Alleen gecontroleerde beweging?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 13:29

Als je maar voldoende en op de goede manier iets met het paard doet lijkt het me nog niet zo erg. Niets als hij de weide gewend is natuurlijk, dan worden ze gek. Maar ik vind toch dat een paard af en toe lekker even 'van zichtzelf moet zijn' en dat gaat toch het beste los buiten...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 14:20

nee, bij ons komen ze een paar keer per week in de wei, om ook het koppie fris te houden. Maar ze gedragen zich ook netjes Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 15:30

Nescio heeft jarenlang alleen maar gecontroleerde beweging gehad omdat hij zich anders kapot liep. Ik doe het alleen op die manier, als er een reden voor is. Sommige paarden worden knettergek als je ze in het land gooien, die rennen niet eventjes uit maar gaan alleen maar steeds harder. Als ze in zo'n bui zijn mogen ze van mij dus bepaald niet los.

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 16:44

Fitzroy schreef:
Er zijn dus bijna geen mensen wiens paard jaarrond gecontroleerde beweging heeft?

Ik denk dat dat juist de trigger is voor paarden om extra gek te doen en de kans op blessures is veel groter.
Mijn paarden, ook de hengst, komen elke dag in het land. Zeker 4-5 uren en in het weekend bij mooi weer de hele dag.
Alleen als de weiden spekglad en hard zijn dan komen ze niet los maar dat zijn vaak maar een aantal dagen per jaar.
Daarbij kan ik nog altijd mijn paard even losgooien in de binnenbak.
Dus echt alleen maar gecontroleerde beweging is niet goed in mijn ogen. Laat paarden wel een beetje paard zijn.
Als het echt niet anders kan is het wel heel vervelend maar dan heb je geen keuze.

Feetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 17:35

Mijn paard komt elke dag buiten (behalve bij echt slecht weer of als de grond bevroren) en wordt nu om de dag gereden.
Ik vind het belangrijk dat een paard minstens 3x per week buiten kan zijn.
Alleen maar binnen het hele jaar door kan nooit goed zijn.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-03 20:32

Zwelgje"]
[quote="Fitzroy schreef:
Er zijn dus bijna geen mensen wiens paard jaarrond gecontroleerde beweging heeft?

Ik denk dat dat juist de trigger is voor paarden om extra gek te doen en de kans op blessures is veel groter.
[/quote]

Die paarden komen dus niet los buiten, hoe kan dan de kans op blessures groter zijn Verward
Aan de lijn en onder het zadel is het allemaal prima te doen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 01:33

's Zomers is de portie ongecontroleerde beweging bij ons het grootst Lachen. Nu van de winter helaas niet, en zijn er dagen bij dat er alleen gecontroleerd bewogen wordt, afhankelijk van de weersomstandigheden.

Ik heb met mijn oudste paard, tijdens het herstellen van een peesblessure, eens 9 maanden alleen gecontroleerde beweging moeten geven. Achteraf natuurlijk heel goed geweest, omdat het 100% genezen is!

Maar het lijkt me voor een paard toch erg frustrerend, als hij nooit eens zijn eigen zin kan doen. Natuurlijk kan hij lichamelijk prima in orde blijven met gecontroleerde beweging (misschien wel het allerbeste), maar geestelijk?

Ook de allerduurste dravers krijgen weidegang, en daar komen uiteindelijk weinig blessures van. Maar tijdens herstelperioden na een blessure ontkom je er niet aan om ze niet los te gooien, en bij sommige weersomstandigheden ook niet. Ik zal echter nooit voor een stal kiezen, waar geen losloopmogelijkheden zijn Lachen.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 08:24

JOris wordt elke dag losgezet en sommige dagen gereden of gelongeerd. Indien hij niet losgaat en ik gelijk ga rijden dan krijg je ongecontroleerde beweging in het bos Haha!
Op dit moment is hij erg fris namelijk. Tong uitsteken

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 08:37

Mijn pony vroeger. Omdat hij een steeds terugkomende peesschedeontsteking had. Bij ongecontroleerd bewegen was de kans op het terugkomen veel groter.

