welke bodembedekking in stal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 13:25

bij een paard wat alles omloopt, waardoor het natte bove wordt gehaald en het droge schone steeds vermengd met het vieze doe ik het juist anders. Dan begin ik met 2 pakken, haal zo lang mogelijk alleen de drollen er uit en dan wanneer de natte plek boven komt de natte plek. en dan haal ik de randen steeds meer naar binnen en schep hem dan helemaal leeg (behalve evt echt schoon, dat laat ik wel liggen) en begin dan weer met een schone stal. Op die manier heb je de eerste dagen ook weer echt een schone stal, terwijl je met een deel laten liggen wel hebt dat ze gelijk weer het vieze door het schone lopen en dan gaat het eerder weer stinken.

Wat ik ook wel heb is een baal gemalen koolzaadstro onder het gehakselde. Omdat het zo stoffig kan zijn i het begin gebruik ik het niet puur, maar onderop vangt het goed de urine op waardoor de bovenlaag langer mooi schoon en droog blijft.

Kwaliteitsverschil heb je wel trouwens. Bij de ene leverancier krijg ik regelmatig balen die aangetast zijn door vocht en soms schimmelig aan de buitenkant tegen het plastic aan terwijl ik van een andere leverancier heel mooi los en schoon en stofvrij koolzaadstro had.

Capri5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 13:28

Die van mij staat op stro, dan heeft hij nachts altijd wat te knabbelen. Een paard mag niet langer dan 4 uur niks eten.

joyce B

Re: welke bodembedekking in stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 13:32

stro kun je er ook los bij geven. Ik heb stro in netten samen met het hooi. Als het hooi op is kunnen ze verder eten van het schone stro.

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 13:39

Die van mij stond ook op vlas, maar dat werd vrij prijzig,, nu kan je van die houtkorrels kopen voor paarden, maar wij gaan nu bij brico (of een andere doe het zelf zaak) pellets halen ( hetzelfde als houtkorrels) maar dan voor in de kachel te steken en kost hier maar 3,50 voor een zak :D

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-13 13:48

paard heeft een slowfeeder hooinet en sochtends altijd nog wat hooi in zn stal liggen. daar heeft hij dus geen gebrek aan. paarden krijgen bij mij onbeperkt hooi zowel buiten als binnen.

houtkorrels enz wil ik niet. voorkeur gaat toch uit naar iets van stro/soort vlas ofzo

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 14:49

ik heb voor het eerst de flevovezel en ziet er goed uit!! scheelde me 0.80 cent per pakje dus de moeite waard en ook nog een 3 kilo meer.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 15:28

Samy24 schreef:
Die van mij stond ook op vlas, maar dat werd vrij prijzig,, nu kan je van die houtkorrels kopen voor paarden, maar wij gaan nu bij brico (of een andere doe het zelf zaak) pellets halen ( hetzelfde als houtkorrels) maar dan voor in de kachel te steken en kost hier maar 3,50 voor een zak :D

Deze houtpellets bevatten ook hout van naaldbomen.

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 15:39

zou kunnen :p

Sparks_Fly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 16:11

Dribbelkont schreef:
ja ik ook gehakseld koolzaadstro en wil noot weer anders!! lekker droog, vaste bodem snel en lekker volume en warm voor de winter.
makkelijk te onderhouden.

Ik ben ook een grote fan van koolzaadstro. Ik vind het zeker een aanrader :j
Laatst bijgewerkt door Martine op 07-08-13 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Typefout aangepast

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 14:32

ik heb inmiddels gehakselt koolzaadstro binnen. vant weekeind stal leegmaken en gan we het proberen. heb ook strokorrel mee laten komen voor de andere die heeft elke x weer een natte stal wil op de natte plekken strokorrel gooie en dan de rest vlas

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 20:49

ben erg benieuwd wat je er van vindt

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 08:48

Het zal toch uitproberen zijn wat het fijnste werkt. Zoals ik eerder al postte gebruik ik hennepstrooisel, maar heb door schaarste een tijdje koolzaadstro gebruikt en merkte dat het minder vocht op neemt. Dus voor mij gaat de voorkeur naar hennepstrooisel. Maar lees hierboven ook veel goede berichten over koolzaadstro. Dus gewoon uitproberen en je kan altijd weer overstappen naar iets anders.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-13 20:12

heb gister stallen schoongemaakt en koolzaadstro derin gedaan. met 3 pakken lag mn stal echt goed vol. paard heeft vannacht heeerlijk languit geslapen. maar is vanochtend om 7uur naar buiten gegaan en mest vanavond om 8uur mn stal uit.en de plasplek is nog nat. terwijl met vlas is het droog.
verder is het wat lastiger drollen vissen met vlasvork.

andere stal heb ik op de plasplek strokorrel gedaan rest vd stal vlas dat gaat denk ik wel goed als madam der vlas op zn plek laat ligge.

Welfare

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 14:21

Sinds een aantal jaren gebruik ik nu hennepstrooisel, eerst Hemperade en later Hempbed met Eucalyptus en ik zou niet anders meer willen. Dagelijks haal ik de drollen eruit en wekelijks de natte plek... moet wel zeggen, mijn paarden liggen in een dikke laag strooisel. In een nieuwe stal begin ik met 4 nieuwe balen en daarna vul ik bij (afhankelijk van de hoeveelheid die ik eruit heb gehaald) met 1 of 2 balen... ik heb wel gemerkt hoe dikker de laag, hoe schoner en droger het blijft.
In het verleden heb ik ook wel vlas gebruikt, maar dat vind ik in de box voor de veulens te glad en minder prettig (gaat naar mijn gevoel sneller vastkoeken) met het uitmesten. Wil je meer weten stuur anders even een PB of een Email naar info@stoeterijwelfare.com

kwikkie24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 17:48

Informeer eens naar strokorrels..
is goedkoop en lekker warm in de winter en neemt superveel vocht op.