bandages?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

badages? gebruik je ze?

ja altijd
22 (23%)
soms.. alleen als ik tijd heb om ze aan te doen
31 (33%)
nee.. veel te lastig!
29 (31%)
ja maar alleen omdat ik het mooi vind staan
11 (11%)

Totaal aantal stemmen: 93

machogirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-03 21:46

Jippie schreef:
Ik gebruik ze niet atijd maar wel als we echt aan het werk gaan. De benen blijven zo mooit droog. Als ik beenbeschermers gebruik krijgt mijn paard lang niet zulke mooie droge benen.

je bedoelt dus dat je als je bandages gebruikt de benen van je paard droog zijn en niet heet?

als ik macho bandageer en ik rijd een uur.. dan zijn zijn pezen wel warm.. is dat nou een goed of een slecht teken?
ik gebruik geen onderlappen want volgens een aantal mensen (ook op bokt) hoef je bij fleecebandages geen onderlappen te gebruiken. Tong uitsteken

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 07:59

Onderlappen gebruiken is wel verstandig. Bv die van eskadron, dan kan je geen drukplekken krijgen en er zitten ventilatiekanalen in. Ik bandageer nooit zonder onderlappen.

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 09:22

Er zijn zoveel misverstanden over bandages!!

Het is onzin dat een bandage meer kwaad dan goed doet. Dat geldt natuurlijk alleen als je ze fout gebruikt, maar dat geldt voor zoveel dingen.

Het is ook onzin dat ze de pezen ondersteunen. Maar ze kunnen natuurlijk wel goed beschermen tegen wondjes of aantikken bijvoorbeeld.

Een onderlap is prima, het verdeelt de druk.

Het grootste gevaar is te strak inbandageren! Maar als je dat niet doet is er niks aan de hand. Je moet ze inderdaad geen hele dag in de bandages laten staan want dan wordt de circulatie lui, zoals Roxxie al zei. Maar voor een uurtje tijdens het werk is daar geen sprake van.

Dat argument over Anky's paarden die het goed doen: ik denk niet dat Anky als er geen camera's bij zijn altijd met bandages rijdt. Bandages zijn nogal omslachtig en tijdsintensief dus velen gebruiken ze voornamelijk voor de show en thuis gewoon peeskappen of pijpkousen.

Maar dat van die 'het doet meer kwaad dan goed' vind ik zo'n onzin!!

Liekje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 10:07

Ik gebruik ze heel af en toe.

Maar dan alleen omdat ik ze mooi vind staan.

Ik heb daarom ook gekozen voor Soms.

Aangezien Soms, omdat ik ze mooi vind staan niet tussen stond Haha!

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 10:10

Ik heb soms gezegd, maar dan niet omdat ik het te lastig vind hoor!

Ik gebruik ze alleen als ik ga springen of naar het bos ga en dan nog doe ik ze alleen om de achterbenen, voor krijgt hij peesbeschermers om.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 10:16

Naar het bos met bandages om?

Dat vind ik echt gevaarlijk net als peesbeschermers o.i.d.
Ze hoeven maar ff achter een tak te blijven hangen en het leed is niet te overzien.

Op p&k verloor er ook een een bandage tijdens een 4 span demo, de hele tribune hoorde je schrikken. De bandage brak gelukkig af.

Ik gebruik ze nooit, ik gebruik ook nooit beenbescherming tenzij het echt strikt noodzakelijk is.
Mijn fjord strijkt als hij voor de wagen staat, dan heeft ie bescherming om, maar verder niks.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 10:18

Cowgirl schreef:
Naar het bos met bandages om?

Dat vind ik echt gevaarlijk net als peesbeschermers o.i.d.
Ze hoeven maar ff achter een tak te blijven hangen en het leed is niet te overzien.

Hoezo gevaarlijk??? Als jij de bandages goed om doet KAN je paard nieteens blijven hangen achter een tak.

Zelfde geld voor peesbeschermers.... beide dingen beschermen juist je paard zijn benen tegen uitstekende takken enzo!

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 10:36

Gail"]
Maar dat van die 'het doet meer kwaad dan goed' vind ik zo'n onzin!!
[/quote]

Dat je het onzin vind is 1 ding. Maar als je beweerd dat het een sprookje is hoor ik graag je onderbouwing.

