Paard uit handen geven, wie vind het ook niet fijn?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 17:25

Als wij naar NL gaan dan is dat altijd voor een paar weken. Onze twee paardjes gaan dan naar een vriendin die oude paarden redt en zeer maar dan ook zeer goed voor alle soorten paarden zorgt met zoveel liefde. Ook die van ons heeft ze inmiddels in haar hart gesloten. De paarden hebben dan paar weken vakantie en dat voelt goed, want ze hebben het daar heel erg goed.
In het verleden in NL heb ik alleen mijn instructrice op mijn paard laten rijden als ik langer weg was, want ik rijdt Duits klassiek en die manier van rijden doet bijna niemand. Ben het dus absoluut niet eens met Lara_Silver want iedereen kan zo weg rijden met mijn paarden ("O Pien wat een fijne gevoelige paard heb jij en ze zit zo verschrikkelijk zalig en is zo fijn om te rijden..........dat heb ik nog nooit eerder zo gevoeld.......") maar ik krijg ze fout terug omdat ze van voren naar achteren gereden is en kan dan weer aan de correctie. Schiet is dus niets mee op en mijn paardje nog minder. Vandaar.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Paard uit handen geven, wie vind het ook niet fijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 17:30

Ik heb er geen moeite mee een ander op mijn paard te laten. Hij is correct aangereden en zo te rijden dat iedereen die ook maar een beetje kan rijden, ook op hem een leuk rondje kan maken (zoals het hoort, imo).

Daarnaast geloof ik er niet in dat iemand in een paar dagen/weken tijd een paard dat goed is aangereden kan verpesten.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 17:36

Verpesten is wel een groot woord inderdaad. Toen een ander de mijne reed, zag ik na een paar weken al verandering. Paard liep diep en op de voorhand ipv opgericht en op de achterhand. Moest dat toch wel even weer corrigeren, zowel mentaal als ook wel fysiek.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 17:38

Ik zou niemand mijn paard laten rijden als ik er niet bij ben omdat ze tijdens het rijden ontzettend lastig is maar voeren, poetsen. op de wei zetten en een wandeling maken is geen probleem.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 17:40

Ik heb een goeie vriendin die ik helemaal vertrouw. Ze geeft mij dressuurles en kent mijn pony bijna net zo goed als ik haar ken (lange tijd stalgenoot geweest). Als ik langere tijd ziek zou zijn, of met vakantie zou gaan en ze zou haar willen rijden zou ik dit alleen maar toejuichen.
Verder staat mijn pony op de wei en wordt niet bijgevoerd. Vragen aan stalgenootjes om een oogje in het zeil te houden zou ik zo doen.

joxbling

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 17:47

Nu ik mijn eigen paard heb vind ik het opeens lastiger dan met mijn leasepony van voorheen. Geen idee waarom... Gelukkig heb ik dit jaar geen last van dat probleem want ga niet op vakantie :P

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 17:48

Ik heb een goede vriendin op stal, en laat mn pony met een gerust hart bij der achter.
Andersom verzorg ik ook graag haar paarden.
Mn pony uit handen geven aan vreemden heb ik wel moeite mee.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 17:51

Geryon schreef:
Verpesten is wel een groot woord inderdaad. Toen een ander de mijne reed, zag ik na een paar weken al verandering. Paard liep diep en op de voorhand ipv opgericht en op de achterhand. Moest dat toch wel even weer corrigeren, zowel mentaal als ook wel fysiek.

Dan weet je dus dat je voor de volgende keer iemand anders moet zoeken :D.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 17:52

@Geryon: Een paard weet dondersgoed wie er op zijn rug zit. Mijn bijrijdstertje maakt vaak genoeg kleine fouten (niet op de buitenteugel de volte op, geen correctie geven als hij niet goed op het been reageert, teveel aan de voorkant bezig etc. etc.) En toch merk ik er helemaal niets van als ik er op stap, hij weet wel beter en doet gewoon zijn best zoals altijd. Als de basis goed bevestigd is dan gaat deze er na een paar weken rondsloffen echt niet opeens uit, zet er een adequate ruiter op en paard weet plotseling weer hoe het moet. Ik blijf bij mijn eerdere post. :)

@pien_2010: Volgens mij heb je mijn post niet goed gelezen, maar dat geeft niet. Zoals ik al aan gaf vind ik het altijd fijn te zien als iemand makkelijk met de mijne weg kan rijden. Deze is voorheen ook altijd enkel door mij gereden. (want dat was het 'punt' dat je probeerde te maken toch?) Voorheen kon een onbekende er namelijk niets mee, een kreng was het, nu wel, en dat laat zien dat hij nu beter voor elkaar is dan voorheen, gehoorzamer en beter in zijn lichaam.

