Waarom wil iedereen opeens zijn weide 'inrichten'?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 14:30

ik denk niet zozeer dat het een modeverschijnsel is als wel dat er steeds meer bekend wordt over het waarom paarden ziek worden.
Steeds meer paarden lijden aan EMS en IR, waar vroeger gedacht werd dat het paard het goed deed op een koeie weide komt steeds meer besef dat er wel degelijk problemen hierdoor ontstaan.
Door de dierenarts werd ook ik erop gewezen dat mijn paard verhoogd risico heeft voor bevangenheid omdat hij IR heeft en te dik is. Dit werd voor mij reden op zoek te gaan naar PP, waar beter weidebeheer is, meer wordt nagedacht en ziektes worden voorkomen.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 14:32

little_king schreef:
Ninx,
Maar de openingspost gaat niet over een beperkte oppervlakte. Maar juist over de steeds groter wordende weides met toch van alles er in.
Tenminste zo begreep ik dat bericht.

:j

Ninx schreef:
Nou, dat is het mooie van je eigen paarden houden toch? Je bent nergens toe verplicht ;-)
Maar zoals eerder gezegd, wat maakt het uit? Laat iedereen lekker freubelen zoals het ze goed dunkt.
Alles beter dan al die paarden die altijd binnen hangen ;-)

:j En ik zeg ook niet dat het slecht is enzo, of dat het niet zou mogen. Maar het is zoveel poeha terwijl het zo simpel kan zijn. Ik vraag me dan af wat het doel is, om in een groot stuk veld van alles te gaan bouwen. En alles wat er verder in de OP staat :+

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 14:35

Ik heb geen echte indeling maar hang tussen een vierkant stuk gras en een half pad eromheen. Het stuk waar ze vooral opstaan is ongeveer 3000 m2 meer dan genoeg om samen met een lang pad van 2000 ze te voorzien van gras.
Ze krijgen hoe dan ook strookbegrazing omdat onze tinker niet onbeperkt mag eten om bevangenheid te voorkomen. Op deze manier kan ze ze toch laten knabbelen zonder dat het hoofdstuk te kaal wordt.

Het grootste probleem waar ik ook op andere plekken tegenaanliep is vooral met de start van een nieuw stukje wei. Om teveel gras eten te voorkomen kom je op een klein stukje uit. Vaak als gras net iets teveel maar voor beweging veel te weinig.

Het lange pad daar beginnen ze mee met een meter of 30. Dan zie je ze toch hun ei niet kwijt kunnen me renne. En spelen. Is dat pad eenmaal een stuk op rennen ze vaak zinloos heen en weer, even de benen strekken.

Het hoofd stuk is van origine rechthoekig. Inmiddels staat er een schuilstal en het stukje daaromheen kan afgesloten worden bij bijvoorbeeld overvulling of ze even uit de wei hebben. De rest bestaat uit een rechthoekig stuk voor van 60 bij 23 en achterin van 20 bij 23 ongeveer met een pad tussen de twee stukken. Daar kunnen ze altijd op, rennen en spelen er lekker en staan steeds ergens anders afhankelijk van de tijd. Dat wordt ook vollop gedaan, onze tinker heeft daar echt behoefte aan ook. Lekker de benen strekken en goed hard rennen.

Het stuk ertussen is opgedeelt in 5 stukjes wei die een voor in in strookbegrazing opgaan. Altijd gras over, de rest krijgt dan rust genoeg om weer bij te trekken en te groeien dus geen kapot gelopen stuk "gras" en goed te doseren hoeveel ze krijgen. Geen paddock paradise dus maar net iets prettiger dan een vierkant stuk gras,

Zou het een groter stuk zijn zou ik het net zo indelen.
Laatst bijgewerkt door karuna op 17-07-13 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 14:36

Johanna59 schreef:
Denk vooral uit een soort van schuld gevoel.

Whehehe, hier moest ik even om grinniken....
Waarom in godesnaam? Kun je dat uitleggen?

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 14:39

maaike2800 schreef:
ik denk niet zozeer dat het een modeverschijnsel is als wel dat er steeds meer bekend wordt over het waarom paarden ziek worden.
Steeds meer paarden lijden aan EMS en IR, waar vroeger gedacht werd dat het paard het goed deed op een koeie weide komt steeds meer besef dat er wel degelijk problemen hierdoor ontstaan.
Door de dierenarts werd ook ik erop gewezen dat mijn paard verhoogd risico heeft voor bevangenheid omdat hij IR heeft en te dik is. Dit werd voor mij reden op zoek te gaan naar PP, waar beter weidebeheer is, meer wordt nagedacht en ziektes worden voorkomen.