Goed - waar is het ook weer goed voor? Even eerlijk nu. Bescherming tegen impact van buitenaf geeft het niet, dan heb je harde peeskappen nodig. Steun geeft het ook niet. Waar doe je het dan voor?

Kwaad - het word warm op een plaats die eigenlijk lekker koel moet blijven, en het is gevaarlijker als zonder bandages.

Ik herhaal me zelf nogal, dus even wat quotes:

[quote="ArwenLune, op 18-09-03 15:34 schreef:
Hoop mensen zeggen wel "bewijs maar dat ze slecht zijn" maar ik ga meer uit van "Vertel me nou eerst maar eens waarom die dingen nou NODIG zijn."

Een paard dat gezond op de benen staat en gezond, geschikt werk verricht heeft niets om z'n benen nodig. Heeft hij dat wel, dan is er dus iets mis, of de belasting is verkeerd of te zwaar.

Dus ik vraag me opnieuw af, wat DOEN jullie toch met je paard dat het al die 'bescherming' nodig heeft? Of is het het dat iedereen ene Anky met die dingen ziet rijden en het ook gaat doen omdat het blijkbaar bij het dressuurrijden hoort?

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 10:59

Ik gebruik ze bijna altijd, behalve als ik geen tijd heb om ze om te doen en daarna weer op te rollen, dan gebruik ik peesbeschermers.
Ik vind bandages wel chiquer staan, maar ik gebruik bandages om dezelfde reden als peesbeschermers en strijklappen. Dus pure bescherming. In die ondersteuning geloof ik zelf ook niet zo. In zijn zijgangen durft Licor nog al eens onvoorzichtig te zijn, dus is bescherming wel handig!

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 11:10

Ik gebruik altijd peesbeschermers en strijklappen. Met springen gebruik ik bandages met onderlappen van Eskadron.

Niet omdat ik het zo mooi vindt staan maar omdat het zijn benen beschermt. Het is is weinig werk en kan een hoop ellende besparen.
Peesklap etc.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 11:11

ArwenLune schreef:
Dus ik vraag me opnieuw af, wat DOEN jullie toch met je paard dat het al die 'bescherming' nodig heeft? Of is het het dat iedereen ene Anky met die dingen ziet rijden en het ook gaat doen omdat het blijkbaar bij het dressuurrijden hoort?

Ik gebruik peesbeschermers, juist om zijn pezen te beschermen (het woord zegt het als Haha! )
Waarom?? Heel simpel, om een peesklap te voorkomen
Daarnaast wil mijn paard heel soms zichzelf van voren nogwel eens aantikken.

Celvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 11:40

ukkiepuk schreef:
Ik rijd Zorro altijd met bandages voor. Alleen als ik zijgangen ga rijden gebruik ik ze ook achter. (ik heb nog geen peesbeschermers in zijn maat....) Wel altijd dezelfde kleuren, anders lijkt ie zo'n pippi langkous Haha!

Celvin rijd ik voor met peeskappen en achter met bandages (+onderlappen) en soms met springschoenen (ligt eraan hoe springerig hij is Haha! )

Indd Celvin wordt gereden met voor peesbeschermers en achter bandages. We hebben ze in een paar verschillende kleuren met dan een bijpassend dekje. Hij heeft ook stalbandages, omdat hij last van schiefels heeft.
misschien is dit allemaal wel voor ons eigen idee hoor maar wij vinden het gewoon fijner om ze wel te gebruiken!

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 11:52

Ik gebruik ze op medisch advies en liever ook niet hoor, het is toch altijd weer een hoop gedoe met wassen/oprollen e.d Lachen

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 11:55

Als ik geen haast heb gebruik ik ze rondom. Ik vind die peesbeschermers niet prettig in gebruik.

Wanneer ik minder tijd heb bandageer ik alleen achter. Nic zijn beschermers draaien tijdens het rijden. Hoe strak we ze ook doen. Dan bandageer ik dus maar. De bescherming heeft hij dus zeker nodig.

