Stal met onderling contact

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 12:46

Je moet er wel ruime boxen voor hebben en paarden die elkaar aardig vinden denk ik.
Zodat ze de ruimte hebben om op die afstand te gaan staan dat het andere paard niet bij ze kan komen als ze dat niet willen.
Maar ook als je bijv een angstig paard en een paard met voernijd, of eentje die flink dominant is, naast elkaar hebt moeten ze beide wel rustig en ontspannen kunnen staan en durven eten...

Wij hebben op stal lage voorkanten van de boxen, zodat ze er in het gangpad helemaal overheen kunnen kijken, tussen de boxen zitten muurtjes met daarop tralies, wel contact, maar geen mogelijkheid om in elkaars box te gaan 'hangen'.

Calimero_

Re: Stal met onderling contact

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-13 18:31

De bedoeling is nog wel om tralies voor een deel nog voor de tussenwand te doen zodat ze kunnen kiezen om bij elkaar te staan of niet. Ene stal is 3,5 bij 3,5 en andere 4 bij 3,5 is het plan.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 22:58

Ik heb inmiddels de steenschotten waarmee ik de stallen ga maken.
Nu zit ik er een beetje mee wat een goede hoogte is. Ze zijn namelijk 1,40 bij 1,10..
Er komen pony's van 1,50 in.. Wat denken jullie wat ik het beste kan doen?

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 23:16

Mijn stalwanden zijn 130 cm hoog, zijn dikke houten balken die zijn geschilderd. Door de verf is scherp metselzand gemengd waardoor ze er niet aan knagen. In mijn profiel zijn foto's te zien :)

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 23:18

Mooie stallen! Je hebt toevallig geen foto van dat er paarden in staan?
Ik zit er een beetje over in of ze makkelijk over de schutten van 1,40 heen kunnen kijken.

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 23:23

Oei dat moet ik morgen even voor je opzoeken :)
Mijn Fjorden zijn rond de 150 en komen er makkelijk overheen, maar kunnen niet bij elkaars hooi komen. Er ligt ook nog zo'n 10 cm strooisel in.

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 23:29

1.40 lijkt mij juist ideaal! je paardjes zijn 1.50, da's maar schoft hoogte he.. het hoofdje kan er nog makkelijk overheen om bij de buuf te kroelen.
Super hoor dat je je stallen zo secuur uitzoekt. Ben heel benieuwd hoe het wordt!
Zelf heb ik prefabjes met een uitneembare tussenwand. een tijd lang was die er van tussenuit, maar nu door voernijd van het laatste paard dat erbij kwam, staat 'ie er weer tussen, zodat iedereen rustig kan eten, maar wel neuzen als ze dat willen. Na voertijd gaan alle boxdeuren weer open, en kunnen ze weer samen naar buiten. Het zijn buitenstallen(boxen) met uitloop, en vandaaar kunnen ze naar keuze de wei in en uit.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-13 18:10

Als ik zo naar een foto zit te kijken denk ik toch dat 1,40 te hoog is, ze kunnen ze niet lekker over de stal 'heen hangen'. Ik denk dat ik de oplossing heb. Ze komen wel op hun zij (dus 1,10 hoog) maar dan maken we aan de onderkant een muurtje van cement waar hij op komt te staan dus dan komt hij ongeveer 10 a 15 cm hoger.

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 18:13

Calimero_ schreef:
Ik heb inmiddels de steenschotten waarmee ik de stallen ga maken.
Nu zit ik er een beetje mee wat een goede hoogte is. Ze zijn namelijk 1,40 bij 1,10..
Er komen pony's van 1,50 in.. Wat denken jullie wat ik het beste kan doen?

Van steenschotten hebben wij ook en stallen gemaakt ooit. Als je over de boven en onderkant een U profiel zet.
dan heb je prachtige stallen. Wij hadden ze rond om open. Paarden vonden het heerlijk. als ze niet bij elkaar willen staan is de ruimte ook nog groot genoeg dus nooit problemen mee gehad.