Mariska_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 17:55

Wij gaan vannacht op vakantie (met mijn ouders). En mijn paarden staan bij mijn ouders aan huis. Mijn opa en oma gaan in het huis van mijn ouders en voeren/zetten ze buiten. En de vaste verzorgster van onze pony die rijd onze pony de hele week, en ook mijn paard. Mijn instructrice rijdt haar ook nog 2 dagen.
Buiten die twee mensen zou ik niet graag zonder mijn toezicht ze een week lang laten rijden.
Het binnen/buiten zetten maakt geen drol uit, ze zijn alle 4 makkelijk :).

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 17:56

_San87_ schreef:
Geryon schreef:

Dan weet je dus dat je voor de volgende keer iemand anders moet zoeken :D.

Ik had de vriendelijkste met de meeste ervaring uitgekozen. Voortaan krijgt hij gewoon vakantie :')

Lara_Silver schreef:
@Geryon: Een paard weet dondersgoed wie er op zijn rug zit. Mijn bijrijdstertje maakt vaak genoeg kleine fouten (niet op de buitenteugel de volte op, geen correct geven als hij niet goed op het been reageert etc. etc.) En toch merk ik er helemaal niets van als ik er op stap, hij weet wel beter en doet gewoon zijn best zoals altijd. Als de basis goed bevestigd is dan gaat deze er na een paar weken rondsloffen echt niet opeens uit, zet er een adequate ruiter op en paard weet plotseling weer hoe het moet. Ik blijf bij mijn eerdere post. :)

@pien_2010: Volgens mij heb je mijn post niet goed gelezen, maar dat geeft niet. Zoals ik al aan gaf vind ik het altijd fijn te zien als iemand makkelijk met de mijne weg kan rijden. Deze is voorheen altijd enkel door mij gereden. Voorheen kon een onbekende er namelijk niets mee, een kreng was het, nu wel, en dat laat zien dat hij nu beter voor elkaar is dan voorheen, gehoorzamer en beter in zijn lichaam.

Natuurlijk gaat het er niet uit.. Dat zeg ik ook helemaal niet. Maar zij reed mijn paard diep en op de voorhand. Als dat weken achter elkaar gebeurt iedere dag, doet dat echt wel wat met het paard. Heeft er niets mee te maken dat een paard weet wie er op zijn rug zit, maar met de mentale en fysieke verandering die het heeft ondergaan. Waardoor het niet ineens weer kan dragen. Ja, je kan hem dan wel weer opgericht rijden maar het lichaam doet niet ineens weer mee.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 17:59

Ik vond dat altijd heel erg lastig, maar noodgedwongen heb ik het toch moeten doen, en het bleek reuze mee te vallen. vanwege mijn zwangerschap en bekkeninstabiliteit kon ik gewoon weg niet meer zelf voor mijn paard zorgen, en als je hem stil zet is hij binnen no time echt heel dik..
Dus geeft mijn (super)stalhoudster hem drie keer per week beweging, en zijn er twee meiden regelmatig mee op buitenrit geweest.
paardlief zat er iig niet mee.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 17:59

Fijn is het niet, maar het weerhoud mij er niet van om bijvoorbeeld een vakantie te gaan. Ik laat mijn paarden niet rijden door een ander als ik weg ben. Dan hebben ze gewoon ook lekker vakantie en gaan ze net als altijd heerlijk om hele dag samen buitenspelen. Ziek zijn bestaat hier niet, ik heb namelijk ook twee kleine kinderen en mama's kunnen nu eenmaal niet ziek zijn dus ook bij ziekte draait hier alles door.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 18:02

Een paard dat mentaal veranderd door een slechte houding? Nee daar geloof ik niet in, door slechte behandeling wellicht, maar niet door enkel rijden. Dat je daarna wellicht een tijdje nodig hebt om het paard weer te leren zichzelf te dragen, daar kan ik nog in komen, maar als hij vantevoren goed aangereden was kost dat niet zo veel tijd om het er weer uit te krijgen. Daarbij ga ik dan mee met _San87_, dat een andere ruiter een betere optie was geweest, dat heb je immers helemaal zelf in de hand. Ik heb er geen moeite mee om anderen er op te laten, enkel mensen die ik hem heb zien rijden, dat is wel een belangrijke nuance die ik vergeten ben.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 18:05

