Paddockmatten, wie heeft ze?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 12:09

GamblersCup schreef:
Ik weet niet of je het een beetje kunt zien, maar dit is het stalletje. Het dak loopt rond af naar achteren, maar het middelste punt van het dak is iets hoger dan de voorkant. Voorkant loopt dus iets lager af.

Door het materiaal (metaal) en het feit dat ik dit stalletje huur, kag ik er niet zomaar in lopen boren of andere (blijvende) aanpassingen maken. Ik kan moeilijk een dakgoot maken dat aan strotouwtjes hangt :') Al zou in mijn geval een dakgootje wel dé oplossing zijn. Als dat gaat met dat geribbelde metaal.

Ik snap het, kom hier zo even op terug, want daar is zonder al te veel "knip- en plakwerk" echt wel iets voor te verzinnen :j

Edit: foto verwijderd
Laatst bijgewerkt door Shirley op 12-07-13 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 12:09

Ik had kunnen weten dat jij weer creatieve ideeen hebt... :D

Lori

Re: Paddockmatten, wie heeft ze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 12:31

Was het bij mij maar daar mee opgelost, maar heb al een dakgoot :') . Nu voor mij gaan de paddock matten te duur uitkomen, hopelijk is het voor jou wel wat GC.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 12:39

Volgensmij ben je als je het goed wilt doen net zoveel kwijt als voor een achterberg bodem per vierkante meter.
Ik heb ergens een plaatje met de geadviseerde onder/opbouw voor die matten.

Merel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 12:40

rina schreef:
Merel schreef:
maar in verhouding zitten daar de kosten niet in. Stel je wilt een paddock van 15* 20m netjes erbij leggen met deze platen, dan ben je al ruim 4000 euro aan paddockmatten kwijt, en dan reken ik nog niet de bandjes rondom om ze netjes op te sluiten...
het lijkt mij een werelds systeem, maar jammer dat het zo snel in de prijzen loopt bij wat grotere oppervlaktes (wel begrijpelijk, het zal zijn geld heus waard zijn, maar kost gewoon veel).

Ehhh ik denk dat je gaat schrikken als je hoort wat het huren van een shovel voor een X aantal uur kost. En die is echt wel even bezig zon paddoc af te graven, recht te maken enz enz. Het grind/kiezel wat er dan nog onder moet. Dat spul is ook duur. Ja een complete paddoc in die platen leggen is duur, maar je bent met een onderbouw dus echt nog een stuk duurder uit. En dat geld kan je je dus besparen met die modderplaten.

ik weet wat dat kost en idd dat is ook niet gratis (al blijven de paddockmatten an sich het duurste item), maar als je ze zo neerlegt moet je toch ook de boel enigzins uitvlakken en er zand overheen storten? Dus heb je toch nog steeds extra kosten eraan, 't blijven helaas de matten zelf die zo duur worden bij grotere oppervlakten. Maar ik ben wel heel benieuwd en nieuwsgierig hoe het jou bevalt! Wil je foto's plaatsen als je ze gelegd hebt?

@ GC; ben benieuwd waar je op uit komt als oplossing :) Voor 9m2 zou ik idd de matten overwegen, opgesloten met bandjes (terras effect idd) en drainaigezand eronder, dan watert de boel via het drainagezand wel af naar het lager gelegen gedeelte).

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 18:36

Barvrouwke schreef:
Volgensmij ben je als je het goed wilt doen net zoveel kwijt als voor een achterberg bodem per vierkante meter.
Ik heb ergens een plaatje met de geadviseerde onder/opbouw voor die matten.

Gevonden. Dit is de opbouw die mij geadviseerd werd.
Folie - fijn puin - grid - zand
Afbeelding

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 19:30

Hm, daar ga ik voor die 9 m2 niet aan beginnen... dan zet ik nog liever mijn stal anders neer! :D Hoop en zwaar werk, maar dat kost niks :D

Ik wil er wel wat aan uitgeven hoor, als het met die matten opgelost zou zijn. Of anders tegels. Maar ik ga niet zo'n hele ingewikkelde en dure 9 m2 aanleggen.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 19:34

Die roosters zijn helemaal niet zo duur. Wij hebben eerst gebroken puin gestort, daarop zand. Het zand goed uitvlakken en aantrillen. Roosters erop en zand erover. Kost echt niet de hele wereld. Zo'n aantrilplaat kun je huren en als je geen kraantje wilt huren, dan werkt een schep en kruiwagen ook. (en wat mankracht natuurlijk)

De roosters liggen er nu al een paar jaar en zijn niet verzakt. Wij zitten nog wel op zachte veengrond.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 19:39

Wij hebben trouwens de ecoraster van Horsefriend.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 19:56

Jol1 schreef:
Die roosters zijn helemaal niet zo duur. Wij hebben eerst gebroken puin gestort, daarop zand. Het zand goed uitvlakken en aantrillen. Roosters erop en zand erover. Kost echt niet de hele wereld. Zo'n aantrilplaat kun je huren en als je geen kraantje wilt huren, dan werkt een schep en kruiwagen ook. (en wat mankracht natuurlijk)

De roosters liggen er nu al een paar jaar en zijn niet verzakt. Wij zitten nog wel op zachte veengrond.

