Uitloop modderboel zoekende naar dé oplossing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 15:04

Nou 8nnemiek nu geen vooroordelen hebben hoor want hooi heeft die meer dan genoeg :) . Er ligt van het geen ik voer de volgende voerbuurt vaak nog over ook na een nacht... die krijgt meer dan voldoende hooi, binnenkort word er nog een systeem in zijn stal gemaakt dat volledig vol kan met hooi dat die in principe van 1 keer vullen zeker een dag door kan (wat nu ook is maar dan in de grond en hooinetten alleen gaat het dan zeker niet vies worden). Toch is stro hier geen optie of geen goede optie in prijs/onderhoud verhouding voor ons. Die maakt er een smeerboel van s'nachts en hoe die het doet geen idee :') .

Ga hier eens aankaarten voor bestraten eventueel of die paddock matten.

JoelleX dat topic is naar aanleiding van dit topic, de paddockmatten ben ik meer aan het opzoeken er over van ervaringen en dergelijke.
Laatst bijgewerkt door Lori op 11-07-13 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Re: Uitloop modderboel zoekende naar dé oplossing

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 15:07

Ah, als je al genoeg hooi voert dan heb ik niks gezegd :Y) Dan is het wel een goed idee om het hooi te mengen met een hand stro, dan heeft hij waarschijnlijk gewoon behoefte aan grover ruwvoer. Ik doe dat ook zo nu en dan.. een tijdje wat stro bijvoeren, en na een tijdje hebben ze er weer genoeg van gehad, hebben ze de tekorten aan mineralen of vitamines die ze daar uit halen weggewerkt, en krijgen ze weer alleen hooi.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 15:10

Niet erg hoor zijn genoeg mensen die hun paarden niet goed voeren, van mij word die hier verwend altijd hooi zat :D . Nu kan wel eens kijken voor enkele baaltjes stro terug voor zulke dingen inderdaad. Maar goed beetje offtopic :).

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 15:19

Als dat het probleem van stro eten oplost dan zou je weer gewoon stro als bodembedekking kunnen gebruiken in de stal, daar liggen ze het liefst in :D Strokorrels enzo liggen toch weer wat minder comfortabel.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 15:21

Ik zend je pb'tje om verder ontopic te blijven.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 15:25

8nnemiek schreef:
Als dat het probleem van stro eten oplost dan zou je weer gewoon stro als bodembedekking kunnen gebruiken in de stal, daar liggen ze het liefst in :D Strokorrels enzo liggen toch weer wat minder comfortabel.

pb dus :'). Ik mis altijd tussen die quote en pb knop 8)7
Laatst bijgewerkt door Lori op 11-07-13 15:27, in het totaal 2 keer bewerkt

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 15:25

Wij hebben matten gehad, maar voor ons was het geen succes. Moet daarbij wel eerlijk vermelden dat er in de wintermaanden zo'n 20 pony's op stonden :P
Verders al van alles geprobeerd, als inderdaad drainage met grind en daarop zand en een keer houtsnippers.
We hebben uiteindelijk een aantal jaar terug steltonplaten laten komen. Platen kun je nog wel eens zo ergens weg halen, maar het transport is niet goedkoop.
Het is een super oplossing!
Alleen zóu het kunnen, dat als je paardje veel rond loopt en geen ijzers heeft, de hoeven extra hard slijten!

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 15:29

Dankje voor je ervaring Kentaro, geen ijzers inderdaad nu zoek het ook op ik overweeg beetje alle optie's die aangekaart worden :).

aniquegraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 15:38

essie34 schreef:
Grasmatten?

Daar dacht ik ook aan.
Als je er gewoon tegels onder maakt met daarover kunstgras. Het is dan wel zacht voor de paarden om te liggen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 16:58

Is kunstgras niet moeilijk schoon te houden met het ook op hoopjes??

Off topic...je kunt ook een ander type stro geven,ik gebruik stro als extra ruwvoer.Importstro vreten ze schoon op maar het Nederlandse stro neuzen ze in en pakken af en toe een strootje ;)

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 17:06

Tinky@ Bedankt voor het mee denken daar in ook, zelf ben ik eigenlijk geneigd iets te zoeken waar ik pot stal mee kan maken voor een stuk (hoeft niet een maand te blijven liggen maar toch langer dan een dag liefst). Stro is niet zo handig bij uitmesten zelf ook, maar die optie zoek ik nog verder op daar rond is er vrij veel online te vinden.

Kunstgras denk ik dat beetje irritant gaat zijn in onderhoud als die mest ? Grasmatten is dan terug een optie maar wel vrij duur maar het blijft een optie.

Stel ik haal de toplaag er af, laat dan grof zand komen (grote korrels van zand) en laat het een cm of 10 hoger dan de stal leggen (met ook voorziening bij de stal dat het water daar niet allemaal in loopt) zou dat niet helpen of zou uit eindelijk die onderlaag er toch weer boven op komen ?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 17:16

Onderlaag komt altijd weer naar boven,helemaal als er veel regen valt en ze gaan lopen soppen.

Als je de goedkoopste en (denk ik de meest effectieve)manier zoek...even op MP kijken voor stoeptegels.Worden vaak gratis aangeboden ;) Laag zand erover en klaar...

