WAT ZOU JIJ DOEN MET: 14 boxen-bak-weidegang aan groot bos?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 22:43

Ben bang dat je daar te makkelijk over denkt.
Natuurlijk heb jij het als pensioneigenaar te zeggen, alleen heb je er altijd wel één tussen zitten die niet in het groepje past. Je doet het zelden goed, de één wil dit de ander weer dat. Je kunt je regels nog zo duidelijk opstellen er is altijd wel wat. Ik ben nog geen stal tegen gekomen waar werkelijk nooit wat is.
Heb je daar zin in? Kan je het opbrengen om altijd voor een ander klaar te staan en soms onredelijke gebeurtenissen op te lossen en wil je de verantwoordelijkheid nemen voor 10 tot 12 andere paarden? Tja waarom dan niet verder onderzoeken en kijken of het kan.

uggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 22:46

ik zou ook gaan fokken,
eventueel paarden ingaan rijden/doorrijden

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: WAT ZOU JIJ DOEN MET: 14 boxen-bak-weidegang aan groot bos?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 22:50

Inderdaad meggiemeg, je moet heel, heel stevig in je schoenen staan.

Sjisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 22:54

Mijn eigen paardjes er stallen en de rest van de boxen verhuren aan pensionklanten, verdien je ook nog wat bij ;)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 22:58

Ik zou er voorlopig eens gaan wonen en dan onderzoeken waar behoefte aan is.

Ik ben een paar keer die kant op geweest voor een trainingsweek en het valt me op dat er daar in de buurt erg veel ruimte is en dus ook veel huizen/boerderijen met eigen ruimte voor paarden en een bak dus ik vraag me af of je permanente pensionklanten zou kunnen vinden (aannemende dat je je stallen zou willen vullen met pensionpaarden). Nadeel is dat je geen binnenbak hebt, dat maakt je stalling minder aantrekkelijk.

Ik zou me geloof ik richten op vakantiestalling. Er zijn veel mensen die met hun paard op vakantie willen. Als je die ergens zou kunnen stallen waar er goed op gelet wordt, denk ik dat daar een markt voor is, ook gezien de omgeving die zich leent voor buitenritten. Je zit vlakbij het Ruinerwold en het Dwingelderveld.
Ik vind het zelf altijd prettig als ik op vakantie ben dat paard maximaal 5 km verderop staat en niet op hetzelfde terrein verblijft zodat ik niet steeds in de verleiding kom om even te kijken of alles nog goed gaat maar ook aan andere dingen toekom.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 22:59

Ik zou 4 stallen voor mij zelf houden.
1 voor mijn eigen paard en zou er nog een bijkopen.
2 voor klanten die hun paard door mij willen laten rijden.
En de overige pensionklanten.

Bij ons op stal is er ook altijd wel wat gezeik, maar geen drama's.
Wij moeten zelf de stal en wei mesten en paarden buiten en binnen doen.
Dat wordt om en om gedaan door de pensionklanten.
Wij hebben echter wel een mooie binnenbak met goede bodem.

BlueSun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 23:03

ik zou eerst kijken wat er al in de buurt is (qua toerisme, pensionstalling) Daarna, kijken wat er mogelijk is en haalbaar is en waar vraag naar is.
Dan kijken of het financieel mogelijk is.
En dan er een deels vakantiestalling en deels vaste pensionstal van maken.
Mits dat mogelijk en haalbaar is natuurlijk.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 07:23

Oh! Ik zou het wel weten! Ik zou er nog 1 of 2 goede fokmerries bij kopen en zelf gaan fokken. Niet alle stallen hoeven vol met eigen paarden, dus misschien een kleinschalig logeeradres voor mens en paard lijkt me ook wel leuk!

ulyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 07:48

moor schreef:
Voor degene die de 12 boxen leeg willen laten staan omdat ze geen andere mensen op stal willen..
Vinden jullie het niet zonde om een stal leeg te laten staan?
En jullie zijn dan de "baas" en stellen de regels op, als er dus iemand zich "niet netjes" gedraagt kan die toch vertrekken?