Wat was je kwijt dan per m2?

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 20:45

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 20:54

Jol1 schreef:
De prijzen staan op de site van Horsefriend. Zand en gebroken puin kost niet de hele wereld, ik weet niet meer precies wat we daar voor hebben betaald.

http://www.horsefriend.nl/categorie/Vlo ... aster.html

Het is maar net wat je duur vindt natuurlijk. En hoe groot je paddock is...

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 21:31

Ik vind paddockmatten maar een nadeel hebben: de prijs. Verder vind ik ze super! Wij hebben ze van Tackroom. Geen idee wat ze nu kosten, ze liggen er al jaren dus allang verdrongen :D.

Hier ligt voor de buitenboxen (waar de paarden vrij in en uit lopen) eerst een meter of drie stoeptegels en dan een meter of drie paddockmatten, daarna zand met drainage eronder. Groot voordeel vind ik dat de stoeptegels 'schoon' blijven; geen bergen modder er meer op. Matten liggen hier op een flinke laag puin, ligt alleen een dun laagje zand op. Gaat regelmatig zwaar verkeer over, maar ze blijven perfect liggen.

Ik zou overigens geen paddock vol matten willen hebben. Paarden moeten ook kuilen kunnen graven en zo :+.

JustMyZtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 21:33

wij hadden ze ook, maar echt het was een ramp... ze sloopten alles en het was niet bepaald fijn...

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 00:58

Wij hadden ze ook op stal, als pad naar de paddock, was op veengrond en altijd erg modderig daar (lees: hele winter letterlijk tot over je enkels in de blub), maar met de matten is er nooit meer modder geweest of plassen. Moet ik wel eerlijk bekennen dat ik niet precies weet hoe ze aangelegd zijn, volgensmij is er wel eerst drainage onder gemaakt. Maar ze waren heel stevig, paarden hebben er ook vaak op losgestaan en sprintjes over getrokken, bleef prima liggen altijd. Enige nadeel was dat het zand er op een gegeven moment beetje uit verdween, dat moet misschien dus af en toe aangevuld worden ofzo?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 17:55

GamblersCup schreef:
Ik had kunnen weten dat jij weer creatieve ideeen hebt... :D

Creatief genoeg ? :D

Moet lukken zo, als er vragen zijn, stel ze gerust :j

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 18:00

Wij hebben paddockmatten in gebruik. Een stuk van 7 bij 3 waarop we voeren. Wat ik zou doen is een laag grind storten, daarover een laag oude hooi, daar de matten op en dan zand. Wij hebben alleen hooi eronder en wat zand erop en dat werkt eigelijk heel best :) (low-budget oplossing voor een jaar of 2) Als het mega nat is is het wel ietsje nat op de matten, maar ze zakken niet weg/wordt geen modderbende. Als ik ooit de mogelijkheid heb ga ik zeker op meerdere plekken drainagezand laten storten met daaromheen boomstammen zodat het hoger blijft en dan matten erop. Werkt perfect :j
Het kan natuurlijk altijd beter maar dan sta je in elk geval voorlopig droog voor klein prijsje.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 21:30

waarom hooi tussen het grind en de matten? als dat gaat rotten geeft dat toch juist een storende laag? Lijkt me direct op het grind/puin beter.

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 21:31

Wij hebben paddock matten liggen gewoon op wit zand en een laagje wit zand erover. We hebben ze gewoon zelf gelegt en ik ben er super blij mee :D in de winter liggen er wel wat plasjes maar je zakt totaal niet weg en het water loopt ook snel weg.

NouvelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 21:46

Ik zou ook geen hooi doen, wordt met veel nat weer een rottende glibberige boel denk ik...

Hier ook gewoon op zand met een laagje zand er overheen...

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 09:52

De mensen die alleen met een laagje zand eronder werken wonen zeker op zandgrond?

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 13:34

Dat denk ik ook. Dat maakt een heel verschil.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 22:20

ik was vandaag bij een belgische bouwmarkt (HUbo) en daar zag ik ook deze grasmatten...voor heel wat minder namelijk (2 soorten/kwaliteiten) voor 4-5euro per stuk, ongeveer 50*50 maar kan ook 60/60 geweest zijn. Moest gelijk aan dit topic denken. Fabrikant was Scala.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 22:38

Er zijn er best wel heel veel op de markt, helemaal als je Duitsland meeneemt in je speurtocht.. Maar dan zie je ook 'door de bomen het bos niet meer'. :?

Zoveel keus en zoveel verschillen in grote, diktes en dus ook kwaliteit. De meeste fabrikanten hebben 3 verschillende uitvoeringen, uiteraard met bijpassend prijskaartje. Lastig! Welke zijn nou goed op langer termijn en intensief gebruik? Ik geef liever een paar euro per m2 meer uit voor een duurzaam product.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 22:38