Hoe kom je van je mesthoop af?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 16:58

Vroeger werd het bij ons door een sjampignonnenkwekerij opgehaald, geloof dat de mest bij het huidige adres waar ik sta ook uiteindelijk bij de sjampignonkwekerij belandt. Misschien idee om in de omgeving te informeren of er kwekerijen zitten en of zij het willen hebben?

meggiemeg

Re: Hoe kom je van je mesthoop af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 19:16

Die willen toch alleen mest hebben op basis van stro?

annemieke73

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 19:55

Champignonenkwekers willen alleen stromest,
Wij hebben maar twee shetjes lopen 24/7 buiten dus pure mest gemiddeld vuilniszak per dag.
Gemeente wil t niet in de kliko hebben.....
Fourage bedrijven vinden t te weinig om te komen halen....
Onze buren zijn melkveehouders die hebben t niet zo op paarden.

liempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 21:39

Volgens mij zitten hier wel Champignonkwekers in de buurt. Bij de vorige stal werd het daardoor ook altijd opgehaald. Wij zullen ook stromest hebben. Ik zat alleen naar een goedkopere oplossing te zoeken. :-)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 00:30

annemieke73 schreef:

Hier vergelijkbaar, alleen dan ongeveer een kruiwagen vol per dag.

We zijn gaan composteren, heel geitenwollensok :D De hoop die we nu aan het maken zijn blijft van de winter lekker liggen en die gaat in het voorjaar over de tracks en wat er over is gaat over de winterwei. Op de zomerwei gaat volgend jaar denk ik kunstmest, daar willen we eerst hooi trekken voordat de paarden erop gaan.

We hebben voor de zomer dus een composthoop, en voor de winter een aparte mesthoop. Die wordt gedurende de winter wel een paar keer leeggehaald, dat kost 100 euro per keer.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 09:16

Champignonkwekerijen willen inderdaad alleen stromest. Uiteindelijk gaat het ze ook niet om de mest maar om het stro. Het is voor hen een hele goedkope manier om aan stro te komen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 09:26

Toen ik de titel las, dacht ik echt duh je bent er toch ook opgekomen, maar dat was na lezen van topic toch een leesfout van mij :+
wij hebben inmiddels ook afspraak met,iemand dus redelijk goedkoop van de mest af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 09:33

lailapri schreef:
Toen ik de titel las, dacht ik echt duh je bent er toch ook opgekomen, maar dat was na lezen van topic toch een leesfout van mij :+
wij hebben inmiddels ook afspraak met,iemand dus redelijk goedkoop van de mest af.

Haha, dat was ook mijn eerste gedachte :))

Hier word het ook opgehaald door de champignonkwekers :j

fabiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 10:13

Ik breng het naar een boer in de buurt. Kost € 125 per jaar.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:27

Ik heb strokorrelmest. Wordt 1x per jaar opgehaald door boeren uit de buurt en uitgereden over hun bouwland. In ruil daarvoor wordt mijn landje 1x per jaar geïnjecteerd met drijfmest. Dit loopt via een mesthandelaar uit de buurt die betaald wordt voor het afnemen van de drijfmest die hij op mijn land uitrijdt.

Kost mij €0..

Mijn stalmesthoop wordt elk jaar door particulieren opgehaald die het in hun boomgaard gooien.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:32

annemieke73 schreef:
Champignonenkwekers willen alleen stromest,
Wij hebben maar twee shetjes lopen 24/7 buiten dus pure mest gemiddeld vuilniszak per dag.

Als het maar zo weinig is kun je het ook zelf composteren.
Maar een mooie composthoop in een hoek of langs de rand van de wei (niet vlak bij een sloot)
Zet 1 zijkant en de achterkant netjes af met gaas, pellets etc. Leg snoeiafval of pallets op de bodem en gooi daar de mest bovenop, afgewisseld met gemaaid gras, restjes hooi/stro, tuinafval (liever geen onkruid) en bouw het zo netjes mogelijk omhoog, laag voor laag. Als die hoog is, dan ga je ernaast verder met een nieuw blok opbouwen. Tijdens het composteren zakt de hoop al een heel eind in. Als het te droog wordt wat water er overheen gooien. Af en toe gaten er in prikken met een stok of gatenboor helpt om er meer zuurstof in te krijgen zodat het beter composteerd. In de winter eventueel een oud kleed of wat stro erover om af te dekken. Als het goed gecomposteerd is kun je het gebruiken voor de wei, je tuin of je doet het in zakken en zet het aan de weg met gratis af te halen: compost voor de tuin.

Ik heb de boer van het maisland tegenover ons gevraagd. Daar mag het in de wintermaanden gelijk op verspreid worden. (oktober/november tot april) In het voorjaar ploegen zij het onder en bemesten het nog extra met drijfmest en kunstmest. Kost mij een kerstbrood als bedankje elk jaar ;) Was eigen initiatief, maar inmiddels rekenen ze er wel op :P
Wanneer het niet over het maisland kan sparen we alle mest op op de mestplaats en rijden het uit als het land gemaaid is of kaalgegeten en de paarden omgeweid. Dat liefst zo min mogelijk. En dan afwisselen met hooien ipv beweiden zodat het land daarna weer "schoon" is.

