Wat te doe met een veulen + voeding + toebehoren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 16:50

[quote="CarlaaEn wat een veulen nodig heeft? Een halster, lekker emmertje brok, vers water en een weiland.[/quote]

+ wormmiddelen en entingen en bekappen van de hoeven.

Carlaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 16:53

oops, sorry... Bloos!

Uiteraard heb je dat ook nodig.
(Ik wou weer te snel)

Relliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-03 19:19

En hoeveel + hoe vaak heeft zo'n veulen dan brok nodig (die ongeveer 1.47m wordt)?

Carlaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 19:27

Tsja... Wij voeren onze veulens nu 3 blikken per dag zo ongeveer (van die gele scheppen). Daar zit in: veulenopfokbrok, geplette zemelen, haver, lijnzaadolie en wat water om het wat smeuïger te maken. 's Ochtends krijgen ze anderhalf (tot 2) en 's avonds. De rest van de dag lopen ze in het land en pikken ze naast al het spelen nog wel eens een pluk gras mee. Op stal krijgen ze 's ochtends en 's avonds ook nog kuil en hooi.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 20:32

Die van ons (hengst van een jaar die ongeveer 1.50 m zou worden)
1 schep basisbrok s'avonds, en zoveel hooi hij op kan en dan overdag weidegang en ruimte.
Toen we hem gekocht hebben (afgelopen voorjaar) was hij ongeveer 1.25 m (geschatte eindmaat grote D) we hebbe onlangs verkocht en hij was toen bijna 1.40 m (geschatte eindmaat grote E) en mooi vol.

Feetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 20:54

Vraagje, waarom wil je een veulen dat ongeveer 1.47m wordt?
Tegen de tijd dat je erop kan hang je er met 1.65m al een heel stuk onderuit, en dat ben je toch al gauw...

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 20:56

Xara krijgt 2x een halve kg bix per dag. Het is veulenbrok, dacht ik. Het lijkt misschien weinig, maar ze heeft er een enorme kluif aan. Verder kan ze de hele dag door haar buikje vol eten aan kuilhooi. Het zou misschien tzt opgevoerd kunnen worden tot 2x 3/4 kg per dag.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 20:57

Feetje schreef:
Tegen de tijd dat je erop kan hang je er met 1.65m al een heel stuk onderuit, en dat ben je toch al gauw...

Wat maakt dat nou weer uit? Daar zal ze heus zelf ook wel over na gedacht hebben. Ik loop ook het "risico" dat mijn veulen net de 1.55 haalt. Nou en? Niet iedereen hoeft op een paard van 1.80 te rijden.

duivelintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 13:00

Tessebes"]
[quote="Feetje schreef:

Wat maakt dat nou weer uit? Daar zal ze heus zelf ook wel over na gedacht hebben. Ik loop ook het "risico" dat mijn veulen net de 1.55 haalt. Nou en? Niet iedereen hoeft op een paard van 1.80 te rijden.
[/quote]

dat vroeg ik mij ook al af. ik zelf ben 1.60 en heb een veulen dat rond de 1.40 / 1.43 geschat wordt (eindmaat). dan zou dat dus niet kunnen? liever een pony onder mijn kont dan een groot paard.

verder over dit topic. sorry hoor relliej, maar dit is al het zoveelste topic van jou met plannen voor een eigen paard / pony. vorige keer had je waarschijnlijk een verzorgpony, maar ook daar verder niets meer over. ik heb je nog even serieus genomen toen, nu dus totaal niet meer. ik heb je zelfs aangeboden om je te helpen als je echt op zoek was, ook hier werd verder niet op gereageerd. je verspreid teveel verschillende vragen. hou op met op marktplaats te kijken naar al die leuke paarden / pony´s en wacht tot je eindelijk zelf een paard kan kopen.

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 13:47

Weer zo'n topic van een pennymeisje dat graag een veulen wil kopen omdat dat lekker goedkoop is. En ohja, je kan dan 'de beste band met je paard krijgen'. Forget it, als je bovenstaande dingen al niet snapt of wist, ben jij écht nog niet klaar voor het opvoeden van een veulen. Dream on, fataseren doen we allemaal, ga eerst maar eens lekker op een manege met paarden leren omgaan en wie weet vind je daar wel een leuke verzorgpony.

Relliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-03 14:06

Laura schreef:
Weer zo'n topic van een pennymeisje dat graag een veulen wil kopen omdat dat lekker goedkoop is.

En NEE, ik neem niet een veulen omdat dat goedkoop is of wat dan ook!!
Dan kan je ook de vraag stellen: 'Waarom nemen jullie een veulen?' Stel die eerst maar.