Chantal1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 22:32

Zoveel mogelijk ongecontroleerd.
Ze zien er top uit.
En zijn gelukkig.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 23:00

In mijn YR tijd wilden we Tol "sparen". Het was immers een veel te groot risico om hem in de wei of met losgooien een blessure op te laten lopen.

Daar werd hij dus zeker niet beter van.

Paarden hebben het gewoon nodig om even zichzelf te zijn, op hun eigen benen te lopen. Daar ben ik stellig van overtuigd.

En heb je een paard die gewoon echt te gek doet met losgooien, longeer hem dan bv van tevoren even, zodat hij goed warm is gelopen en uiteraard: pak hem goed in.

Zeker de eerste paar keren zijn ze gewoon knettergek, maar krijgen ze geregeld vrijheid, dan zie je dat het geen kwaad meer kan. Integendeel....

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 00:25

Ik vind dat een paard ook moet kunnen doen waar hih zelf zin in heeft. En of dat een uur naar een vogel staren is, of lekker sprintjes trekken en een paar flinke bokken geven... Het is een dier met een eigen wil en geen marionet. In de stal kan een paard dat niet, en je wilt toch als hij in handen of onder het zadel is, dat hij gehoorzaam is...
Wanneer kan hij dan eens lekker rollen, gek doen en echt helemaal zichzelf zijn?

Mijn ervaring is dat vrijwel elke pony zich aanpast aan de conditie van de wei en zich inhoud op erg hobbelig bevroren grond. Zodra de gelegenheid er is, dan maakt hij er wel weer gebruik van om zich af te reageren (in de binnenbak of als de bodem weer zacht genoeg is Knipoog

Ik probeer dus een stal te vinden waar mijn paard of pony dus minimaal een paar uur per dag los kan lopen in wei of ruime paddock.

@smousje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 00:44

Mijn paardjes komen iedere dag buiten en mogen zichzelf dan vermaken met wat ze willen doen.
Zomers op het land en in de winter in de bak,paddock of bij stevige,droge bodem alsnog een paar uur op het land.
Daarnaast wordt er afwisselend gereden,gewandeld,gegraast(als ze niet op het land kunnen)gespeeld en af en toe lange lijnenwerk.

Bij erg slecht weer zullen de tijden wat verkort worden omdat ik ze er niet echt een plezier mee doe maar ze zullen naar buiten gaan(dan wel onder een regendeken)
Beweging geven op een andere manier wil dan soms tussen de buien door nog gaan maar als het echt zeik blijft dan kan ik ivm reuma niet te lang in de nattigheid blijven.
Echter hebben ze toevallig de dag ervoor stevig gelopen(voor hun doen Haha! )dan zullen de spiertjes toch iets moeten doen om verzuring tegen te gaan en wandelen we meestal toch nog wel even een blokje om al is het stevig ingepakt(ik voornamelijk).
Met mij gaat het dan savonds wat minder maar mijn paardjes zijn in ieder geval ok Lovers .

Tigger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 00:49

Mijn paard komt elke ochtend buiten op het land. Dus ze heeft ook vrije beweging.

Daarnaast moet ze gewoon elke dag aan de bak, 4 á 5 keer rijden in de week, 1 keer bijgezet longeren en 1 keer los, even rennen in de bak.

Dit wordt soms afgewisseld met een buitenrit, of iets dergelijks. Héél soms staat ze een dag te niksen, maar dan heeft ze iig altijd 's ochtends buiten gestaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 10:46

Tyrza schreef:
In mijn YR tijd wilden we Tol "sparen". Het was immers een veel te groot risico om hem in de wei of met losgooien een blessure op te laten lopen.

Daar werd hij dus zeker niet beter van.

Paarden hebben het gewoon nodig om even zichzelf te zijn, op hun eigen benen te lopen. Daar ben ik stellig van overtuigd.

En heb je een paard die gewoon echt te gek doet met losgooien, longeer hem dan bv van tevoren even, zodat hij goed warm is gelopen en uiteraard: pak hem goed in.

Zeker de eerste paar keren zijn ze gewoon knettergek, maar krijgen ze geregeld vrijheid, dan zie je dat het geen kwaad meer kan. Integendeel....