Die Action dingen die Jippie bedoelt zijn ook erg prettig, maar ook errug duur. Spaar ik ook nog even rustig door Schijnheilig

Arsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 12:32

ArwenLune schreef:

We hebben voor Arsen peesbeschermers en bandages. De peesbeschermers kan hij alleen om als we heel rustig aan gaan doen. Doen we te veel (meer dan stap en een klein stukje draf) dan staat hij de volgende ochtend met een stel hele dikke benen. Met bandages krijgt hij geen dikke benen.
Als ik een keer wil galloperen moet hij dus bandages omhebben. Lijkt me nu niet dat ik heel veel van mijn paard vraag.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 12:46

Arsen"]
[quote="ArwenLune schreef:

We hebben voor Arsen peesbeschermers en bandages. De peesbeschermers kan hij alleen om als we heel rustig aan gaan doen. Doen we te veel (meer dan stap en een klein stukje draf) dan staat hij de volgende ochtend met een stel hele dikke benen. Met bandages krijgt hij geen dikke benen.
Als ik een keer wil galloperen moet hij dus bandages omhebben. Lijkt me nu niet dat ik heel veel van mijn paard vraag.
[/quote]

Ik zou je paard zijn benen na het rijden afspuiten met koud water. Dit werkt prima. Als Taco intensieve arbeid heeft gehad smeer ik zijn benen daarna in met groene leem.
Heb ooit is een stukje in het BIT gelezen over bandages. Ben hier best van geschrokken. Wist niet dat die dingen zo slecht waren. Gebruik ze een enkele keer voor de show b.v. met foto´s maken

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 12:55

heej ik gebruik altijd bandages
ik heb ook superveel bandages
ik heb laatst nog een hele doos met 15x4 verschillende bandages gekocht!!!
allemaal verschillende kleuren!
ik doe het omdat het mooi is
en het beschermt een klein beetje
!!!!

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 13:01

Ik gebruik ze soms... Net als bijvoorbeeld laatst voor de clinic. En dan vind ik het schitterend staan, wil ze thuis ook dagelijks gaan gebruiken, maar dan bedenk ik me weer hoeveel tijd het ook al weer kost om ze daarna op te rollen, hoeveel extra wasmachines ik zal moeten gaan draaien, en, grootste probleem, hoeveel ik weer extra moet investeren om mooie setjes te maken! Want er is natuurlijk geen spraken van dat we een ander kleur sjabrak als bandages gaan gebruiken he! Knipoog

Al met al gebruik ik ze dus weinig....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 13:02

Als ik iets gebruik zijn het peesberschermers.
Dit omdat ik dan graag een sprongetje maak of in het bos Kawa zelf graag wel eens een sprongetje maakt Tong uitsteken
Dit dus puur voor het aantikken van de achterbenen op voor.
En daar vind ik een bandage te zacht voor, heb dan dus liever een hardere bescherming.

Heel soms draai ik wel eens bandages om, maar dat doe ik dan echt voor de foto Lachen
Verder vind ik veel te veel werk.

sorayalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 13:15

ik gebruik ze alleen in de trialer met onderlappen en dan bandages en af en toe voor de lol maar meer niet

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 14:14

Ik gebruik ze altijd met rijden en longeren om de voorbenen. Maar alleen maar omdat ze geen peesbeschermers meer past door een ongeluk in de wei. Daarvoor gebruikte ik altijd peeskappen. Maar omdat het een jong paard is en ze nog weinig balans heeft wil ik wel wat bescherming. Dus voor mij bandages met onderlappen.

Flutterby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 14:36

Ik had altijd peeskappen ( witte ) Maar aangezien ik ze heel lastig daar kan schoonmaken heb ik nu 4 zwarte bandages gekocht zodat de peeskappen naar huis kunnen. Tis mijn verzorgpony namelijk. Weet iemand ook een manier waarop je ze het beste om kunt doen.

Ik heb dus 3 m elastisch met fleece zodat ik geen onderbandages nodig heb.. Dus, hoe het beste beginnen ?
Laatst bijgewerkt door Flutterby op 28-11-03 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 14:40

alleen bij een clinic of als ik chique voor de dag wil komen. Verder altijd peesbeschermers.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 14:41

PS ik heb thuis ene boek met erg duidelijke foto;s over bandageren, die scan ik nog wel.

anke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 14:44

Mijn paard heeft achter een peessnede gehad en dus gebruik ik ze bij hem alleen achter als een soort steunkousen zeg maar. Voor heb ik trouwens nix om en het andere paard dat ik rijd heeft ook bijna nooit wat om alleen als ik een rare bui heb zeg maar.