BTW voor de andere mensen die wel normaal kunnen doen: Ik laat de veulen eerst in de veulen opfok tot zijn 3e jaar.

Carlaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 14:09

Relliej schreef:
Ik laat de veulen eerst in de veulen opfok tot zijn 3e jaar.

Ik weet niet of je het weet, maar dat zie je hem nooit tot vrij weinig als je een beetje pech hebt. Wat is er dan de lol aan? Ja, je kan zeggen dat hij/zij van jou is...

En ik moet Laura een beetje gelijk geven, ik kwam ook al meer vage topics van je tegen...

Carlaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 14:11

Relliej schreef:
Dan kan je ook de vraag stellen: 'Waarom nemen jullie een veulen?' Stel die eerst maar.

Zal hier ook even voor je op antwoorden... Andere mensen fokken vaak een veulen of kopen er een om hem te zien spelen in de wei en er met 3/3,5 jaar lekker mee aan de slag te gaan...

Relliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-03 14:23

Carlaa"]
[quote="Relliej schreef:

Ik weet niet of je het weet, maar dat zie je hem nooit tot vrij weinig als je een beetje pech hebt. Wat is er dan de lol aan? Ja, je kan zeggen dat hij/zij van jou is...
[/quote]

Ik ken een veulen opfok in Chaam en daar kom ik bijna ieder weekend in de buurt.

Carlaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 14:28

Relliej schreef:
Ik ken een veulen opfok in Chaam en daar kom ik bijna ieder weekend in de buurt.

Dat noem ik dus weinig (het kan nog veel minder, maar alla...). Wat ben je van plan met het diertje te doen dan? Okay: stel, hij gaat in de opfok. Ga je dan elke zaterdag aan het hek staan kijken?

Ik snap niet wat je ermee moet, sorry. Tuurlijk, je moet het zelf weten, maar waarom niet gewoon een ouder dier?

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 14:29

Relliej"]
[quote="Carlaa"][quote="Relliej schreef:

[/quote]

[/quote]

Chaam.... tja, wat zal ik erover zeggen. Gebruik de zoekfunctie van het forum eens. Je mag daar trouwens niet de kudde in als je op bezoek komt, alleen als de hoefsmid of da komt. Je mag dus wel van achter het hek naar de veulen zwaaien en hopen dat ie naar het hek komt.

Relliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-03 14:32

Carlaa"]
[quote="Relliej"]Ik ken een veulen opfok in Chaam en daar kom ik bijna ieder weekend in de buurt.
[/quote]

Dat noem ik dus weinig (het kan nog veel minder, maar alla...). Wat ben je van plan met het diertje te doen dan? Okay: stel, hij gaat in de opfok. Ga je dan elke zaterdag aan het hek staan kijken?
[/quote]

Ik denk dat ik vast wel in het land mag om naar der toe te gaan. Zo niet, dan niet. Ik kan daar verder weinig over zeggen.

[quote="Carlaa schreef:
maar waarom niet gewoon een ouder dier?

Het gaat om een pony (die dus al bereden is, en wat ouder is) met een veulen.

Carlaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 14:34

Tessebes schreef:
Chaam.... tja, wat zal ik erover zeggen. Gebruik de zoekfunctie van het forum eens. Je mag daar trouwens niet de kudde in als je op bezoek komt, alleen als de hoefsmid of da komt. Je mag dus wel van achter het hek naar de veulen zwaaien en hopen dat ie naar het hek komt.

Sorry dat ik alweer post, maar dit bedoel ik nou.
Wat is dan de lol aan zo'n diertje? Je moet helemaal niks met opfok doen, helemaal geen veulen. Koop een ouder dier als je er graag een wilt. Dat is mijn advies.

duivelintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 14:38

Carlaa"]
[quote="Relliej schreef:

Ik snap niet wat je ermee moet, sorry. Tuurlijk, je moet het zelf weten, maar waarom niet gewoon een ouder dier?
[/quote]

mijn vriend en ik hebben 2 veulens in de opfok staan. we gaan er minstens 4x per week naartoe en halen ze dan uit de stal (staan momenteel binnen) laten ze extra los in de veulenbak (even laten lopen), poetsen ze en als het weer het toelaat gaan we soms ook even wandelen met ze. in de zomer krijgen die 2 vakantie en mogen ze de hele dag lekker in de wei hobbelen.

