Hoeveel kost het ongeveer? (shire)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 11:24

Een Shire van 2 meter gaat niet in een gewone 2paards trailer passen. Tenzij je natuurlijk het dak van de trailer haalt :+

Overigens zijn die maat Shires niet vaak/veel te koop in Nederland. Althans, ik zie ze weinig voorbij komen. In Engeland zijn er meer, dus daar zullen ongetwijfeld meer grote maat Shires zijn. Als beginnend paardeneigenaar zou ik dan Robin Hood of een andere kenner inschakelen en niet zelf op zoek gaan.

Kosten, tja ze zijn niet goedkoop. Soms heb je een gelukje en vind je een beleerde bij een particulier voor weinig, maar over het algemeen zou ik zo'n €6000,00 reserveren voor een beleerde Shire.

Stalling, als jij weinig eisen hebt kun je ook met een Shire voor € 300 per maand maximaal staan :) De echte sportstallen willen jou niet op stal hebben, maar het is maar de vraag of jij daar met je Shire wil staan ;)

Slopers? Nee hoor, de mijne blijft nog achter 1 draadje op 30 cm. hoogte staan en heeft tot nu toe niks gesloopt! De Shetlander van mijn moeder echter... Ik ben bang dat dit een vooroordeel is en dat dit vooral toe te schrijven is aan het paard zelf en niet zo zeer aan het ras.

Communiceren lastig? Nee hoor, alles staat met de opvoeding die het paard al gehad heeft en die jij hem zult geven. Het enige lastige aan een Shire is zijn koelbloedigheid. Als ze echt geen stap willen zetten dan schakelen ze de oren uit en staan ze stil. Knappe kerel die zo'n dier dan van zijn plek krijgt. Echter, met een goede opvoeding ben je dit punt altijd ver voor en kom je niet voor zulke situaties te staan.

Eten veel? Ja ze eten veel hooi, maar mogen maar weinig brok! Laat hooi nu goedkoper zijn dan brok :D Tot nu toe pas 1 stal gehad die mij meer wilde laten betalen voor het hooi, terwijl andere wel meerdere kilo's brok bij de stallingprijs inbegrepen kregen.

Hoefsmid is wel een probleempje. Shires worden vaak onder de categorie Belgen gegooid en Belgen hebben geen goede naam. Helaas voor de Shire, want de meeste Shires worden netjes vanaf veulen uit de hand bekapt en zorgen helemaal niet voor problemen. Mijn Shire is een stuk makkelijker dan mijn KWPNer en toch is voor de KWPNer zo een smid gevonden die het nog goedkoper doet ook..

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 11:32

Mellow_love schreef:
Mijn tante heeft een Nederlands trekpaard gehad, en voor haar was het best moeilijk om stalling te vinden. Bij mij op stal vonden ze het geen probleem, maar andere stallen wilden haar niet omdat ze het paard te groot vonden en waren bang dat de weien vertrapt zouden worden en te snel kaal zouden worden. wel moest ze bij mij op stal meer betalen dan mij... omdat een nederlands trekpaard gewoon meer nodig heeft van alles in vergelijking tot bv een kwpn'r. nou is een shire nog een stukje groter dan een nederlands trekpaard...

Ja en ik ken ook een shire, ze vertrappen de weilanden snel en heeft slechte hoeven en de ijzers kosten ook wat geld ivm grote maat.

En het kost meer aan stallingskosten en dat is ook heel logisch, want ze eten meer en er staat meer stro in etc................ dat hoeft een stalhouder niet voor jou te gaan bekostigen.

En ik vind het in het algemeen niet al te sterke dieren qua gezondheid..........en benenwerk...

Het is mogelijk dat je wat lastiger een plekkie kan vinden voor jouw Shire.

Hoeft niet zo te gaan hoor, maar het kan.......

