kan je dierenbescherming bellen voor paarden te lang op stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JackyBono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 22:32

Et is bij me op stal.
En de rede is omdat ze et zelf wilt.
Voor rest geen rede dat is et hem.
6 paarde lopen lekker 24/7 buite.
En die 4 staan te kijke van mogen wij niet.
En wua voeding valt reuze mee wat ze krijge 2x ma en net zo veel als de andere

Shirley

Re: kan je dierenbescherming bellen voor paarden te lang op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 22:35

In dat geval zou ik toch eens goed met de eigenaresse gaan babbelen.

Wat is de reden dan ?
"Zelf willen" vind ik een tikkeltje tekortschieten t.o.v. het welzijn van de paarden ...

JackyBono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 22:40

Ik kan praten als brugman tegen ze.
Ma heeft geen zin.
Ze hebbe ze gwn zo lang binnen.
En maak niet uit wak ook zeg of doe.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 11:12

JackyBono schreef:
Et is bij me op stal.
En de rede is omdat ze et zelf wilt.
Voor rest geen rede dat is et hem.
6 paarde lopen lekker 24/7 buite.
En die 4 staan te kijke van mogen wij niet.
En wua voeding valt reuze mee wat ze krijge 2x ma en net zo veel als de andere

Heel triest, en wat vind de staleigenaar daar dan van? Ik zou er doodongelukkig van worden daar elke daar langs te lopen.

JackyBono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-13 11:14

Dat is der vriend en bemoeid zich er niet mee.
En word ik ook vind sneu voor ze

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 11:25

mirgino schreef:
pandabeertje schreef:
Mijn paard staat ook 22 uur op stal.
Simpel, hij kan nergens bij en nergens naast omdat ie simpelweg andere paarden vermoord anders. :(
Laatst trok ie paard wat aan de andere kant van het hek stond nog bijna over het hek heen.
Tevens kan ie slecht tegen eiwit.

Als ie na het voeren het land op mag staat ie na een uurtje weer bij het hek omdat ie het zat is.
Ik vind dus dat je per situatie moet kijken of een paard te weinig buiten is.

Er zijn genoeg situaties die erger zijn dan een paard wat 22 uur in de box staat.

vind ik geen reden om een paard voor op stal te zetten in een hokje :n

zorg er dan voor dat er een grote paddock met goede omheining is, dan kan het toch een beetje paard zijn en buiten lopen

ik vind dit erg triest -O-

+1

Een vriendin van mij heeft ook een paard die niet goed buiten kan zijn en die dan alles sloopt maar gaat elke dag ffies langer naar buiten. Toen ze haar voor het eerst had was het na 20 minuten buiten zijn naar binnen en nu is het een halve dag wat ie elke dag buiten staat. Elk jaar word het weer langer.

Ik denk zelf ook dat het paard zo saggerijnig is dat ie van kwaadheid maar alles sloopt en andere paarden pijn doen uit jaloersie!

iamsam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 11:31

Niet de Dierenbescherming bellen maar de Politie bellen en wel de afdeling Beredene ( politie te paard),

die weten echt wat meer van paarden dan de algemene kennis van de Dierenbescherming.

Zij kunnen ook "lezen" aan een paard of het goed in z'n vel zit.

Mijn record "paarden binnen houden" is 1 hele week geweest in de winter, het was spekglad en ik
ben nogal zuinig op Sam en Zan ( 27 en 28 jaar oud).

OK misschien ben ik wel een muts maar in sommige situaties..........

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 11:41

mijn ponys hebben de laatste jaren nog nooit binnen gestaan,,, ook in het wild komen ze de winter door
glad of niet glad
een paard past zich er wel op aan,, en vooral die veel buiten staan

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 12:17

iamsam schreef:
Niet de Dierenbescherming bellen maar de Politie bellen en wel de afdeling Beredene ( politie te paard),

die weten echt wat meer van paarden dan de algemene kennis van de Dierenbescherming.

Zij kunnen ook "lezen" aan een paard of het goed in z'n vel zit.

Mijn record "paarden binnen houden" is 1 hele week geweest in de winter, het was spekglad en ik
ben nogal zuinig op Sam en Zan ( 27 en 28 jaar oud).

