Hoeveel tijd?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 10:08

Het blijft maar gissen wat er bij deze stal nu eigenlijk mis gaat?
Maar mijn idee is dat als je een stalling aanbiedt, je als stalhouder dan toch zélf je zaakjes in orde moet hebben. In een noodgeval hulp vragen en krijgen, okay - maar niet structureel. Als je het zelf niet redt, dan huur je een stalhulp in, desnoods op tijdelijke basis ( stagiaires) totdat je de zaak weer op de rit hebt.

Het is erg aardig dat je wilt helpen, maar je onderschat dat het een plicht wordt. Dat gaat jou in alles beperken.
En nu in de zomer lijkt het nog allemaal leuk, maar straks is het om 17:00 uur donker, het is koud, nat, sneeuw, ijs en zou je liever een avondje bij de kachel zitten.

Geloof me, het probleem van een ander oplossen kan wel eens zo uitpakken dat jij opeens het probleem wordt en jij een van die personen wordt waar de stalhouder van zegt dat er niet mee te rekenen valt.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 10:13

Ik denk dat je jezelf wel echt teveel op je nek gaat halen. Het is super dat je het wilt doen, maar ik denk dat in plaats van andere mensen blij te maken, het meer gaat zijn dat andere mensen tegen jou gaan zeuren als iets niet naar wens gaat. Je betaald voor een bepaalde manier van stalling, en het is aan de pensionhoudster om het op te lossen.

Een deel overnemen (bijvoorbeeld alleen de paarden voeren die je naar binnen haalt) kan, maar ik zou wel zorgen dat daar zwart op wit ook iets tegenover staat. Dit alleen al om ervoor te zorgen dat je niet straks de dupe bent van je eigen goedheid. En bedenk ook hoe het gaat als je een dag niet kunt (ziek, vakantie).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 10:17

@ Jannepauli : Een stalhulp is een optie inderdaad, maar om die echt een loon te betalen .. Vrees dat de stalprijs dan omhoog moet en dat is het echt niet waard op dit moment ... Dus dan gaan er zeker klanten weg (staan er nu al op het punt) en dan schiet het helemaal niet op (ja, minder paarden, maar dat is het dan ook :+ ).

Kan natuurlijk ook voorstellen om het een beperkte periode te doen, en dan te kijken .. Is er dan nog niks verbeterd dan kan ik er ook weer mee stoppen, want dan heeft het geen zin dat ik extra dingen doe ..

Eventueel kan ik via pb wel wat meer uitleg geven, maar eigenlijk liever niet, je weet toch niet dat het uiteindelijk toch rond gaat ofzo en dat hoeft van mij echt niet ...

@ Angela : er worden sowieso afspraken gemaakt, en inderdaad, als ik ziek ben enzo .. maar dan doet de staluitbaatster het zelf. Het is niet dat ik elke maand ziek ben, en als je het 30 dagen moet doen of eens een week om de zoveel tijd, dat maakt natuurlijk wel verschil ;)

Ben er zelf nog over aan het nadenken hoor, ik wil dat op zich wel doen om de mensen & de stal te helpen (en mezelf ook een beetje :P) maar het moet niet ten koste gaan van .... Dat is zeker niet de bedoeling.

Achterom

Re: Hoeveel tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 10:21

Zoals een aantal anderen ook zeggen: ik zou hier heel voorzichtig mee zijn. Je neemt hiermee een verantwoordelijkheid over die niet de jouwe is. Bovendien houd je zelf nauwelijks vrije tijd over zo.
Als ze jou er een fatsoenlijk bedrag voor betaalt, dan wordt het een bijbaantje en is het al anders natuurlijk.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 10:22