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 17:31

Nu hoeft niet de goedkoopste maar als het goedkoop kan in plaats van duur is dat mooi meegenomen (hebben laatste tijd tegen slagen gehad thuis). Zou in plaats van stoep tegels stevige grond doek ook werken, weet van goedkope dat die bij paarden naar boven durft te komen maar van dure geen idee.

Deze nu even op een rij gezet:

- bouwpuin/kiezels > stevig doek > zand
- grasmatten > zand
- gaten boren > puin/kiezels in de gaten (> stevig doek) > zand
- Laten verharden (met eventueel zand laagje er nog boven)
- drainage
- (koeien) roosters opvullen met zand

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 17:58

Nadeel van puin/kiezels is dat het altijd gaat zwerven,je komt er nooit meer vanaf.

Bedoel je worteldoek?Ga eerst even na wat het kost om de hele boel te kunnen bekleden(je hebt heel goede kwaliteit nodig),een andere optie is wellicht kuildoek ;) .

Koeienroosters,gaat dat geen problemen opleveren met de voeten?

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 18:06

Ik heb in de paddock helemaal niks liggen.
Een gedeelte is bestraat en de rest is gewoon wei geweest dus aarde/modder.
Bij mij droogt het modder-gedeelte snel op.
Ik heb dus eigenlijk geen tips voor je...

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 18:29

Daarom die koeien tussen haakjes bedoeling is dat dat opgevuld word volledig dan met zand en nog laag er over. Die roosters kunnen ook die kunstof dingen zijn.

Dat vind ik inderdaad ook zeer nadelig aan dat puin/kiezels.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 18:33

Kuildoek is of dik plastic of een soort gaas (ten minste dat is de term hier, al heet de 2e ook wel kraaienkleed)
http://www.wintergronddoekhandel.nl/ Hier heb ik goed dik en speciaal voor paddock/bakken geschikt gronddoek vandaan.

Zand op een andere grondsoort storten zonder scheidingslaag als gronddoek geeft mengen ervan en dus modder. Iets als gronddoek is dus in elk geval nodig, ook als je gaat betegelen, want je zand gaat anders mengen/verdwijnen. Idem trouwens met puin als onderlaag, zand = kleinere korrel en past er dus tussen. Zonder tussenlaag gaat het gewoon mis.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 18:39

zou een doek doen, met gaten erin, bestrating ( plekken ovpen laten, hier kiezelstenen in ) en dan een laagje zand.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 19:28

Dankje Tamary dacht ook doek, die doeken zouden dus moeten stevig genoeg zijn.

Unihorses@Waarom gaten er in ?

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 19:30

hetlevenwint schreef:
Dankje Tamary dacht ook doek, die doeken zouden dus moeten stevig genoeg zijn.

Unihorses@Waarom gaten er in ?

dan loopt het water makkelijker weg ;)
maar natuurlijk afhankelijk hoe ruim mazig je doek is

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 11:49

Dankje unihorses.

Ben nu gisteren gezegd geweest door iemand die in grondwerken zit in mijn buurt die paarden heeft dat:

-Blubber laag weg halen
-laagje steengruis van max 5cm(niet overdreven grof maar grof genoeg voor water door te laten
-goed vocht doorlatend zand

Dat dat eigenlijk de goedkoopste werkende oplossing is. Stel ik doe dat ben ik wel van mening dat het ook ietsje scheef gedaan word naar 1 kant en desnoods een klein slootje gegraven word waar het water naar toe kan.

Vraag me enkel af wat dat zou kosten ga dat haar ook eens navragen wat zij denkt van kostenplaatje daar voor, ben bereid om dat jaarlijks bij te vullen van enkele kubiek maar de basis laag moet wel goed zijn.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 12:15

ben bang dat het wel gaat mengen ;)

RachelMeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 12:17

Wij hebben 4 betonplaten voor de stal liggen!! werkt perfect

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 12:23

Daar ben ik dus ook bang voor die gene zegt van niet maar ik ben inderdaad bang van wel.
Nu heb haar eens gevraagd naar haar prijs eens kijken wat er uit kom, zolang ik mijn portemonnee kan toe houden ben ik niks kwijt :) .

Rachel bedankt je bijdrage enkel het gaat om een stuk waar het paard op kan voor te spelen enzovoort, als ik betonplaten leg moet ik ook terug voorzien in matten en dergelijke want kan paard lief zijn benen niet stil houden als die eens uitzonderlijk even een cross momentje of een gekke sprong moment heeft.
In de stal ligt beton met matten over en daar over komen hoogst waarschijnlijk deze winter hout korrels (zelfde principe als stro korrels).

Heb zelf ook al gekeken naar zo een HIT actief mat maar voor mij is dat toch echt wel boven budget gerekend als ik naast dat de ondergrond nog moet aanpakken. :')

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 14:05

ik ben bang voor je dat op die 40m2 voor je stal je toch echt een bende gaat krijgen als je het niet verhard. Ook puin wordt een bende als er mest door je toplaagje gelpen wordt en hooi en strooisel. Je kunt zand niet even vegen... Doe dan bijvoorbeeld de eerste 3 meter steen en dan je zand (als het acht meter diep is). Dan heb je nog een stukje scheiding tussen stal en zand waar je hooi en viezigheid makkelijk weg kunt halen.

op 5 bij 8 valt er overigens weinig te rennen hoor...