na het rijden, die tijd verschilt. Als ik niet rijd, krijgen ze een handje muesli. Ik werk onregelmatig, dus de tijd verschilt.
Ze hebben verder altijd gras en hooi om te eten, dus ik denk niet dat ze iets te kort komen.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 00:50

Mijn paard krijgt zoveel hooi dat ze smorgens nog steeds hooi in haar stal heeft liggen. Dus ze krijgt gewoon brok en dan hooi.
Dat is meestal rond een uur of 8 buiten de vakantie en een uur of half 10 in de vakantie. Daarna gaan ze de hele dag de wei op waar ze ook voldoende eten en krijgen rond 5/6 uur vaak weer binnen brok en hooi. Soms wel us wat lekkers erbij .

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 00:52

's ochtends om 8.30 brok en hooi, 9.30 weide in, als ze geluk heeft is er dan nog hooi over dus dat kan ze dan om 18.00 eten met brok, en 's avonds voordat ik slapen ga weer hooi :)

basarova

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 10:37

ik voer smorgens hooi en een beetje krachtvoer , meestal tegen 8 uur . Dan tegen 19.00 u terug krachtvoer . Paarden staan wel dag en nacht op de wei , dus eigenlijk kunnen ze constant eten . Ook hebben ze zo goed als altijd hooi . Dit krijgen ze in een grote hooiruif .

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 16:53

7.00 uur (of nog iets eerder) ga ik voeren. Plukje hooi en een schep krachtvoer.
7.30 uur moet ik ze naar buiten gooien, want dan moet ik echt richting mijn werk.
Ze komen dan in de wei en hebben dan de hele dag door gras. Als de wei te nat is (klei- en veengrond), dan zet ik ze in de paddock. Daar gooi ik de slowfeeders helemaal vol, waardoor ze doorlopend ruwvoer tot hun beschikking hebben.
Rond 18.00 uur probeer ik thuis te zijn. Snel de stallen klaarmaken.
18.30 krijgen ze hooi en een krachtvoer.
Tussendoor een plukje hooi, tijd verschilt. Tussen het rijden door.
Na 23.00 uur maak ik de avondronde. Mest uit de stallen, water bijvullen, ruim hooi en de 3e keer krachtvoer. Vooral voor de paarden die zwaarder werken, dan kan ik het krachtvoer mooier verdelen. De paarden die weinig nodig hebben, krijgen voor het idee een handje in het hooi gestrooid, zodat ze even bezig zijn met zoeken.

Mijn merrie wordt ontzettend dik. De paarden zijn bij ons nooit mager, maar ik krijg standaard de opmerking van de instructie, clubgenoten en juryleden of ze (hoog)drachtig is. Nee, helaas niet. Maar goed, als ik aan het werk ben, wil ik zeker weten dat ze niet mega gaan vervelend van de trek. Ben ik thuis, dan gooi ik de slowfeeders niet helemaal vol, maar dan loop ik er elke anderhalf uur heen voor een nieuwe plukje hooi, zodat de darmen goed bezig blijven, maar ze wel iets minder binnen krijgen.

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 17:42

Mijn paardje krijg tegen 8:00 brokjes, dan gaat hij naar buiten tot een uurtje of 4/5 (op echt warme dagen kan dit langer zijn),
als ze dan naar binnen gaan ligt er hooi in hun stal klaar en brokken in hun voerbak.

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-13 18:05

Dankjewel allemaal. Ik heb ooit eens op Bokt gelezen; Het is beter om jepony eerst wat ruwvoer te geven voordat ze krachtvoer krijgen. Dit omdat hun maag dan een beetje gevuld is en het krachtvoer niet met een grote plof op hun maag komt. En omdat het gewoon beter is. Klopt dit?

Babsding

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 18:10

Regelmaat is het belangrijkste. Niet vandaag om 8 uur en morgen om 10 uur.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 18:27

ellenimar schreef:
Snap niet waarom er niet eerst ruwvoer wordt gevoerd en poosje later pas brok. Laat eerst even de darmpjes op gang komen? Of hebben ze smorgens vroeg nog ruwvoer tot hun beschikking?

Dat is de juiste, gezondste volgorde!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 18:29

Nikass schreef:
ellenimar schreef:
Snap niet waarom er niet eerst ruwvoer wordt gevoerd en poosje later pas brok. Laat eerst even de darmpjes op gang komen? Of hebben ze smorgens vroeg nog ruwvoer tot hun beschikking?

Dat is de juiste, gezondste volgorde!

Oh sorry ik lees niet goed, je hebt gelijk eerst ruwvoer is beter!!

ellenimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 21:51

ohhhh gelukkig je leest t goed haha

ellenimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 21:52

Viktor238 dat heb je helemaal goed gehoord!!

0nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 22:12

ellenimar schreef:

Mijn parel krijgt ook eerst hooi en dan brok, maar zij krijgt alleen 's avonds brok.
ze krijgt 's winters wanneer ze niet op het land kan, maar in de bak staat 6 x per dag hooi
Denk dat ik deze winter als ze niet meer op het land kan wat minder ga voeren, ik denk 5 x per dag.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 22:14

Swinters sochtends voor het buiten zetten, en savonds bij het binnenhalen.
+ wat hooi op de paddock

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 22:16

Bij mij smeren ze alles de stal door, dus het heeft weinig zin om nog een keer eerder te voeren met ruwvoer. Ik dacht trouwens dat geen enkele studie heeft kunnen aantonen dat het daadwerkelijk beter is om 's ochtends eerst ruwvoer te geven voor krachtvoer.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 23:02

Babsding schreef:
Regelmaat is het belangrijkste. Niet vandaag om 8 uur en morgen om 10 uur.

Ben ik het helemaal niet mee eens. Krijg je van die paarden die op vaste tijd staan te drammen dat ze eten willen. Als je dan toch door omstandigheden eens later bent, heb je flinke problemen. Natuurlijk zijn ze hier blij als ik met de emmers kom, maar er is geen stress als het anders uitvalt dan gepland.

Ik voer s morgens tussen 7 en 10 en 's avonds tussen 5 en 8. In de winter krijgen ze 3x per dag krachtvoer. Verder krijgen ze onbeperkt ruwvoer, nu in de vorm van gras (via strookbegrazing) en in de winter via hooinetten. Oftewel, ze kunnen altijd eten. Dan maakt het echt niet uit of ik nu een uur eerder of later met die emmer krachtvoer kom. Omdat ze 24/7 buiten staan, ben ik ook veel minder belangrijk met mijn emmertje voer. Ze hebben elkaar en ze hebben ruwvoer. Dat krachtvoer is omdat ik ze flink aan het werk heb.

Het geven van ruwvoer voor krachtvoer is volgens mij vooral om het schrokken van krachtvoer te voorkomen, omdat ze al een gevulde maag hebben.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 23:14

Mee eens Tine, wij voeren ook tussen die tijden, maar omdat ze inderdaad onbeperkt eten hebben maakt dat niet zo veel uit.