Merluna er staan toch al vakatiehuisjes in ruinen?! aan het bos?!
Maar dat daarvan kan ik alleen vinden dat ze te koop zijn voor +- 250.000euro

Ik vind pensionstallen echt een verschrikking, de sfeer onderling tussen pensionklanten :Y) en al hun eigenaardigheden zouden mij doen besluiten om er vooral niet aan te beginnen. Ik zou meer gaan voor een bed en bix/breakfast of leuke workshops organiseren met paard relateerde onderwerpen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 08:29

Zou je de boxen het jaar rond willen verhuren of alleen in periodes?

Een deel kun je natuurlijk ook verhuren aan pensionklanten voor je basis-inkomen.
Heb je gedacht aan een vakantie accomodatie waar mensen met hun eigen paard terecht kunnen.Voor overige periodes zou je kunnen denken aan meerdaagse clinics al dan niet zelf georganiseerd.

Je moet een goed bedrijfsplan maken en goed rondkijken wat er in de buurt te vinden is zodat je een kostenplaatje kunt gaan maken.Kijken welke vergunningen/verzekeringen er nodig zijn enz enz.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 08:35

Mijn eigen paard stallen en op zoek gaan naar een leuke dikke C/D pony die voor het karretje kan lopen :) De andere stallen verhuur ik dan aan vriendinnen, natuurlijk voor weinig geld. Maar dan moeten ze wel zelf voer kopen ed :)

ilse011

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 14:01

ik lees mee, vind het wel interessand ;)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 15:47

, als er voldoende land is zou ik persoonlijk idd de boxen grotendeels er uit slopen en vervangen voor groepshuisvesting met uitloop, beide van voldoende oppervlakte. eventueel verdeelt in 2 delen (twee groepjes ) met verschillende ondergrond, veilige heingen etc etc, en makkelijke weide mogelijkheden aansluitend aan de uitloop, op die manier kun je maximale bewegingsvrijheid en sociale contacten bieden
2 ruime boxen voor de nood en gaan.

de vraag is of daar vraag naar is in de omgeving, maar puur vanuit mezelf bekeken, ik zou het niet op een andere manier willen aanbieden :n dus sja, dan houd een andere mogelijkheid al snel op :D

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 15:53

xMercury schreef:
Mijn eigen paard stallen en op zoek gaan naar een leuke dikke C/D pony die voor het karretje kan lopen :) De andere stallen verhuur ik dan aan vriendinnen, natuurlijk voor weinig geld. Maar dan moeten ze wel zelf voer kopen ed :)

Ja, doen! Haha. Ik zou zelf ook mijn paard stallen en een merrie bij kopen voor te fokken, gewoon voor eigen hobby. Een paar stallen voor pension maar ik zou zeker niet gelijk beginnen met 10 stallen voor pension klanten. Als je er eens 3 kan verhuren zou ik eens kijken hoe dat gaat. Uiteraard nadat je er al een tijdje zelf woont en weet hoe en wat je het wilt.

Edit: Wellicht meer een doe het zelf stal wanneer je gewoon een baan wilt behouden.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 16:04

Nadeel van een doe het zelf stal is wel dat het altijd een zooitje is op je erf, niet iedereen ruimt alles keurig op en iedereen komt op aparte tijden waardoor er altijd wel rommel is van het uitmesten, niet iedereen is zo dat er dan geveegd moet worden als je geknoeid hebt. Wil je dan mesten kan je eerst alles overal verzamelen

moor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-13 16:06

De stal is niet echt geschikt voor directe vrije uitloop...
maar wel volop weidegang beshikbaar.

Mafliger_s
Als er werkelijk 80 vakantiehuisjes bij de camping Ruinen komen,
zou je altijd wat aan kunnen bieden van: zelf Daar op de Camping en je paard bin 5km ook op vakantie ;-)

We hebben een melkveebedrijf aan huis dus zijn bijna 24/7 thuis...

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 16:15

Ik zou allereerst onze lieve heer op mijn knieën danken :D
En vervolgens een gedeelte loopstal maken voor mijn ruin en de 2 vriendjes die hij er dan bij krijgt. De rest zou ik voor opslag gebruiken en voor als er vriendinnetje met paarden zouden komen logeren!

