Paarden bij elkaar in box

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

melvinrandy

Re: Paarden bij elkaar in box

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 16:47

Wij hebben hier een shetlander en een 3 jarige (destijds ook veulen) in ruime stal + paddock. Gaat prima, maar om nou een tinker bij een shetlander veulentje te doen, niet verstandig.

Wanneer de shetlander groter is (2 jaar) zou ik het proberen, eerder sowieso niet. En zoals hierboven wordt gezegd, kunnen ze beter eerst in de wei rangorde bepalen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 22:50

Mijn paard heeft in een duobox gestaan. Afmeting van de box was 4,5 bij 7 m + een uitloop van 4,5 bij ongeveer 5,5.
Mijn paard paard voelt zich snel bedreigd en wil altijd vluchten, maar met deze stoicijnse ruin ging het prima.
Toen het ging vriezen ging 'snachts de uitloop dicht, dus dan was de ruimte nog kleiner.
Mijn paard had nog nooit met dit paard buiten gestaan. Ze kende hem alleen van afstand.
Je ziet snel of het goed gaat. Ik weet alleen niet hoe beschermend jouw merrie is in verband met het veulen, dat kan ik minder goed inschatten.
Het zou idealer zijn om ze eerst een keer in een paddock ofzo los te zetten, maar ik heb dat dus niet gedaan. Wel een middagje voor uitgetrokken om steeds even te kunnen kijken.
Als ik krachtvoer wilde geven op stal moest ik er wel bij blijven anders joeg de ruin mijn merrie weg om haar voer lekker op te eten :D
Op zich vond ik het een erg mooi concept. De stallen aangrenzend waren ook duo stallen. Mijn paard kon dus vanaf stal/uitloop contact maken met vijf andere paarden. Ze stond echt in een kudde.

Darkless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 23:26

Moeder gaat weg binnenkort en veulen vind mijn tinker haar moeder. Ook gromt Lizzie het veulentje en laat haar drinken bij der ondanks dat ze geen melk produceert. Ze hebben in paddock samen gestaan wel aan halster.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 12:31

klinkt niet alsof je dan veel problemen moet verwachten?
Waarom gaat de moeder weg?

Darkless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 13:00

Omdat ik het veulen gekocht had en de moeder alweer drachtig is en niet in goede conditie is dus niet ook het veulen nog kan laten zogen

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 15:13

Zelfs al kunnen ze buiten op de weide bij elkaar is het niet gezegd dat het in een stal ook wil.
Mijn merrie en ruin kunnen buiten prima samen maar wordt het de paddock oid dan trapt mijn merrie mijn ruin alle kanten uit.