Wat een super initiatief van je om in ieder geval te overwegen de stalhouder te helpen. Daar zouden meer mensen een voorbeeld aan mogen nemen, in plaats van achterover hangend te oordelen over anderen. :j Het is alleen wel pittig werk en daar moet je lichamelijk en geestelijk wel de energie voor hebben, ervan uitgaande dat je zoiets ELKE dag wil doen. Het is het overwegen waard om te kijken of je zoiets in schema kunt doen, dus jij een bepaald aantal dagen per week en iemand anders op de andere dagen. Uiteraard in overleg met de stalhouder.
Het hangt van heel veel factoren af hoelang je ermee bezig bent. Onder andere welke afstand je moet lopen om de paarden van het land/paddock te halen. Als je ze per paard moet halen en een flink stuk moet lopen, dan ben je inderdaad wel even bezig. Als ze dicht bij stal staan en je kunt er af en toe twee tegelijk meenemen, dan scheelt dat alweer. Ik haalde 11 paarden in een kwartier terug, maar dan lag het land of de paddock pal naast de stallen. Daarnaast het voeren: dat hangt af van de logistieke inzichten. Ga je per pluk hooi heen en weer of ga je met een volgeladen kruiwagen een aantal stallen langs. De staleigenaar kan ook 's morgens/ 's middag al de plukken hooi voor de avond bij de stallen leggen, zodat jij het alleen nog maar in de stal hoeft te leggen. Het voeren van krachtvoer kun je ook met een kruiwagen doen (of een zak voer in een kruiwagen/winkelwagen zetten en daaruit scheppen). Dat is niet zoveel werk en daarmee ben je ook met een kwartiertje klaar. Ik heb wel eens geholpen op een stal met 140 paarden, waarbij je met het voeren van het hooi zo'n uur tot anderhalf uur bezig was en het krachtvoer met een kleine 3 kwartier (als je het met z'n tweetjes deed). Ik schat dat je ongeveer anderhalf uur per dag bezig bent met binnenhalen en voeren. Tenzij je zelf ook nog een beetje hulp krijgt van een stalgenootje dat ook zo'n positieve instelling heeft en samen met jou de armen uit de mouwen wilt steken. ;)
Voor je werkelijk deze taak op je wilt nemen, is het een goed idee om de stalhouder te vragen of er een mogelijkheid bestaat tot korting op je stalgeld c.q. gratis stalling. Hier in de buurt zoekt een stalhouder ook iemand die in de ochtend de paarden wil voeren en later buitenzetten (nog geen uurtje werk per ochtend) in ruil voor gratis stalling. Nee heb je en ja kun je krijgen! ;)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 10:22

Wellicht maken vele handen ook lichter werk, en kunnen de andere stalgenoten helpen? Dat jij zeg maar "vast" bent, en dat waar je mee werkt veranderd? Dan ben je in ieder geval altijd met 2, wat het weer wat gemakkelijker en gezelliger maakt om het te doen?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 10:23

Je bent te lief. Jij maakt van haar probleem jouw probleem. Niet dat dat altijd slecht is, een beetje steun en hulp kan iedere mens wel gebruiken. Maar dit gaat gewoon verder, snap je. Als je een bedrijf wilt runnen, moet je het goed doen. Groeit het boven je hoofd dan moet je als bedrijfsleider zelf ingrijpen en niet de problemen overlaten aan je klanten.
In het leven is het niet altijd en en. Zou wel leuk zijn, je biedt lekker volpension aan, hebt volle stallen, maar het werk wordt je te veel en moet je dan aan een klant overlaten. Blijkbaar kan je zoveel paarden dan niet aan en is het misschien beter als er een paar klanten vertrekken.
Als zelfstandig vertaler neem je ook niet meer opdrachten aan dan je kan.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 11:30

[***] schreef:
@ Jannepauli : Een stalhulp is een optie inderdaad, maar om die echt een loon te betalen .. Vrees dat de stalprijs dan omhoog moet en dat is het echt niet waard op dit moment ... Dus dan gaan er zeker klanten weg (staan er nu al op het punt) en dan schiet het helemaal niet op (ja, minder paarden, maar dat is het dan ook :+ ).

Minder paarden, minder klanten, minder werk, minder kosten. Soms is het helemaal niet zo slecht te bedenken dat je te veel hooi op de vork hebt. En stagiaires inhuren hoeft toch niet veel te kosten?