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 16:18

Ik zou 2 of 3 stallen laten staan en de rest ombouwen tot inbouwstal, om redenen die al eerder genoemd zijn. Pensionklanten zou ik niet willen, maar pensioenklanten wel! Een rusthuis dus: plaats aanbieden aan mensen die hun paard een goed pensioen willen geven (uiteraard tegen betaling) maar daar zelf de tijd/ruimte niet voor hebben. Aangezien je met een melkveebedrijf toch de hele dag aanwezig bent, kan de verzorging van 5-10 oude paarden er ook wel bij, en de eigenaren komen niet vaak langs, dus lekker rustig.

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 16:21

GamblersCup schreef:
Ik zou er mooi mijn eigen dieren neerzetten en mooie ritten maken ;)
Niks met andere mensen :D

Idd ;)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 17:18

groepsaccomodatie waar mensen met rijvereniging of vriendenclubje of voor speciale trainingsweekenden of weken of clinics terecht kunnen met hun paard (of hun paard kunnen stallen als ze in de buurt op vakantie zijn op camoing of huisje, is denk ik minder veel voorkomend dan pension en de marges liggen ook hoger per nacht. Je kunt dan zelf ook makkelijker plannen wanneer je wel of geen mensen kunt of wilt hebben en weet wanneer het een periode rustig is.
Buitenritten maken is het hele jaar mooi en als je een binnenbak kunt creeren kun je ook in de wintermaanden makkelijker doordraaien met clinics en trainingsweekenden en de bak evt. verhuren voor vrij rijden aan ruiters uit de omgeving.

In dat geval is het belangrijk om voldoende boxen te houden en nog meer nette afgezette stukjes weiland en/of paddocks zodat de mensen hun paard indien gewenst de hele dag biten kunnen laten lopen en in de zomer evt. dag en nacht weidegang aanbieden wardoor je meer paarden kwijt kunt in die periode en extra kunt verdienen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 21:15

Traiectum schreef:
Ik zou 2 of 3 stallen laten staan en de rest ombouwen tot inbouwstal, om redenen die al eerder genoemd zijn. Pensionklanten zou ik niet willen, maar pensioenklanten wel! Een rusthuis dus: plaats aanbieden aan mensen die hun paard een goed pensioen willen geven (uiteraard tegen betaling) maar daar zelf de tijd/ruimte niet voor hebben. Aangezien je met een melkveebedrijf toch de hele dag aanwezig bent, kan de verzorging van 5-10 oude paarden er ook wel bij, en de eigenaren komen niet vaak langs, dus lekker rustig.

Dat is ook een slim idee ja. :j
Ah ik wist niet dat er toch de hele dag iemand aanwezig was, ik had zelf al ingevuld dat TS overdag waarschijnlijk aan het werk zou zijn. Van paarden alleen valt nu eenmaal niet echt te leven.
In de zomer kun je ze natuurlijk voor je werk op de wei kieperen mocht je voor individuele stalling gaan, maar in de winter zal er toch iemand voerbeurten moeten doen, dat kan de boer in dit verhaal dan misschien wel doen.

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 00:25

Als ik zoiets in eigendom zou hebben zou ik een deel voor mezelf in richten en het andere deel kaal verhuren aan 1 persoon die de resterende stallen dan weer zou onderverhuren of een eigen fokkerij(tje) op zou kunnen zetten (zzp'er of fokker dus). Op die manier heb je toch mensen over de vloer maar heb je er het minste werk/gedoe mee.
De vakantiewoning(en) zou je zo kunnen maken dat er een inloopstalletje en kleinere weide bij zit voor mensen die met hun paard(en) op vakantie willen.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 07:11

Mij en Dafydd iedere vakantie uitnodigen! Maar een vakantie met het paard is ook leuk, ik denk dat daar best vraag naar is! Ik zou dat in ieder geval leuk vinden, een midweek met mijn paard op vakantie in een mooi gebied.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 07:25

Verkopen. :')

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 07:46

Waarom maak je er geen luxere stal van?
Dat je 4 boxen voor jezelf houdt, eigen gebruik
en de ander 10 boxen opdelen, elk paard een
box en de box ernaast voor opslag van hun
spullen.

Je kan dan ook nog zeggen dat je 2 van dit
doort boxen vrij houdt voor mensen die bij je
op vakantie komen, dan hebben ze direct ruimte
om hun spullen neer te zetten?..