Die ervaring heb ik ook.

En wat ik vaak ook merk is dat ze op dressuur stallen voorzichtiger (in mijn woorden mutseriger Lachen ) omgaan met paarden dan op springstallen.
Want daar zie ik de dure paarden wel gewoon buiten staan.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-03 11:58

Sorry dames, maar aan de laatste reacties heb ik dus helemaal niets en ik heb expliciet gevraagd om dan niet te reageren.

Dus svp alleen reacties als er mensen zijn wiens paarden alleen gecontroleerde beweging hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 14:22

Oei dan mocht er niemand in dit topic Bloos!
Wat nu Tong uitsteken

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 15:26

Zelf geef ik mijn paard niet alleen gecontroleerde beweging. Maar een ander paard op stal heeft een tijd gecontroleerde beweging gehad na een misstap op het land. De eigenaresse was er zo van geschrokken dat ze zelfs longeren niet meer durfde en alleen aan de hand stapte, molen of reed. Resultaat, paard werd er alleen maar vervelender van, schrok sneller en werd echt lastig. Ze probeerd nu weer de paddock en longeren in het programma te gooien, maar doet dat eigenlijk te weinig waardoor er geen 'gewoonte' kan ontstaan en dus heftig blijft. Vorig winter stond dit paard elke dag in de paddock, deed ook wel eens gek, maar niet debiel. Voor hem was het zeker prettig voor tussen zijn oren als die ongecontroleerde vrijheid krijgt. Nu moet de eigenaresse daar nog aan wennen. Het is een risico, zeker voor dat paard. Maar het risico dat het gevaarlijker wordt met rijden zonder ongecontroleerde beweging wordt nu ook steeds groter. Wel of geen gecontroleerde beweging moet je, denk ik, per paard afwegen. Bij de ene gaat het goed, de andere niet. Ik ben gelukkig voorzien van een paard die in de paddock of op het land redelijk gedraagd en daardoor de kans op blessures gering zijn (al blijven die altijd bestaan, maar op stal, poetsplaats of spuitplaats kunnen ook ongelukken gebeuren).

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 15:48

Fitzroy"]
[quote="Zwelgje"][quote="Fitzroy schreef:

[/quote]

Die paarden komen dus niet los buiten, hoe kan dan de kans op blessures groter zijn Verward
Aan de lijn en onder het zadel is het allemaal prima te doen.
[/quote]

Ik bedoel dus dat paarden die enkel aan de hand en onder de man gewerkt worden en nooit eens vrij kunnen huppelen, ongetwijfeld op een of andere manier hun energie kwijt moeten. En ik geloof heus dat je dat met een goede training kunt opvangen, maar het zich in vrijheid bewegen voorkomt zoveel ellende. Zo gebruiken ze ook spieren die ze anders veel minder zouden gebruiken. Aan de hand en onder het zadel tolereren we niet dat de paarden in rengalop door de baan gaan en al bokkend en sliding stoppend even de remmen los gooien. Als ze even vrij kunnen gaan dan kunnen ze dat wel.
Let wel; ik gooi mijn paarden wel los maar ze staan wel ingepakt in de wei om de voor de hand liggende blessures zo veel mogelijk te beperken Knipoog
Een beetje sportpaard met een goede conditie kan zijn energie niet alleen kwijt aan de hand en onder de man. Ik neem aan dat je per dag geen 5-6 uur met je paard aan de wandel gaat.
Ik moet er ook niet aan denken om mijn paarden nooit los te kunnen gooien want dan zou ik veel meer conflicten hebben tijdens het rijden. Bij mijn hengstje merk ik dat heel goed. Als die door slecht weer een dagje niet los is geweest dan berg je maar. Dan is ie dwars en gaat hij zijn energie op mij uitproberen.
Ik vind het ook wel een onmisbaar onderdeel om een paard gezond te houden in lijf en leden. Laat ze maar eens een keer als een idioot door de bak rennen. Goed inpakken, zorgen dat je wei geen gaten bevat en de omheining in orde is. Loslaten, omdraaien en weglopen en binnen een aantal uurtjes terugkomen Haha! Schijnheilig