Asociale stalling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 19:27

[/quote]
Nou ik zou mijn paard ten allen tijden uit het land willen halen zonder hierbij stil te moeten staan om dingen af te spreken.
Zo regel vind ik echt 10x niks en zou dus al direct mijn spullen gepakt hebben. :')[/quote]

Ik heb op 3 pensionstallen gestaan in het verleden, daar mocht het alle drie niet, zeg niet dat je niet over je paard zou moeten beschikken. Ik vind het wel een veiligheidsreden waar ik geen moeite mee heb. Bij de drie stallen waar ik heb gestaan, was overigens de pensionhouder wel de hele dag aanwezig en haalde je paard op wanneer je kwam.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 19:27

wat ben ik toch blij met mijn eigen weiland :)

Apochewinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 19:28

Enerzijds kan ik er niet over oordelen; ik was er niet bij. Anderzijds vind ik dat de eigenaar/eigenaresse je wél even had moeten informeren over de stalregels.
(Overigens lijkt het me wel duidelijk waarom ze in het weekend na 18 uur dicht zijn - dan zijn ze niet meer toerekeningsvatbaar... :+ )
Hoe dan ook, je hoeft jezelf niet zo te laten behandelen. Succes!

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 19:28

Ik vind het wel raar dat je zelfs uit een grote groep je paard niet kan halen. Je mag toch aannemen dat vrijwel iedere malloot een paard uit een groep kan halen zonder dat alles mee komt. Zo lastig werkt een draadje open en dicht doen niet.

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 19:29

bij ons op stal staan ze ook in groepen op de wei
ze worden om 4 uur binnen gehaald maar ieder mag zijn/haar paard van de wei halen wanneer hij/zij wil en dat gebeurt bij ons altijd zonder gezeur, gezeik of problemen met de paarden
en er hangt GEEN stal regelement maar als je vragen heb oid wordt je altijd NETJES te woord gestaan

dus groot gelijk dat je daar niet meer naar toe wil TS, zou ik ook zeker nooit meer doen...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 19:29

friendly schreef:
Ik vind het wel raar dat je zelfs uit een grote groep je paard niet kan halen. Je mag toch aannemen dat vrijwel iedere malloot een paard uit een groep kan halen zonder dat alles mee komt. Zo lastig werkt een draadje open en dicht doen niet.

Nee... helaas... daar kan je niet vanuit gaan...
Net zoals dat je er niet van uit kan gaan dat er geen idioot in een weiland vol met paarden gaat staan met 1 plak brood, of 1 appel.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 19:30

Overigens reed ik altijd overdag, de meesten 's avonds, dus ik was vaak de uitzondering en werd mijn paard even uit de groep gepakt. Heb het niet ervaren als een enorme moeite, staleigenaren liepen gewoon rond, geen urenlange zoektocht :o

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 19:31

Als het persé veilig moet dan zou de staleigenaar een soort van sluis kunnen maken zodat niet andere paarden mee naar buiten kunnen glippen.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-13 19:33

Sjolvir schreef:
Alleen weet je dat als eigenaar als je ergens gaat staan, dus je gaat of akkoord of je stalt je paard elders.
Geld ook voor de sluitingstijden.

Ik wil ook graag de wei in kunnen eigen paard pakken, maar misschien heeft daar wel iemand bij herhaling de paarden laten
ontsnappen, is er iemand dom bezig geweest in de wei met voer en in elkaar getrapt of wat dan ook.
Je weet niet welke gebeurtenissen er achter deze stalregels zitten.

Klopt, ik hoorde naderhand(van eigenaresse van het paard) dat er in het verleden vaker iets mis is gegaan met verzorgers, maar dit wist ik dus niet, en eigenaresse ook niet tot ik haar dit aangaf.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 19:33

Zou kunnen funnyhorses, maar goed, verschillende ervaringen, ik begrijp de regel wel. Staleigenaar blijft wel verantwoordelijk voor zijn groep gestalde paarden.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 19:34

Sjolvir schreef:
friendly schreef:

Nee... helaas... daar kan je niet vanuit gaan...
Net zoals dat je er niet van uit kan gaan dat er geen idioot in een weiland vol met paarden gaat staan met 1 plak brood, of 1 appel.

