Bij onweer, stalling of weide?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gytrash24

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 10:28

Celiien schreef:
Blikseminslag is op t hoogste punt van de omgeving. Dus in een weide zonder bomen eigenlijk, vlakbij iets van een flatgebouw :+

Dat is niet altijd waar. Wij hebben in ons dorp een wei waar heel vaak de bliksem inslaat echt heel gek. Er staan zat bomen om heen ruim 700m verder op zelfs een zendmast. En toch wordt het weiland vaak getroffen.

Ook op de stal waar ik nu sta is een paard overleden na een onweersbui ze zijn er vrijwel zeker van dat het door de bliksem is gekomen. En deze wei is ook omgeven door bomen grotendeels, er zijn huizen in de buurt die weer hoger zijn dan de meeste bomen. En nog is het dier geraakt.
Dus dat van het hoogte punt dat is lang niet altijd waar.

Verder laten wij de ze gewoon buiten tenzij het een zeer actieve bui is. Als een bij behoorlijk geladen is, is de kans op bliksem groter dan alleen weerlichting. Dus als het nieuws aangeeft dat er wat serieus aan kom willen wij ze wel op stal zetten of in de bak dicht bij het huis. Zodat ze niet op open land lopen.

Ninia

Re: Bij onweer, stalling of weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 10:31

Hier gaan ze naar binnen, we hebben een bliksemafleider op de stal. Zo voelt het toch het meest veilig!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 10:34

Als ik het aan zie komen heb ik ze het liefste binnen. Mijn stal is absoluut niet brandgevaarlijk want helemaal van steen. Bovendien tegen een veel groter en hoger gebouw aangebouwd.

Aan de andere kant zijn ze in de wei redelijk veilig, de bomen die er staan zijn kurkeiken, dat schroeit, en die zie ik ook niet makkelijk scheuren of omvallen. De meeste zijn bovendien nog erg klein. Het is ook niet echt een vreselijk open vlakte omdat het een boomgaard is en aan een bos grenst.
Ponies ze dragen geen ijzers. De bodem is zand, ik weet niet of dat ook nog wat uitmaakt voor de geleiding.

Daarbij, als er al onweer is, zie je mij niet de wei in gaan om ze te halen, omdat ik dan ijzer moet vastpakken om het hek te openen. Dan hoop ik maar gewoon op een goede afloop.

Maar ongelukken kun je niet voorkomen en je kunt je paarden niet overal voor behoeden.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 10:36

Ik zet ze altijd binnen als ik tenminste thuis ben om het te doen. Wij hebben hoogspanningsdraden boven de wei en daar wil ik ze niet hebben als het onweerd. Ze vinden het zelf ook niet prettig en staan al ruim voordat het losbarst voor de draad te wachten tot ze naar binnen mogen.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 11:55