OK misschien ben ik wel een muts maar in sommige situaties..........

als het niet anders kan door slecht weer met vorst wat een gevaar oplevert ....dan blijft de mijne ook binnen ,maar in de kas kan hij wel lopen
hij moet wel zijn box uit en liefst dan paar x per dag
maar om je paard binnen te houden vanwege uitbreken? nee dan moet je zorgen dat er een goede omheining gemaakt word.
ik vind het triest dat zo`n dier dan het hele jaar opgehokt staat.

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 23:38

Cowgirl schreef:
Heeft iemand er uberhaubt wel eens voor gebeld?

Pandabeertje. Waar is het in vredesnaam misgegaan dat je paard niet bij andere kan. Misschien is je paard wel doodongelukkig op de manier zoals hij nu gehouden word en gedraagt hij zich daarom zo.

Hij is pas op zijn 5e gecastreerd.
Tevens ie net na het castreren een ruin tegen de grond gevochten.
Mijn vroegere merrie hebben we het ook nog mee geprobeerd, maar die kwam met vleeswond van het bijten het land uit totaal opgejaagd.

Nu op zijn twintigste nog steeds hengst tussen zijn oren. Hij stond laatst met zijn voor hoeven op het hek om een ruin te grijpen in het weiland ernaast. Dan ben ik allang blij dat ie niet erover gesprongen is.

Als de rest op stal staat mag hij 2 uurtjes op de wei. Na een uurtje staat hij meestal weer bij het hek. Dan wil hij naar binnen.

Mijn andere paarden stonden wel altijd overdag buiten en vaak ook in de zomer op de zomerweide 24/7 dus ik ben geen voorstander van stalpaarden.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 06:55

Moderatoropmerking:
Het plaatsen van +1 is niet toegestaan! Deze zijn verwijderd!

Morris123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 07:17

In opdracht van staatssecretaris Bleker heeft de sectorraad paarden (SRP) enkele jaren geleden de "twaalf richtlijnen voor paardenwelzijn" opgezet. Een van die richtlijnen is dat een paard minimaal 4 uur per dag naar buiten moet tenzij dit door ziekte niet kan. Maar voor zover ik weet zijn er tot nu toe nog geen strafrechtelijke consequenties als je je daar niet aan houdt. Controle is natuurlijk erg moeilijk. |(

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 12:07

Waar ik eerst stond, stonden mijn paarden ook 22 uur per dag op stal. Ze wisten niet anders en hadden er dus geen last van. Nu ik ben verhuist met mijn paarden staan ze van 's morgens 7 tot 's avonds 8 uur buiten. Als je weet hoe lang we er over hebben gedaan om ze zo lang buiten te laten. Nu staan ze daar al weer 3 jaar, maar we hebben nu hun maximum bereikt. Ze willen absoluut niet langer buiten als dat. Ze genieten met volle teugen op de wei, maar willen dolgraag weer terug op stal naar hun veilige haven.

Ik bedoel hiermee te zeggen dat je niet weet wat de oorzaak is dat ze binnen staan. Anders dan meteen te willen bellen naar 114, kan je ook eens die mensen vragen waarom dat ze binnen staan.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 12:09

Morris123 schreef:
In opdracht van staatssecretaris Bleker heeft de sectorraad paarden (SRP) enkele jaren geleden de "twaalf richtlijnen voor paardenwelzijn" opgezet. Een van die richtlijnen is dat een paard minimaal 4 uur per dag naar buiten moet tenzij dit door ziekte niet kan. Maar voor zover ik weet zijn er tot nu toe nog geen strafrechtelijke consequenties als je je daar niet aan houdt. Controle is natuurlijk erg moeilijk. |(

Uh nee, niet naar buiten, beweging... En rijden valt daar ook onder... Hetzelfde met de kansloze eis dat een paard in een bepaalde maat box moet, als een paard 23 per dag buiten staat zal 't niet veel boeien hoe groot de box is... Naar mijn mening zijn al die richtlijnen opgezet om manege's te beschermen, eis gewoon een aantal uur weidegang i.p.v. beweging en afmetingen van een box...

