opletten met het drinken van paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 10:31

Herkenbaar, mijn pony was ooit ook uitgedroogd met temperaturen boven de 25 graden. Voldoende water, maar niet gedronken. Hij maakte een zieke indruk en de dierenarts zei koliek aanval, ik heb toen telefonisch overleg gehad met mijn oudere dierenarts omdat hij niet ging drinken na zoveel uur en die zei gelijk dat hij aan het infuus moest. Ik heb toen de huidige DA gebeld en hij is aan infuus gegaan. Na 3 zakken vocht begon hij pas wat op te knappen. Dat is zijn redding geweest.
Staat jullie paard ook aan infuus?
Laatst bijgewerkt door tjady op 23-07-13 10:31, in het totaal 1 keer bewerkt

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 10:31

Mijn paard is helaas ook een slechte drinker. Wat ik nu doe is Gwn water bij zijn brokken. Is voor een paard lang niet genoeg, maar alle kleine beetjes helpen haha

AnnemiekvM

Re: opletten met het drinken van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 10:40

Laat je even weten hoe het met je moeders paard is?

Nobbels24

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 10:48

Gisteren dacht ik ook, ga mijn paardje lekker fris water brengen (ze kunnen alleen uit een sloot drinken). Maar hij had het liever over zich heen als dat hij het opdronk :) Verschilt erg per paard denk ik ook.

Maar zeker goed topic! Had er nog niet bij stilgestaan. Sterkte met je paard.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 11:41

Ik geef mijn paarden momenteel ook electrolytenmix van pavo bij deze temperaturen.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 11:43

salamaleque schreef:
ik vind het een lastige, bij ons op de wei zijn er 2 tonnen voor 20 paarden ik ben van mening dat dat echt veel te weinig is. Ik haal mijn paard dus aan het begin van de middag binnen, het eerste wat hij doet is drinken dan blijft hij de rest van de dag op stal. Wij moeten zelf de tonnen vullen maar dat moet met emmers uit een sloot uit de buurt geen doen is dat en dat voor een stal waar je ruim eur 300 pm betaalt.

zoo hee, wij hebben 2 tonnen voor 2 pony's en die gaan al keihard leeg elke dag! Daarnaast krijgen ze slobber met een grotere verhouding water dan normaal.

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 13:04

2 tonnen op 20 paarden? Hoe groot zijn die tonnen dan?

Ik heb 1000 liter vaten voor 4 paarden en die moet ik nu toch echt elke ochtend bijvullen want dan is het vat zowat half leeg zowel door verdamping als door het vele drinken van de paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 13:09

vandaag laten we dierenarts terug komen
hij staat redelijk slecht op zijn achterhand & dat vertrouwen we niet (gister was ook stagaire, maar die heeft dat niet slecht gedaan)
hij heeft vannacht toch goed gedronken & eten doet hij ook (zowel korrel als hooi)

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 23:21

salamaleque schreef:
ik vind het een lastige, bij ons op de wei zijn er 2 tonnen voor 20 paarden ik ben van mening dat dat echt veel te weinig is.

Dat is wel heel weinig, hoe groot zijn de tonnen? Ik heb 4 speciekuipen staan (de grootste die er zijn) voor 4 paarden en 2 veulens. Ik ververs ze 3x per dag met dit hele warme weer (normaal 1x per dag verversen en 2x bijvullen) en dan zijn ze 3/4 leeg. Ook maak ik ze nu met dat warme weer om de dag goed schoon, ipv eens per week. En ze staan uiteraard in de schaduw.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 23:28

vandaag terug dierenarts laten komen dus, er is bloed getrokken want we willen er ook zeker van zijn dat hij niets aan zijn nieren heeft
ook stal thuis klaar gemaakt (hij heeft 1 nacht bij mijn grootouders aan de overkant van straat geslapen) zodat hij lekker hier staat
daarstraks rond een uur of 10 hem ook nog even buiten gezet (hij heeft ook nog een zonneslag dus mag niet in de zon buiten) en wel 5x of zo vandaag gaan natspuiten

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 22:04

Die van mij hebben meer dan 1000L daar staan, ze kijken maar of ze drinken, ik ga ze zeker niet dwingen...

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:24

Prima dat je mensen waarschuwt voor het feit dat paarden met dit weer kunnen uitdrogen. Kun je ook wat meer vertellen over hoe het precies is gebeurd? Stond het paard laag in de rangorde en werd het bij de drinkbak weggejaagd? Hoeveel drinkbakken waren er en waar stonden ze? Als je daar wat meer info over kunt geven dan kun je misschien ook nog wat tips geven aan andere bokkers hoe dit te voorkomen. Hoe is het nu met het paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:37

hij staat hoogste in rang, dus hij word niet weggejaagd, hij drinkt bena nooit in de zomer, maar nu was het echt erg geworden
wat krijgen ze allemaal van water:
-een bad (dus zo'n mensenbad)
-een grijze lage ton
-een blauwe, hoge ton (die tot boven vol is en ze kunnen er van drinken tot halfvol dan geraken ze er niet meer aan)
-en dan nog 4 of 5 van die gekleurde bakken (waarvan 3 in de stallen

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:40

Patsab schreef:
2 tonnen op 20 paarden? Hoe groot zijn die tonnen dan?

Ik heb 1000 liter vaten voor 4 paarden en die moet ik nu toch echt elke ochtend bijvullen want dan is het vat zowat half leeg zowel door verdamping als door het vele drinken van de paarden.

Hier 2 pony's die drinken nu per dag 1 speciekuip van 60 liter krap aan leeg.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:49

salamaleque schreef:
ik vind het een lastige, bij ons op de wei zijn er 2 tonnen voor 20 paarden ik ben van mening dat dat echt veel te weinig is. Ik haal mijn paard dus aan het begin van de middag binnen, het eerste wat hij doet is drinken dan blijft hij de rest van de dag op stal. Wij moeten zelf de tonnen vullen maar dat moet met emmers uit een sloot uit de buurt geen doen is dat en dat voor een stal waar je ruim eur 300 pm betaalt.

Je kan een waterzak kopen. Die leg je in een kruiwagen, je vult hem met water, dop erop en je kunt gewoon naar het land rijden en de ton bijvullen.
Wij doen ook wel eens slootwater, maar je moet oppassen met alle bestrijdingsmiddelen van de landbouw die daar in terecht kunnen komen.
Wij hebben overigens ongeveer een ton per paard staan...

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 16:49

hoe merk je eigenlijk dat je paard niet genoeg drinkt cq. uitgedroogd is?