Voor welke stalling zouden jullie kiezen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TsarinaZ

Re: Voor welke stalling zouden jullie kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 18:53

je moet ook denken aan in de winter ga je dan liever naar een stal 15 km weg of 5km weg dat is een groot verschil

Moonsun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:40

Ik zou voor optie 2 kiezen. Allereerst is de afstand een stuk gunstiger, vooral in de wintermaanden en met eventuele spoedgevallen. Je paard wordt binnen- en buitengezet door de weeks. Ook het hooi vind ik een groot voordeel, in optie 1 kunnen ze in de zomermaanden knabbelen op het stro zoals je zei, maar een teveel aan stro is niet goed en ze eten toch wel een behoorlijke hoeveelheid stro als ze de hele nacht/avond geen hooi krijgen. Ook 3 mooie binnenpoetsplaatsen, in de winter handig, en een solarium is natuurlijk extra luxe.

OfToTheWoods

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:47

ik zou de 2de kiezen, wegens afstand, voer en weide enzo, alleen wel een beetje jammer van die stal dan, maarja

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 23:27

@poowniee

Ten eerste: het is dichterbij
Ten tweede: je paard heeft een groter stuk land en een hele kudde. Lijkt mij leuker voor het paard
Ten derde: goed eten
Ten vierde: mooie poetsplaats :D

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 10:59

optie twee,
inderdaad minder grote afstand, kunnen dagelijks naar buiten in groep, grotere weide, en vooral het hele jaar door 2 X daags hooi

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 12:12

Eigenlijk voldoen ze allebei niet. Stal 1 valt voor mij direct af omdat de paarden geen ruwvoer meer krijgen op stal, terwijl ze daar toch nog ruim 12 uur staan. Belachelijk! En overdag een kale wei... nou dan blijft er niet veel paard over.
Stal 2 vind ik wel een goed concept en is dichterbij wat veel fijner is (al maakt het misschien niet zoveel uit als je met de auto gaat), maar stallen van 3x2,5 vind ik absurd klein, tenzij je een shetlander hebt.
Als er geen andere opties zijn dan deze twee stallen zou ik wel voor stal 2 gaan want buiten het formaat van de stal en iets te weinig voerbeurten en iets te weinig uitmesten, is het een redelijke stal en een stuk beter dan stal 1.
Hebben de stallen bij 2 wel een buitenluik? Mijn paard is ook 1,65 en ik vind dat ze in een 3x3 haar kont al niet kan keren (ze staat nu in een 3x4 stal en dat scheelt echt!!)
Laatst bijgewerkt door Nikass op 11-08-13 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 12:21

Allebei niet echt. Een paard van 1,65 in 3 bij 2,5 stoppen? Mijn d-pony staat in een stal van 3 bij 2,75. Hij is 1,40 en een kleinere Stal zou ik hem niet geven. Mijn 2 jarige van 1,60 zou ik daar ook nooit in stoppen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 13:34

Batlow schreef:
Allebei niet echt. Een paard van 1,65 in 3 bij 2,5 stoppen? Mijn d-pony staat in een stal van 3 bij 2,75. Hij is 1,40 en een kleinere Stal zou ik hem niet geven. Mijn 2 jarige van 1,60 zou ik daar ook nooit in stoppen.

hangt er ook vanaf hoe de deuren zijn, als de gehele voorkant bv maar 1.2 hoog is zonder tralies erboven, is dat al een heel verschil bij als de hele voorkant in tralies is en ze niet over het deurtje kunnen hangen...

SannevdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 19:39

Lijkt me niet aan bokt om (mede) te bepalen waar jij je paard gaat stallen. Ik ben van mening dat dit een beslissing is welke je toch echt zelf moet maken. Kies voor de stalling waarbij jij direct een goed gevoel had en je, je paard met een gerust hart achterlaat. Had je dat bij geen van beide stallen? Zoek dan verder.

Succes met je keuze in ieder geval.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 21:21

Natuurlijk moet ze zelf beslissen, maar het geeft toch niet dat ze om meningen van anderen vraagt? Soms helpt je dat om je eigen mening duidelijk te krijgen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 22:55

Allebei niet. Ik vind het te weinig voerbeurten.

Een goede stal geeft eerst voldoende goed ruwvoer. Zet paarden in goede groepen buiten. Wei met voldoende gras of bijgevoerd. Vers drinkwater aanwezig. Geen weidegang, dan paddock met ruwvoer en water.

Rijbakken moeten goede bodems hebben ter vorkoming van ernstige blessures. Deze moeten ook dagelijks goed bijgehouden worden.

Paarden mogen nooit t lang zonder voer staan. Als ze binnen staan dus ook voldoende ruwvoer.

Hardvoer moet bij het paard passen. Standaard brok ga ik nooit voor, dus merk interesseerd me niet.
Schone, altijd droge stallen met keus stro of vlas/zaagsel etc.

Andere dingen die belangrijk zijn; afstand, ligging, prijs, openingstijden, opgeruimd terrein etc

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 14:36

beiden niet ideaal, maar 2 klinkt, op de stalgrootte na, toch beter dan 1.
5 km is op fietsafstand en er wordt ook in de winter buiten en binnen gezet. Na 10 uur pas buiten mogen zetten betekend bij een normale baan dat je paard pas na jouw werk buiten komt, of je moet elke dag iemand anders vragen of je moet andere werktijden hebben (Horeca, ploegendiensten/onregelmatige diensten) dat je zelf vaak overdag 's ochtends of begin van de middag naar je paard kan.