Nala

Re: Hoeveel kost het ongeveer? (shire)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-14 11:41

Dankjewel voor de tips, het zal zeker nog wel 4 jaar duren.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 11:49

Ragdollcat schreef:
Mellow_love schreef:
Mijn tante heeft een Nederlands trekpaard gehad, en voor haar was het best moeilijk om stalling te vinden. Bij mij op stal vonden ze het geen probleem, maar andere stallen wilden haar niet omdat ze het paard te groot vonden en waren bang dat de weien vertrapt zouden worden en te snel kaal zouden worden. wel moest ze bij mij op stal meer betalen dan mij... omdat een nederlands trekpaard gewoon meer nodig heeft van alles in vergelijking tot bv een kwpn'r. nou is een shire nog een stukje groter dan een nederlands trekpaard...

Ja en ik ken ook een shire, ze vertrappen de weilanden snel en heeft slechte hoeven en de ijzers kosten ook wat geld ivm grote maat.

En het kost meer aan stallingskosten en dat is ook heel logisch, want ze eten meer en er staat meer stro in etc................ dat hoeft een stalhouder niet voor jou te gaan bekostigen.

En ik vind het in het algemeen niet al te sterke dieren qua gezondheid..........en benenwerk...

Het is mogelijk dat je wat lastiger een plekkie kan vinden voor jouw Shire.

Hoeft niet zo te gaan hoor, maar het kan.......

Totaal niet met je eens! Mijn Shire heeft keurige hoeven en ik ken ook niemand uit het Shire topic die klaagt over slechte hoeven. Ijzers hebben ze niet altijd nodig en een wei vertrappen ze juist niet! De hoef is groter dus het gewicht is over een grote oppervlak verdeelt. Je kan beter 5 Shires in de wei hebben dan 10 pony’s!

Stallingskosten, je betaalt per grootte van de stal. Heb je een grotere stal, dan betaal je meer? Lijkt mij heel logisch. Echter voor voer dan nog extra betalen is niet normaal. Een Shire kost namelijk niet meer dan een grote KWPNer van 1.80 en daar betalen we ook niet extra voor.

cherell0

Re: Hoeveel kost het ongeveer? (shire)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 12:50

Mijn Shore geeft geen voetjes dus kan er weinig mee , maar toch heeft ze keurige voetjes , nooit geen problemen mee .
En sterke voeten , ze loopt zonder ijzers en dat gaat hartstikke goed .

Op het weiland staan meer sporen van de andere paarden dan van mijn shire .

Ik zou zeggen ga eens lekker bij een fokker op stal kijken ;)
O en mijn shire eet hier het zelfde als de rest ( ong.) dus ook daar valt over te denken .
Ik betaal ook niet meer als de andere :o voor de smid een klein beetje meer maar dat is omdat ze moeilijk voeten geeft ( zit ook in haar artrose , op goede dagen geeft ze ze wel)

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 13:10

Heb zelf een kwart shire 3/4 tinker staan van 1.66M. bij ons op stal hebben wij 2 belgen van 1.80m +/-.

Zelf betaal ik 170 in de maand aan stalling dit is inclusief stro en hooi. zomers staan ze 24/7 buiten 's winters probeer ik altijd te regelen dat hij in ieder geval overdag een paar uurtjes buitenkomt.

Hij is nu 7 en heeft nog nooit op ijzers gestaan evenals de belgen, die van mij wordt om de 8 week bekapt en dat kost mij 25 euro, dit wordt uit de hand gedaan. Voor de belgen is er een hoefsmid die een kar heeft waar een of andere constructie opstaat voor de belgen. ik weet niet precies wat daar de kosten van zijn.

daarnaast 1 klein schepje (denk ongeveer 100 gram) basis muesli zonder suiker en weinig eiwitten kost mij per 2 maand 12 euro.

Dierenarts ongeveer 125 per jaar aan inentingen en tandcontrole. En daarnaast de wormenspuit 2x per jaar wat voor mij € 20 is, maar voor een grote shire zal dit ongeveer het dubbele zijn.

Voor mijn complete tuig ex. bit was ik € 450 kwijt nieuw. dit is natuurlijk samen met het aanschaffen van je paard een eenmalige uitgave (tuig komt in ieder geval niet jaarlijks terug, hoogstens naar 5 jaar ofzo).

Bij elkaar opgeteld ben ik per jaar ongeveer: € 2750 per jaar kwijt. dit is natuurlijk ex. aanschaffen tuig en aanschaffen paard.

Qua dekens, in principe kan een shire best zonder deken ook in de winter.