Lara_Silver schreef:
Een paard dat mentaal veranderd door een slechte houding? Nee daar geloof ik niet in, door slechte behandeling wellicht, maar niet door enkel rijden. Dat je daarna wellicht een tijdje nodig hebt om het paard weer te leren zichzelf te dragen, daar kan ik nog in komen, maar als hij vantevoren goed aangereden was kost dat niet zo veel tijd om het er weer uit te krijgen. Daarbij ga ik dan mee met _San87_, dat een andere ruiter een betere optie was geweest, dat heb je immers helemaal zelf in de hand. Ik heb er geen moeite mee om anderen er op te laten, enkel mensen die ik hem heb zien rijden, dat is wel een belangrijke nuance die ik vergeten ben.

Oh, dat zonder meer, ja. Iemand waarvan ik weet hoe hij/zij rijdt :). Gelukkig zijn dat behoorlijk wat, maar ik ga toch nooit op vakantie, dus ik kan mijn paard zelf doortrainen :D.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 18:08

Lara_Silver schreef:
Een paard dat mentaal veranderd door een slechte houding? Nee daar geloof ik niet in. Dat je daarna wellicht een tijdje nodig hebt om het paard weer te leren zichzelf te dragen, daar kan ik nog in komen, maar als hij vantevoren goed aangereden was kost dat niet zo veel tijd om het er weer uit te krijgen. Daarbij ga ik dan mee met _San87_, dat een andere ruiter een betere optie was geweest, dat heb je immers helemaal zelf in de hand. Ik heb er geen moeite mee om anderen er op te laten, enkel mensen die ik hem heb zien rijden, dat is wel een belangrijke nuance die ik vergeten ben.

Het is niet alleen een slechte houding maar ook een hele luie houding. Mijn paard is werkwillig maar wel zo dat hij, als hij weken lang lui loopt (het is natuurlijk helemaal geen uitdaging voor hem, lekker diep en op de voorhand lopen), daar mentaal ook wel iets in veranderd, waardoor hij in de eerste instantie zo blijft lopen. Je kan het geloven of niet, maar het is toch écht gebeurd :=

Of de ruiter goed of slecht rijdt doet er niet toe, want het ging erom dat ''iemand'' het paard niet kan verslechteren/verpesten.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 18:09

Ik laat eigenlijk niet echt vaak iemand op mn pony (Finn) rijden wanneer ik er niet ben, niet omdat ik daar zelf moeite mee heb maar omdat Finn met andere mensen of gaat staken of gaat rennen/bokken. Als ik er bij ben rijden er wel eens mensen op en dat gaat meestal prima! Ik heb wel eens gehad dat een vriendin erop ging rijden en die gaf hem even een harde trap en tik omdat die niet luisterde.. ik keek ernaar en wachte rustig af, Finn lost het toch zelf wel op :+ (Hij ging zo hard bokken dat vriendin er snel af ging en er niet meer op durfde)
Andre vriendin laat ik er eigenlijk altijd op, die rijdt hetzefde als mij en kan alles met hem. Die rijdt ook al op Finn vanaf dat ik hem heb. (4 jaar lang)

Op mn andere paard kan iedereen rijden en daar laat ik ook veel verschillende mensen op rijden. (Wel altijd als ik er bij ben, en alleen op buitenrit.) Die is zo makkelijk, die vindt alles best.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 18:11

Iemand kan zeker een paard verslechteren of verpesten. Ik ben er alleen niet van overtuigd dat dit na een pak hem beet een week of twee al zichtbaar slechter is, en wanneer je er zelf weer opklimt, zal dat zo weer op het goede niveau zitten.

Wanneer we het over maanden/halve jaren/jaren gaan hebben, wordt het alweer een ander verhaal.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 18:15

Lara_Silver schreef:
Ik was eerst ook zo, nu heb ik daar veel minder moeite mee. Je paard gaat er heus niet dood aan of rijtechnisch door achteruit of verpest omdat er een keer iemand ander op zijn rug zit. Daarbij vind ik het alleen maar een compliment voor mezelf als iemand anders er zo mee weg kan rijden, dat was nog wel eens anders en laat zien dat ik hem ondertussen goed voor elkaar heb.

