Honing, ...desinfecterend?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 16:31

Als ik me goed herinner is Egyptische zalf op basis van honing.
Dit kan je gebruiken om rotstraal te behandelen.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:42

Heb me er toch even in verdiept en laat ik geluk hebben, een vriend van mij heeft zelf kasten met bijen.
Hij zegt wel dat het nooit mogelijk is 100% honing te krijgen, maar als je het dus van een imker haalt of goed nagaat in een natuurshop dan kun je dus wel honing krijgen zonder troep erin.

Geslingerde honing kan niet anders, als het in de raten zit is het ongeslingerd. Als ze het uit de raten halen is het geslingerd op een andere manier krijg je geen honing. Honing uit de supermarkt bevat meer conserveringsmiddelen dan 'imker' honing (soms minder dan 5% honing).

Tja en de bacteriën.. dat is afkomstig uit het water wat in de nectar zit. bijen gaan net zolang door tot er maar een paar procent water over blijft in de honing (daardoor is het ook zo stroperig), als honing van zichzelf helend is zal het met de bacteriën vast meevallen. daar waarschuwen ze mensen ook voor daarom mag je het kinderen beneden de 1-3 jaar geen honing voeren ook ivm met de slijmvorming uiteraard

Kan van de week een potje ophalen om het te proberen, ben reuze benieuwd.

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 18:15

@Charityyy; Dank voor je info!

Wat mij ook zo fascineert is het feit dat eerst elke plant een complex proces doorloopt om die nectar te produceren, waarna een bij langs komt die het opneemt. Die bij gaat van plant naar plant om heel veel nectar te verzamelen, dit 'aflevert' in de honingraat om vervolgens in honing te veranderen. Of; stopt de bij zelf al honing in de raat?

Een curieuze en meer fascinerende verzameling acties die er allemaal toe leiden dat er honing ontstaat.

Men zegt dat, ondanks dat er door allemaal verschillende bijen die weer vele verschillende planten hebben aangedaan, in de honingraat nooit een schimmel en/of bacteriële aandoening ontstaat, HET bewijs is dat honing een desinfecterende werking heeft.

Dan vraag ik me eveneens af, welke andere werkingen zitten er nog verscholen in honing? Gezien de complexe ontstaansgeschiedenis moet in mijn ogen honing vele geheimen in zich herbergen. :wow:

Wie kan me daar meer over vertellen?

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 18:41

De bijenvolken hebben ieder een koningin alleen zij mag dus eitjes leggen, ze kan er soms wel meer dan 2000 per dag leggen. http://nl.wikipedia.org/wiki/Koninginnengelei (verhaal over royal jelly, wat in veel schoonheidsproducten zit) Andere bijen mogen dat dus niet. Bijenvolken bestaan eigenlijk alleen uit dames, aan mannen hebben ze niks het enige wat hun doen is bevruchten. De dames zijn dus altijd bezig met het verzamelen van nectar om honing te maken. Ieder heeft zijn eigen taak. De jonge bijen gaan puur over het aanmaken van de honing de andere bijen gaan steeds opzoek naar bloemen waar ze nectar uit kunnen verzamelen. Bijen zijn kieskeurig en kiezen zelf de bloemen waar ze nectar uit verzamelen. Bijen vertellen elkaar ook welke bloemen goed zijn en welke niet. Ze geven de nectar aan elkaar door dus een boel bijen gaan op pad en verzamelen nectar, slaan dat op in een speciaal ding van hun lichaam en geven dat weer aan de jonge bijen door en die stoppen het vervolgens in de raten. Het doorgeven aan elkaar zorgt er ook voor dat het vocht uit de nectar weggaat, waardoor er dus echte stroperige honing gemaakt word.

Bijen zijn schone beestjes. Ze besluiten ook dat een aantal bijen in de kast de schoonmakers zijn. Ze klapperen met hun vleugels om het vocht te verdrijven en stofdeeltjes (ventileren). Ze gaan dus ook niet op de eerste de beste bloem zitten, die moet ook weer aan een aantal eisen voldoen :) Je kunt dus zeggen dat een bij nuttiger is dan een hommel of een wesp bijvoorbeeld. Wespen ruimen de natuur op (eten dode insecten) en hommels bestuiven de bloemen die gaan wel van bloem naar bloem en snoepen de nectar maar maken geen honing.

Ben altijd heel nieuwsgierig dus hij wilde me er veel over vertellen :)

http://levendenatuur.nl/index.php/honing-en-kaneel

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 19:13

wauw , wederom bedankt, vooral voor de linkjes!!!!! *\o/*

DendroFleur

Re: Honing, ...desinfecterend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 19:25

Mijn paard heeft honingzalf van de dierenarts gehad toen na een operatie de wond was open gesprongen. Werkte erg goed, was snel dicht, daarna alleen wildvlees maar daar is weer een ander zalfje voor. Ik was zelf al gaan smeren omdat we een potje propolis thuis hadden staan. Alleen is dat zo geconcentreerd dat het binnen een paar dagen op zou zijn.
Dacht dat de bijen iets aan de honing toevoegden om de raat schimmel en bacterie vrij te houden.