Seriously? Ben ik even blij dat hier iedereen onbeperkt paard op en van t land kan halen. Lespaarden staan er ook en de kinderen mogen zelfs halen. Tot bepaalde leeftijd moet er wel een volwassene mee maar toch. En zijn de pensionklanten ook zo slim om eten in stal te geven of alvast in de voerbak doen zodat ze kunnen eten als ze binnen zijn.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 19:35

Pfffff, lekkere stalling.... Ik zou daar niet bij willen rijden, laat staan mijn paard neer willen zetten. Wat ben ik toch blij met mijn eigen plekkie. Heb je al dat gezeur niet. :D

Moonlight17

Re: Asociale stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 19:49

Vindt die regels nou ook nergens op slaan. Als je zo'n regel hebt dat iemand haar/zijn paard niet uit de wei mag halen, lijkt me dat je juist problemen krijgt met drammen dan bij de poort. Als de pensioneigenaar dat wil voorkomen, moet elk paard er dan ook op elk moment tussenuit kunnen gehaald worden door iedereen. Ook 18:00 uur dicht vindt ik onzin. Ik vindt dat je ten alle tijden bij je paard moet kunnen komen. Wat nou als er een ongeval zou zijn, zou ik dan niet bij mijn paard mogen komen, omdat de boel gesloten is. Geldt hetzelfde voor de dierenarts, zou er niet in kunnen omdat het gesloten is. De taal van de pensioneigenaar ben ik al helemaal niet van te spreken. Hoop dat je bij je andere paardje veel plezier hebt.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 19:49

Maar je hebt toch kennis gemaakt? Handje geschud? Stalregels aangehoord? Dat lijkt me logisch tenminste als je ergens nieuw komt. Je komt toch iemand zijn woonruimte binnen.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 20:21

Persoonlijk een erg vreemde regel van het uit de wei halen. Ik ken dat gelukkig niet bij mij in de buurt.
En heel apart van de consternatie op stal. Maar wel heel jammer dat je daar niet meer gaat rijden. Misschien biedt een goed gesprek dan toch een oplossing?
Overigens loop ik al vele jaren braaf mijn paard te halen met wat lekkers voor haar. Staat in een groep van gem. 25 paarden. Zolang je maar duidelijk bent in wat je wilt en dat uitstraalt is er niets aan de hand.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 20:37

Ik lees eigenlijk geen hele rare dingen. Niet iedereen is even handig met een paard uit de wei halen dus ik begrijp dat daar een regel voor is. Dat de stal in het weekend om 18.00 uur dicht is, is ook niet heel gek.
Wat wel een beetje raar is, is dat de eigenaresse van het bijrijdpaard niet eerst de regels heeft uitgelegd en de bijrijdster heeft voorgesteld aan de staleigenaar. Dat geeft al een heel ander beeld. Nu begrijp ik dat de eigenaresse van het paard hiervan zelf ook niet op de hoogte was dus dat is jammer.

Jammer van de slechte start maar om nou gelijk dat paard niet meer te rijden ...

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 20:48

Maflinger_S schreef:
Ik lees eigenlijk geen hele rare dingen. Niet iedereen is even handig met een paard uit de wei halen dus ik begrijp dat daar een regel voor is. Dat de stal in het weekend om 18.00 uur dicht is, is ook niet heel gek.
Wat wel een beetje raar is, is dat de eigenaresse van het bijrijdpaard niet eerst de regels heeft uitgelegd en de bijrijdster heeft voorgesteld aan de staleigenaar. Dat geeft al een heel ander beeld. Nu begrijp ik dat de eigenaresse van het paard hiervan zelf ook niet op de hoogte was dus dat is jammer.

Jammer van de slechte start maar om nou gelijk dat paard niet meer te rijden ...

Als er dan toch van die malloten bestaan die niet 1 paard ipv alles uit een wei kan halen vind ik het nog logischer dat er een regel is "met min. 2 personen een paard uit het weiland halen". Excl de paardeneigenaren die een permanente of tijdelijke beperking hebben waardoor dit sowieso wel wenselijk kan zijn..