Irrica

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 12:00

[***] schreef:
Het gaat vooral om andere dingen dan de dagdagelijkse, maar doordat die zoveel tijd vergen (zeker als je het allemaal alleen moet doen omdat de rest waar je op rekent maar half werk levert..) blijven andere dingen liggen. En spijtig genoeg gaat zelfs bij de dagdagelijkse dingen wel wat fout, niet elke dag, maar het gebeurd, en elke keer is een keer teveel in mijn ogen

De eigenaresse kan dus bepaalde extra taken niet doen, omdat de dagelijkse dingen zoveel tijd kosten en vaak nog niet soepel lopen. Ik zou dan eerder aanbieden om een extra, tijdelijke klus van haar over te nemen, zodat zij zich er op kan richten dat de gewone dingen, die nu eenmaal horen bij het hebben van een pensionstal, goed worden uitgevoerd. Dan draag je wel je steentje bij, maar ben je er weer vanaf, zodra de klus klaar is. Als je gaat helpen voeren en binnenzetten moet er ook weer een moment komen dat dat weer wordt teruggedraaid en de eigenaar het weer zelf gaat doen. In de praktijk is dat meestal lastiger dan je van te voren denkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 12:22

Hmmja, maar die extra taken zijn niet van die aard dat ik dat even zelf kan doen .. Dat zijn dingen als het terrein opknappen en grotere werkzaamheden .. Dat is echt geen kwestie van eventjes doen ..

Ik ga het er wel nog eens over hebben :j Misschien moet het toch maar een doe-het-zelf-stal worden .. Is meteen alles blijvend opgelost .. (met misschien dan tijdelijk minder klanten, maar dat trekt misschien ook wel weer andere mensen aan..)

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 12:37

kan best zijn dat men dan wel iets in prijs wil zakken he per maand. Ik betaal nu ook niet veel aan stal maar doe er veel zelf voor, ik zou niet meer willen betalen als ik zelf veel moet gaan doen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 12:42

Het hoeft niet meteen helemaal doe het zelf te worden, natuurlijk.
Bij ons is het bijvoorbeeld de afspraak dat iedereen in het weekend zijn eigen stal doet. Zo wordt de eigenaresse in het weekend ontzien.
Ook staan de meeste pensionpaarden in de zomer 's nachts niet op stal, maar in de paddock. De eigenaren mesten dan grotendeels zelf de paddocks uit, meestal in het weekend. In ruil daarvoor krijg je dan weer korting op de stalprijs (en je verbruikt minder tot geen strooisel, dat wordt bij ons los berekend).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 12:45

Misschien is zoiets ook wel een optie inderdaad :j De meeste zijn er toch in het weekend, dus misschien zit daar inderdaad wel een oplossing om het allemaal wat aangenamer te maken :j Dan kunnen ze nog zeggen dat ze 's morgens voeren & buiten zetten en dat dan de rest voor de eigenaar zelf is ..

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 12:57

Als je betaald zodat er voor je paard gezorgt wordt, en je moet een deel van die zorg weer zelf gaan doen, zou ik ook minder willen betalen.
Ik zou inderdaad niet taken van de staleigenaar over gaan nemen. Zei heeft hier voor gekozen.
Maar idd kijken of er qua buitenzetten en mesten nieuwe dingen afgesproken kunnen worden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 13:05

Ik denk dat je inderdaad rond de tafel moet gaan zitten en met een gelijkaardige oplossing moet komen (doe-het-zelf, in het weekend zelf mesten, iedereen steentje bijdragen,...), maar ga dit niet allemaal naar jezelf toe trekken.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 13:31

troi schreef:
Ik denk ook zeker 2uur per dag. Qua loon zou ik dan 20euro per dag redelijk vinden, das dus 140 per week en 560 per maand. Op zijn minst zou ik dan gratis stalling willen..

Een beetje hoog (netto) bedrag voor 2 uurtjes per dag hoor... Iemand met minimumloon krijgt dat ook niet per uur. En de stalhouder krijgt het er ook niet voor per uur. Beetje raar dat mensen verwachten zelf een normaal uurtarief te krijgen als ze op een stal helpen, maar zelf absoluut niet bereid zijn hun stalhouder dat bedrag per uur te betalen voor de verzorging...
Hier kost de verzorging per paard per dag met naar het land brengen en weer ophalen, uitmesten van wei, paddock en stal en voeren een half uur per paard per dag.

Zou ook vinden dat je minstens een behoorlijke korting op je stalgeld zou moeten krijgen als je nu volpension betaald. Of gratis als je nu bijvoorbeeld al half pension staat en veel zelf doet.