Dat klopt.
Maar dat ligt toch meer aan het groene vette Engelse raaigras?
Als er hier gezaaid wordt komt er wel een paarden mengeling in.
Maar nog steeds een saai oppervlakte wei :)

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 14:48

Ninx schreef:
Johanna59 schreef:
Denk vooral uit een soort van schuld gevoel.

Whehehe, hier moest ik even om grinniken....
Waarom in godesnaam? Kun je dat uitleggen?

Het is een alternatief voor een eigenlijk te klein stukje land, waar
eigenlijk te weinig ruwvoer staat.
En als eigenaar hoef je je niet zo schuldig te voelen, als je een dag niet
aan je viervoeter toekomt. Hij vermaakt zich dan wellicht zelf.

Anoniem

Re: Waarom wil iedereen opeens zijn weide 'inrichten'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 15:06

wat ik eigenlijk zelf liever zou willen later is de biotoop van een paard nabootsen, maar ik kan hier niks over vinden op internet...

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 15:10

Frederieke_ schreef:
wat ik eigenlijk zelf liever zou willen later is de biotoop van een paard nabootsen, maar ik kan hier niks over vinden op internet...

Dat ligt ook weer een beetje aan wat voor paard je hebt denk ik..

Een arabier is natuurlijk iets woestijn-achtigs, een konik een bosachtige/heuvelachtige omgeving en een KWPN'er.. Euhm.. Stal? :')

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 15:18

Modeverschijnsel of niet. Ik neig straks ook naar zo'n inrichting omdat ik veel paarden te dik vindt maar heel veel buiten wel belangrijk vind. Een gewone zandpaddock is dan vaak alleen suf stil staan of elkaar verbouwen.
PP zou mij dan de mogelijkheid bieden om ze 24/7 buiten te houden zonder dik worden en met minder verveeld rond hangen.

En als het dan nog even zou kunnen zou ik de track nog willen gebruiken als galopeerbaan :)*

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 15:28

Johanna59 schreef:

Het is over het algemeen juist meer werk omdat je moet komen voeren (als je paard hele dag op een grote weide kan staan en daar niet van dichtgroeit hoef je juist een stuk minder te doen 's zomers) en er ook veel mensen zijn die water en/of voer over verschillende plekken hebben uitgezet, zodat ze ook meer moeite moeten doen om te voeren en water te geven. Ik denk dat de meeste mensen met paddockparadise juist meer tijd (moeten) besteden aan hun paard om die reden, als je dus weinig tijd hebt kan je juist beter een grote simpele weide nemen.

Ik merk ook verschil. Toen ik jonger was hadden we een weide van iets meer dan 1 hectare, en daaraan grenzend een paddock van 12 x 20 m met een stukje tegels en een inloopstal. Op mijn huidige plek hebben we 3000 m2 w.o. ook een stukje tegels, overkappinkje. We hadden eerst een stuk om de overkapping telkens afgezet, maar de paarden stonden alleen maar stil. Dat deden ze overigens in hun 1 ha weide net zo goed hoor. Mijn vorige paard was namelijk niet zo'n loperd. Die stond gewoon hele dagen te slapen in de paddock en weide, als hij klaar was met eten. Hij rende en speelde niet zoveel. Op de nieuwe plek, met dus minder ruimte, liep hij wel degelijk meer. En dat terwijl het idee achter onze "ovaalbaan" (want een echt paddock Paradise is het niet, vind ik; drinken en eten staat allemaal op 1 plek, maar we hebben om de paddock een ovaal gemaakt) enkel was zodat we vanuit de paddock aansluiting aan al onze weitjes hadden (die zijn nml nogal verspreid over die 3000 m2) + dat de paarden de benen zouden kunnen strekken. Het grappige is dat ze ook echt regelmatig een rondje lopen, terwijl ze met enkel de paddock toch vaak wat stilstonden, vooral 's winters als ze niet op het gras kwamen.

De reden is dus dat ze meer lopen (ondanks dat er niks aan 'de andere kant' ligt bij ons, maar wel weer allerlei nieuwe dingen te zien), en ja, dat verschil merk ik echt. :j

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 16:09

Mews schreef:
Johanna59 schreef:

Het is over het algemeen juist meer werk omdat je moet komen voeren (als je paard hele dag op een grote weide kan staan en daar niet van dichtgroeit hoef je juist een stuk minder te doen 's zomers) en er ook veel mensen zijn die water en/of voer over verschillende plekken hebben uitgezet, zodat ze ook meer moeite moeten doen om te voeren en water te geven. Ik denk dat de meeste mensen met paddockparadise juist meer tijd (moeten) besteden aan hun paard om die reden, als je dus weinig tijd hebt kan je juist beter een grote simpele weide nemen.