Helemaal mee eens :j Inderdaad alleen maar een compliment als een ander er zo fijn mee weg stuurt en daarnaast vind ik dat er zat anderen zijn die net zo goed of beter rijden dan ikzelf. Heb momenteel geen eigen paarden, maar ook qua verzorgen is het toch fijn als je bijvoorbeeld om en om kunt doen met je stalgenoten. Heb je ook nog eens tijd voor iets anders :)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 18:18

Ik heb jaren gewacht en ben naar Drenthe verhuisd vanuit Den Haag (of all places!) om er eindelijk een eigen paard lekker vrij buiten in de weide er op te kunnen nahouden.
Niet zo'n stalpaard zoals in de Randstad vaak het geval is, waarbij je een godsvermogen betaald voor de all-in stalling.
En niks geen buitenleven Keurig gevoerd (volgens stalbeleid) en verder geen omkijken naar, je hoefde alleen maar te komen als je wilde rijden. Longeren? Had nooit iemand van gehoord en waar had dat dan gemoeten, er was simpelweg geen buiten.

Dat wilde ik niet meer. Ik heb dus mijn nog jonge Fries naar... Friesland verkocht vanuit Den Haag, naar een prive-persoon: lekker buiten met andere Friezen. Gerke had het goed.

Wat heb ik een paard gemist! Jaren lang.

Zodra ik mijn pand in Den Haag voor een leuke prijs kon verkopen was ik dan ook vertrokken, en kocht in Drenthe een klein arbeiders-boerderijtje, met stal en paddock er achter. Helaas geen groot genoeg stuk weideland.

Na een jaar kwam Bonte Jaopie (als veulen).
Aan de overkant was een particuliere boer met 7 hectare weideland, koeien, en een paar Haflingers. Die heb ik gevraagd of daar een stuk weideland voor Japie te huur was. Was er, maar wel gewoon doe-het -zelf (ik wilde niet anders). De watervoorziening is echter volledig in handen van landeigenaar... geen klagen over: grote koeienkuipen die altijd vol staan. Japie in die jaren zien opgroeien, met en naast en tussen de wisselende paardengroepen daar, het beleren,het rijden.... alles zelf doen, ion de winter de kuipen water openhakken met een bijl, meerdere keren per dag het hooi brengen, geweldig!

Nooit een hoef bekapt gehad zonder dat ik er persoonlijk bij was, nooit een jaarlijkse prik zonder mij Kon ik niet, dan verzette ik het een week (dat is echter maar 1 keer in 8 jaren gebeurd). Als anderen aanboden het "over te nemen" zei ik meteen nee. Dat paard, mijn paarden zijn mijn verantwoordelijkheid. IK doe het anders niemand.

Er is een Shetlander veulen (als vriendje voor Japie) bijgekomen, later een leuke bonte vriendin merrie Khavanna(ook veulen) voor Japie, nog een Shet.... allemaal hetzelfde verhaal, wat mij betreft zowat van de wieg tot het graf, voor mij is juist het alles zelf doen, en zien opgroeien, part of the fun.

Het hele idee van mij om nou van uit Den Haag (waar ik een Galerie had) om naar Drenthe te gaan (waar ik geen Galerie heb en als kunstschilder zoals te voorzien was aanzienlijk minder verdien) was nu juist... DAT ... dat dagelijks contact hebben met je paard, het leven en welzijn van je paard, het opgroeien zien, de ontwikkeling, alles zelf bepalen, op alles hun eigen reacties meemaken... het beleven en doorleven.

Maar is het het waard geweest, die overstap?
O ja! Dit, wat ik wilde voor en met een paard, was in het Westen, in de Randstad, onmogelijk geweest of onbetaalbaar!

Dientengevolge ben ik ook wel zo (wellicht overdreven) zuinig op mijn paarden en Shetten die op zich helemaal niet veel waard zijn in eurootjes, maar zeker wel qua gevoelsmatige investering, dat ik gezien het feit dat ik ze heb zien opgroeien bij mij, niet snel zou overgaan tot "uit handen geven" aan een ander.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 10-08-13 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 18:23

Mijn paard komt ook niet echt in andere handen.
Ze staat op een boerderij, dus alleen de boer zet haar binnen en buiten.
Als ik op vakantie ben, heeft mijn paard ook vakantie.
Ik zal niet graag iemand anders er op laten rijden.
Daar zou ik helemaal niet gerust op zijn, hoe diegene met haar omgaat.

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 18:31

Bij mijn eerste pony dacht ik dat een verzorger wel handig kon zijn... Maar al snel bleek dat ik het niet kon verdragen, in mijn ogen was mijn paard maar een leuk hobbel paard voor haar. Snel afgekapt en geen verzorgers meer alleen mijn beste vriendinnetje vertrouwde ik haar toe.

