Mest in de weide; opruimen / slepen / laten liggen ect. ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 14:55

Bij de stal waar ik sta is niet enorm veel wei en er staan 8 paarden op, zou dus enorm vervuilen als je de mest er niet uit zou halen.

Wij halen dus dagelijks alle mest eruit met inderdaad een bakje, harkje en kruiwagen...
even werk, maar zo blijft het wel schoon...

evt maaien we de lange stukken af zodat het mest opruimen makkelijker gaat

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 15:02

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 15:09

Bassenqua schreef:
Even een investering maar dan heb je ook wat :D

http://www.biozuiger.nl/

Raap zelf overigens dagelijks de mest ouderwets met kruiwagen en mestboy uit het land hoor maar die drollenzuiger lijkt me ideaal.

Wat een handig ding zeg! Ik zou alleen wel bang zijn dat ik dadelijk kleine padjes en kikkers zou meezuigen :')

Mijn grasweiland mest ik nooit uit. Dat wordt idd gemaaid en gesleept. Mijn kale wei daar doe ik aan het eind van de winter als de bodem droog is de mest kapot maaien en slepen. Daarna mest ik iedere dag uit.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 10:12

Ik haal het weg, maar heb dan ook maar 1 paard & pony erop staan, en niet een heel groot stukje. Het is idd wel irritant in lang uitgeschoten gras, doe tegenwoordig alles met een mestboy en een harkje en dan voornamelijk de achterkant van het harkje. Ik heb zo'n dicht harkje, daar kan dat wel mee; http://www.roekeruitersport.nl/contents ... 57_000.jpg . Vaak ligt de poep wat OP lang gras, legt het plat, en dan is het toch wel makkelijk met de achterkant eraf te schuiven de mestboy in, ipv met het harkje vast te zittne in het hoge gras ;)

Ik doe het iedere dag. Maar heb niet veel land, ze staan op kleine stukken, en zijn hartstikke zindelijk gelukkig :)

Britt_S

Re: Mest in de weide; opruimen / slepen / laten liggen ect. ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 12:45

Elke dag eruit halen. Voorkomt dat je plekken krijgt waar het gras meters (overdreven :') ) boven de grond uitsteekt. Ook heb je minder kans op wormen bij je paarden :j

deb_tink

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 20:58

wij doen elke week een deel van het land afhalen en een nieuw deel geven. Het oude kale deel wordt dan gesleept of als er heel veel ligt een deel gemest.

als wij de mest goed verspreiden dan krijgt het gras genoeg lucht en groeit het goed op de paardenmest. De wei groeit mooi egaal en de paarden eten hem gewoon ook weer kaal als ze er ong 4/6 weken later weer opkomen.

Sannexspikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 17:18

Ik zelf heb nu 3 paardjes staan en moet ook elke dag poepruimen, Is er geen andere manier? Want met school en nog willen rijden is dat haast niet te doen. Ben toch bijna elke dag een uur kwijt aan mest scheppen opzich

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 19:22

Dat is wel lang. Heb je veel ruimte dan?
Hier 4 pony's. 3 e en een shetlander en ben met 30 min klaar. Ik doe het in de ochtend en avond.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 19:55

Wij hebben 3 jaar geleden een poepzuiger aangeschaft..Echt een topding..Ook in hoger gras!

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 06:22

Ik doe het elke dag de weides uit.
2 paarden, elk 2 eigen weides of paddocks tijdens de winter dan.

De honden lopen met me mee, de paarden lopen in de weide en komen geregeld snuffelen en kroelen aan mijn rug of haar terwijl ik bezig ben en aangezien ik het elke dag op ruim, is het amper 15 min werk.

Toen ik een nieuw paard gekocht had en deze achteraf ernstig bloedwormen bleek te hebben, was ik maar wat blij dat ik trouw elke dag de mest uit de wei haal!

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 07:47

Ik haal de mest niet uit de wei, vind ik 10 hectare toch echt wat te veel voor. :+

Regelmatig even slepen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 08:58

Ik vind 3ha al te veel om elke dag berg op berg af met de kruiwagen mest te moeten ruimen :+

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 09:14

Hier 1ha maar ik doe het toch écht elke dag hoor!

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 09:18

1 hectare is toch ook heel wat anders dan 3 of 10 hectare. In Nederland deed ik het wel vaak, maar hier is t toch echt te groot en veel bergen, stenen en bos. Gewoon af en toe slepen, werkt ook meer dan prima. Staan nu ook nog naar twee D-pony's op.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 09:21

Absoluut maar het was dan ook geen vergelijk met 3ha (en al zeker niet met de 10ha).
Ik lees hier echter mensen die slechts 3000 - 5000m² hebben en het teveel werk vinden elke dag uit te mesten, daarop had ik het dus eerder.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 09:24

Achter huis hebben we een kleiner stuk weiland (3 kwart hectare schat ik) wat we elke dag uitmesten. Als we dat laten liggen zou het toch vrij snel zwart zien van de mest en was er geen grasje meer te vinden. Plus mest weghalen gaat ook wormbesmetting tegen!

Daarnaast hebben we rondom huis nog 2 stukken van 4 en 3 hectare, dat mesten we niet uit. Dat is zo groot daar vind je de drollen niet eens meer.
Dat wordt idd zoals bij anderen hier dan na een tijdje gewoon gesleept. :j

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 09:25

Wij halen dagelijks de mest weg van 3 paarden. Het is misschien 2x voorgekomen dat we het een dag hebben laten liggen. Maar dan moet je gelijk 2 kruiwagens aan mest weghalen of als je pech hebt, is het verregend of doorheen gewalst. Gewoon lekker weghalen, vind ik een heel fijn idee.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 09:28

Dit topic is bijna 4 jaar oud mensen :+

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 09:38

Geeft niks, blijft een actueel onderwerp :)
Ik heb zelfs de mensen van de biozuiger eens een mail gestuurd voor info. Wist niet van het bestaan af tot ik het hier las :+

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 09:42

Die grote "stofzuigers" zijn ook wel mooi ja, geen idee of het een beetje werkt. Hier in de wei hoef ik het niet te proberen om met zo'n ding rond te rijden :(:) die komt de heuvel nieteens op (of ik moet hem achter te trekker hangen)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 09:45

palousa_boy schreef:
Die grote "stofzuigers" zijn ook wel mooi ja, geen idee of het een beetje werkt. Hier in de wei hoef ik het niet te proberen om met zo'n ding rond te rijden :(:) die komt de heuvel nieteens op (of ik moet hem achter te trekker hangen)

Ze zijn ook achter een trekker of quad te hangen :)

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 09:56

Biozuiger is top!!!

lisanne_15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 21:19

wij hebben voor een paard en pony maar een klein strookje land wat in 4en verdeeld is en waar ze alleen in de zomer op mogen om het bruikbaar te houden moeten we toch iedere week minimaal 1 keer gewapend met kruiwagen en riek de wei in.
Mijn opa heeft 4 shetlanders die samen misschien wel 6x zoveel weide hebben. dit is ook verdeeld in meerdere stukken en is zo veel dat eer dat ze weer op het volgende stuk mogen het andere stuk al minimaal 1 keer gemaaid is. hier nooit de wei uitgemest.

CandyAdonis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 16:56

Wij halen het 2x per dag weg. In de ochtend doe ik het, en in de middag een ander.