Ik merk ook verschil. Toen ik jonger was hadden we een weide van iets meer dan 1 hectare, en daaraan grenzend een paddock van 12 x 20 m met een stukje tegels en een inloopstal. Op mijn huidige plek hebben we 3000 m2 w.o. ook een stukje tegels, overkappinkje. We hadden eerst een stuk om de overkapping telkens afgezet, maar de paarden stonden alleen maar stil. Dat deden ze overigens in hun 1 ha weide net zo goed hoor. Mijn vorige paard was namelijk niet zo'n loperd. Die stond gewoon hele dagen te slapen in de paddock en weide, als hij klaar was met eten. Hij rende en speelde niet zoveel. Op de nieuwe plek, met dus minder ruimte, liep hij wel degelijk meer. En dat terwijl het idee achter onze "ovaalbaan" (want een echt paddock Paradise is het niet, vind ik; drinken en eten staat allemaal op 1 plek, maar we hebben om de paddock een ovaal gemaakt) enkel was zodat we vanuit de paddock aansluiting aan al onze weitjes hadden (die zijn nml nogal verspreid over die 3000 m2) + dat de paarden de benen zouden kunnen strekken. Het grappige is dat ze ook echt regelmatig een rondje lopen, terwijl ze met enkel de paddock toch vaak wat stilstonden, vooral 's winters als ze niet op het gras kwamen.

De reden is dus dat ze meer lopen (ondanks dat er niks aan 'de andere kant' ligt bij ons, maar wel weer allerlei nieuwe dingen te zien), en ja, dat verschil merk ik echt. :j
.

Ben ook meer iemand van stapmolen, trainen, concours en gedoseerd buiten. Maar buiten is dan ook wel buiten. En nooit alleen. En omdat er zoveel mee gedaan wordt, wordt de tijd in het land ook alleen maar aan het eten van gras gespendeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 16:15

Sok schreef:
Frederieke_ schreef:

Dat ligt ook weer een beetje aan wat voor paard je hebt denk ik..

Een arabier is natuurlijk iets woestijn-achtigs, een konik een bosachtige/heuvelachtige omgeving en een KWPN'er.. Euhm.. Stal? :')

Word leuk bij mij in de wei dan voorr mijn haflinger.. whahaha!!! Jodelahieetieeeee...
En de andere helft is dan texas :')

Ik denk dat mensen het gewoon leuk vinden om zoiets te maken voor hun paard. Het geeft een voldaan gevoel denk ik.
Ik zou nog altijd wel een soort waterbak voor ze willen in de wei. Alleen is dat niet handig ivm stilstaand water en zomereczeem.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 16:26

Wij hebben meer dan genoeg gras en ruimte, alleen een slechte ondergrond (potklei) in de zomer staan ze lekker hele dagen op het land met een inloopstal, in de winter kunnen ze niet iedere dag op het land dus dan staan ze in een deels verharde paddock met inloopstal. (Gaat niet om het land, maar als het dagen achter een regent wordt het zo nat dat ze echt tot boven de kogel door de modder gaan, niet erg veilig)

In de paddock bewegen ze beduidend minder, ze staan, slapen, drinken en eten, maar daar houd het mee op. Aangezien het hele winterweitje (4200 m2) afgraven en draineren nogal een kostbaar iets gaat worden gaan we deze herfst toch maar een track langs de weide leggen die gedraineerd wordt. De track wordt aangesloten op de stal en daar kunnen ze dan gewoon altijd op en als het land droog of bevroren is kunnen ze daar ook op.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 17:44

Mijn paard staat met 1 maatje op drie hectare gras. Ik zou er direct een pp van maken als het van mij was. Ik vind het een uniek concept. Wel moet er ruimte blijven om een flinke sprint te trekken, maar dat kan ook als je het goed inricht. Wel ben ik an mening dat een beperkte ruimte beperkt blijft, ook als je er een pp van maakt. Veel meters is daarom wmb een eerste vereiste, boven de inrichting.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 17:51

