Dressuurruiters, mening over zonder zadel rijden..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dressuurruiters; zonder zadel rijden is...:

Goed voor ruiter en paard, ik doe het soms/regelmatig
71 (68%)
Slecht voor ruiter en paard, ik doe het nooit
5 (4%)
Zou goed zijn als onze combi meer kon ontspannen
16 (15%)
Anders, namelijk... (leg uit!)
12 (11%)

Totaal aantal stemmen: 104

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 13:17

Wat ik vaak zie is dat ruiters dan teveel in de stoelzit gaan zitten en teveel met de knieen gaan klemmen om stevig te blijven zitten.
Zonder beugels rijden vind ik persoonlijk zinvoller Lachen

Maar soms doe ik het wel eens voor de leut.
Als ik kawa bv zijn halster kwijt is en ik geen zin heb de hele wei tevoet te moeten doorzoeken Lachen

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 15:51

runningkawa schreef:
Wat ik vaak zie is dat ruiters dan teveel in de stoelzit gaan zitten en teveel met de knieen gaan klemmen om stevig te blijven zitten.
Zonder beugels rijden vind ik persoonlijk zinvoller Lachen

terwijl je juist zou denken dat je meer balans en evenwicht hebt als je je benen naar recht beneden laat hangen en goed op je kont gaat zitten.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 16:04

rij regelmatig zonder zadel.. hebmijn zit er goed mee verbeterd..
lekker zitten doet het niet echt.. hij heeft nogal een hoge schoft en een ruggegraat die een end uitsteekt(geen bespiering) maar meestal stap ik dan alleen maar

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 16:08

Sjuimpje schreef:
Verder zie ik niet in wat het toevoegt aan de training.

Je eigen zit verbeteren... Ik heb vroeger ontzettend veel zonder zadel gereden, en ik mag dan niet als Anky zitten, maar ze krijgen me er niet zomaar af!
En verder.... LOL, gewoon FUN....
Ik snap echt niet dat jij zo met je paarden om kan gaan (niet verkeerd opvatten, ze hebben het goed Haha!) maar alles moet bij jou nut hebben, nooit eens gewoon zomaar iets voor de lol doen.... Snap het echt niet (ga het niet snappen ook denk ik)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 20:41

stef"]
[quote="Sjuimpje schreef:
Verder zie ik niet in wat het toevoegt aan de training.

Je eigen zit verbeteren... Ik heb vroeger ontzettend veel zonder zadel gereden, en ik mag dan niet als Anky zitten, maar ze krijgen me er niet zomaar af!
En verder.... LOL, gewoon FUN....
Ik snap echt niet dat jij zo met je paarden om kan gaan (niet verkeerd opvatten, ze hebben het goed Haha!) maar alles moet bij jou nut hebben, nooit eens gewoon zomaar iets voor de lol doen.... Snap het echt niet (ga het niet snappen ook denk ik)
[/quote]
maar voor mij (en ik vermoed ook voor sjuimpje) is dressuur en springen ook lol.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 21:11

ja tuurlijk, maar ik heb weleens zoiets van ah, vanmiddag lekker ff jamaica poetsen, zonder dat ik ga rijden of omdat het nodig is of weet ik veel. Sjuimpje heeft dat dus absoluut niet. Is haar goed recht, maar snappen doe ik het niet Haha!

Feetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 21:16

Ik deed het met m'n haflinger regelmatig ja.
Als ik geen zin had om het zadel te pakken Tong uitsteken
Gewoon lekker rondcrossen, terwijl ze ook best netjes kon lopen dan Lachen
Alleen ging eht draven iets langzamer dan normaal en moest in de lente m'n rijbroek meteen weer in de was Tong uitsteken

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 21:17

Ik snap het ook niet hoor Stef, ik wil ook af en toe gewoon lol met mijn paarden maken, net als vroeger bij de ponyclub. Ik heb een paar jaar heel serieus gedaan, en toen dacht ik ineens "is dit het nou?" - en ik ben weer lol gaan maken, tussen het serieuze door.... is een mooie combinatie! Maar voor iedereen persoonlijk Lachen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 21:18

Oh ja, even on topic: ik rij regelmatig zonder zadel, is op een draver toch een hele aparte sensatie, maar ik zit er wel onafhankelijker door.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 21:18

stef schreef:
ja tuurlijk, maar ik heb weleens zoiets van ah, vanmiddag lekker ff jamaica poetsen, zonder dat ik ga rijden of omdat het nodig is of weet ik veel. Sjuimpje heeft dat dus absoluut niet. Is haar goed recht, maar snappen doe ik het niet Haha!

ik kan niet voor sjuimpje spreken, maar ik gewoon veel te veel plezier in rijden. Wat niet wil zegggen dat ik nooit maar eens wat aanrommel op stal (ff los en een beetje spelen), maar rijden is voor mij ook ontspanning (normaal gesproken).

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 21:19

promptertje schreef:
Ik snap het ook niet hoor Stef, ik wil ook af en toe gewoon lol met mijn paarden maken, net als vroeger bij de ponyclub. Ik heb een paar jaar heel serieus gedaan, en toen dacht ik ineens "is dit het nou?" - en ik ben weer lol gaan maken, tussen het serieuze door.... is een mooie combinatie! Maar voor iedereen persoonlijk Lachen.

daarom cross en spring ik dus *LOL* alleen dressuur is idd saai!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 21:23

Lielle schreef:
daarom cross en spring ik dus *LOL* alleen dressuur is idd saai!

