afspuiten van je paard na training

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 20:15

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 20:32

Je stapt toch uit????? Ademhaling ok = afspuiten maar. Wel naar het hart toe spuiten ofcourse...

Bij grotere evenementen gooien ze zelfs ijswater over het paard heen heb k gezien...

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 20:43

Wat heb ik een zielig paard dan, die gaat met dit hete weer bijna elke dag onder de koude douche :(:) .
En laatst na een internationale cross zelf een paar flinke emmers ijswater over heel zijn lijf heen gegooid :Y) .

Is koud water lekker voor een paard? waarschijnlijk niet echt
Is het schadelijk? zeker niet
Is het juist goed voor het spierherstel en de afkoeling? Waarschijnlijk wel (zie: http://www.topsporttopics.nl/Kennisbank/2012/Februari/Effect_van_ijsbaden_op_de_ervaren_spierpijn_en_herstel)

Zolang je het paard daarna goed droogmaakt met een zweetmes zodat hij zijn warmte kwijt is is het alleen maar goed :) .

Peelie

Re: afspuiten van je paard na training

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 20:51

Goed stukje EefBam, daarom spoel ik koud af.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-13 21:19

bedankt voor jullie reactie ik zie wel dat de meningen dus verschillen .
zo hoef ik dus bij mijn paard nooit aan emmers ijs water te denken. en kan me ondanks dat stuk niet in denken als het goed is. maar dat is mijn mening.

ik ben het erg eens met mensen zoals cassarell even afspoelen snel snel zo doe ik het dus ook.
want bij mensen kan het plotseling van warm naar koud ook lijden tot een hard stil stand en ik ben dus voorzichtig met dit soort dingen..

de spieren merken wel degelijk iets van het koude water dat zie ik dus zeer duidelijk als ik mijn paard een ples koud water over zijn rug gooi. hij verkrampt dan totaal terwijl als ik warm water heb hij wassen erg aangenaam vind

zou ook gek zijn als de spieren er geen weet van zouden hebben want dan zouden masseurs bv ook niet bij de spieren kunnen.

in mijn ogen blijf ik dus bij mijn mening ook na het lezen van dat artikel
te bezweet afspoelen met koud water ( komt bij ons gelijk uit een put naar boven ) daar kunnen paarden last van hebben. mijn eigen paard heeft dit dus

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 22:48

ik denk ook dat er wel wat verschillen zijn tussen koud en koud water, bij ons komt het bijv uit een schone sloot, dat water is nu echt niet heel koud, grondwater daarintegen is steenkoud.

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 22:54

Afspuiten is niet echt een optie bij ons. (Staan thuis achter). Maar pak altijd wel emmertje water uit onze "drink" tonnen. (systeem van mijn vader). Water is omdat het altijd buiten staat altijd op omgevingstemperatuur, en spons haar benen dan af. In de winter en koude dagen minder vlug omdat het water dan te koud is en ze dit duidelijk laakt merken. Maar afsponzen doe ik toch zoveel mogelijk om bloeddoorstroming te stimuleren en om afkoeling te geven (ook al heeft ze dit niet nodig. Of toch niet tot ik terug mag rijden)

anjaenrene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 22:58

Ik spoel wel koud af. Begin boven aan de hals en werk naar de staart. Duurt geen minuten, gewoon het zweet ervan af. Daarna mag ze kletsnat in een paddock rollen. Vindt ze heerlijk. 2 passen op het zand en ze ligt. Lijkt mij niet dat ze het koude water vervelend vindt.

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 23:01

Ik spuit mn paardje altijd af met lauw/warm water af, bij hitte iets koeler. maar nooit ijskoud! Heb ik zelf ook een hekel aan..

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 23:01

Ik doe hetzelfde als Anjaenrene. Ik spoel kort af van boven naar beneden.
Ik heb juist gelezen dat een korte, koude douche juist goed voor de spieren zou zijn. Zal even kijken of ik het artikel kan vinden :)

EDIT: Het artikel van Eef_Bam inderdaad!

EDIT2: mijn ervaring is trouwens ook dat paarden van (tv)a veel mooier in hun vacht komen te zitten..
Laatst bijgewerkt door moelly op 18-07-13 23:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 23:05

Ik verplaats dit topic naar VSW omdat dit meer een verzorgingsvraag is.
MD => VSW

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 23:06

Als het even kan, gaan ze hier ook onder de koude douche. Helaas geen warm water tot onze beschikking. Maar heb niet het idee dat m'n paard er last van heeft. Volgens mij vind ze het zelf wel lekker. En zoals iemand eerder zei, als ik met de zweetmes er overheen ga, komt er altijd warm water van af, dus of het helemaal tot op de spieren doordringt? Wel zorg ik dat ze goed uitgestapt is (goed op adem).