Afgelopen na- en voorjaar is de mest (tijdens sneeuw doen we het niet op het maisland) opgehaald door een vriendin met een volkstuintje en 2 andere mensen van datzelfde complex.

De boer die mijn land hooit heeft het ook een keer een voorjaar meegenomen voor zijn eigen maisland, moest ik wel uurloon betalen voor het uitrijden.

Een boer iets verderop in ons straat hebben we het ook 2x een winter heen gebracht en die gebruikte de mest met veel (gehakseld) strooisel voor het opstrooien van de ligboxen van de koeien. Scheen goed te zijn tegen uierontsteking. Maar dat gaf wel meer gedoe omdat we dan elke week moesten rijden met de kar en ingewikkeld op moesten laden (meestal deden we dan grote beurt op de dag dat we het wegbrachten en zetten dan gelijk de kar naast de stal) en het strooisel moest niet nat regenen, want dan had hij er niets meer aan.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:36

besita schreef:
ik zit in Belgie en betaal 121 € incl voor ophaling ( telkens tussen de 12-15 ton ) in de winter is dat om de 6 weken ongeveer ..in de zomermaanden iets langer ..helaas kan enkel een vrachtwagen binnen rijden hier anders zouden ze met vrachtwagen en kar kunnen komen laden want dat is dezelfde prijs ..

Welk bedrijf heb jij besita? Ik heb het een keer laten ophalen maar toen was ik voor 6-9 ton 300 nog wat kwijt -O- Dat was geen goede actie voor elke maand ofzo :+

DRESSAGEFAN

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:38

Bij ons wordt het gratis opgehaald door een akkerbouwer uit de buurt, we geven een belletje als de mesthoop vol raakt, en dan komt hij enkele dagen later, ideaal! :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:41

Wij composteren ook in een betonnen bunker, samen met gras en ander tuinafval. Kan geen kunstmest tegen op, ik strooi alleen wat voor de verhoudingen en magnesium
Maar daar heb je wel materiaal voor nodig (regelmatig omzetten)
Uitrijden doet een loonwerker dat is een paar tientjes

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:48

Urielle schreef:
besita schreef:
ik zit in Belgie en betaal 121 € incl voor ophaling ( telkens tussen de 12-15 ton ) in de winter is dat om de 6 weken ongeveer ..in de zomermaanden iets langer ..helaas kan enkel een vrachtwagen binnen rijden hier anders zouden ze met vrachtwagen en kar kunnen komen laden want dat is dezelfde prijs ..

Welk bedrijf heb jij besita? Ik heb het een keer laten ophalen maar toen was ik voor 6-9 ton 300 nog wat kwijt -O- Dat was geen goede actie voor elke maand ofzo :+

http://www.sterckx.com/
je moet wel redelijk wat paarden hebben zodat ze om de 6 weken kunnen langskomen , de mest moet "vers " zijn

DRESSAGEFAN

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:51

besita schreef:
http://www.sterckx.com/
je moet wel redelijk wat paarden hebben zodat ze om de 6 weken kunnen langskomen , de mest moet "vers " zijn

Dat valt mee, op een bedrijf wat ik vaak kom wordt de mest elke 2 weken opgehaald voor de champignonteelt, anders is het te 'oud'.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 20:15

Hier wordt het door de mensen van de lokale volkstuin opgehaald. Ik gooi de aanhanger vol en elke week komen ze die legen. Kost mij niks, dus ideaal.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 22:56

Ik composteer de mest van 3,5 paarden.
Gaat heel goed!
Ik gebruik de compost om rechtstreeks op te tuinieren, maar ook om de weilanden mee te bemesten en de moestuin te verrijken.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 08:36

Hoeveel ruimte heb je nodig voor een hoop van zoveel paarden Antheman? En zet je de hoop ook om of laat je hem gewoon liggen tot gebruik?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 08:47

joyce B schreef:
Hoeveel ruimte heb je nodig voor een hoop van zoveel paarden Antheman? En zet je de hoop ook om of laat je hem gewoon liggen tot gebruik?

Ik heb veel hopen liggen. Oude hopen, nieuwe hopen, halfverteerde hopen.
Ik heb in mijn zijtuin 3 hopen liggen, waarvan er 2 achter de wilgentenen verstopd zijn.
Verder op elke wei 2 hopen, een oude en een nieuwe. De oude kan ik wel uitrijden, maar het is het weer er niet voor :)
Het kost best wel ruimte ja. Ik gebruik een compostbeluchter om zuurstof te geven. Het is ook altijd zoeken naar materiaal om tussen de poep te gooien. Het is anders denken :j

vang

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 08:48

Ik heb al zitten denken om van de mest briketten voor in de houtkachel te maken d.m.v. papierpersen. Recyclage op z'n best, weet echter niet of het een goed plan is :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 08:58

Vind ik geen gek idee

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 09:56

Het schijnt alleen wel erg te blijven stinken.

Tweety78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 18:39

Kun je niet wat met een boer uit de buurt wat regelen?
Misschien kan hij het gebruiken voor het land.
Vragen kun je altijd, toch?

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 01:22

Zo.. Bij ons wordt om de 3 a4 weken de mesthoop door een bedrijf opgehaald. Ik sta dan wel op een pensionstal met 30 paarden. :)