Te dikke shet, hoe laten afvallen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

eline10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 14:25

xNikitaaa schreef:
Niet één keer hea, gewoon een paar keer per week! Veel plezier ;-).

Hahaha nee hoor :') Maar ik wil voor de eerste keer zo'n flink eind (voor Winkie) wel graag iemand erbij hebben, want stel dat er iets gebeurd... Later ga ik wel zelf alleen, en lekker vaak :)

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 14:32

Een graskorf zou idd wel een optie kunnen zijn.
Maar het kan ook zo zijn dat ze mineralen te kort komt en daardoor zo veel mogelijk hooi en gras probeert te eten.
Daarom zou ik je ook aanraden een liksteen (zonder kleur en smaakstoffen) te kopen.
Ik heb de liksteen van paardnatuurlijk, ik ben er heel erg tevreden over :)

Pacific

Re: Te dikke shet, hoe laten afvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 14:34

Hier komt ook een liksteen van Paardnatuurlijk. Is wat duurder, maar zeker een stuk beter dan andere blokken!

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 14:42

xNikitaaa schreef:
Hier komt ook een liksteen van Paardnatuurlijk. Is wat duurder, maar zeker een stuk beter dan andere blokken!

Zijn zijn qua verhoudingen van mineralen idd veel beter!
En duur zijn ze ook helemaal niet! Want voor een knz liksteen betaal je minstens 8 euro voor 2 KILO!!
Terwijl je voor de liksteen van paardnatuurlijk maar 16 euro betaalt voor 10 KILO!!!
Dus duur zijn ze helemaal niet

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 14:47

Ah, ze zijn tien kilo... Daar heb ik niet naar gekeken, goed dat je het zegt!

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 14:53

xNikitaaa schreef:
Ah, ze zijn tien kilo... Daar heb ik niet naar gekeken, goed dat je het zegt!

Die 10 kilo vind ik alleen wel een nadeel, dat is namelijk erg zwaar.... en omdat ik m steeds moet dragen omdat de liksteen geen vaste plaats heeft is dat nogal onhandig... Maar ook wel heel begrijpelijk van de verkoper

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 14:57

Grasmasker op en dan zorgen dat hij wel genoeg ruwvoer krijgt (die van mij krijgt een plakje per dag en staat in die tijd zonder grasmasker op een besteend stukje). Niet teveel krachtvoer geven en genoeg beweging. Maar dan natuurlijk niet in een keer alles afbouwen maar het geleidelijk afbouwen!

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 15:03

Helaas worden veel Shetlanders inderdaad al dik als je naar ze kijkt. Ik zou wel echt adviseren om in eerste instantie het gras flink te gaan beperken. Wat veel mensen (nog) niet weten is dat een korte/schrale weide er niet per definitie voor zorgt dat je paard er dunner op blijft dan een weide waar hoog gras staat. Hoe korter het gras hoe hoger in verhouding het fructaan (suiker) gehalte in dit gras is. Dit fructaan zorgt niet alleen voor dikke paarden maar kan je pony ook nog eens makkelijk hoefbevangen maken. Ik ken veel mensen die zeggen, mijn pony staat op zo'n schrale weide en tóch is ie veel te dik of al voor de 3e keer op rij hoefbevangen. Alleen bewegen gaat dan niet helpen, het zit m nog steeds in het gras. Uitgebloeid lang gras bevat bijna geen suiker meer, vooral heel veel vezels. Paarden eten het ook minder graag (kort gras is smakelijker) maar hun lijf moet veel harder werken om dit vezelige lange gras te verteren dan het korte gras wat in feite alleen maar bestaat uit water en suiker (even heel simpel gezegd). Natuurlijk moet je met veel lang gras alsnog opletten want als ze daar de hele dag in kunnen schranzen worden ze alsnog te dik maar in verhouding krijgen ze op lang gras meer vezels dan suiker binnen dan op kort gras.