Als al die paarden aan de hand uit het land gehaald moeten worden, dan koste het al snel 5 minuten per 2 paarden, en dan moet het land niet te ver lopen zijn van de stal.
Dan het voeren, hangt af van of je een grote kuil/hooi kar hebt en je het ruwvoer gewoon naar binnen kunt schuiven en alles al klaargezet is voor je of dat je heel vaak heen en weer moet lopen met gewone grote kruiwagens en nog van alles moet vullen of mengen. Maar denk dat je met alleen alles doen wel snel 1,5 a 2 uur per avond bezig bent. Exclusief je eigen paard doen.
Samen doen met de stalhouder of iemand anders zou mijn voorkeur hebben, dan gaat het al veel sneller met binnenhalen of met een rooster met de andere stalgenoten.

Staleigenaresse kan ook overwegen een verschil in prijs te maken voor mensen die wel helpen en mensen die niet helpen. Bij de jaarlijkse prijsverhoging bijvoorbeeld omhoog gaan voor de mensen die all -in willen staan en de prijs hetzelfde laten voor de mensen die mee willen draaien in een buiten/binnenzet en voerrooster.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 13:40

Jannepauli schreef:
[***] schreef:

Minder paarden, minder klanten, minder werk, minder kosten. Soms is het helemaal niet zo slecht te bedenken dat je te veel hooi op de vork hebt. En stagiaires inhuren hoeft toch niet veel te kosten?

Nee, maar tegenwoordig zijn er zoveel regeltjes en voorwaarden en eisen (veiligheidscertificaat) voor je een stageplaats aan mag bieden dat veel stallen daar niet meer aan kunnen of willen voldoen.

Als de grotere/andere dingen blijven liggen, kunnen jullie daar ook voor bepaalde taken bepaalde mensen vragen of een stal-klus/onderhoudsdag organiseren.

Een groepje die bij springt met het hooi binnenhalen of het stro/strooisel op de plek zetten
Een groepje dat 1 of 2x per jaar de omheining langs loopt en controleert, of aanspreekbaar is op het moment dat er iets stuk is.
Iemand die 1x per week of 2x per week de bak wil slepen
Iemand die 1 of 2x per week het 1000 liter vat wil vullen. (weet niet hoe vaak dat moet)
Iemand die 1 of 2x per week met de veegmachine de bestrating wil vegen van het erf...

Met zijn allen de grote schoonmaakbeurt van de stal, ieder zijn eigen stal en stukje gang/pad/straatje
Een groepje dat helpt met verven of andere onderhoudsklussen aan de stal (of handige mannen hebben die willen helpen)

Dan heb je wat extra hulp bij de extra klussen en kan de stalhoudster zich rustiger bezig houden met de dagelijkse basis en het overzicht bewaren.

Het is vaak wel zo dat je verschil hebt in hoe mensen zich inzetten. Sommige mensen staan altijd voor je klaar en anderen moet je echt persoonlijk aanspreken en ruim van te voren "reserveren"als je iets van ze gedaan wilt krijgen. En dat is niet eens altijd onwil, maar de een is ook flexibeler in zijn tijdsindeling dan de ander. Met kleine kinderen en/of een full-time baan kun je toch minder makkelijk even bijspringen dan met een part-time baan en zonder kleine kinderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 10:41

Dank je voor de reacties nog ..
Ik ga het verder even bekijken .. Morgen heb ik een gesprek met haar over het voeren enzo, maar ik ga zeggen dat ik het toch niet ga doen. Ondanks dat ik echt wel wil helpen heb ik een beetje het idee dat ik dan tijd en moeite steek in iets en dat er uiteindelijk toch niks, of weinig, gaat veranderen. En dan steek ik die tijd liever in mijn eigen paarden ... Denk ook niet dat het zo goed gaat betalen om het zo te zeggen. Als ik er gratis stalling uit haal zal dit al veel zijn, en dit is eigenlijk denk ik niet genoeg voor de tijd die ik ermee kwijt ben ... Dus ik ga het niet doen .. Ik ga wel andere oplossingen aandragen (doe-het-zelf, gedeeltelijk doe-het-zelf, .... ).

Dat laatste wat joyce zegt zou fijn zijn, is vooral fijn in theorie, want in de praktijk ... Veel mensen hebben hun mening klaar over alles & iedereen, maar zelf wat doen .... Dat is misschien nog wel het grootste probleem op stal ;)