Hygge

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 20:41

Misschien is het wel zo handig om je uitleg te geven in ABN, TS!
Volgens mij heb je het antwoord al van de mensen boven mij gekregen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 12:27

mika11 schreef:
Nee.
Citaat:
Als ze voldoende water, voedsel, frisse lucht, schone omgeving, medische verzorging krijgen is er geen probleem.
Of je het er nu mee eens bent of niet, dat is een andere zaak. :D

En zelfs als ze dat niet krijgen kun je nog weinig. Ik ken een manege waar eens per week een beetje wordt uitgemest, dus waar van een schone omgeving geen sprake is, waar paarden veeeeel te weinig ruwvoer krijgen en ook nog eens op hout staan, dus uren achtereen geen eten hebben en waar de drinkbakken in geen tien jaar schoongemaakt zijn. Maar daar kan de db weinig tegen beginnen.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 12:33

Is mensen hun eigen keuze, niet de mijne maar ga me er niet mee bemoeien, paarden worden verzorgd en komen eruit, anders kan ik ookwel gaan bellen van de winter voor paarden die dag en nacht in de blubber op een landje staan en er misschien 2 keer per week wat mee gedaan word, ook niet mijn keuze, maar daar ga ik niet over.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 12:38

Nou dat vind ik ook wel weer een statement zeg, dus omdat het jouw keuze niet is, is het "jammer dan" voor het paard? Het heeft geen zin om de db te bellen als je weet dat die toch niets kunnen doen, maar om nu zo gemakkelijk te zeggen "het is mijn probleem niet". Ik neem aan dat je toch wel de db belt als er iets waarbij er wel ingegrepen kan worden...

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 12:42

Nikass schreef:
Nou dat vind ik ook wel weer een statement zeg, dus omdat het jouw keuze niet is, is het "jammer dan" voor het paard? Het heeft geen zin om de db te bellen als je weet dat die toch niets kunnen doen, maar om nu zo gemakkelijk te zeggen "het is mijn probleem niet". Ik neem aan dat je toch wel de db belt als er iets waarbij er wel ingegrepen kan worden...

lezen is moeilijk he

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 12:46

Ik vind dat er altijd wel erg makkelijk over de dieren van een ander geoordeeld wordt.
Een betere wereld begint bij jezelf toch? :')

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 12:47

Morris123 schreef:

Wat ik vroeger op de manege vaak zag: paard wordt van stal gehaald en op de poetsplaats gezet. Eigenaresse gaat lekker staan kletsen met andere eigenaresse en haalt in de loop van het komende uurtje es een borsteltje over het paard en legt uiteindelijk het zadel erop.
Dan gaan beiden een beetje rijden in de binnenbak (eigenlijk geen zin dus voornamelijk naast elkaar stappen en kletsen) en daarna staat het paard weer een uurtje op de poetsplaats terwijl de dames verder beppen. Paard is op die manier al gauw een uurtje of drie uit stal maar heeft niet veel beweging gehad, laat staan contact met soortgenoten. Nou, omdat het mooi weer is mag ie dan nog een uurtje in de paddock van 4x6, alleen natuurlijk, terwijl de dames gaan lunchen. Het is beter dan niks zullen we maar zeggen. De vier uur is gehaald :+

Snelverter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 12:48

Gewoon melding maken als ze niet willen luisteren, het is dan aan mensen die er verstand van hebben om te bepalen of dit niet goed is.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 12:49

Miepie77 schreef:
Nikass schreef:

lezen is moeilijk he

Je kunt iets neerzetten omdat je denkt heel interessant te reageren, maar ik geef gewoon mijn mening, hetgeen gebruikelijk is in een discussie topic. Dus ga er dan inhoudelijk op in, in plaats van dit soort zinloze, irrelevante opmerkingen te plaatsen. Of reageer helemaal niet als je geen zinvol antwoord kunt bedenken.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 12:51

Poess91 schreef:
Ik vind dat er altijd wel erg makkelijk over de dieren van een ander geoordeeld wordt.

precies, er zijn genoeg andere zaken om je druk over te maken, zoals die dierenbeul in limburg

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 12:55

Miepie77 schreef:
Poess91 schreef:

precies, er zijn genoeg andere zaken om je druk over te maken, zoals die dierenbeul in limburg

Juist!
Er zijn genoeg eigenaren waar ik commentaar op kan leveren bij de pensionstal waar mijn paard staat.
Maar het enige wat ik zie zijn momentopnames. Ik weet niet wat ze doen in de tijd dat ik niet op stal ben.