FD_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 23:07

Heb ik dan gewoon van de gekke paarden die 'ruzie' gaan maken wie het eerst onder een koude tuinslang mag? :roll:

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 23:09

(Ijs)koud afspoelen bij hoge temperaturen doe je waar de grote bloesvaten zitten (voornamelijk hals). En niet op rug/lendenen/bil spieren, deze spieren trekken bij koud water samen waardoor bloedvaatjes vernauwen en afvalstoffen niet worden afgevoerd wat kan leiden tot bv spierpijn.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 23:10

Ik maak altijd lauw water, gedeeltelijk uit de waterkoker :+ en gedeeltelijk koud mengen.
Beetje speciaal spul erdoor, goed voor de huid (beter dan opgedroogd zweet) en anti-insect.
Edit: persoonlijk lijkt het me niet fijn (maar er is inderdaad een verschil tussen door en door koud, of lauw) met trainen gaan alle bloedvaten e.d. wijd open staan, onder de koude douche 'verkrampen' deze weer, imo niet goed voor de bloeddruk en wat daarmee samenhangt. Maar dat is persoonlijke beredenatie - niet wetenschappelijk onderbouwd - ik ga zelf ook niet het koude water opzoeken na de sauna! :brr: Ik weet dat ze paarden die zulke prestaties leveren dat ze oververhit raken, een ijswaterbehandeling geven := is dan blijkbaar nodig.
Laatst bijgewerkt door Locanda op 18-07-13 23:16, in het totaal 1 keer bewerkt

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 23:12

Ik zet der altijd onder de koude kraan, heeft ze geen problemen mee. Maar na het lezen van dit topic ga ik ook een emmertje water vullen en in de zon zetten. Goede tip!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 23:19

In de zomer bij zestien graden of meer spoel ik de paarden juist koud af na het rijden. Is Super voor de bloedsomloop, ook voor mensen trouwens. Als het kouder is spoel ik de benen met koud en het lichaam niet of lauw warm en als het vriest helemaal niet. Droogtrekken altijd.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 23:20

hutch84 schreef:
ik ben het erg eens met mensen zoals cassarell even afspoelen snel snel zo doe ik het dus ook.
want bij mensen kan het plotseling van warm naar koud ook lijden tot een hard stil stand en ik ben dus voorzichtig met dit soort dingen..

In een sauna is het heel normaal hoor van heel warm naar ijskoud. :j

Het is net wat de bedoeling is van het afspuiten. Wil je het paard na een inspanning weer snel op temperatuur hebben zodat er op celniveau zo min mogelijk schade is is dan is koud water uitstekend. Lichaamscellen of eigenlijk de eiwitten kunnen slecht tegen warmte vandaar dat een lichaam zweet etc. Hoe sneller en beter de temperatuur omlaag gaat hoe beter.
Ik spuit dan ook gewoon af met koud water en bij de endurance gaan er liters koud water over een paard. Waar ik geen koud water overgooi zijn de grote spieren op de achterhand inderdaad om kramp te voorkomen.

Om lekker te wassen is minder koud water wel prettig :j

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 23:22

Na het rijden als ze goed op adem is even snel het zweet eraf spoelen, gewoon met koud kraan water.
Maar niet als te koud is buiten!
De ene keer haal ik er wel een zweetmes overheen en de andere keer niet, maar ze mag daarna wel even lekker rollen in de paddock. Zoals wij zeggen en lekker panneren hihi, en dan weer het land op.
9 van de 10 keer is ze dan zowat alweer droog ook

Rachelle_DL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 23:24

Na het rijden goed op adem laten komen, dan spuit ik hem helemaal af met gewoon koud water, het ergste met een zweetmes erafhalen. Daarna de stapmolen in tot ie droog is en dan lekker laten rollen. :)

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 23:25

Voordat ik met me paard na rijden op de wasplaats sta kan ik d'r gewoon met koud water afspuiten hahaha ben nogal een treuzelaar. Ik trek d'r ook altijd gelijk weer droog met een trekker.
Ookal denk ik soms wel beetje koud denk ik niet dat ze het als on prettig ervaart alleen de eerste straal is even een beetje koud.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 00:54

Ik laat der ook altijd goed op adem komen ( kan zo een kwartier aan t uitstappen zijn naar les / zelf rijden _O- ) , dan afzadelen , beetje borstelen en dan zweetplekken afspuiten met koud water & dan overtollig water weghalen met zweetmes :) Soms kan ze in het begin nog wat koud vinden maar ach :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 00:59

Ik stap altijd goed uit en begin bij de benen dan spoel ik gauw de rest af waarnaar dat hij heerlijk in het zand kan gaan rollen en een lekkere isolatielaag om z'n vacht heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 01:54

Benen met koud water een minuut of 2. De hals doe ik soms met koud water soms met lauw water, dat maakt haar ook niet veel uit, als ik op haar reactie afga maar haar rug altijd met lauw water, dat vind ze heerlijk. Met koud water trekt ze haar rugspieren aan en staat ze niet stil terwijl ze met lauw water lekker ontspannen en soms op rust staat. Dus lijffie gewoon met lauw water. Daarna met het zweetmes het overtollige water eraf en paardlief is DIK tevreden haha

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 07:51

Ik spuit altijd gelijk af na het rijden en stap dan droog/uit aan de hand. Door dat het paard nog warm s komt het snel op adem en is het ook zo weer droog. Een paard wat al op adem is heeft veel meer tijd nodig om te drogen en kan dan ook makkelijker stijf worden.