waarom veulens en geen ouder dier? heel simpel, ik vind het ten eerste leuk om zelf mijn paarden op te voeden en naar mijn eigen hand te zetten. daarnaast mag ik momenteel om medische redenen niet rijden en is een veulen een leuke manier om toch een paard te hebben om je hobby uit te kunnen oefenen zonder dat je hoeft te rijden.

in het verleden heb ik meerdere paarden gehad waaronder ook paarden die iets ouder waren (en zogenaamd al ingereden, maar waarmee we helemaal opnieuw moesten beginnen omdat het niet goed gebeurd was) en jonge paarden en ik moet zeggen dat de jonge paarden mij beter bevielen. de ervaring bij mij is toch dat ik met paarden die ik van jongst af heb een betere band heb dan met paarden die al ouder waren. misschien toeval, misschien ook niet. als ik een al ingereden paard zou kopen dan zou die nog niet ouder dan 5 mogen zijn, ik hou nu eenmaal meer van jonge paarden om mee te beginnen en ze bij mij oud laten worden.

wat betreft stukjes dat mensen maar veulens kopen omdat deze goedkoper zouden zijn, dat is onzin. ons ene veulen is net zo duur als een leuk ingereden paard en kost op den duur toch heel wat meer.

als iemand weloverwogen voor een veulen kiest, gewoon doen!!! niet iedereen kiest ervoor om een paard te hebben waarmee ze gelijk weg kunnen rijden.

Carlaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 14:38

Kijk, als jij een merrie koopt met veulen en je doet dat veulen in de opfok, dan heb je al een ander paardje waar je op kan rijden. Ik dacht dat je alleen een veulen wou kopen. Dan kan je eens in de week idd er naar zwaaien. Niet echt leuk. Maar als je er een andere pony bij hebt om die WEL te kunnen rijden en dergelijke, dan 'verlang' je om het zo te zeggen minder naar het veulen

Relliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-03 14:44

Dankje duivelintje. En suc6 met je paarden! Lachen

Carlaa sorry dat ik vergeten was te zeggen dat er nog een merrie bij speelt.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 14:56

duivelintje schreef:
wat betreft stukjes dat mensen maar veulens kopen omdat deze goedkoper zouden zijn, dat is onzin. ons ene veulen is net zo duur als een leuk ingereden paard en kost op den duur toch heel wat meer.

als iemand weloverwogen voor een veulen kiest, gewoon doen!!! niet iedereen kiest ervoor om een paard te hebben waarmee ze gelijk weg kunnen rijden.

OK dan! Helemaal mee eens!
Ik ben erg blij met m'n veulen, ook al kan ik er momenteel niet vaak heen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 15:20

Tsja, ik bemoei me er ook eventjes mee. Vraag me namelijk af wat nu je bedoeling is: een veulen kopen (is echt niet zo leuk hoor, om een paar jaar te moeten wachten voor je er mee aan de slag kan), een merrie met veulen kopen (hoe kan een 14-jarige het onderhoud van 2 paarden betalen?) Verward
Waarom kijk je dan niet verder voor een wat ouder paard: daarmee kan je gelijk aan de slag. Of je kijkt of je alleen de merrie kunt kopen?

Groetjes!

Carlaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 15:21

Duivelintje, ik heb ook de voorkeur bij jonge paarden, absoluut. Ik vind het mooi ze dingen te leren en leer voornamelijk veel van hun. Als de keuze weloverwogen is, prima, geen enkel probleem. Wie zal ik zijn om te zeggen dat het niet mag? Ik had alleen de indruk dat het géén weloverwogen keuze was maar een beetje een soort van droom. Relliej heeft veel 'vraag'topics geopent, net als deze. Ik denk dat ze beter af is met een ouder dier dan een veulen, maar uiteraard is de keuze bij haar. Maar als je 14 bent is het toch veel leuker om een pony te hebben waar je vanalles mee kan doen en niet een veulen die in de opfok staat?

(tsja, ik zal wel gek zijn denk ik... Verward )

Relliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-03 15:34

Chubby schreef:
Tsja, ik bemoei me er ook eventjes mee. Vraag me namelijk af wat nu je bedoeling is: een veulen kopen (is echt niet zo leuk hoor, om een paar jaar te moeten wachten voor je er mee aan de slag kan), een merrie met veulen kopen (hoe kan een 14-jarige het onderhoud van 2 paarden betalen?) Verward
Waarom kijk je dan niet verder voor een wat ouder paard: daarmee kan je gelijk aan de slag. Of je kijkt of je alleen de merrie kunt kopen?

Ik betaal de stalling niet helemaal zelf. Maar ik zat er ook aan te denken om misschien alleen de merrie te nemen als het zover is.