Een stal van 2,5 bij 3 voor een paard van 1,65 vind ik erg klein. Ik had zelfs eerst een stal van 2,75 bij 3,50 waar een klein paard in stond en dat is smal maar door de lengte wel ruim genoeg. Nu heb ik 3 bij 3,50 als minimummaat voor onze paarden. Liever groter, maar nu heb ik buiten een overkapping extra (1,60 diep bij 7 meter 20 lang/breed aan de kopse kant aan de oostkant, dus beschuting tegen de regen en heersende windrichting) en aangezien ze toch grotendeels buitenstaan had dat voor mij meer meerwaarde dan een 50cm in de breedte erbij per stal.

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 14:48

ik zou voor stal 2 gaan staan ze in een kudde

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 21:53

Irrica schreef:
Ik zou ook voor optie twee gaan. Zoals jij het beschrijft is de kwaliteit van hun weilanden beter en zij zetten ook in de winter de paarden buiten. Als je zelf 15 km moet reizen om je paard binnen en buiten te zetten én dat mag niet voor 10 uur zou ik me afvragen hoeveel je paard in de winter echt buiten komt. Daarnaast heeft stal 1 een zware buitenbak. Dat zou ik ook een nadeel vinden. De overige punten vind ik redelijk gelijkwaardig. Alleen de kleinere stal is een nadeel, maar ik weet niet hoe groot de stal is waar je paard nu in staat en of je er dus op vooruit of achteruit gaat.

Inderdaad, eens.

Wat zijn de prijzen TS , als ik vragen mag ? :o

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 13:26

Ik zou naar een derde optie zoeken :Y)

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 13:28

Optie 2

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 13:35

Ik zou ook voor optie 2 gaan. Het is dichterbij, en dat het een betere buitenbak heeft zou voor mij toch ook sterk meetellen. Jammer dat de stal kleiner is, maar ook het weide beleid lijkt me hier beter :)

ksjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 14:39

ik zou kiezen voor optie 2 alleen al vanwege de afstand!

Yolo13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 22:01

Ik zou ook, zoals zo veel, voor 2 gaan. Eeuhm, wat betreft die zelfbuitenzet- en binnehaalservice da doe ik ieder keer? Eigenlijk vraag ik me af wat er anders nog te doen is buiten rijden. Ik doe iedere dag mijn stal zelf, strooi nooit op en pas daarna zadel ik op zodat ik weer eens even buiten kan rijden. Daar laarpt ik ze niet zo intensief lopen, zodat ze nog wat kan genieten en gaan eten in haar stal. Ik vind het zalig om toe te kijken hoe mijn paard haar eten opsmult, wat er aan is, weet ik niet, ik kan er niet aandoen!!!

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 22:10

En op wat voor soort stal sta je nu en waarom wil je daar weg?

Enige voordeel wat stal 1 op stal 2 heeft zijn de grotere stallen. Alleen overdag op een kale wei en dan zonder hooi op stal vind ik een rare gang van zaken. Andere stal gaan ze tenminste een paar maanden 24/7 naar buiten.

Confiance

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 12:49

ellenlouise schreef:
En op wat voor soort stal sta je nu en waarom wil je daar weg?

Enige voordeel wat stal 1 op stal 2 heeft zijn de grotere stallen. Alleen overdag op een kale wei en dan zonder hooi op stal vind ik een rare gang van zaken. Andere stal gaan ze tenminste een paar maanden 24/7 naar buiten.

Kon het niet beter verwoorden dan dit :j

anniekb94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 13:39

Irrica schreef:
Ik zou ook voor optie twee gaan. Zoals jij het beschrijft is de kwaliteit van hun weilanden beter en zij zetten ook in de winter de paarden buiten. Als je zelf 15 km moet reizen om je paard binnen en buiten te zetten én dat mag niet voor 10 uur zou ik me afvragen hoeveel je paard in de winter echt buiten komt. Daarnaast heeft stal 1 een zware buitenbak. Dat zou ik ook een nadeel vinden. De overige punten vind ik redelijk gelijkwaardig. Alleen de kleinere stal is een nadeel, maar ik weet niet hoe groot de stal is waar je paard nu in staat en of je er dus op vooruit of achteruit gaat.

Om deze redenen zou ik ook voor optie 2 kiezen!

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 15:41

Absoluut optie 2 vanwege de weidegang en het hooi.

Poowniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-13 16:25

De rede dat ik op mijn huidige stal weg wil zijn de voorruitzichten op de winter. Het is een super fijne stal, in de zomer geweldig maar in de winter geen goede mogelijkheden tot buiten komen. Dus helaas op zoek naar een nieuwe stal.

Ik zelf zie ook zeker de voordelen van stal 2 ten opzichte van stal 1, toch blijven de afmetingen van de stal me tegenstrijden. Verder lijkt het me een fijne stal.

Helaas zijn dit de enige stallen met een optie om naar buiten te kunnen in de winter, helaas dus geen optie 3 was het maar zo....

tandlozemum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 16:39

ik zal voor stal 1 gaan.
de stallen zelf zijn groter en je weet zeker dat ze ook in de winter buiten komen.
mijn ervaring met de tekst: zolang het weer het toe laat. is dat ze ik de herfst en winter vrijwel niet buiten komen. en dan staan ze de hele dag in dat veel te kleine stalletje.

succes met je keuze!