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 21:14

Ik ben zo´n malloot ... en verder ben ik geheel in orde.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 21:20

Ik zou eerder de eigenaar op aan kijken. Die hoort de stalregels eigenlijk wel te kennen zodat het ook door gegeven kan worden. Als je een vast sluitingstijd heb is het ook niet fijn als mensen zich daar niet aan houden maar goed kun je weinig aan doen als je het niet weet. Maar misschien een les voor de volgende keer als je ergens op stal komt gewoon even de stalhouder aanspreken om te vragen wat de stalregels zijn en of je ze op papier kan krijgen om misverstanden te voorkomen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 21:43

Ik vind het belachelijk dat je je paard niet zelf mag halen. Sterker nog, ik bepaal wie met mijn paard mag lopen. Ik heb meegemaakt dat mijn paard onrustig was omdat ze als laatste uit de paddock werd gehaald -terwijl bekend was datcze dat moeilijk vond- en vervolgens kreeg ze een klap op haar hoofd zodat ze rustig zou worden. (Waarop mijn paard natuurlijk pas echt door het lint ging). Stal eigenaren zijn helaas ook niet allemaal even handig met paarden. Bovendien vind ik je paard van het land halen of er op zetten iets te maken hebben met de band met je paard.

Bij ons gaat de stal helaas ook om 6 uur dicht in het weekend, maar er wordt niet op een minuut gekeken en er wordt zeker niet tegen je geschreeuwd

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 21:49

Een band met je paard opbouwen is mooi, maar dat zie ik niet zo in op en af het land zetten. Voeren en nog veel meer bouwt ook aan je band, maar dat lukt op een pensionstal gewoon niet om dat allemaal zelf te doen. Nu wij de paarden aan huis hebben, heb je er gewoon een heel andere band mee dan op pensionstal.

In jouw geval is de stalbaas dan wellicht niet handig, lijkt me niet fijn om dan daar op pension te staan, verwacht toch zeker dat die met je paard om kan gaan. Maar juist bij jouw verhaal denk ik dan, fijn wanneer zo'n regel zou bestaan, om geknoei van anderen tegen te gaan en evt bemoeienis met jouw paard die er dus niet als laatste uit wil. Begrijp ik uit jouw verhaal dat de stalbaas niet meer met jouw paard mag lopen?

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 08:53

Ik vind het niet heel netjes hoe ze met je communiceren, dat kon wel wat vriendelijker. Elke pensionstal heeft regels, maar de regel dat je je paard niet zelf uit de weide mag halen zou voor mij al een reden zijn om er weg te gaan. Ook de openingstijden vind ik erg kort in het weekend. Mijn paard staat altijd in de weide als ik kom, bij ons haalt iedereen zijn paard eruit om iets te doen en zet hem daarna weer zelf terug. Lijkt me heel vervelend als je iedere keer de staleigenaar moet halen om je paard uit te weide te krijgen.... Nee dat zou ik niet prettig vinden het is mijn paard...... Ik kan me voorstellen dat je daar niet graag naar toe gaat...
Openingstijden zijn volgens mij elke dag tot 22.00 uur, en smorgens kun je zo vroeg komen als je wilt...

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 09:02

asociale stalling? Nee vind ik niet. Je staat onder hun regels. Ik neem aan dat je bent gaan kennis maken toen je bijrijder werd ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 09:05

Maar je bent er mar even geweest. Je vriendin had je moeten inlichten. Die mensen gaan ervan uit dat je het wist...zij vinden jouw misschien wel aso...

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 13:27

Ik snap jouw reactie, maar snap ook dat een pensioneigenaar regels moet / wil hebben.
Helaas is er in jouw geval een en ander langs elkaar heen gelopen en de manier waarop de staleigenaar heeft gehandeld absoluut niet netjes geweest.

Ik zou toch proberen nogmaals met ze te praten, jammer als je hierdoor een leuk paard niet meer kunt rijden immers. Leg ze bijvoorbeeld uit dat je niet van de afspraken wist....

Persoonlijk zou ik niet op een stal willen / kunnen staan met erg vroege sluitingstijden of als ik mijn paard niet zelf uit de weide mag halen. Simpelweg omdat dat met mijn onregelmatige werktijden erg onhandig zou zijn. Ik wil haar zelf uit de weide kunnen halen wanneer ik wil.
Heb daarom bij mijn verhuizing naar deze stal (en vorige) bewust ervoor gekozen dat dit mogelijk was. Ben juist hierheen verhuisd vanwege hoe alles gaat en wat er mogelijk is. Dik tevreden en mocht ik ooit een verzorger krijgen zal ik die ook zeker voorstellen aan de eigenaar. Dat had je vriendin ook moeten doen;-)