Mijn advies zou zijn om een stukje af te gaan zetten, desnoods een kleine lading zand laten storten, of een stukje bestraten (tegels zijn echt niet zo duur, zeker als het om een klein stukje gaat niet) en op die manier toch een paddock te creëren. 24/7 op het gras is voor heel veel paarden in Nederland gewoon echt teveel, ze worden er simpelweg te dik van. Hang een paar goede hooinetten op met graszaadhooi (dit is gras dat is uitgebloeid en dus vooral die vezels bevat en weinig suikers) zodat je paard wel kan blijven eten maar het niet teveel binnen krijgt. Verder het grazen in de lente/vroege zomer tot een paar uur beperken omdat er dan superveel voeding in het gras zit. En verder een graasmasker op en niet persé in een superkorte weide dus. Liever op wat langer gras met masker en verder op goed vezelig hooi, dan 24/7 op een 'schrale' weide.

En daarnaast natuurlijk lekker bewegen met je pony, want dat is absoluut ook noodzakelijk. Maar ik durf er mn hand voor in het vuur te steken dat dat uurtje beweging per dag niet (genoeg) gaat helpen als je het voedingspatroon niet aan gaat pakken.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 16:10

PP -> VSW

eline10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 17:00

Eliine schreef:
Helaas worden veel Shetlanders inderdaad al dik als je naar ze kijkt. Ik zou wel echt adviseren om in eerste instantie het gras flink te gaan beperken. Wat veel mensen (nog) niet weten is dat een korte/schrale weide er niet per definitie voor zorgt dat je paard er dunner op blijft dan een weide waar hoog gras staat. Hoe korter het gras hoe hoger in verhouding het fructaan (suiker) gehalte in dit gras is. Dit fructaan zorgt niet alleen voor dikke paarden maar kan je pony ook nog eens makkelijk hoefbevangen maken. Ik ken veel mensen die zeggen, mijn pony staat op zo'n schrale weide en tóch is ie veel te dik of al voor de 3e keer op rij hoefbevangen. Alleen bewegen gaat dan niet helpen, het zit m nog steeds in het gras. Uitgebloeid lang gras bevat bijna geen suiker meer, vooral heel veel vezels. Paarden eten het ook minder graag (kort gras is smakelijker) maar hun lijf moet veel harder werken om dit vezelige lange gras te verteren dan het korte gras wat in feite alleen maar bestaat uit water en suiker (even heel simpel gezegd). Natuurlijk moet je met veel lang gras alsnog opletten want als ze daar de hele dag in kunnen schranzen worden ze alsnog te dik maar in verhouding krijgen ze op lang gras meer vezels dan suiker binnen dan op kort gras.

Mijn advies zou zijn om een stukje af te gaan zetten, desnoods een kleine lading zand laten storten, of een stukje bestraten (tegels zijn echt niet zo duur, zeker als het om een klein stukje gaat niet) en op die manier toch een paddock te creëren. 24/7 op het gras is voor heel veel paarden in Nederland gewoon echt teveel, ze worden er simpelweg te dik van. Hang een paar goede hooinetten op met graszaadhooi (dit is gras dat is uitgebloeid en dus vooral die vezels bevat en weinig suikers) zodat je paard wel kan blijven eten maar het niet teveel binnen krijgt. Verder het grazen in de lente/vroege zomer tot een paar uur beperken omdat er dan superveel voeding in het gras zit. En verder een graasmasker op en niet persé in een superkorte weide dus. Liever op wat langer gras met masker en verder op goed vezelig hooi, dan 24/7 op een 'schrale' weide.

En daarnaast natuurlijk lekker bewegen met je pony, want dat is absoluut ook noodzakelijk. Maar ik durf er mn hand voor in het vuur te steken dat dat uurtje beweging per dag niet (genoeg) gaat helpen als je het voedingspatroon niet aan gaat pakken.

Wauw, bedankt voor je uitgebreide info! Hier kan ik zeker wat mee! Dankjewel!

