Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
little_king schreef:Ninx,
Maar de openingspost gaat niet over een beperkte oppervlakte. Maar juist over de steeds groter wordende weides met toch van alles er in.
Tenminste zo begreep ik dat bericht.
Ninx schreef:Nou, dat is het mooie van je eigen paarden houden toch? Je bent nergens toe verplicht
Maar zoals eerder gezegd, wat maakt het uit? Laat iedereen lekker freubelen zoals het ze goed dunkt.
Alles beter dan al die paarden die altijd binnen hangen
maaike2800 schreef:ik denk niet zozeer dat het een modeverschijnsel is als wel dat er steeds meer bekend wordt over het waarom paarden ziek worden.
Steeds meer paarden lijden aan EMS en IR, waar vroeger gedacht werd dat het paard het goed deed op een koeie weide komt steeds meer besef dat er wel degelijk problemen hierdoor ontstaan.
Door de dierenarts werd ook ik erop gewezen dat mijn paard verhoogd risico heeft voor bevangenheid omdat hij IR heeft en te dik is. Dit werd voor mij reden op zoek te gaan naar PP, waar beter weidebeheer is, meer wordt nagedacht en ziektes worden voorkomen.
Ninx schreef:Johanna59 schreef:Denk vooral uit een soort van schuld gevoel.
Whehehe, hier moest ik even om grinniken....
Waarom in godesnaam? Kun je dat uitleggen?
Frederieke_ schreef:wat ik eigenlijk zelf liever zou willen later is de biotoop van een paard nabootsen, maar ik kan hier niks over vinden op internet...
Johanna59 schreef:Het is een alternatief voor een eigenlijk te klein stukje land, waar
eigenlijk te weinig ruwvoer staat.
En als eigenaar hoef je je niet zo schuldig te voelen, als je een dag niet
aan je viervoeter toekomt. Hij vermaakt zich dan wellicht zelf.
Mews schreef:.Johanna59 schreef:Het is een alternatief voor een eigenlijk te klein stukje land, waar
eigenlijk te weinig ruwvoer staat.
En als eigenaar hoef je je niet zo schuldig te voelen, als je een dag niet
aan je viervoeter toekomt. Hij vermaakt zich dan wellicht zelf.
Het is over het algemeen juist meer werk omdat je moet komen voeren (als je paard hele dag op een grote weide kan staan en daar niet van dichtgroeit hoef je juist een stuk minder te doen 's zomers) en er ook veel mensen zijn die water en/of voer over verschillende plekken hebben uitgezet, zodat ze ook meer moeite moeten doen om te voeren en water te geven. Ik denk dat de meeste mensen met paddockparadise juist meer tijd (moeten) besteden aan hun paard om die reden, als je dus weinig tijd hebt kan je juist beter een grote simpele weide nemen.
Ik merk ook verschil. Toen ik jonger was hadden we een weide van iets meer dan 1 hectare, en daaraan grenzend een paddock van 12 x 20 m met een stukje tegels en een inloopstal. Op mijn huidige plek hebben we 3000 m2 w.o. ook een stukje tegels, overkappinkje. We hadden eerst een stuk om de overkapping telkens afgezet, maar de paarden stonden alleen maar stil. Dat deden ze overigens in hun 1 ha weide net zo goed hoor. Mijn vorige paard was namelijk niet zo'n loperd. Die stond gewoon hele dagen te slapen in de paddock en weide, als hij klaar was met eten. Hij rende en speelde niet zoveel. Op de nieuwe plek, met dus minder ruimte, liep hij wel degelijk meer. En dat terwijl het idee achter onze "ovaalbaan" (want een echt paddock Paradise is het niet, vind ik; drinken en eten staat allemaal op 1 plek, maar we hebben om de paddock een ovaal gemaakt) enkel was zodat we vanuit de paddock aansluiting aan al onze weitjes hadden (die zijn nml nogal verspreid over die 3000 m2) + dat de paarden de benen zouden kunnen strekken. Het grappige is dat ze ook echt regelmatig een rondje lopen, terwijl ze met enkel de paddock toch vaak wat stilstonden, vooral 's winters als ze niet op het gras kwamen.
De reden is dus dat ze meer lopen (ondanks dat er niks aan 'de andere kant' ligt bij ons, maar wel weer allerlei nieuwe dingen te zien), en ja, dat verschil merk ik echt.
Sok schreef:Frederieke_ schreef:wat ik eigenlijk zelf liever zou willen later is de biotoop van een paard nabootsen, maar ik kan hier niks over vinden op internet...
Dat ligt ook weer een beetje aan wat voor paard je hebt denk ik..
Een arabier is natuurlijk iets woestijn-achtigs, een konik een bosachtige/heuvelachtige omgeving en een KWPN'er.. Euhm.. Stal?
antje_vip schreef:Waar de paddock paradizen eerst bedoeld waren voor stukjes grond die eigenlijk te klein zijn, om het paard zo veel mogelijk beweging te geven, schieten deze nu als paddestoelen uit de grond. Iedereen wil zoiets, iedereen wil een 'inrichting' voor zijn weide en de stukken grond waar leukbedoelde doolhofjes, vijvertjes enzovoort worden aangelegd, zijn van steeds groter formaat. Wat is er mis met een kaal, onversierd stuk weide met alleen gras, waar de paarden heerlijk de benen kunnen strekken en vrijuit kunnen galopperen? Ik vraag me serieus af waarom iedereen hier zo mee bezig is.
antje_vip schreef:En ik zeg ook niet dat het slecht is enzo, of dat het niet zou mogen. Maar het is zoveel poeha terwijl het zo simpel kan zijn. Ik vraag me dan af wat het doel is, om in een groot stuk veld van alles te gaan bouwen. En alles wat er verder in de OP staat
Johanna59 schreef:Ben ook meer iemand van stapmolen, trainen, concours en gedoseerd buiten. Maar buiten is dan ook wel buiten. En nooit alleen. En omdat er zoveel mee gedaan wordt, wordt de tijd in het land ook alleen maar aan het eten van gras gespendeerd.
antje_vip schreef:Een PP was in eerste instantie ook bedoeld voor beperkte oppervlaktes. Maar de stukken grond waarop ze gebouwd worden, worden steeds groter en ik denk dat het dan juist zijn rendement verliest.