Hoe lange manen mooi houden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jane2

Re: Hoe lange manen mooi houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 20:24

Ik nu 2 weken een tinker en ik doe ongeveer 10 druppels theatree olie ( kruitvat ) in een emmer water en dat spons ik over de manen. De staart hang ik in de emmer. Daarna spons ik er het hele lichaam mee af. Dan is het goed doorkambaar, zelfs die dikke staart en mijn vorige tuigpaard schuurde dan ook bijna niet. Bij dat tuigpaard deed ik 1 x in de week met de olie en 1 x in de week wassen met theatree kruiden shampoo. Werkt echt super, ook bij de tinker met lange, dikke manen en staart.

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 21:00

Morganlefay schreef:
Afblijven. Een keer in de week voorzichtig met je vingers kammen en ontklitten. Niet vlechten maar van de manen 'paardestaarten' maken en ronde elastiekjes gebruiken. Als je gaat wassen doe het dan met vloeibare groene zeep van driehoek. Worden de manen toch erg droog dan babyolie er doorheen.

Mijn paard staat er dan idd ook op en eet ze met grazen op. Geen optie dus...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 20:30

Caira schreef:
Morganlefay schreef:
Afblijven. Een keer in de week voorzichtig met je vingers kammen en ontklitten. Niet vlechten maar van de manen 'paardestaarten' maken en ronde elastiekjes gebruiken. Als je gaat wassen doe het dan met vloeibare groene zeep van driehoek. Worden de manen toch erg droog dan babyolie er doorheen.

Uh niet vlechten? En dan je paard gewoon op de manen laten staan, of hoe zie je dat voor je?

Er is een verschil tussen lange manen en lange manen. Manen hebben een functie, als ze te lang zijn bezorg je je paard toch enig overlast( :o )

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 20:50

Maar ik neem aan, dat als je de manen wil laten groeien, dat je er dan niet aan gaat lopen knippen, als de manen in vlecht zitten hebben ze er dus geen last van ;)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 20:57

Ik heb er altijd vlechten in zitten, maar da's meer voor de warmte. Of 's winters ivm halsdekens, worden de manen niet zo zwart. 's winters laat ik die vlechten wel eens 2 maanden zitten, deze week heb ik het al 4x uitgekamd, 2x uitgedund en 1x geknipt, nou is dat wel uitzonderlijk hoor. Normaal kam ik het 1-2 keer per week uit (met anti-klit en absoluut geen CM of equishine := ), uitdunnen en knippen 1-2 keer per maand. Wassen ligt er maar net aan wat het weer doet, manen met groene zweep, voorpluk met zwitsal.

Afblijven zeker niet doen, als je er geen werk aan wil hebben zou ik ze kortwieken, die dooie klit pieken zit je toch niet op te wachten lijkt mij.

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 10:21

De dag dat ik bij mijn haffie met een schaar ga beginnen, is de dag dat ze dood gaat en ik nog een aandenken heb... Eerder echt niet, dan zou ik het nog eerder bijsnijden, knippen vind ik echt heel lelijk...

Jolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 10:27

Mijn paard staat altijd in de vlechten... 1x in de (?3weken) ongeveer haal ik ze eruit, beetje cowboy magic erin, beetje uitpluizen en weer opnieuw in de vlechten. Af en toe werk ik de punten een beetje bij...

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 10:37

Als het met knippen lelijk wordt doe je het niet goed. Je gaat zelf toch ook naar de kapper en dat ziet er ook niet lelijk uit (meestal).