Na 2 jr tobben met mijn pony toch maar verkocht wegens geen goede combinatie (dacht ik). Een brave tinker gekocht. Maar bij haar geen enkele moeite om uit handen te geven.

Maarja nu mijn eerste weer terug gekocht en tinker verkocht. Ik miste mijn pony waar ik blijkbaar wel een gevoel voor had ondanks haar lastige karakter. En tja een verzorger no way!! Btw een stalgenoot die in mijn ogen prima kan rijden waar ik van leer heb ik geen problemen mee... maar iemand die er een band mee wil opbouwen hoef voor mij niet percee :p

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 18:49

Lara_Silver schreef:
Ik was eerst ook zo, nu heb ik daar veel minder moeite mee. Je paard gaat er heus niet dood aan of rijtechnisch door achteruit of verpest omdat er een keer iemand ander op zijn rug zit. Daarbij vind ik het alleen maar een compliment voor mezelf als iemand anders er zo mee weg kan rijden, dat was nog wel eens anders en laat zien dat ik hem ondertussen goed voor elkaar heb.

Lara het punt dat ik wilde maken is "eens met je dat het fijn is als een ander zo met je paard weg kan rijden". Oneens met het tweede gedeelde. Ga het uitleggen.
Mijn vriendin die goed kan rijden (modern) wilde een keuze maken tussen overstappen naar klassiek of verder gaan zoals ze reed. Omdat mijn paardje al aardig is beleerd en in de hand gesteld (Duits klassiek les sinds twee jaar) heb ik haar paard en instructrice voor een uur cadeau gedaan voor haar verjaardag. Ze straalde want paard voelde geweldig aan en te rijden op de pinken met een losse soepele rug heerlijk doorzitten. MAAR ik zag dat ze nog niet de vaardigheid had om met aanwijzingen instructrice paardje correct te rijden (had ik dus ook verwacht). Dus paardje zag je binnen dat ene uur taktmatig al minder worden, meer op de voorhand kukelen enz, want zij kon nog niet met de correcte halve ophouding rijden.
Toen les voorbij was wilde ik paardje niet zo weg zetten en ben er dus zelf nog even op gegaan waarbij zichtbaar was voor vriendin en instructrice dat paardje na 10 minuten weer beter en beter in evenwicht ging. Dus ook leerzaam voor vriendin om te zien hoe een paardje verslechterd maar ook weer verbeterd. Dus ja in één uur kan paardje al verslechteren, laat staan dat mijn vriendin drie weken mijn paard rijdt paar keer per week. Dus ja het maakt wel degelijk uit, ook al na een uurtje. Vriendin is overgestapt naar Duits Klassiek maar wel met haar eigen paard. Ik heb geen spijt gehad hoor want was een bewuste keuze.
Maar toen wel et advies van mijn instructrice opgevolgd om paardje nooit meer uit handen te geven (behalve aan haar of iemand anders die volgens de Duits klassieke methodiek goed kan rijden) omdat ze al te fijn is aangereden en ze er niet beter van zal worden.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:18

ligt echt heel erg aan de persoon. ik heb nu mijn eerste eigen pony die ik bekostigd heb van mijn zuur verdiende geld en ik zit er echt boven op als ik iemand mee neem. ik vind het overigens wel heel leuk als het dochtertje van mn collega er op zit maar ik ben er zelf altijd bij ;)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:24

Geryon schreef:
Polly schreef:
Ja hoor, geen probleem. Ik ben heus niet de enige die goed voor ze is en de mensen aan wie ik het overlaat hebben de beste bedoelingen. Er is meer in het leven dan dat paard..

Vind dat echt geen redenen. Iemand met de verkeerde kennis kan ook de beste bedoelingen hebben.. Maar daarom laat ik ze niet op mijn paard :n

sterker nog; ik heb mijn jonge ruin verhuurd aan absolute leken in paardenland.
Wel mensen die graag willen leren en fijne begeleiding hebben.
Kom op zeg, we hebben het allemaal moeten leren en we zijn allemaal met vallen en opstaan gekomen waar we nu zijn! Als ze het niet weten vragen ze het en worden ze geholpen.
Wegens omstandigheden heb ik nu in mn hoofd geen plek voor een paard en dit is een mooie oplossing.
Vroegah dacht ik ook dat niemand het kon zoals ik het deed maar dat is echt bullshit.