Overigens zijn die maat Shires niet vaak/veel te koop in Nederland. Althans, ik zie ze weinig voorbij komen. In Engeland zijn er meer, dus daar zullen ongetwijfeld meer grote maat Shires zijn. Als beginnend paardeneigenaar zou ik dan Robin Hood of een andere kenner inschakelen en niet zelf op zoek gaan.
Kosten, tja ze zijn niet goedkoop. Soms heb je een gelukje en vind je een beleerde bij een particulier voor weinig, maar over het algemeen zou ik zo'n €6000,00 reserveren voor een beleerde Shire.
Stalling, als jij weinig eisen hebt kun je ook met een Shire voor € 300 per maand maximaal staan
De echte sportstallen willen jou niet op stal hebben, maar het is maar de vraag of jij daar met je Shire wil staan
Slopers? Nee hoor, de mijne blijft nog achter 1 draadje op 30 cm. hoogte staan en heeft tot nu toe niks gesloopt! De Shetlander van mijn moeder echter... Ik ben bang dat dit een vooroordeel is en dat dit vooral toe te schrijven is aan het paard zelf en niet zo zeer aan het ras.
Communiceren lastig? Nee hoor, alles staat met de opvoeding die het paard al gehad heeft en die jij hem zult geven. Het enige lastige aan een Shire is zijn koelbloedigheid. Als ze echt geen stap willen zetten dan schakelen ze de oren uit en staan ze stil. Knappe kerel die zo'n dier dan van zijn plek krijgt. Echter, met een goede opvoeding ben je dit punt altijd ver voor en kom je niet voor zulke situaties te staan.
Eten veel? Ja ze eten veel hooi, maar mogen maar weinig brok! Laat hooi nu goedkoper zijn dan brok
Tot nu toe pas 1 stal gehad die mij meer wilde laten betalen voor het hooi, terwijl andere wel meerdere kilo's brok bij de stallingprijs inbegrepen kregen. Hoefsmid is wel een probleempje. Shires worden vaak onder de categorie Belgen gegooid en Belgen hebben geen goede naam. Helaas voor de Shire, want de meeste Shires worden netjes vanaf veulen uit de hand bekapt en zorgen helemaal niet voor problemen. Mijn Shire is een stuk makkelijker dan mijn KWPNer en toch is voor de KWPNer zo een smid gevonden die het nog goedkoper doet ook..
voor de smid een klein beetje meer maar dat is omdat ze moeilijk voeten geeft ( zit ook in haar artrose , op goede dagen geeft ze ze wel)