Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Geryon schreef:Verpesten is wel een groot woord inderdaad. Toen een ander de mijne reed, zag ik na een paar weken al verandering. Paard liep diep en op de voorhand ipv opgericht en op de achterhand. Moest dat toch wel even weer corrigeren, zowel mentaal als ook wel fysiek.
_San87_ schreef:Geryon schreef:Verpesten is wel een groot woord inderdaad. Toen een ander de mijne reed, zag ik na een paar weken al verandering. Paard liep diep en op de voorhand ipv opgericht en op de achterhand. Moest dat toch wel even weer corrigeren, zowel mentaal als ook wel fysiek.
Dan weet je dus dat je voor de volgende keer iemand anders moet zoeken.
Lara_Silver schreef:@Geryon: Een paard weet dondersgoed wie er op zijn rug zit. Mijn bijrijdstertje maakt vaak genoeg kleine fouten (niet op de buitenteugel de volte op, geen correct geven als hij niet goed op het been reageert etc. etc.) En toch merk ik er helemaal niets van als ik er op stap, hij weet wel beter en doet gewoon zijn best zoals altijd. Als de basis goed bevestigd is dan gaat deze er na een paar weken rondsloffen echt niet opeens uit, zet er een adequate ruiter op en paard weet plotseling weer hoe het moet. Ik blijf bij mijn eerdere post.
@pien_2010: Volgens mij heb je mijn post niet goed gelezen, maar dat geeft niet. Zoals ik al aan gaf vind ik het altijd fijn te zien als iemand makkelijk met de mijne weg kan rijden. Deze is voorheen altijd enkel door mij gereden. Voorheen kon een onbekende er namelijk niets mee, een kreng was het, nu wel, en dat laat zien dat hij nu beter voor elkaar is dan voorheen, gehoorzamer en beter in zijn lichaam.
Lara_Silver schreef:Een paard dat mentaal veranderd door een slechte houding? Nee daar geloof ik niet in, door slechte behandeling wellicht, maar niet door enkel rijden. Dat je daarna wellicht een tijdje nodig hebt om het paard weer te leren zichzelf te dragen, daar kan ik nog in komen, maar als hij vantevoren goed aangereden was kost dat niet zo veel tijd om het er weer uit te krijgen. Daarbij ga ik dan mee met _San87_, dat een andere ruiter een betere optie was geweest, dat heb je immers helemaal zelf in de hand. Ik heb er geen moeite mee om anderen er op te laten, enkel mensen die ik hem heb zien rijden, dat is wel een belangrijke nuance die ik vergeten ben.
Lara_Silver schreef:Een paard dat mentaal veranderd door een slechte houding? Nee daar geloof ik niet in. Dat je daarna wellicht een tijdje nodig hebt om het paard weer te leren zichzelf te dragen, daar kan ik nog in komen, maar als hij vantevoren goed aangereden was kost dat niet zo veel tijd om het er weer uit te krijgen. Daarbij ga ik dan mee met _San87_, dat een andere ruiter een betere optie was geweest, dat heb je immers helemaal zelf in de hand. Ik heb er geen moeite mee om anderen er op te laten, enkel mensen die ik hem heb zien rijden, dat is wel een belangrijke nuance die ik vergeten ben.
Lara_Silver schreef:Ik was eerst ook zo, nu heb ik daar veel minder moeite mee. Je paard gaat er heus niet dood aan of rijtechnisch door achteruit of verpest omdat er een keer iemand ander op zijn rug zit. Daarbij vind ik het alleen maar een compliment voor mezelf als iemand anders er zo mee weg kan rijden, dat was nog wel eens anders en laat zien dat ik hem ondertussen goed voor elkaar heb.
Lara_Silver schreef:Ik was eerst ook zo, nu heb ik daar veel minder moeite mee. Je paard gaat er heus niet dood aan of rijtechnisch door achteruit of verpest omdat er een keer iemand ander op zijn rug zit. Daarbij vind ik het alleen maar een compliment voor mezelf als iemand anders er zo mee weg kan rijden, dat was nog wel eens anders en laat zien dat ik hem ondertussen goed voor elkaar heb.
Geryon schreef:Polly schreef:Ja hoor, geen probleem. Ik ben heus niet de enige die goed voor ze is en de mensen aan wie ik het overlaat hebben de beste bedoelingen. Er is meer in het leven dan dat paard..
Vind dat echt geen redenen. Iemand met de verkeerde kennis kan ook de beste bedoelingen hebben.. Maar daarom laat ik ze niet op mijn paard