Verschil in kosten 2 of 3 paarden aan huis

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Verschil in kosten 2 of 3 paarden aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 14:57

Als je er een derde bij hebt kan je op de kosten van het hooi juist ontzettend besparen. Grote ronde baal hooi kost ca. 40 euro en doe je zeker drie weken mee

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 16:59

Dan moet je denk ik gaan berekenen wat je extra aan voer moet kopen voor dat paard..
Je voert nu ook hooi bij? Dan kun je toch gewoon berekenen wat je nu voor 2 nodig hebt, dat delen en dat dan x 3..Of zie ik dat verkeerd?
Je doet nu hoelang met 1 pak hooi? En heb je voldoende gras voor die 3e of moet je dan meer hooi voeren per paard?
Stal is per paard verschillend. Kan schoon paard zijn of een smeerkees..

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 23:30

Anne_GTI schreef:
Als je er een derde bij hebt kan je op de kosten van het hooi juist ontzettend besparen. Grote ronde baal hooi kost ca. 40 euro en doe je zeker drie weken mee

mm dan voer ik veel geloof ik.
voer 2 balen per maand aan pony en paard. Nu de derde (jaarling0 erbij is ong. 2.2 balen.

Maar straks in de winter iets meer.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 23:33

missje schreef:
Is dit een serieuze vraag van een 33jarige? Gewoon de helft meer van wat je nu kwijtbent ,minstens. Vergeet ook niet de hoefsmid , wormenkuren en da mee te rekenen.

nou.. sommigen dingen kunnen verbazingwekkend anders zijn dan de regel. In mijn geval was dat toch wel het geval. Voorzover 5 maanden een goed beeld kan geven.

En ik ben toch ook al 30 hoor. Geloof dat het leeftijdgerelateerd was? :')

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 23:48

Leorah schreef:
Ik vroeg me af hoeveel de kosten verschillen tussen het houden van 2 of 3 paarden aan huis. Ik heb op dit moment een paard en een d-pony thuis staan (sinds januari) en heb nu aardig in de peiling wat ze me per maand kosten.

Ik heb nu per maand 20 kleine baaltjes voordroog (a 6,50 = 130 EURO) nodig, daarnaast 2 zakken brok en 1 zak muesli (samen zo'n 30 euro). Water reken ik niet apart en strooisel gebruik ik nu niet omdat ze 24/7 buiten staan).

Totale kosten nu per maand dus 160 euro.

Hoeveel zou het meer worden wanneer ik er een paard bij zou hebben hier? Even los van hoefsmid enz. dus puur onderhoud en voer. Gaat dat erg veel uitmaken, of zou het meevallen (waar 2 monden eten, kan een derde er ook wel bij)?

Dat kan nog wel eens heel anders uitpakken. Elk paard heeft zijn eigen behoeften en dat brengt weer verschillende kosten met zich mee.

Misschien is je derde paard wel een viespeuk op stal, heeft hij behoefte aan speciaal voer of hele andere hoeveelheden. Dus ja, reken er zeker €80,- bij, misschien valt het mee, maar misschien kom je er ook niet mee uit.

Houdt ook rekening met groot onderhoud. Drie paarden vergen toch mee van je land, bodem, stallen, etc. En natuurlijk hoe meer paarden je hebt, hoe meer kans dat één van die paarden de dierenarts een keer nodig heeft.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 01:07

Op dit moment hooiverbruik: 20 x 18 kg. = 360 kg. Met een paard erbij ca. 540 kg hooi nodig. Binnen drie weken moet je zo`n grote baal opvoeren. Dat kan makkelijk. Dan gaan de kosten van het hooi dus naar beneden.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 10:07

De reden waarom veel mensen zeggen dat thuis een paard erbij niet zoveel extra is, is omdat je het vergelijkt met een paard extra in pension.

Als je in pension zo'n 175 euro of meer per paard moet betalen per maand, en thuis vergeet je even je hoge vaste lasten en kijkt alleen naar voer en strooisel, dan kost een paard aan huis extra je alleen het verbruik van voer, strooisel en andere bijkomende (dierenarts/hoefsmid) kosten extra. En die liggen over hte algemeen lager dan de pensionprijzen in diezelfde omgeving. (niet overal!)

In mijn geval, ik heb genoeg grasland voor 6 paarden en kan dan met een keertje (gratis drijfmest via boer) laten bemesten onszelf voorzien van eigen ruwvoer, dus kost een paard dat 's zomers 24/7 op het gras kan me in de zomer een paar euro aan hooi en stro per maand (bijvoeren voor structuur, gras is er genoeg) en in de winter tot ongeveer 60 euro per maand aan ruwvoer, strooisel en vitaminekorrel/krachtvoer/lucerne. Met een paard dat veel minder op het gras kan/mag, en bijvoorbeeld het hele jaar 's nachts op stal zou staan en dan opgestrooid moet worden, liggen de gemiddelde kosten natuurlijk hoger omdat je dan jaar rond ongeveer dezelfde kosten hebt.

Met 2 eigen paarden krijg ik het gras nooit op en heb ik al dat ruwvoer niet nodig. Ik heb dus nu pension er bij en die betalen een nette marktprijs voor hun verbruik van ruwvoer en de kostprijs (kostprijs en transport) voor stro en strooisel. Als ik niet meer toe zou kunnen met eigen ruwvoer, dan zouden voor mij de kosten per paard extra weer oplopen. Er is dus een omslagpunt.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 19:22

Wij betalen 30-35 euro voor een grote ronde baal hooi en gebruiken 1 baal per paard per maand. Ik heb er 2 staan. Daarnaast gebruik ik 1 kleine baal stro per dag voor 2 stallen ( iedere dag de mest en vieze plekken uit de stal) en 5 zakken subliem brok, 1 zak luzerne en 1 zak muesli. Mijn paarden krijgen niet onbeperkt hooi op een dag want zij staan samen in de wei en er staat 1 veelvraat bij die al veels te dik is.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 19:32

Ik heb grote vierkante pakken verpakt hooi. Ik voer mijn 3 best wel grote rijpaarden daar 10-12 dagen mee. Ik ben 3 van die pakken nodig per maand.

Voorheen had ik 2 paarden aan huis en dat was inderdaad duurder per paard. Het verschil is bij ons echt het inkopen van het ruwvoer. Ik kan nu grotere pakken bestellen en dat is echt veel goedkoper dan de losse baaltjes hooi die ik voorheen voerde. Verder zijn kosten die je hebt aan onderhoud bak, weide en paddock gelijk bij 2 of bij 3 paarden, dat maakt niets uit. Het eerste paard aan huis is om die reden altijd het allerduurste.

Krachtvoer, strooisel, water en verdere potjes verzorgingsmiddelen zijn per paard nodig. Daarvoor maakt het niet uit of je er nu 2 of 3 hebt.