Ik denk inderdaad dat het wel een beetje de trend is van nu. De reden dat veel mensen met kleine stukjes juist voor een PP kiezen snap ik persoonlijk niet omdat je de boel alleen maar kleiner en beperkter maakt.
Daarom vind ik eigenlijk dat een PP meer geschikte is voor grote weides. Zodat er gewoon nog veel ruimte over blijft en je het ruim kunt opzetten. Op zich vind ik idee leuk en als ik enkele hectare's voor mezelf zou hebben en geld zou ik zeker ook wel kijken wat ik zou kunnen doen. Maar ik vind zelf 1 hectare al vrij klein om voor een groepje een degelijke PP te maken. Als je alleen een weiland, 1 paddock hebt en een pad vind ik dat niet echt een PP. Maar dat is ieder z'n mening.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 17-07-13 17:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 17:51

antje_vip schreef:
Waar de paddock paradizen eerst bedoeld waren voor stukjes grond die eigenlijk te klein zijn, om het paard zo veel mogelijk beweging te geven, schieten deze nu als paddestoelen uit de grond. Iedereen wil zoiets, iedereen wil een 'inrichting' voor zijn weide en de stukken grond waar leukbedoelde doolhofjes, vijvertjes enzovoort worden aangelegd, zijn van steeds groter formaat. Wat is er mis met een kaal, onversierd stuk weide met alleen gras, waar de paarden heerlijk de benen kunnen strekken en vrijuit kunnen galopperen? Ik vraag me serieus af waarom iedereen hier zo mee bezig is.

Hoe kom je erbij dat de paddock paradise was bedoeld voor te kleine stukjes?
Het is een bepaald type inrichting en is eigenlijk ook gewoon bedoeld voor grote stukken, dat het ook vrij ideaal is voor kleinere stukken is waar, maar dat maakt het niet daarvoor bedoeld.

Er zitten een heel aantal voordelen aan, als eerst en belangerijkste het stimuleren om te bewegen ipv alleen hapje stapje te doen. De obstakels erin zorgen dat ze de voeten wat optillen, betere balans krijgen, sterkere achterhand krijgen(bv door een heuveltje), water is gewoon leuk voor de paarden.
Het maakt het leven interessant voor de paarden, bezigheidstherapie in hun vaste woonomgeving.
Vaak is de grasinname beperkt op de paddock paradise, ideaal voor de paarden die snel dik worden, die snel hoefbevangen worden of IR hebben.
De verschillende ondergronden zijn erg goed voor de hoeven, wat ook weer een voordeel is.

Bij het originele idee van de paddock paradise is het zeer zeker ook de bedoeling dat de paarden lekker de benen kunnen strekken, langere paden, grotere stukken ertussen, ook dat hoort erbij.

Hier wat leesvoer over de paddock paradise: http://paddockparadise.com/

_Summertime

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 21:17

Hier staat alles gewoon lekker in een normale weide hoor! :j

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 21:55

Hier ook alles in een gewone wei. Strookbegrazing, zodat ze niet te dik worden. En ze krijgen beweging zat met zijn drietjes. Daar zorgen ze zelf heel goed voor.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 23:32

antje_vip schreef:
:j En ik zeg ook niet dat het slecht is enzo, of dat het niet zou mogen. Maar het is zoveel poeha terwijl het zo simpel kan zijn. Ik vraag me dan af wat het doel is, om in een groot stuk veld van alles te gaan bouwen. En alles wat er verder in de OP staat :+

Ik denk dat je toch antwoord op die vraag hebt gekregen? Bovendien is er genoeg informatie te vinden, welke vol staat met goede argumenten.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 23:34

Johanna59 schreef:
Ben ook meer iemand van stapmolen, trainen, concours en gedoseerd buiten. Maar buiten is dan ook wel buiten. En nooit alleen. En omdat er zoveel mee gedaan wordt, wordt de tijd in het land ook alleen maar aan het eten van gras gespendeerd.

De paarden in een PP zijn niet per definitie paarden waar weinig mee gedaan wordt.
Ik geloof dat een sportpaard beter functioneert wanneer het altijd vrij kan bewegen. Het lichaam kan de trainingen er beter 'uit lopen'. Bovendien blijven ze dan mentaal ook fris.

De meeste paarden in de PP's om mij heen zijn sportpaarden.

Het is gewoon een verschil van inzicht.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 12:42

quote verkloot, maar ik borduurde verder op Johanna59 en Ninx's discussie

PP is niet bedoelt voor een klein stukje land, is al meermaals aangegeven, dat veel mensen met beperkte opp het concept toepassen is wel zo, maar dat maakt het concept niet bedoelt voor.
te weinig ruwvoer, ook met voldoende of meer dan voldoende gras is voor ene flink deel paarden/pony's is een PP een beter idee dan zich volvreten op de wei, heel veel dieren groeien dicht op een "here's the grass, have fun" systeem. of strookbegrazing waarbij ze als een dolle dat nieuwe strookje kaalvreten en dan pollen gaan staan trekken
die gedijen beter bij een systeem waar het grazen beperkt word, aangevuld met goed droog ruwvoer en stimulatie tot extra bewegen.