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 18:09

Graag gedaan hoor! Heb hier zelf ook vier van die monsters staan, en weet hoe frustrerend het kan zijn als ze zo dik zijn, en het risico van hoefbevangenheid of insulineresistentie ligt gewoon op de loer dan. Sinds ik zelf ook meer weet over wat gras doet en hoe eenvoudig je sommige dingen aan kunt passen gaat het bij ons ontzettend goed. Die van ons komen niet meer 24/7 op de weide, sterker nog in het vroege seizoen echt maar een paar uurtjes en verder op de paddock met hooi in goede slowfeeders. Het is wel belangrijk dat ze op dat afgezette stuk genoeg te doen hebben. Sommige mensen slaan wat te ver door in het laten afvallen van hun paard, en zetten ze dan rustig een hele dag zonder ruwvoer in het zand. Want dan vallen ze lekker goed af. Dit is echt heel gevaarlijk, en zielig voor je pony. Paarden zijn gemaakt om zo'n 15 uur per dag naar eten te zoeken, de maag is hier ook op ingesteld. Kunnen ze niet kauwen, dan kunnen ze maagzweren en koliek krijgen. Om nog maar te zwijgen over het eten van zand. Een goede slowfeeder/hooinet houdt je paard lekker lang bezig, ze kunnen minder snel eten maar krijgen wel hun nodige ruwvoer binnen.

Misschien nog een leuke tip: hang niet 1 groot hooinet op, maar meerdere kleine die je zover mogelijk uit elkaar hangt. Zet de waterbak ook op een plek waar geen hooi hangt, en je pony maakt dagelijks gratis en voor niets een hoop extra meters!

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 18:26

Eliine schreef:

Dat van dat korte gras waar veel suiker in zit is helaas zeker waar...

eline10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-13 16:10

Hoi!
Even een update over de afgelopen dagen;

Gisteren hebben we ongeveer 25-30 minuten gelongeerd, het ging erg goed, Winkie had veel energie! Maar helaas waren er ook veel dazen :(
Ook hebben we gewandeld, een wandeling van maar liefst een uur *\o/* Winkie vond het erg leuk en schrok niet van groot verkeer gelukkig!

Ik heb net weer gelongeerd, ook weer 25-30 minuten, ook vandaag ging het longeren weer goed! Ze had weer veel power en liep netjes! :))
Ik heb haar net weer even afgesponst en ze zit nu aan wat hooi te knabbelen. Straks ga ik nog weer een lange wandeling met haar maken, en daarna neem ik haar weidegenootje Boef mee om een kleine wandeling te gaan maken :)

Ik ben van plan om morgen een springpacourtje te gaan maken zodat ze ook wat afwisseling heeft qua werk.

Groetjes,
Eline

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 16:42

Je bent goed bezig, super! Zo is je pony in no time weer mooi slank! +:)+ Ga zo door.

eline10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-13 16:56

xNikitaaa schreef:
Je bent goed bezig, super! Zo is je pony in no time weer mooi slank! +:)+ Ga zo door.

Dankjewel! :D
En ja, ik hoop het !

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 19:22

eline10 schreef:
Hoi!
Even een update over de afgelopen dagen;

Gisteren hebben we ongeveer 25-30 minuten gelongeerd, het ging erg goed, Winkie had veel energie! Maar helaas waren er ook veel dazen :(
Ook hebben we gewandeld, een wandeling van maar liefst een uur *\o/* Winkie vond het erg leuk en schrok niet van groot verkeer gelukkig!

Ik heb net weer gelongeerd, ook weer 25-30 minuten, ook vandaag ging het longeren weer goed! Ze had weer veel power en liep netjes! :))
Ik heb haar net weer even afgesponst en ze zit nu aan wat hooi te knabbelen. Straks ga ik nog weer een lange wandeling met haar maken, en daarna neem ik haar weidegenootje Boef mee om een kleine wandeling te gaan maken :)

Ik ben van plan om morgen een springpacourtje te gaan maken zodat ze ook wat afwisseling heeft qua werk.

Groetjes,
Eline

Super!! Ga zo door!!

Pinkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 21:09

Mag ik hier een vraagje stellen ? Over hoe je conditie op kan bauwen bij een shet.
Ik moet namelijk mijn verzorgshetje ook laten afvallen. Maar we gaan eerst beginnen met bewegen. Ze staat nu alleen op de wei. Hoe kan ik haar conditie opbauwen omdat het me niet goed lijkt om gelijk lang te wandelen en longeren enz

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 09:30

Mignonne schreef:
Mag ik hier een vraagje stellen ? Over hoe je conditie op kan bauwen bij een shet.
Ik moet namelijk mijn verzorgshetje ook laten afvallen. Maar we gaan eerst beginnen met bewegen. Ze staat nu alleen op de wei. Hoe kan ik haar conditie opbauwen omdat het me niet goed lijkt om gelijk lang te wandelen en longeren enz

Als je echt een conditie wilt opbouwen werkt lange wandelingen het best. En dan mag hij/zij ook wel flink door stappen.
En dan kan je langzamerhand wat gaan longeren. Eerst alleen maar stappen en een klein drafje, dan stappen en draven enz enz..

eline10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-13 19:55

Het springen ging écht waardeloos, alleen maar weigeringen -O-

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 19:57

Had je de hindernis langs de bakrand staan? Misschien kun je dan voortaan een balk/kleine hindernis naast de hindernis leggen? Zodat madame wel moet springen?

https://www.google.nl/search?um=1&clien ... cTZakpM%3A

Dit bijvoorbeeld. Maar ik had deze balk dan ook niet op een verhoging liggen, mocht ze er langs gaan moet ze nog springen dus waarom dan niet gewoon recht erover?

eline10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-13 19:59

We sprongen (wat je springen noemt :+ ) in een ander groot weiland, dus er was niet echt een bakrand...
Ja, we (mijn vriendin was mee) hebben al een aantal keer geprobeerd om er wat hindernissen naast te zetten, maar nog lukt het haar om te weigeren -O-

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 19:59

Kun je dan niet voortaan een deel afzetten? Dan heb je net wat meer controle!

eline10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-13 20:02

xNikitaaa schreef:
Kun je dan niet voortaan een deel afzetten? Dan heb je net wat meer controle!

Ja, dat ga ik de volgende keer wel doen, bedankt voor de tip!

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 20:05

Je shet in een zand paddock zetten kan ook heel gevaarlijk zijn !
De shet van mijn kleinzoon kreeg na een paar weken enorme zandkoliek en een
dikke DA rekening erachteraan. Gelukkig heeft ze het wel gehaald en dat was natuurlijk
het aller belangrijkste. Ze staat nu in een niet te rijke wei met een graas masker
en word regelmatig ( bijna iedere dag) naast de fiets meegenomen.
Paar min stappen en dan weer paar min draven, de pony vind het geweldig
en is al heel veel kilo's kwijt. Ze krijgt wel een paar keer wat hooi erbij(op stal) en een handje
muesli. Ze ziet er nu veel beter uit en is veel fitter.
Heel veel succes ! +:)+

eline10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-13 20:07

silvia58 schreef:
Je shet in een zand paddock zetten kan ook heel gevaarlijk zijn !
De shet van mijn kleinzoon kreeg na een paar weken enorme zandkoliek en een
dikke DA rekening erachteraan. Gelukkig heeft ze het wel gehaald en dat was natuurlijk
het aller belangrijkste. Ze staat nu in een niet te rijke wei met een graas masker
en word regelmatig ( bijna iedere dag) naast de fiets meegenomen.
Paar min stappen en dan weer paar min draven, de pony vind het geweldig
en is al heel veel kilo's kwijt. Ze krijgt wel een paar keer wat hooi erbij(op stal) en een handje
muesli. Ze ziet er nu veel beter uit en is veel fitter.
Heel veel succes ! +:)+

Gelukkig dat de shet het gehaald heeft! Maar mijn pony staat niet in een paddock, maar in de wei.
Ik zou trouwens wel graag een paddock willen hebben.
Bedankt voor de tips!