Het wordt wel eentonig he, we zijn het nooit meer eens oneens Huilen Haha!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 21:28

Lielle"]
[quote="stef schreef:

ik kan niet voor sjuimpje spreken, maar ik gewoon veel te veel plezier in rijden. Wat niet wil zegggen dat ik nooit maar eens wat aanrommel op stal (ff los en een beetje spelen), maar rijden is voor mij ook ontspanning (normaal gesproken).
[/quote]

Met nadruk op normaal gesproken Haha!

Anyway, ontopic.
Vroeger reed ik veel zonder zadel, aangezien de meeste van mijn vz pony's niet eens een zadel hadden Haha!
Op Jamaica rij ik weleens zonder zadel, en probeer dan ook gewoon dressuur oefeningen erbij te pakken (goed voor mijn zit) Alleen Galop zonder zadel ben ik nog huiverig voor

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 21:31

stef schreef:
Alleen Galop zonder zadel ben ik nog huiverig voor

Op een draver is draf zonder zadel veel enger dan galop *LOL*. Ik ga binnenkort een barebackpad kopen (is daar nou geen normaal Nederlands woord voor?), in de hoop dat ik dan iets meer grip heb, want keihard draven op zo'n gladde vacht ..... Haha!

roosaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 21:32

ik ben niet egt een dressuur ruiter maar ik rijd wel vaakl zonder zadel en dan ook vaak nog zonder hoofdstel het is erg goed voor hje pony en lekker relaxt:))

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 21:32

yep, normaal gesproken. Ik kom er noooooit gefrustreerd vanaf Schijnheilig

Promptertje, maar weer eens een discussie over je paard slaan beginnen dan Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 21:33

promptertje schreef:
ga binnenkort een barebackpad kopen (is daar nou geen normaal Nederlands woord voor?), in de hoop dat ik dan iets meer grip heb, want keihard draven op zo'n gladde vacht ..... Haha!

bloterugmat Knipoog

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 21:36

Lielle schreef:
Promptertje, maar weer eens een discussie over je paard slaan beginnen dan Knipoog

Nee nee, daar heb ik nou nog nachtmerries van Tong uitsteken . Berichtje twee van mij op Bokt en whoppaa, daar was Lielle Haha!. (gelukkig is het allemaal nog goed gekomen).

En "bloterugmat"- hmm, letterlijk is het wel, maar ik ben benieuwd wat ik krijg wanneer ik dát bestel *LOL* !

Ikkem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 21:39

Ik heb het gevoel dat ik zonder zadel juist beter mijn hulpen kan geven omdat je je paard beter aanvoelt. Met zadel is het afstandelijker en kan me niet echt 'een' voelen met mijn paard.
En het is natuurlijk heel erg goed voor je zit

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 21:40

het is ook nog steeds mijn eerste reactie als ik jouw naam tegen kom Knipoog en het dan nu steeds eens zijn over van alles en nog wat *LOL*

ik zou bij die bloterugmat ook meteen een dressuurzweep bestellen en misschien een pessoatuigje Extreme duivel

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 22:05

ik rijd best vaak zonder zadel, het is vooral een goede controle voor jezelf, als je het niet goed doet lig je eraf. ik doe wel het meeste galop en stap, draf is niet zo prettig Knipoog

roosaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 22:35

idd draf is niet zo prettig *LOL* *LOL* *LOL*

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 08:15

ik stap Q soms zonder zadel uit na het longeren

een drafje/galopje gaat nog niet zo goed, hij wil weleens wat uitproberen of staken ofzo, dan zit je zonder zadel op een smal paard niet echt stevig Knipoog
en hij heeft een hele gevoelige rug, dus ik hou het mooi bij uitstappen

mn pony daar reed ik zonder zadel met alleen een halster mee buiten, maar ja die was ook een stukkie breder, en braver!

zonder beugels rij ik weleesn, is goed voor mn zit

en voor de afwisseling ga ik springen&buitenrijden, dus alleen dressuren doe ik sowieso niet!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 08:48

Dees,
als jij dat van die zitbeenknobbels onzin vind, moet je maar eens iemand een kwartier op je schoot laten zitten, dan heb je ze in je bovenbenen staan
Zeker als je gewend ben veel op je zit te rijden kan je aardig porren met die puntige botjes.
Ik kan me niet voorstellen dat je het paard zo aanmoedigt om juist die rugspieren te bollen

En nee, voor mij is het weinig lol om zonder zadel te rijden.
Ten eerste voegt het wat mij betreft inderdaad niets toe en ten tweede ben ik er dit jaar meer afgestuiterd dan ooit en Ozep heeft me afgelopen zondag op concours ook weer aardig verrast door te laten zien wat voor manoeuvres je nog kunt uithalen in een piepklein longeertonnetje. Lovely is getuige Haha! (Ben gelukkig nu wel blijven zitten Cool )
Tot verleden jaar zei ik ook dat ze mij er niet zo snel afkregen Schijnheilig
Neem van mij aan dat bepaalde bewegingen echt niet uit te zitten zijn en dan maakt het neits uit of je veel met of zonder zadel hebt gereden.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 08:57

Ik moet zeggen, ik rijd geen wedstrijden. Maar zie eigenlijk ook geen nut in zonder zadel rijden. Ik doe het ook eigenlijk nooit. Hoogstens na het longeren even uitstappen. Maar zelfs dat doe ik nu niet meer eigenlijk.
Ik rijd wel wat vaker zonder beugels, dat is echt goed voor je zit.
Maar nu met de winterperiode moet ik uitkijken, dan heeft mijn pony weleens een gekke dag.
Ik vind gewoon dressuur rijden, en af en toe een sprongetje veel leuker als zonder zadel rondsturen. Op een pony die veel te hard draaft. In de zomer rijd ik een heel enkele keer zonder zadel en zonder hoofdstel, alleen touw om de hals. Dat gaat prima. Maar in de winter probeer ik dat niet.