zelf zie ik de toegevoegde waarde van een trainingsmolen etc niet, ik hecht meer waarde aan sociale interactie en onbeperkt op eigen initiatief bewegen , buiten het werken om.
het is beide niet direct goed of slecht te noemen, maar verschil van inzicht.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 13:17

Vind het juist fijn voor sportpaarden. Die wil ik niet met een gruwelijke grasbuik meenemen op concours maar wel zo veel mogelijk buiten + bewegen.
Lijkt mij heerlijk om mijn paard straks na een cross gewoon ook de nacht buiten te kunnen laten zonder hem meteen weer te dik te laten worden.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 13:25

antje_vip schreef:
Een PP was in eerste instantie ook bedoeld voor beperkte oppervlaktes. Maar de stukken grond waarop ze gebouwd worden, worden steeds groter en ik denk dat het dan juist zijn rendement verliest.

Dat is niet helemaal correct.
Paddock Paradise is bedoeld om de grasinname te verminderen tot liefst helemaal niets, terwijl je de beweging zo maximaal mogelijk laat zijn.
Vers Gras is volgens de bedenkers van PP namelijk heel slecht voor je paard. Ook in beperkte mate, en hooi is de oplossing. Dan wel liefst bepaalde soorten hooi, want er zijn soorten die minder geschikt zijn vanwege schimmels en suikers etc.

Ik zit op de internationale facebook groep van diegen die samen werkt/leeft? met JJ himself en als je daar vertelt dat je je paarden gras laat eten wordt je er bijna uitgeknikkerd... Je mag het zeker niet promoten als iets waar je paard gelukkig of gezonder van wordt dan alleen op hooi...

Ik haal er de voor mij haalbare en bruikbare info vandaan en er zitten echt hele leuke en mooie voorbeelden bij.

Maar zoals de meesten hier in Nederland hun weide inrichten, gaat het vooral om het leuker en interessanter maken van je weide zodat je paard meer te doen heeft in de wei dan vooral lekker de hele dag gras eten terwijl je ondertussen je grasinname kunt controleren zonder de bewegingsruimte in te perken.
Of in het geval van de paddock het minder saai is en meer uitnodigt tot bewegen dan een rechthoek met 1 grote hooibak waar ze alleen maar stil staan of liggen.

Aangezien er steeds meer paarden te dik worden, op dieet moeten, hoefbevangen zijn geweest of andere gras/voer gerelateerde gezondheidsproblemen hebben en nu minder tot niet op het gras mogen en mensen er alternatieven voor zoeken om ze een leuker leven te geven, en we ook de waarde van omgevingsverrijking steeds meer inzien, komt het meer voor.
(natuurlijke leefomgeving van het paard was niet die agrarische kale weidegrond zoals wij hier veel hebben, maar uitgestrekte gebieden met verschillende ondergronden, hard en zacht, droog en nat, kaal en bosjes/struiken/rotsen, hoogteverschillen in bepaalde landen en een veel uitgebreidere vegetatie waar ze hun maaltijden mee konden samenstellen en varieren. Dat probeert men in PP meer te benaderen)

En je hebt natuurlijk altijd een groep die het gewoon leuk vind om te knutselen en ontwerpen/bouwen ;)

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 11:54

Ik wil ook een Paddock Paradise gaan maken. Ik heb geen overdreven groot stuk, maar als ik dat wel zou hebben, zou mijn keuze ook worden om er een PP van te maken.
Mijn haflinger heeft Cushing en kan niet tegen gras, een klein beetje is voor haar al te veel.
Middels een pad, waar ze allerlei dingen kan vinden die voor haar interessant zijn, wil ik haar toch de mogelijkheid geven om op een 'groot' stuk te staan waar ze lekker rond kan lopen.

Uit schuldgevoel is dit zeker niet, maar wel uit de gedachte 'hoe kan ik mijn paard, zonder gras, toch de meeste ruimte geven?'. In mijn ogen is dat dmv een PP.

branki

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 15:00

Het idee op zich vind ik wel wat, alleen die paden is niks voor mijn paardje. We hebben een L-vormige weide met aan de achterkant een bosrand. Daar durft meneer lang niet altijd te komen. Soms loopt hij er wel, maar rent dan regelmatig naar voren naar de veiligheid van huis/stal. Via een pad zou dat denk ik gevaarlijke situaties opleveren. Hij houdt ook niet van smalle doorgangen en opgesloten zijn en niet van zich af kunnen kijken. Dus voor hem denk ik niet geschikt.