hoe paard bezighouden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

XxLMMxX

Re: hoe paard bezighouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 15:13

En? mochten ze samen blijven?

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 15:14

Wilgentakken in de stal gooien kunnen ze op knabbelen doe ik bij mijn paardje ook. Werkt top!!

jolien123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-13 21:16

XxLMMxX schreef:
En? mochten ze samen blijven?

voorlopig mogen ze nog altijd bij elkaar blijven op de wei :)

jolien123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-13 21:17

Francieen schreef:
Wilgentakken in de stal gooien kunnen ze op knabbelen doe ik bij mijn paardje ook. Werkt top!!

worden ze hier dikker van? of niet

en waar haal je wilgentakken?

prinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 22:14

Wat fijn dat ze bij elkaar mogen blijven lopen, goed gedaan +:)+

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 14:21

jolien123 schreef:
Francieen schreef:

worden ze hier dikker van? of niet

en waar haal je wilgentakken?

Neee totaaal niet zit alleen water in ;p kan je halen bij een boertje als je bv wilgenbomen ziet staan gwn aanbellen en vragen zo doe ik het hahaha

Starzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 14:24

Fijn dat ze bijelkaar mogen blijven lopen! :j Alleen kan je, je paar misschien ook een soort bal geven die hij dan moet rollen, en dat daar dan snoepjes in zitten. En anders grondwerk doen of hem laten opjagen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 14:24

Super actie! Ik ben van mening dat je naar je ouders moet luisteren. Maar eigenwijs zijn in het belang van je dieren daar heb ik respect voor. Had een actie van mij kunnen zijn :P

Voer je ze ook al hooi op de paddock? Als ze goed aan elkaar gewend zijn zou ik ze lekker samen in de paddock zetten en dan een aantal hooinetten met kleine maas verdelen over de paddock. Dan kunnen ze lekker hooi eten. Als ze samen lopen dan zullen ze zich al een stuk beter vermaken dan alleen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 16:50

Deel de paddock anders door tweeën/drieën zodat ze toch bij elkaar kunnen zijn en gek kunnen doen. Als je in drieën gaat delen, dan is in de lengte het slimst? Kunnen ze alsnog een sprint trekken.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 16:54

In de lente dan krijg je wel vrij smalle paddocks. Mooiste is uiteraard samen, anders zou ik de ze in de breedte opdelen.

jolien123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-13 21:27

die van mij mag alleen in de paddock mijn papa wilt zijn paarden niet vry in de paddock,
maar ik kan hem geen hooi geven in de paddock want we hebben een all weather bodem en die moet proper blijven :p

maar ik was inderdaad al van plan zo een snoepbal te halen maar ik kan hem daar dan niet mee laten spelen in de paddock omdat hij dat snoep niet ziet liggen tussen al die snippers, das het nadeel van die bodem :s

maar een snoepbal op stal is denk ik ook geen optie zeker? hij staat 75 procent op schaafsel en 25 procent stro.

ik was al aan het denken om met hem te gaan wandelen aan de hand , maar als hij dan verschiet en stel dat hij ontsnapt zit ik met grotere problemen ;(

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 21:33

Jeetje, paarden zijn niet van suiker hoor. Een paard heeft het juist nodig om zo veel mogelijk in vrijheid buiten te lopen. Juist als je zo panisch doet gebeurt er iets als ze dan een keer naar buiten kunnen. Die van mij lopen 24/7 samen buiten (kunnen zelf naar binnen wanneer ze willen) en die hebben nooit bijt- of schopwonden of verstappingen. Wat is voor je vader dan het verschil tussen de wei of paddock? Je moet er wel rekening mee houden dat je paard maagzweren etc kan krijgen als hij te lang zonder ruwvoer staat (in het wild staan ze nooit langer dan 4 uur zonder buikvulling).

Je kunt niet overal rekening mee houden. Alles kan fout gaan. Dan moet je ook niet meer gaan rijden, want dan kan hij ook schrikken en kun je er ook afvallen.

jolien123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-13 22:12

capopjekop schreef:
Jeetje, paarden zijn niet van suiker hoor. Een paard heeft het juist nodig om zo veel mogelijk in vrijheid buiten te lopen. Juist als je zo panisch doet gebeurt er iets als ze dan een keer naar buiten kunnen. Die van mij lopen 24/7 samen buiten (kunnen zelf naar binnen wanneer ze willen) en die hebben nooit bijt- of schopwonden of verstappingen. Wat is voor je vader dan het verschil tussen de wei of paddock? Je moet er wel rekening mee houden dat je paard maagzweren etc kan krijgen als hij te lang zonder ruwvoer staat (in het wild staan ze nooit langer dan 4 uur zonder buikvulling).

Je kunt niet overal rekening mee houden. Alles kan fout gaan. Dan moet je ook niet meer gaan rijden, want dan kan hij ook schrikken en kun je er ook afvallen.

maar niet iedereen heeft de luxe om zijn paard 24/7 op wei te zetten

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 22:27

Nee dat zeg ik ook nergens dat dat moet, maar je hebt toch een paddock. Die kun je toch meer gebruiken? Het ging er me meer om dat ik vind dat je een paard als een paard moet behandelen en niet als een mietje die overal kapot van gaat. Ieder doet het op zijn of haar manier, maar ik vind het persoonlijk wel een beetje sneu dat je vaders paarden maar 4 uurtjes per dag buiten komen terwijl je een mooie paddock hebt liggen en je dus wel de mogelijkheid hebt om ze die vrijheid te bieden.

Kun je niet ergens een hoekje maken waar je de hooinetten kunt ophangen zonder de bodem te verklooien? Bijvoorbeeld een extra hoekje ergens maken met stroomdraad buiten de paddock? Ik roep maar even wat, ik weet natuurlijk niet hoe jullie situatie eruit ziet. Of een stukje wei opofferen die ze kapot mogen lopen en die als paddock gebruiken?

jolien123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 20:16

capopjekop schreef:
Nee dat zeg ik ook nergens dat dat moet, maar je hebt toch een paddock. Die kun je toch meer gebruiken? Het ging er me meer om dat ik vind dat je een paard als een paard moet behandelen en niet als een mietje die overal kapot van gaat. Ieder doet het op zijn of haar manier, maar ik vind het persoonlijk wel een beetje sneu dat je vaders paarden maar 4 uurtjes per dag buiten komen terwijl je een mooie paddock hebt liggen en je dus wel de mogelijkheid hebt om ze die vrijheid te bieden.

Kun je niet ergens een hoekje maken waar je de hooinetten kunt ophangen zonder de bodem te verklooien? Bijvoorbeeld een extra hoekje ergens maken met stroomdraad buiten de paddock? Ik roep maar even wat, ik weet natuurlijk niet hoe jullie situatie eruit ziet. Of een stukje wei opofferen die ze kapot mogen lopen en die als paddock gebruiken?

mijn paard en 1 paard van mijn papa staan nu bij mijn oma, zei heeft een grote wei nu kunnen ze 24/7 buiten en staat ook nog eens goed gras in.
IDEAAAL, en de paardjes waren in hun nopjes, alleen de 1e die nu thuis alleen staat vond het minder leuk :p